Historisch Archief 1877-1940
No. 2679
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 OCTOBER 1928
I b s e n's N o r a"
door Henrik Scholte
E H steekt in alle vrouwenfiguren uit
Ibsen's middenperiode een
onver? gankelijke inhoud in een tijdelijkeu.
vorm: ecu drama n een ps.mphlet.
een zoeker naar objectieve waarheid
in conflict niet de diepste
menschelijkheid van den dichter, en den
dichter soms a coritre-coeur.
.Men kan Ibsen niet meer minacht en
om een verouderde probleemstelling
in den zwaanviehtigon trant van het.
psychologisch drama. Daarom kon
C'o:,ter in zijn essay Terug naai'
Ibsen'' uit Erts 1927 hernieuwden
eerbied eischen voor de/.e ,,diepzinnige
draken". Kn zoo Else Mauhs zich
eenmaal het woord liet ontglippen:
..Ibseu ligt achter mij", dan is dat
een boutade uit den mond van een
ras-echte Nora: noch te aanvaarden.
noch te verwerpen, maar waard om
met zorg en geduld te begrijpen.
Voor ons geldt niet meer de
leeningsaffaire en Nora's sociaal recht om heen
te gaan van man, en kinderen. Er is
hier geen. sprake meer van vrouwen
emancipatie, wel van: een vrouw.
Eerst te veel kind om vrouw, en later
te veel vrouw om moeder te zijn. Een
kasplant, van vaderhtiis naar huwelijk
zonder merkbare overgang,
overgeplant, maai' niet een even laten als
dreigenden bloei. O t' zij werkelijk in
staat zal zijn om zich van bibclot tot
individu te ontwikkelen, is zeer de
vraag. Egocentrisch als zij denkt.
ziet zij i u haar ontwaken slechtsgevaar,
overal gevaar. /ij gaat niet heen, zij
rlucht. En als eenmaal aan het slot de
bliksem der ontgoocheling tusschen
.man en vrouw gevaren is. heeft zij het
pleit niet gewonnen, integendeel. Deze
Xora pleegt daarmee een veel ver
fijndere zelfmoord: Krogstad. in zijn
mislukt 3 neiging om zich te wreken op
een hem schuldeloos voorkomend ver
leden,en ('hrist ine.dame nog in haar ge
desillusioneerde opof f ei ings-ge?indhdd
zijn mee van de deelen eener
nieuwe Xora. wa.arvan het doek
opgaat als het zich o ver deze Xora sluit.
Want is deze ontdekking van niet
niet het gezicht, maar met de ruggen
naar elkaar toegestaan te heb!:.-n.
jarenlang, zoodat men thans volgens
onveranderlijke natuurwetten den v .
1len cirkel zou moeten loopen om
elkaar van aangezicht tot
aangezichtte ontmoeten is deze ontdekking
ten opzichte van M «ra g.^motivetrd 'i
Nora's angst is geen voldoende reden
om haar uit den droom te helpen".
Het geeft haar hoogstens den moed der
lafheid: de zelfmoord. J)e actrice, die
na haar tarantella een variét
nummer trouwens, een typisch voor
beeld van Ibsen's zucht naar effectieve
?acte-sluitingen gedanst te hebben.
in het laatste bedrijf opkomt als een
bewust goworden vrouw, breekt daar
mee haar rol in tweeën. Maar de
?actrice, die tijdens de eveneens gefor
ceerde twee-brieven-truc een mime
maakt van du bist gerichtet. . . .
gerettet worden", breekt haar rol op
dat oogenblik eveneens. M.a.w. de
breuk schuilt in de rol. Er is een pop
in een poppenhuis, die op een gegeven
oogenblik buiten een poppenhuis is.
Maar wanneer?
Nora, y.noals wij haar kennen uit het
gerekte exposéin I en de prachtige
scènes uit II, is de vrouw met een
gevaarlijk, onberedeneerd surplus, het
ontoereikende van ..na, het derde
kind" (en tegenwoordig niet eens
meer na, het derde). Van het vroegere
offer aan haai' man staat alleen nog
maar het kille geraamte, het bloott:
feit, waarover veel gepraat moet
worden liefst tegen onbekenden
wil men er zich nog aan warmen. Ken
nutteloos leven, dat alleen door con
creet te verwezenlijken idealen nog
beheerscht wordt, een vrouw die niet
denkt, maar er zich alleen maar
..uitredt" en dan over alle raffinement
der dwaasheid beschikt. Voortreffelijk
zijn die paar replieken uit l : die be
rekenende réserve bij haar edelmoe
dige daad .die geborneerde
fierheid.welk;. een ..standesgemasze" minachting
heeft voor alles wat buiten haar kooi
ligt. Die zich voor de geldzaak geneert.
zoodat de troef, die daarin steekt.
voor haar eensklaps een radelooze
obsessie wordt. Ken obsessie, die haar
ongevoelig maakt voor den tragischeii
Harik. wiens agonie overigens ter
juister tijd optreedt om hem voor het
gevaar van bliksemleider te behoeden.
