Historisch Archief 1877-1940
No. 2679
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 OCTOBER 1928
BIOSCOPY
Russisch ?
door L. J. Jordaan
,,Het <«elc Paspoort", gowk
not'iliu van F. Ozep.
DIT moet eeu vergissing zijn of
een mystificatie !
Het kan niet anders: ,,P. Ozep" is
de schuilnaam voor Kex Ingram. Ferd.
Niblo, of een andere fabrikant van
Amerikaansche kino-saccharine. Is
daar niet het bekende, akelige ver
haaltje van de miskende Belaagde
Onschuld'? Is daar niet de Verlaten
Echtgenoot, mitsgaders het Schreiende
Kind, die beiden reeds heele
middenstandsblokken tot tranen wisten te ont
roeren? Is daar tenslotte niet het ver
maarde gros-plan van de
,.beeldschoone" Star, waarin alle leven w
ggekalkt en weggeschilderd is saai,
symmetrisch en conventioneel als een
stadsplantsoentje?
En dat 7.011 een So\vkino-fi1m zijn? . .
It's a Paramount !"
* *
*
Het is nu langzamerhand wel duide
lijk geworden, dat de Kussen, althans
in het huidige stadium der
kino-ontwikkeling, de leiding der artistieke
filmproductie in handen hebben. I)e
eenmaal zoo belangrijke Duitsche in
dustrie heeft nog slechts historische
beteekenis de Franscheri dreigen
zich te verliezen in ftllerlei steriel
geexperimenteer, voorzoover ze geen
wezenlooze kitsch-films fabriceeren en
de Italiaansche concerns brengen
Mussolini den fascistengroet.... het ga ze
verder bijzonder ! Blijft over Amerika,
dat de beste Europeosche krachten
systematisch naar zich toe haalt
niet om de eigen productie te verbete
ren, maar eenvoudig om zijn tegenstan
ders te verzwakken en te paralyseeren.
Daartegenover staat alleen de Rus
sische school: jon» geestdriftig
oorspronkelijk rijkbegaafd.
En tot op zekere hoogte onaf
hankelijk !
Want hier vinden de Vereenigde
Staten, met hun geweldig afzetgebied
binnen eigen territorium, een concur
rent tegenover zich. wiens productie
eveneens op een onmetelijk achterland
steunt. Hier moet hun trust kapitaal
den strijd aanbinden met niemand
minder, dan den Sovjet-Staat zelf. die
de filmfabricage in eigen beheer heeft
genomen. Hier moet de aangename
en voordoelige ,,vlotheid" hunner
Brandblusscher.
Anna v. Buerenstraat 212
's-GRAVENHAGE
TEL. 72369.
producten, zich meten niet een harts
tochtelijk, meeslepend lan. Uier is,
tenslotte, de strijd om een wereld
hegemonie toegespitst in de tegen
stelling Rusland?-Amerika.
Xu kan het niet ontkend worden,
dat deze worsteling door allerlei poli
tieke en economische factoren ver
troebeld wordt,. De vrees voor
revolutionnaire propaganda maakt de ver
spreiding dei- Russische films uiterst
moeilijk en beïnvloedt het oordeel over
him aesthethische waarde meer dan
men zou denken, /oo staan de zaken
en nu valt het volgende te
coustate-el'en :
De jonge Russische filmproductie.
georganiseerd in 1!)25. heeft in ruim
twee jaar tijd de wereld verrast, met
werken als ..Knjas Potjamkiti". ..De
Moeder", ..Iwan de Verschrikkelijke",
..Die von der Strasze lebeii". ..Beft
und Sofa". De laatste dagen van
Sint-Petersburg". ..Volgens de wet"
en ..Divi Dienen", /-ij heeft een
volslagen omwenteling in opvatting
en techniek teweeggebracht en een
nieuwe, oorspronkelijke school van
filmkunstenaars in het leven geroepen.
Tenslotte begint zij onweerstaanbaar
op te dringen en zich baan te breken
niet door, maar onduiikx haar propa
gandistisch karakter.
Ken dergelijke prestatie, een zooda
nige vruchtbaarheid (in kwaütatieven
zin) is tot heden zonder voorbeeld en
wijst op een ongehoorde; vitaliteit en
artistieke potentie. En wij. die slechts
met de filrn als kultuurproduct te ma
ken hebben, los van politieke over
wegingen wij volgen in spanning de
opkomst dezer jonge, stuwende kracht,
die als een verfrisschende stroom dool'
het brakke water der huidige
filmkmitselarij vaart.
* *
*
Tot nu toe is nog geen enkele
Hussische film, die ons hier vertoond werd.
een algeheele mislukking geweest.
