Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 OCTOBER 1928
No. 2679
Wereldbond der kerken voor den vrede
door Ds. F. Dijkema
IS er belangstelling voor een verslag van wat
te Praag op het Congres van den Wereldbond
der Kerken voor den vrede (The World-AJliance
for promoting Internationa1 friendship through the
Churches) verhandeld is? Men zou gaan twijfelen
als men het algemeen-heerschend gevoel opmerkt,
dat de pogingen om de wereld tot den vrede te
brengen schipbreuk leden en schipbreuk zullen
lijden en slechts een ongemotiveerd optimisme of
een even ongemotiveerd g jloof nog kunnen doen
hopen, op betere tijden. De schampere opmer
kingen over den Volkenbond zijn niet van de lucht
en velen reageeren op de verslagen van
vredesbijeenkomsten slechts met een veelzeggend schou
derophalen. Het vertrouwen is wég nu men meent
bespeurd te hebben, dat diplomaten en politici
Talleyrand's taktiek volgen: het spreken dient
9m de gedachten te verbergen, en met een fatalis
tische gelatenheid aanvaardt men de mogelijkheid,
soms zelfs de onontkoombaarheid van een nieuwen
oorlog.
Bestaat er dan vertrouwen in de Kerken? Velen
zijn overtuigd, dat zij haar tijd gehad hebben en
niet meer meetellen in de machten, die het wereld
gebeuren leiden. Zij teren, volgens hen, nog op
ouden roem, maar haar stem heeft geen kracht en
hivloed meer. Hebben de kerken", zoo vragen
ze, den wereldoorlog verhinderd of hebben zij
niet veeleer den oorlog aanvaard en de kanonnen
gezegend? Arma togae cedunt: wapenen wijken
voor de toga ! De toga heeft juist geroepen:
ad arma, te wapen!" Ja, er zijn er, die, wanneer
zij als rechters werden aangesteld, tegelijk met de
beide groot-moordenaren" het militairisme en
het kapitalisme ook de kerk tot den kruisdood
zouden veroordeelen t
Het congres te Praag, dat ik als afgevaardigde
der Nederlandsche afdeeling bijwoonde, telde afge
vaardigden van bijna alle landen der wereld, ver
tegenwoordigend eenige tientallen millioenen chris
tenen. Maar het heeft niet vergaderd in den waan,
dat het in staat zou zijn de wereld met n slag
tot den vrede te brengen. Daarvoor waren de ver
tegenwoordigers te zeer overtuigd van de ont
zaglijke moeilijkheid der problemen, die met het
vredesvraagstuk samenhangen. De constellatie der
wereld is zoo ingewikkeld en de huidige toestand
het gevolg van een zóó lange ontwikkelingsketen,
dat slechts revolutionnairen kunnen meenen door
een plotselingen ommekeer een blijvenden nieuwen
vrede te kunnen scheppen. Maar wij allen zijn
daar wél bijeen geweest in het voornemen: iets
te willen doen. In dat willen vereenigden zich
allen en niemand is heengegaan zonder versterking
van dien wil te hebben ontvangen door de herin
nering aan de eenstemmigheid en de onderlinge
sympathie, welke zich manifesteerden in het
broederlijk samenzijn gedurende zes dagen. Want
er werd niet getwist en niemand stelde eigen leer
voorop. In het gemeenschappelijk bidden van het
Onze Vader, dat aan elke zitting voorafging,
openbaarde zich de nheid in het allerhoogste
en voelden allen zich volgelingen van denzelfden
WIE
ZUINIG
WIL ZIJN MOET
EEN FABRIKAAT
K O O P E N DAT
DEGELIJK
IS
DUS:
ZOMEN
Meester en elkanders broeders en zusters. J n dit
opzicht stond het congres te l'raag boven de
samenkomsten, te Gelieve, Locarno en Versailles,
dat Polen en Lithauers, Uzeohe>-Slovaken,
YoegoSlaviërs, Koemenen en Bulgaren, Eranschen,
Duitschers en Engelsehen, Hollanders en Belgen.
