Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 OCTOBER 1928
No. 2679;
Achter den afsluitdijk
Brieven van een voortvarend reporter uit het drooggelegde gebied.
Bij voorbaat gepubliceerd
door H. G. Gannegieter
Nederlandsche Munt
Hollaad's beste 10 cents sigaar
VIII. Een nachtwandeling «loor rk
IK had, sinds ik radiografisch mot miss Dorothy
mocht kennismaken, geen rust meel' gehad.
Achteraf vermoed ik, dat het oogenblik van ver
strooidheid, dat den dood van mr. Ngotukela heeft
veroorzaakt, ook meer op haar geweten komt dan
op dat van den incorrect werkenden
P.V.Q./.kijker.
Voorzoover andere zaken mij niet in
beslagnamen, had ik voortdurend mijn. aandacht besteed
aan de bestudeering van haar innerlijk. Uit de
verte volgde ik haar telepathisch even nauwkeurig
als radiografisch. En de aether-golven, welke mij
uit haar toestroomden, lieten mij beelden zien en
deden mij stemmen hooren, welke onmiskenbaar
wezen op wederliefde.
Kennelijk was ook zij op haar beurt bezig, mijn
gemoedstoestand te onderzoeken. Uiterlijk liet
zij weliswaar evenmin iets merken als ik, maar
haar drooinen, gedachteiiassociaties, versprekingen
en vergissingen verrieden haar zonder ophouden.
Allengs merkte ik, hoe ook in haar binnenste de
begetrie ontstond tot nadere kennismaking.
Het scheen mij toe, dat wij uitstekend bij elkaar
zouden passen. Haar psychologische constellatie
was in alle opzichten het complement van de mijne;
de determinatie-vakjes, waarin wij volgens den
verbeterden kubus van Ileymans thuis hoorden,
lagen polarisch tegenover elkaar. Ook eugenetisch
waren we op elkaar aangewezen, voorzoover het
beeld uit de verte vermoeden deed. Ik koesterde
de stellige overtuiging, dat de tests, welke onze
Harderwijksche professor Arbuthnot voor een
huwelijkssluiting noodzakelijk acht, ton onzen
gunste zouden uitvallen en maakte mij ook om
trent het aanstaande bloedonderzoek geenszins
ongerust.
Derhalve besloot ik. Dorothy uit te iioodigen
tot een persoonlijke bijeenkomst. Weliswaar kenden
wij elkaar sinds enkele weken al zoo goed als per
soonlijk, maar zelfs de meest geperfectionneerde
film en de zuiverste miorophoon geven de werke
lijkheid slechts bij benadering weer. Lichamelijk
zien en spreken blijven tenslotte de finishing
touch van de kennismaking.
Dorothy was onmiddellijk bereid. Kinnen een
half uur had haar elegant nüniatuur-aërootjo haar
van Wight naar de Xuidorzeo-boofdstad gebracht
en we besloten op een wandeling on/" toekomst
plannen te bespreken.
Ze was werkelijk allerliefst. Na haar vliegkolder
te hebben uitgeworpen, stond /.e vóór me in het
even bevallige als gerieflijke cosluum van de
hedendaagsche M'OUW. Onze voorvaderen zouden
het een zwempakje genoemd hebben; helaas! /-ij
begrepen nog niet, dat meii zich ook inden damp
kring het sierlijkst en hot gemakkelijkst beweegt
in dezelfde kleedij, welke hot verkeer onder water
vereischl.
Haar gemillimeterd haai had ze .net lichtend
goudpoeder gebronsd en de oonigi". versiering van
haar pauwblauwe tricot was oen laschje. dat aan
een leeren koord om haar hals hing on waarin ze
haar buisjes mot synthetische levensmiddelen, al
en aansluiters, miniatuur-handlos. batterijtjes.
geluidversterkers en filmapparaat jos bewaarde.
We zetten de motoren van onze rolschaatsen aan
en togen op weg. Dorothy had l rk alleen nog maar
Uw Haar
wordt gezond en sterk
het krijgt mooier glans
het wordt vrij van roos
het blijft beter zitten
h*t valt niet meer uit
indien gij des morgens een weinig PU ROL
tusschen de handen wrijft en dit door de
haren uitstrijkt, 't Voldoet iedereen.
radiop;rafisch gezien en genoot nu van menig detail,
dat haar op het filmbeeld ontgaan was. Langzaam
schoven we op onze licht denderende machientjes
met de menigte mee.