Zelfs de slechtste exemplaren, als ..Die
Todesbarke". dat een vrij kinderach
tige communistische hoera- f i lm - en
,, Mannen van de daad", dat een zon
derling st'ikje W'irhoofdige romantiek
was. hadden nog de lenige vaart en de
:>randi >ze bezetenheid der
.Moscovieten. /ij bleven zij het uit de \
erteverwant aan het werk van een Eisen
stein, een Pudowkin, een Kuleschov
vleesch van hun vleesch bloed van
hun bloed. Wij maakten ons dan ook
niet erg ongerust over deze wonder
lijke afdwalingen: het ware dwaasheid
van een cuutimi-bedrijf nis de film
productie. louter meesterwerken te
verwachten. Hoofdzaak was, dat de
Russische film. ook in haar minder
gelukkige uitingen, haar
revolutionnair karakter in iirlif tirktii :in. hand
haafde en haar stormloop tegen het
morbide, verdoovemle amusements
product, voortzette.
Kerst met dit jongste werk van den
heer \<\ Ozeu. heeft de Russische film
zichzelf \erloochcnd. De titel is een
lat aal omen gebleken. w;;nf inderdaad
heeft zij /ii'hzelf hiermee!, > het ..dele
Paspoort" uitv.'ereikt . om te ve. vallen
tot een i li'( N'vige prostitutie \an li
chaam en /.iel.
l' 1 ariseheu hui'/e. L:elimyd niet een
matroos, die liij d"n aauvaiu1; van l, et
verhaal ..al'/.waai! " en in het
hnr."eilijke leven 1 erugkeei t . \\il met haar
ef!. (genoot van 'len landbouw gaan
leven en begeeft zich tot dat doel naar
den groot-grondbezitter Bielsky. om
..een stuk grond te vragen". Deze
ietwat naïve voorstelling van zaken
opent de rij der gebeurtenissen on wij
zien aanstonds, dat het absoluut mis
is. Met groot e ''rijmoeiügheid is. om
te beginnen. Pudowkiu's ..Peters
burg" gecopieerd : frappante
natuuropnamen van wijde, golvende koren
velden vormen den statigen aanhef.
Maar het blijkt al heel gauw een platte.
zinledige truc te zijn mooie plaat
jes, meer niet. Kr bestaat n.l. geen en
kel feitelijk of psychologisch verband
tusschen de pret ent ieuse inleiding en
hef karakter van het werk als zoo
danig. Bij Pudowkin komt dit. t erna
herhaaldelijk terug-- de oneindigheid.
de rijkdom van het land. dat nochtans
te eng blijkt om zijn kinderen te voe
den, is het machtige, sombere
grondaccoord. dat het geheele werk draagt
en waaruit de felle dissonanten op
klinken steeds krachtiger, steeds
overheersehender, om
onweerhoudbaar te stuwen naar het grandioze slot.
l >if is de film in haar essentie begrepen
- - het js de prachtige vondst van een
geniaal en consciëntieus cineast. Bij
F. Ozep is van dit: alles geen sprake.
liet is waar. dat degroot-grondbezitter
het echtpaar een steenachtig, on
vruchtbaar stuk land toewijst. - maar
men begrijpe het goed: dit heeft met
den psychologische!! bouw van het
werk niets te maken hef is een
zuiver incidenteel geval. Wanneer de
oud-matroos b.v. 's mans chauffeur
geweest ware. of zijn loodgieter en hij
betaalde hem slecht, dan zou het heele
verhaal van den val der jonge vrouw
precies hetzelfde verloop gehad heb
ben. En de plechtige introductie van
een garage of een
loodgieterswerkplaats zou toch min of meer belache
lijk aandoen.
Dit is de eerste gioote font : d>' mis
kenning van de verantwoording, die
de cineast ten opzichte van ieder detail
verschuldigd is.
Verder: wanneer de dochter van
den groot-grondbezitter in de stad
moeder is geworden, wordt de jonge
vrouw gereqiiireerd. om haar eigen
baby in den steek te laten en het jeug
dige kapitalistenwelp te voeden. De
heel- des huize.- tracht haar 1 e verleiden
en vervolgens te overweldigen. I )e
portier komt als ongelegen getuige, ver
telt den echtgenoot, van de voedster.
die door ellende on verlangen naar de
stad gedreven wordt, dat zijn vrouw
de maitresse van den meester is.
Tableau met vervloeking. De jonge
vrouw uit het huis gedreven vervalt
tot prostitutie en keert eindelijk na,
veel wederwaardigheden toch weer
naar de echtelijke woning terug. The
happy end !