Bliksemafleider: want deze Xora had
evengoed een minnaar als een
chaiiteur tegen 't lijf kunnen loopen en
hoe vaak heeft Htrintlberg niet met
een verbeten gezicht XoraV hand
schoen opgenomen, die de
vrouwenpleiter Ibsen hem toewierp ! Kn men
zou zich de actrice kunnen voorstellen
die zelfs Ibsen's Xora ijzig, ge
wetenloos en ,.antipathiek" speelde.
Over Klse Mauhs' als Xora'' is bij
de voorstellingen van het
Ilofstadtooneel, destijds, reeds het noodige
gezegd, liet is een voortreffelijke rol,
die in de metst argeloo/.e, speelsche
indicaties het geringe, engbesloten
leven eerier nerveuze Xora herschept
eiidie behoudensdeblijvende breuk
in deze rol haar hoogtepunt kan
vinden, in de groot e ontgoocheling.
mits zij daar een even knap
spelendeii partner tegenover zich vindt.
Xu is het Vereeriigd Tooneel niet
bepaald een Ibsen-ensemble en Ver
kilde heeft in regie en spel dan ook
geen geluk gehad. Torvatd is toch
niet dit mes»|uine type, dat het buikje
op sloffen van Tante Julle: .lörgeit
Tesman. in philistreuse kanier-intimi
teit evenaart-' Integendeel, deze
Torv.tltl is een gevaarlijke, arrivist in zijn
intelligi ntie en fatsoensmoraal. te
fijn voor de galerij om er zijn woede
a.iii te luchten, maar een dobber voor
d" benedenrangen. Hij ..heeft" zijn
vrouw: zijn liefde is identiek nit-t zijn
ijdelheid, haar te bezitten. Hij maakt
gebruik van haar en is bereid daarvoor
de kosten te betalen, mits niet te
veel" (woordelijk!) Haar waarde is
volkomen uitgebalanceerd: geen cent.
geen offer daar boven. Beneden deze
maximum-grens a,lles: verliefdheid in
poppenhuisstij). Daarboven: niets.
waiitdaar bloeit standing, eer en positie.
Xoo er thans nog Xora's genoeg '/?ijn.
Torvald's zijn er altijd nog meer. K n
als Torvald's kaartcnhuis in elkaar
stort, is hij niet de knockoiit-gebokst.'
onderwijzer van Verkade, maar een. die
geoordeeld wordt en telicht bevonden.
Van. Dalsum's Dr. Rank was. hoe
wel buiten het ensemble, een grot-te
creatie!: donker, week. voorgoed opge
schreven. Als men zich afvraagt, hoe
deze even milde als ellendige figuur
past in het kader van Xora's huis. dan
viïi'gete men niet dat deze Hank niet
de oude Hauk. tic huisvriend is. maai'
een die bij zijn eerste komst reeds de
zekerheid meebrengt, dat hij sh'.at
op den drempel van een onont
kootnbareiidood. Kn juist indit licht krijgt
van I>a.lsum"s wrergaiVe zijn sombrivn
en veel/.eiïgetltlen kleur.
Type 520-dewonder-
zes"uit voorraad leverbaar!
Torpedo . . . H. 3450.
Cond. Int 3850.
Uitrusting : zes-wiel met
band. 4 schokbrekers,
electr. richtingsaanw., aut.
ruitenwisscher enz.
.»
Optrekvermogen van 8 toe 40 K.M. heid in 3 sec. Benzineverbruik l L. op
in 10 sec. snelheid in 4e versnelling 8 K.M. Geheel geruischloos. Muurvast
van 8 tot 95 K.M. Klimvermogen m op den weg. Prachtvolle carrosserieën.
4e versnelling van 8 pCt. Renwermogen
tot totalen stilstand bij 90 K.M. snel- Vraag onze brochures aan.
J. LEONARD LANG, Stadhouderskade 114, Amsterdam.
I1IIIIIIIIIIIIIII UK Illlllll IIMIlllllMllinilllllllllllMIIMIMIi;
LIPS & PETERS
Vraagt Catalogus
met
prijzen
DORDT
KIES YeOB UWE
WWMKIfllNG
sssset
TE OOSTEC6EEK
HERSTELT D BPLATVOET
cl. A. (BASSIN G.
O.Z.VOq.RBÜRGWAL 334.
W HtTBINN EN6ASTHUIS
Sierteekenaar teekent J billijk
FAMILIEWAPENS
fraai gekleurd, heraldiek juist.
Br. letter S., Bur. v. d. blad.
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr.,
De bond die minder kost
dan hij moest kosten
Irmp voor Nederland
N .V.
R-A-M-IAMSTERDAM LEEUWARDEN
N.Z.Voorturwg. 75a Ruiterskwartier 37
Tel. 35397 Tel. 232
VICTORIA-WATER
Bij geregeld
gebruik *"
OBERIAHHSTEIN
digestie
bevorderend