In het centrum van onze stad zijn auto's ver
boden; ook mogen, om het gevaar te vermijden,
de vliegtuigen hun weg niet nemen boven de stad.
Ken waarschuwende lichtcirkel, die in vuurrood e
letters het in oneindige reeks herhaalde woord
?STOP laat flikkeren, houdt het luchtverkeer op
een afstand.
WTat een besparing aan menschenmateriaal
heeft onze moderne cultuur toch allengs mogelijk
gemaakt ! Kunnen wij ons nog voorstellen, aldus
vroeg ik Dorothy, dat men in de vorige eeuw nog
inenschen als verkeersagent, treinbestuurder, chauf
feur of controleur meende te moeten misbruiken?
Sinds het automatisch signaal, de draadlooze
stuur-inrichting en de mechanische tourniquet het
levend personeel hebben vervangen, is er alweer
een schat van energie vrijgekomen.
Destijds meende men met den eenmanswagen
al het record te hebben bereikt. Dat eenmaal de
geenmanswagen de gewoonste zaak van de wereld
zou worden, bevroedde men niet.
Dorothy herinnerde me aan de concentratie in
het. bedrijfsleven. De fabriek, waarvan haar vader
onderdirecteur is, wordt door enkele handen be
stuurd. Door n manipulatie des ochtends worden
duizenden machines in beweging gezet en het
product wordt bereid, afgeleverd, betaald zonder
dat er iemand verder naar omziet. Eén manipu
latie des avonds, en de zaak staat weer stil.
Wat een rompslomp toch vroeger, merkte ik
hierbij op, reeds alleen met hot geldelijk beheer.
Tientallen menschen. soms honderdtallen waren
noodig om de administratie te voeren en dan die
last met het contante gold ! Onze rekenmachine
trekt van eiken post onmiddellijk hot percent voor
belasting, provisie, verzendkosten af on giroert dit
automatisch aan hof juiste adres.
Dorothy is 0011 schrander meisje. Helacholijk
vond zij de vrees van hot voorgeslacht voor toe
nemende werkloosheid. Wij zijn allemaal Werkloos
behoudens onze verplichte corvóe, maar zijn we
daar minder om 'i .Bezig zijn. rusteloos arbeiden.
altijd in de weer zijn met geldvordierien on plichten,
hot was een van do vele bijgeloovighoden van het
oorspronkelijke Christendom, dat als inlandscho
godsdienst van Huropa, zoolang i.s beleden, .voordat
do Boeddhistische, ('hineescl'c, llindoesehe en
Mohanimedaunschc zendelingen hier kwamen, om
ons, onwetende blanken, lol huil eenig ware
on univorseolo religie te bekeeren.
Door hun gezegende prediking zijn \\ ij gaan
begrijpen, dat in hel onbezorgd niets doen. in do
mijmerende meditatie on do onbokommotdo vege
tatie het geneesmiddel is gelegen togen onze
overbewi.sle eri serupuleiize coiisciont ie. Kn do Negers
met hun liturgische jnzz-hymi)en hebhen hot
bevrijdingsproces voor onzon zwaarwichtig
(obbondeii geest voltooid. Kere de pagoden. mos
keeën en vreiigdelenipels !
..Mr moet. hooi wat gebeuren." besloot Oorolhy
ons gesprek. ..Voor on/.e tnlieemsehe predikan! een
onzer terugwint voor hel verouderd voorvadi rlijk
gel ooi.
/wijgend denderden wij vorder mot do
beivoeglijke menigte, welke zich schoksgewijs voort
bewoog dooi* de doodstille stralen. In. gedarhlen
verdiept, iielen we ons werktuiglijk leiden door de
armen van do automatische vorkeersseinpalen.
welke o]) kruiswegen do compacte massa, niet n
veerkrachtig gebaar tol stilstand dwingen.
,,l)at is ook alweer zoo'n. waaiidonkbceld van do
ouden, geweest", hervatte l'orothy hef gesprok.