/iehior het bekende, lot den draad
versleten scenario. Reeds bij de eerste
scènes herk'-micii wij de handleiding
voor deernc's-tegen-wil-cn-dank en zij.
die het wensehen te worden. Tot on/e
ontzetting ''.ien wij hoe alles niet de
regelmaat '> an een degelijk menu wordt
afgewerkt. Waar is hier de prachtige
originaliteit der Kussen, waar hun be
wegelijkheid en otilierekeiihaarhcid
boeiend en altijd nieuw, als het leven
zelf.' Waar is de fatale onafwendbaar
heid, die zij ondanks alle-, weten te
liewaren. in dit van convent ioneele toe
valligheden aan elkaar hangend ge
beuren? Maar vooral: wa:ir is hun
ii'ui'i-hi'ui niet de relat leve waai heid
dei- :'ei(eii. maar de ei-ht heiil van hun
>cheppiim>roes? W,-ml dit is het ont
stellende in deze eolleept ie. dat zij
\ oor hei eerst uu - K'"t' i "rli l 'lij
U-MM-'e, Werk l'i-eliut. een \v-lk. <t:i!
ilie! litt i ;:--is>U-;l1 ie eli ere;:':e\e
,')ood7,a:|k Werd L;e!io|-e|>. M l.' l. M' lii' -?'
eeu'a t ie-/uchï. . . ?. !e !'?;--(-; '? ? ,,;li 11
'?-'?Het is uiterst merkwaardig te /ien.
hoe deze val.sche opzet de heele film
artistiek onlmant en zich in de klein
ste détails wreekt. Ik noemde reeds
liet bnerenbedrog met. het imposante
korenveld. Karakteristiek is ook het
aanwenden van de ,.mooie" star. Noch
Kisensteiii. noch Pudowkin. noch
Kuleschow vernederen zich tot dit
zuiver Amerika:).nsche boelen om de
publieke gunst, dooi- een knap ge
zichtje. Verder is daa.r de ongelukkige
verlaten echtgenoot, die met een
zorgvuldig gekoesterd" en gearran
geerde ellende wordt omringd bet
looneeltje van het baden van het
kind (de zeer populaire ..lach en
traan") -- zelfs de eeuwige,
atelierregen. waa,rin de rampzalige
verstootene. (<>t meerder effect, naar
buiten wordt, gestuurd ontbreekt niet.
Overal komt de auteur tussehenbeide.
om ons medelijden en sympathie voor
zijn sujetten op te dringen, waardoor
die eigenaardige geest van valsche
sentimentaliteit, va.u kille, specula
tieve onwaarachtigheid ontstaat, wel
ke het Amerik;;.a.nscho handelsproduct
kenmerkt. liet is dan ook geen toeval.
dat Anna Sten eeu frappante gelijkenis
met Pola» Xegri Vertoont en de ver
laten echtgenoot .Jannings' ..Vader"
in huilerig zelfbeklag evenaart.
Tenslotte heeft 'zelfs de beroemde
techniek der Russen, door deze afval
ligheid geleden. Kri niocvt zij er dooi
lijden ! Wat ontbreekt, is de karakte
ristieke bewegelijkheid. de alomtegen
woordigheid va,u het apparaat, dat
het R ussische werk de derde d i m -nsie :
de diepte, geeft. In al de So\ jet -films
leeft een volkomen autonome wereld
haar eigen leven volgens eigen
wetten, naar eigen inzichten, lu zulk
e-'ii. door den filmkunstenaar ge
schapen, ininiatuur-heelal. is het ap
paraat volkomen vrij zich te bewegen.
het leven te vatten, waar ma.",r
mogelijk is. /^oodra. deze autonomie
vervangen wordt, door een kunst \ ol
arrangement, heeft het fotografisch
oog t e zieu. wat het nnif/ zien !
Dat wil hier zeggen : wat het publiek
li-ciixrlll te zien !
Volkomen geïsoleerd staat de bor
deel-scène. D<it is verschrikkelijk
striemend groot .... lïussi^eh ! Kn
heftig schiet in ons omhoog de ge
dachte, wat de/.e film had kumi--n
/. i j n . . . .
Int ussche» \rjigeii wij ons angstig
af. of wij bij deze Ani"i-ikaansch"
sovjetfilm te doen hebben met een
kw.i.lijke grap, een individue ?!. af
dwaling of een symptoom?
liet is bij den huldigen stand van
/ake een leveiisk west ie voor d '
filmkunst.
EASYCHA1R
RONDE
BUZETTAFEL
MCCC tjO V,-,
DA- S LA D +~
'.-