boven hun belangenstrijd uitstegen en zich
vereenigden tot menscheii van goeden wille, die hun
gemeenschappelijke roeping gevoelden om in n
heid tot den vrede samen te werken. Maar naast
dat willen leefde ook de overtuiging, dat de tijd
daar was waarop de kerken iets moeten doen en
niet mogen achterblijven in den strijd om de
wereld voor een nieuwe catastrophe te behoeden
en dat te minder waar zij iets kunnen doen. Zij
bereiken immers met haar prediking, haar onder
wijs en haa.r zendingsarbeid millioenen. VA] kunnen
tot dezen getuigen van dat Koninkrijk Gods, dat
vrede en gerechtigheid zal zijn. Zij kunnen bij de
haar toevertrouwde zielen de vredesgedachte
wekken en do vredesgezindheid versterken. De
ziel van elke verbetering is de verbetering der ziel
en geen besluit of pact zal tot den vrede kunnen
leiden als het niet gedragen wordt door de vredes
gezindheid der volkeren. Aan een samenleving in
vrede moet voorafgaan een hooge ethische ont
wikkeling: ze moet er althans mee gepaard gaan.
Een broederschap der meuschheid kan nooit allén
rusten op belangen-gemeenschap. Zóó min de ge
dachte aan de gevolgen een mensch bewaart voor
't doen van zonde, zóó min zullen utilistische
redeneeringen de kracht breken van zelfzucht,
heerschzucht of hebzucht. Daarom kunnen de
kerken zulk een gezegend werk verrichten door
haar prediking van naastenliefde, broederschapszin
en solidariteit als geboden van eene hoogere Macht,
welke weerklinken in het menschelijk geweten.
De religie is altijd de steun geweest tier zedelijkheid
en kan het nog zijn. Welnu als het ,.kunnen"
gevoeld wordt, wordt het volbrengen plicht. Voor
de kerken beteekent dit en te l'raag werd dit
duidelijk uitgesproken , dat zij moeten protes
teeren tegen den oorlog als een even wreede als
dwaze poging om te trachten geschillen tusschen
de volkeren op te lossen. Voorts: dat de jeugd
vertrouwd moet worden gemaakt met de vredes
gedachte. In dit verband wil ik ouders, onder
wijzers en leeraren wijzen op het uitgebreide
rapport, dat uitgebracht werd over de op de
scholen gebruikte geschiedenisboeken (Heport on
Xationalism in history-textbooks, distributcd by
A. B. Magn. Bergvalls Förlag. Stockholm), waa.rvan
een helaas ! groot aantal veel ruimte afstaat
aan de politieke- en oorlogsgeschiedenis, maar
slechts weinig of geen aandacht wijdt aan de
vredesbeweging en aan de pacifistische middelen
om de geschillen uit den weg te ruimen. Verder:
dat samenwerking moet worden gezocht met allen,
die den vrede trachten te bevorderen: Labour,
jeugdbewegingen, vrouwenbonden enz. Maar dan
ten slotte vooral dit: de kerken moeten vormen
het geweten der volkeren. Tegenover haar leden
hebben zij de roeping om hun den troost, de kracht
en de heiliging van het Evangelie te brengen en
hun persoonlijk geloofsleven te bewaren en te
versterken. Maar naar buiten hebben zij de roeping
om op te komen voor recht, naastenliefde en barm
hartigheid tegenover welke macht dan ook, ge
dachtig aan het woord, dat de keizer moet ont
vangen wat des keizers is, maar allereerst God wat
Godes is. Uit hoofd*; van haar goddelijke roeping
hebben zij tegenover de wereld dezelfde rol te ver
vullen als het geweten tegenover den enkelen
mensch. Welnu te Praag werd voor dezen tijd
dit in 't bizonder als haar roeping gevoeld, dat /.ij
de volkeren zullen overtuigen van dclieilit/heid i'tni
liet eent; gef/even u-oord. Het Volkenbondsverdrag,
het verdrag van Versailles. het verdrag van
Locarno en andere overeenkomsten en pacten zijn
geteekend door de vertegenwoordigers der regee
ringen, maar de daarin vervatte bepalingen be
treffende vermindering der bewapening, ont
wapening en arbitrage zijn niet vervuld. Dit is
een feit. dat gebrandmerkt moet worden en de
volken moeten verstaan, dat zij hun woord hebben
gegeven en dat. het woord gegeven dool' een nalie.