..als zou do vulgarisatie van de radio het
straatrumoer ten slofte ondragelijk maken. Heelt er
ooit, in de dorpsche verlatenheid van de metro
polen dor vorige eeuw een zoo volstrekte stilte
geheerscht als tijdons onze veronderstelde over
bevolking!' Ze moesten toch reeds beier hebben
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
Trckeningrn, etc. Arti et
AmicithieAmsterdam
/onder twijfel is de inzending van Jan Sl/o/ln-*
de inzonding, die fleur geeft aan deze overigens te
matte tentoonstelling. Wie dat niet ziet, kan beter
over dorperwljes of over wortelen schrijven wel
licht, maar van een zicht op schilderkunst is hij ten
eenenmale gespeend. Kn van do drie werken, die
?Sluyters laat zion, zijn twee te noemen on (o roe
men. Deze zijn het portret van Mevrouw Mann
Kouwmeester en het portret van een kind. Hot
portret van Mevrouw Mann?Bouwmeester (naai'
ik meen voor den hoer Dreesman gemaakt) i.s van
een zekerheid in het doen en van een goede
vlolheid, die (al doet het ons Breitner's meesterwerk
zeker niet vergeten) hot afzonderlijk zetten en ons
benieuwd maken wat op dit eerste van een serie
portretten zal volgen, 't Portret van een kind is va.n
een teederdcr realiteit, dan we soms van dozen
kinderf eekenaar bij uitstek zagen, die. iedereen
weet dat, van oen nieuwe weergave van het kind
de vinder is. IfuMio/f l'ol'x sneeuw (in Damme zijn
daar-tia te noemen. Deze teckeningen liedden dio
wijde, forsche, lyrische stemming, die ge ook in de
schilderijen aantreft en die hot werk overal ge
makkelijk doen herkennen mot zijn wanne bruinen
on blauwen. Va'* SrhulniHichrr is het landschap
blanker, het caféhet grootst gegeveno van do (wee.
l'alcntij» van L'ijtra»t:k maakte wel eens een ster
ker, geaccentueerde!' teokening dan deze van
Verkadc. Dit werk haalt niet bij dat van Hynekos.
waar met moor openbare kracht liet wezen van den
afgebeelde word benaderd, ook wol daardoor, door
dat llynokes do teek -naar belangrijker w;is. Van
Westermann noem ik Allobó op zijn sterfbed. v;m
Mevrouw Westondorp de danseres, van Yi:.-,er's
lithographieön de vrouw mot den bril, de twee
kinderen, don boetseereiide. van Monniek'-ndani
do kinnis op hot Amstolvold. van 11. T. limit de
schelpen, van Mej. Surie een stilleven, on ik m i
da1! met deze weinigen (examen do moest persoon
lijken hier te hebben genoemd.
Van .l/c/, lliii'b is li -1 maimoportrot mind.-r
eonventioel dan gewoonlijk. .\!s /.ij zich uuehtoriier on
scherper tegenover do (.? j»or( retf eei'e/t licdeJi za.l
kunnen stollen. mo..t haar werk winnen, en het kan
wol oenige winst venira.gen !
geweien, toen rubber hun rafelende wielb;..ndoii
on ketsende hoofijzers verving".
../o moesten beter hebben geweten". Vh;de ik
aan. ..omdat, zo ook toen r< eds wisten, dat. uvlijk
de afzonderlijke kleuren uiets'zijn da.n de uufi 'dinu
van hot kleiirlooze licht, ook do afzonderlijke
u-rIniden slechts <le hostanddeeloii uitmaken van de
goltlidloozo stilte, /oo.'i.'s allo klein-en. (??/;( in< n L'
e\oegd. oika.ar Heul l a i !see) el!. Woldi d> ,--\ ,,< ! ,i-s,
\ a.u alle geluiden tot si;!' ?.
'Toen de radio begoii. j,an ik me v<»>r.-teli. ;;. <la(
hot in den a.ot her een »m!i aa.^'ijko ka.kofonie moot
zijn gowc-ost en da.t do o\erlieden in radoli., >~h, id
tot rantsoeneering \;>n den spieektijd zijn o',
ei-U'ogau.ii. Docli ook hier \\ei-i i) 'et'1 de wal hot .-ehip
gekoerd en toen liet !a\\a.ai op zijn hon^-l \va«.
was do sfilto nabij. Nu de aet'nor de VoNt'-ekfe
\'i'ijhoid herkregen heett en teder indi\idu tnau
< >nt va.ngon en. uit/.enden irinr willekeur, hi-tien de
n lillioeii voudige uvluidsf nühiu'en elkaar op . ii de
rust uit den oerlijd is weergekeerd."
Kunsthandel W. H. HOFSTEE DEELMAN
Vondclwtraat J O, Amsterdam
Moderne Schilderijen
Hollandsche en Fransche Kunst