De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 29 september pagina 10

29 september 1928 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

70 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 SEPTEMBER 1928 No. Interieur Prijsvraag WIJ verwijzen naar bladzijde 13 van ons num mer van heden, om de lezers attent te maken op onze hoogst belangrijke prijsvraag. Doet allen mede! Abonné's zoowel als nictabonné's. Het is heuseh niet noodig een buiten gewoon goede foto of elaboraat uitgewerkte schetsteekening in te sturen. Wanneer de jury*) uw inzending waardig keurt aan dezen kunstzinni gen wedloop mede te doen, stuurt De (iroene" zoo noodig een harer fotografen om een juiste opname te maken. ' Wij dragen er zorg voor dat de inzendingen ge lijkelijk klaar beoordeeld kunnen worJen. Even een toelichting bij de vier klassen. Klasse A spreekt voor zich zelf. Zij staat geheel apart. l>e daarvoor uitgeschreven wedloop dient eensdeels om de hier zoo boeiende binnenarchitt ctuur nog weer eens aan te moedigen, anderdeels om de door vakbanden ontworpen interieurs te lichten uit tic overige klasse der competitie. Voor klasse B komen in aanmerking: een speci fiek ATisterdamsche Zaal", een deftige tuinkamer met openslaande deuren, waar een Velper herfst zonnetje na?jr binnen schijnt, een hoek van een Leidsc'ie patricierswoning, kortom alle reeds bestaande, bewoonde vertrekken met een levend karakter en een sfeer van stijl en traditie. Bewoond, dus niet: ontworpen. Een kostbare maar ijskoude en voor dit doel opgezette Louis XVI creatie bij wijze van spreken za,l door de jury natuurijk terzijde gelegd worden. Op autenthiciteit van antieke meubels wordt evenmin gelet als op de uitvoering der foto's. Het betreft hier noch een meubel-, noch een foto-tentoonstelling ! Dat klasse C hiervan niet a.ltijd te scheiden zou zijn, behoeft niet te worden gevreesd. De jury keurt k de juiste klassificeering. Hij klasse C wordt eveneens uitsluitend op oorspronkelijkheid en gezelligheid gel t. Daaruit moet men dan ook het moderne karakter proeven. De stijl van de meubels doet hier ook al weer niet terzake. De aanwezigheid, zelfs van een antiek stuk, behoeft de moderne uitdrukking allerminst te schaden. Een suggestie echter van historischen stijl is hierbij natuurlijk uitgesloten. Ten slotte klasse D. Keil studentenkamer, een. bewoond schildersatelier, een «ober kamertje op een afgelegen boerderij, alles kan hiervoor in aan merking komen. Kon. groep, speciaal om te zorgen dat opbluffen in middelen geen kans geeft tot overtroeven van wat tenslotte met mér ziel is samengesteld. Bij deze groep een korte beschrijving van het materiaal te voegen is hier zeer zeker op zijn plaats. Bv.: mat, vloerzeil. brr.bantsche stoelen, gekalkte muur. Wij zullen deze klasse bovendien later bijzondei'lijk doen bespreken, omdat hierbij juist veel te loeren valt. *) De lieer (i. J'fit ./../:.u. t<; Ooita-heik ra zoekt ons m"il<' te drrli'ii. ilut hij IJCI'H <lf<l kun uitmaken nni dr HIII. Tentoonstellingen Uijks-Muwiim. l rank Itruii^w.vn Frank Brai gwyn is een etser die alles be'lokt in het grootscheepseho. Hij kan geen oud huisje of versleten bruggetje in beeld brengen of hij maakt er iets geweldige van. Het is vreemd dat do Kngelschen, die als een nuchter volk bekend stam zoo met hem wegloopen. '/M vinden hem decoratief en majestueus en, spreken van zijn ..wondcrl'ul conceptions". In werkelijkheid kent hij slechts twee toonwaarden. een verblindend wit en een verbijste rend zwart en het is niet te verwonderen dat hij gniiiiiiiiiiiiiiiiMiMiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiuii ^|f iiiiiïiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiina I T. B. BENNER 6 ZOON | I PIANOHANDEL i;*?;^? l S DEN HAAG 97 NOORDEINDE = 1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM!" daarmee verbluffende'contrasten bereikt. Zijn teekening is even suggestief" als zijn