dat liet lot van alle toekomstige generaties be
paalt, een uiterst heilig en bindend karakter
bezit". Er is geen dubbele moraal: n voor den
enkelen mensch en n voor de staten. De eer,
verschuldigd aan een meiiseli. die zijn naaste
onder eede iets belooft en zijn woord houdt al is
het ook tot zijn eigen schade", is e veil goed door
de natiën, aan elkaar verschuldigd. Wanneer de
Staten gestand hadden gedaan wat zij beloofden
dan zouden wij nu reeds een flink eind op den
weg naar den vrede zijn. Thans bevinden we ons
in een vicieiisen cirkel. ..Gebrek aan veiligheid en
wederkeerig vertrouwen beletten ontwapening..
terwijl de voortdurend*; handhaving van groot e
legers en vloten vrees en verdenking doen ont
staan". De kerken zijn de aangewezen organisaties
om op dezen misstand en op dit vcirgri.jp tegen
eerlijkheid, trouw en waarachtigheid te wijzen..
En dit doende zullen zij de door de profeten ge
trokken lijn volgen, die zich ook stelden
tegeiioveiallen koningen, priesters en het volk als zij
trouw en waarheid in het gedrang zagen en dit
deden in den naam van God, door wien zij zich
geroepen gevoelden om het recht te doen golven
als water, de gerechtigheid als een immer-vlietvnde
beek".
In de resolutie', welke te Praag aangenomen
werd, klinkt een zeker geluid. De kerken moeten
haren leden voor oogen stellen, dat aan de heilige
verplichtingen, die op alle volken, leden van dc-n
Volkenbond, rusten om min bewapening te ver
minderen en te beperken en een algemeen stelsel
te aanvaarden, waarbij onderlinge geschillen niet
meer door oorlog maar langs vredelievende!! weg
door rechtspraak worden opgelost, moet worden
voldaan. Ze moeten al haar zedelijken invloed bij
den Volkenbond en d<; regeeringeii aanwenden ten
einde; deze te bewegen met den noodigen spoed
de maatregelen te; voltooien, die het beoogde doel
moeten verwezenlijken.
Mannen als Benesj. Albert Thomas, Politis.,
Donnc'dieu de Vabres. W alter Simons, iekinson.
Drummond, Söderblom, Had e ze riepen allen
de' modewerking der kerken in om tot ontwapening
en vrede te geraken. En ik geloof, dat. als de
kerken haar roeping in dezen tijd niet verstaan.
werkelijkheid zal worden, wat prof. Hade zeide:
..Indien de kerken haar taak niet vervullen, /al
de wereld /e met voeten treden en God /a!
daartoe zeggen: Amen".
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
In lï)2(i werd m het /uider-tran.scept van den
Dom te .Utrecht een gebrandschilderd raam ge
plaatst, naar het ontwerp van prol'. K. X. ]{o!and
Holst.
Thans hooft zich oen nationale commissie ge
vormd, die; gelden wil bijeenbrengen om eiok in den
Xoorder-tTaiiscoptgovel een gekleurd raam aan te
brengen. Prof. Holand Holst hce-ft zich bereid ver
klaard, e>*>ii eveiitueelo opdracht voor dit r;>am te
aanvaarden. Prof. Dr. A.M. Brouwer zal de- noodige
icoriographischo aanwijzingen geven. Het onder
werp zal ditmaal ontleend worden aan het
OudeTestament.
Bijdragen kunnen worden gestort op ele rekening
van de;n penningmeester dor commissie, .Ihr. Dr.
Kaeleimacher Schorer te Utree-lit. bij de \al.
Bankveroeriiging (bijkantoor t'tivchi ) of e>p zijne
postrekening Ne>. l<S.'ii>S.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
»? *? r* DEN HAAG *» *» «*
AMSTERDAM ARNHEM
Verhuizingen per Auto-Trein