coloriet. De lijnen die hij in het koper bijt zijn forsch en onver biddelijk, maar ze zijn weinig anders dan dat. Het is waai' dat zijn meest geëigende onderwerpen pas sen bij zijn methode. De breaking up of the Duncan" is een gebeurtenis die een breede behan deling wettigt en het melodrama, dat Bra gwyn er van maakt, heeft door zijn formaat, zijn durf, zijn visii naire qualiteiten, verdiensten. Doch wie er maar n soort van visie op na houdt en die op de uiteenloopendste gebieden toepast, verraadt zijn. o' macht. Brangw\n is psychisch gesproken een eenzijdig etser. Hij is altijd hetzelfde. Sommigen noemden Bembrandts naam naast den zijnen. Maar oen gevaarlijker nabuurschap is voor Mra :gw\n niet denkbaar. Bij Uembrandt zijn licht en duister .symbolen, bij Brangwyn zijn het tot in het roekelooze verbruikte effecten. Herder doet hij om zijn heftige, stoutmoedige, agressieve natuur aan Voranesi denken. Maar er zijn in het ontzagwekkende oeuvre van den ISen-eeuwschen Italiaan toch heel wat fijner en inniger accenten dan in dat van den contemporairen Krigelschman; met dat al is hij een figuur in de moderne etskunst, een figuur wier beteekenis vooral ligt in haar durf en haar onver zettelijkheid. Boven de vele vriendelijke en teedere landschapjes beschrijvende etsers van zijn tijd steekt hij door zijn moed en. zijn koppigheid huizen hoog uit. Aan zijn oprechtheid kunt ge niet twijfe len. Als hij zich vergist, vergist hij zich koninklijk. Hij heeft de overtuiging dat hij iets vorstelijks maakt en misschien is dat de eerste voorwaarde om er toe te geraken. Schilderijen van Ariiia II niii-iihoH*. Laren. Hotel llaimlorf De tachtigste verjaardag van deze schilderes heeft tot eerie bet 'iging van hartelijkheid geleid, aan de welgemeendheid waarvan niet viel te twijfe len. De velen die haar mot toespraken huldigden noemden zonder niankooreii den. naam van Anton Mauve. Mauve is de held van Moj. Hugenholtz op het gebied der schilderkunst. Mauve was eeiiM ha;v.' leermeester en Mauve is do naom die u bij het, zien vjiïi haar tentoonstelling telkens op de lippen. komt. Dat is noch een. blaam voor den meestor, noch n voor de leerling. I >o/o tentoonstelling verplaatst u ruim veertig jaar terug in do dagen van den fijnsten Lareiischen schilder. I taai' zijn de koetjes; aai i don slootkant onder do wilgen, de schapen ouder do dennen, do beige paarden voor den ploeg, geleid door (ion boer in bia.uwen kiel en stappende over den bruinen fijn gesohakoerdon grond, daar is ook hot teere verschiet, onder den oven lichtenden, grijzoiidon. hemel en daar is do begrenzing van a.kkerma.a.lshout die niemand zoo geestig en zoo wonderbaarlijk etherisch kon schilde ren als Mauve. Mej. Hugenholtz is Mauve niet: zij ka,n. niet /.oo puntig teekenen, zij is een graadje minder fijn in do soliakeeringen, zij zou niet, geworden zijn die zij word zonder haren voorganger on zij is soms, met, name in hot schilderij ..in den rogoii" schilderach tiger en drajnajtiseher da,n Ma,uve ooit, uvweest is. M;',a,r zij heeft de pointe in het, ta,lent va.u iiaren meeslor \-oort,roft'olijk begrepen eit <le wijze waa.rop zij luw,i' visie daarop hooft, ingesteld is bijna, aan doenlijk. Hier is de zielsverwantschap in hel scliildorlijke. De k<>:'tonkop no. 21 ka,ii van Mauve zijn: de vroege koostudies no. !) en 10 van Mej. Hugoiiholtz zien er uit als vroege koestudies va,n Mauve: in no. l!l bij de wilgen en no. 22 onder do wilgen zijn groenen en grijzen die alleen Mauve schilderde en do i'ao.tuur lijkt hier en daar als twee druppels water op de zijne. In z'ii.'< rheid en tee.-heid komt zij hem zeer nabij. Kn hem niet alleen: nu en da,n. als Mej. Hugenholtz wat kleuriger on vrijmoediger wordt., rijst do schim van .). 11. Weisseubruoh voor u op en ginds in een grijze dag" of in een eha.rmanle herinnering a,a,n ..den Mrink" die van Deutman. Kn wie zag haar va,rkenshokje (no. -!?">) zonder even a.a.n Pogi^eiiboek te donken:' Deze toiitooiistelling i:; een caleidoscoop. Ken stoet, v»,n ovei'leden schilders uil, een groot tijdperk (is er niet een intérieur dat tusschen Kever on Xeiihuy-, in sta,a,t ':} trekt uw oog voorbij. Juffrouw llugenholt/. heeft. allen geïnterpreteerd. Zij is geen sterke picturale figuur. Ma,a,i' zij heel't, mot wondorlijkon sma.a.k en \rouwelijken tact hun kwalitoiton to(. de hare gem;ia,kt. F.i- is bijna ^een .schilderijtje op lia.a.r ten toonstelling da.,t, hel niet doet, en bijna, geen dat niet een wc i-moedige herinnering bij u opwekt. II KNNI'S SCHILDERKUNST door A. Plasschaert Rembrandt en Drost, bij Kleykainp.. cl en liaan Doctor Bredius stond uit zijn bezit een ver wonderlijk goeden Drost af ter vergelijking niet Rembrandt's schilderij de keukenmeid". Twee yansrh verschillende geaardheden werden bij deze vergelijking i nuitwischbaar duidelijk. De afzonder lijkheid van Rembrandt in de Hollandsche schilder kunst, en niet alleen in die der zeventiende eeuw. is zijn onweerstaanbare drang naar het -psychixdi di'iniiii, naar de groote daden etihandelingen van hel gevoel en van de hartstochten; nog eens met andere woorden, naar de, pnych-inche liandelinii. Wij hebben in Holland zelden deze eigenschap op zulke wijze verwerkelijkt gezien. Zij heeft bij .Rembrandt de onweerstaanbaarheid eenorbehoeft < : zij is oen voortdurend doorgronden en. willen doe u zien van hem bij mensehen bewogen door de driften van liet leven, /ijil heele schilderkunst is van deze bewering een bewijs ter beeltenis van hem van als een tooneel. waarop iets plaats grijpt, en al? de houding, liet gebaar dezo handelingen niet uit drukken, dan. zijn de oogeri vol van. de zielsgeschiedenis, van het ziel.sgeschieden, van de gebaren van het gevoel. Maar hij schildert, dat spreekt v;:n zelf, niet alleen het drama in de oogen; door een vastgehouden gebaar, door oen uitdrukkingsvolleii stand, maakt hij gaarne de innerlijke gebeurte nis volledig. Dat alles te doen maakt Hembrandt tot don zeldzame, die hij is in onze gansche schilder kunst. Want do Hollandsche schilder schildert. in het algemeen, zulke psychische actie niet. Meestentijds ziet hij de figuur als een stilleven. schoon door het' vleosch, schoon om de weergave der stoffen, schoon om al de dille, xtoffe» te x/i.nn. Zóó was ook hot voortreffelijk werk van Drost. De figuur daal' is een rijk stilleven bovenal, met den /.achten blik dor oogen. daarover. Kr is dus in derdaad geen gemeenscha)) t ussclien dezen. Dro-,1 en Rembrandt : er is daar geen verwantschap. maar eer een tegenstelling. Dat leerde deze ver gelijking. Tentoonstellingen Nationale Kunst lunsde). 11 eerenuTaelil K'.VAmslerdam. \\Yrkeii door Je'ian \"I;:i'.t'der.-n. Tul :!0 September. Nonijto. Rotterdam. Handel en Indn-trie. Toi l October. J. H. de Muis. Haarlem. Moderne scliild..rijen >?! tookoningen. Tot l Oetolier. Willem Mrok. Hilversum. Schilderijen, teeke ningeii. etsen on hout sneden van llemi van O*< Delliez. Tot l October. Holwog en 7.0011. Uozengraelit o'li. Amsterdam. Tentoonstelling van handgesinoed tn.lVl/.ilvi-r. Tot l October. Volksuniversiteit, 's 'iravonliagc. Werken vai II. Kekina.n. T. W. Bulthuis. A. Termote. Jat. (iiesoii, <>. (üsokeii. .). .1. van Heel en ('. .1. \an t!ei Hoef. Tot l October. Motu <t- ('o. (I.iborly). Amsterdam. M.-irokkaaiiselio kleedeii. Tot l Oclober. Kunsthandel Santeo La.ndoweer. l leerehuraelil UW). Amsterdam. Kransehe l'ront kunsl . Tol !."? Oelober. C. II. Kckharts Meubelfabriek. Di.-i-aiirdelaa i 2. Kottordiim. Schilderijen en Teek.-iiin^e.i van Joh. D. llellilliks. Tot 22 Octoher. De Mi-mi. /out mansïraat K!. 's-( MV< \ ejihau'e. Spaansohe Affiches. llamdorf. Laren. Werken van Mej.Aiina ilu_enholtz. JubileimiMentoon^tellini,- ter -e!e._",.],liei,i van ha:1,r tacht 'lasten verjaardag. TABA SIGAREN ** ZIJN TOCH DE BESTB ~ **

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl