De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 6 oktober pagina 9

6 oktober 1928 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

Vo. 2679 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 OCTOBER 1928 VOOR VROUWEN: Amsterdamsche school voor doofstommen door M. S. Sluizer Directeur der Amsterdamsche doofstom m enschool R wordt tegenwoordig veel aandacht aan het abnormale kind geschonken. Te veel V Naar mijn nicening natuurlijk niet eu tot geruststelling van hen. die denken, dat daardoor de belangen van het normale kind in hel gedrang zouden kunnen komen, geef ik te overwegen, hoe gering liet aantal van de abnormalen is en hoe ze eigenlijk verdwijnen te midden van de volzinnigen. zoodat het naar voren brengen van hun belangen van tijd tot tijd zeer noodig is. Zoo vraag' il< den Ie/er en de lezeres om eens eerlijk te verklaren, of /.e wel wisten va.n het bestaan, eener doofstommen-school in de hoofdstad? Kn toch is deze instelling zóó nuttig, dat ik niet heb geschroomd een oogenblik de wel willende aandacht van den lezer er op te vestigen en de redactie van de veelgelezen Groene om een weinig plaatsruimte te vragen. Op den voorgevel leest ge de woorden: Surdus Loquens, d. i. ,,De doove sprekende", liet doof stomme kind leert n.l. op deze school, en op de vier andere in het land ook, zijn gedachten en gevoelens door woorden weer te geven. \Ve leggen hierop den nadruk, omdat de meeste menschen nog steeds in de meening verkeeren, dat de doof stommen alleen in gebaren of op de vingers kunnen spreken, liet gebaar en de vingerspraak worden inderdaad door de meeste doofstommen nog wel gebruikt in het onderling verkeer, maa.r op de scholen leeren ze met den mond spreken. omdat dit het eenige middel is om met de vol?zinnigen in contact te komen en den doofstomme dus opheft uit de kaste, van verworpenen, waarin ze vroeger onverbiddelijk waren opgesloten. Ze leeren dus spreken. Ik voer u dan ook eerst in de zoogenaamde articulatie-klasse, waarin dit wonderlijk gebeuren geschiedt. Ziet ge. dat er een groot e spiegel voor de klasse hangt, of liever door de gemeentelijke architecten op vaardige wijze in den muur is aangebracht, met een hord er voor. dat op en neer te schuiven is, zoodat de spiegel beschermd wordt en er tevens een gelegenheid is geschapen om wat op te schrijven. De ruimte, mij afgestaan, laat niet toe. dat ik u een uitvoerige beschrijving geef van dit aanleeren van de mondspraak. Wie er belang stelt in dit onderwijs kan het eiken eersten Vrijdag in de maand, 's morgens van 10 tot 12 uur, bijwonen. l,aat ik volstaan met. te zeggen, dat het na een jaar van groote inspan ning, zoowel van den kant van den onderwijzer als van den leerling, gehikt het kind de klanken en de verbinding daarvan tot woorden en een voudige zinnen te leeren uitspreken. Dit spreken is natuurlijk niet zoo fraai als van den hoorende, omdat het gehoor als controlemiddel ontbreekt en vervangen moet worden door het gezicht en het gevoel, maar verstaanbaar is het zeer zeker, vooral als men na enkele keeren aan het eigen-aardige geluid is gewend. Intusschen leert het doofstomme kind de gesproken woorden en zinnen ook lezen en. schrijven en van den mond van den spreker aflezen. Bij dit laatste moet alleen het gezicht het gehoor vervangen. Met scherpen blik ziet ge dan ook het kind den mond van den spreker bestudeeren, om het -\vegvliete.nde woord te grijpen met het oog. Ook de beteekenis van liet woord moet worden aangebracht. Alles wat liet hoorende kind spelenderwijze, zonder zich daar voor in te spannen, door het gehoor opneemt. alles, wat tot zijn verstands- en zieleleven ingang vindt langs den gehoorbaan. moet hier op aan schouwelijke wijze, met taai geduld en een onuit puttelijke volharding worden opgebouwd. .Mei liefde wordt dit door den onderwijzer volbracht. Daar is. gelukkig, iets in den menschelijken geest. dat hem als overwinnaar uit deii strijd wil doen treden, vooral wanneer hij een welverdiende belooning vindt in de groote dankbaarheid van anderen, hier de ouders, die dikwijls met tranen in de oogeii tot hem komen om hem te danken, wanneer huil kind de eerste woorden heeft leeren stamelen. In mijn boekje: ..liet Doofstomme Kind in Nederland (uitgegeven bij .1. Ploegsma te Zeist) kunt ge als inleiding een gedeelte van het verhaal lezen, geschreven door lülmondo D'Arnicis, waarin op ontroerende wijze de ontmoeting van een \ader wordt beschreven, die zijn. doofstomme kind voor het eerst hoort spreken. Maar laten we onzen tocht voortzetten. Naast de articulatie-klasse vindt ge de beide voorbe reidende klassen, waarin de jeugdige doofstomme kindertjes van af drie jaar o" soms nog eerder. als ze ..zindelijk" zijn. hun vriendelijk tehuis vinden. Kik heeft zijn eigen tafeltje en stoeltje en o)) elk tafeltje staat een vaasje met bloemen. Aan den wand. heel lai'g. zoodat de kleine peuters ze op hun gemak kunnen bekijken, hangen vriende lijke platen uil het kinderleven van MidderighHokhorst en l'ie Kramer. Ken stevige schommel staat in den hoek en d'- vloer is niet prettig lino leum bedekt. Als men 's morgens binm nkomt en de poppen en tvddyberen nog in liun hoekjes liggen te dommelen en de zon zoo vriendelijk liet ruime. hooge lokaal binnenschijnt. lijkt het. wel een ka.boiiter-pa:-ad\js. Heerlijk, niet waar'r dat deze mis deelde kinderen mi ook in ..onze eeuw van het kind" mee kunnen genieten van Fröbel en Montessori en daarbij nog zoo nuttig worden bezig gehouden met de voorbereiding van het moeizame onderwijs dat hun wacht, en dat daa.rdoor het pijnlijk harde van de eerste beginselen wordt ver zacht zooveel dit mogelijk is. Op den beganen grond vindt men verdei' een goed geoutilleerde gymnastiekzaal en een eet kamer. Deze laatste dient- voor het gebruiken varii het twaalfuurtje. want de meeste kinderen blijven over. omdat de afstanden te ver zijn en de gevaren van tien. weg voor den niet-hoorende te groot. Op de bovenverdiepingen liggen de hoogere klassen. De meeste aan de zonzijde, met fleurige bloemen voor de ramen en fraaie platen aan den wand. De bekwame stads-architect heeft alles in lichte tinten gehouden, zoodat er geen zweem van zwaarmoedigheid in de klassen hangt. Trouwens de kinderen zijn opgewekt, vroolijk zelfs. Ze be seffen gelukkig niet. dat hun kwaal hun van veel van het mooie in het leven za,! berooven. De onderwijzers doen hun best om dezen sfeer van blijmoedigheid zoo lang mogelijk te doen voort duren. In een hp,lven cirkel -zitten de leerlingen. meestal niet meer dan tien in gel al. om hen heen. zoodat ze niet alleen den mond van. hun 'eeraar. maar ook van hun medeleerlingen kunnen zien. De vakken van onderwijs zijn dezelfde als op de lagere school, alleen de moeilijkheden \ an den opbouw van de taal doet het onderwijs in veel langzamer tempo dan het gewone voortschrijden. Toch gehikt hel meestal, na negen leerjaren, hel doofstomme kind voldoende op de hoogte te brengen van datgene, wat hij in de practijk van het leven noodig heeft. Op deze bovenverdiepingen liggen ook de zalen voor de handen-arbeid. waarafin jongens en meisjes deelnemen en d" naaikameis voor de meisjes. Deze laatsten krijgen verdei- onderricht in lïuishoud-onderwijs op de Huishoudschool. Zandpad. Wanneer de school doorloopeii is. worden de meeste leerlingen op de gewone vakscholen voor normalen geplaatst. Volgens de verklaringen van de directeuren en directrices dezer scholen kunnen ze zeel- goed met de anderen mee komen, ze zijn oplettend en gewillig en volijverig om zich in hun vak te bekwamen. Het voordeel van dit Amster damsche svsteem voor de vakopleiding is vooral daarin gelegen. da,t de doofstommen op deze wijze reeds vroeg met hun medearbeiders leeren omgaan en deze reeds op school leeren. dal. de doofstomme. al is de omgang met hem ook een beetje moeilijk in het begin, een behoorlijk kameraad op het werk kan zijn. Ken beetje hul)), een broeder of zusterl.iiiul. die dezen abnormalen wordt loegcsloken op hun moeilijken weg door het leven, een weinig geduld om hen te leeren verstaan en verslaan Ie worden bij het spreken en aflezen van den mond en ze zijn gered. Toen er eenigeii tijd geleden in hel Handels blad een beroep werd gedaan op de welwillendheid van de werkgevers in ons land om ook doofstomme arbeiders in hun dienst Ie nemen, kreeg ik menige aanvrage 0711 hen een plaats 1e verzekeren. De menscheii zijn zoo slecht niet. ze moeien ;>lleen weten, waar ze de behulpzame hand. kunnen bieden. Daarvoor hebben we onze dagblad.'» en periodieken noodig. zoodat ik, om terug te keel en tot mijn uitgangpunt en nu nog met meer ver trouwen durf (,? /.eggen, dat el' nooif te veel aan dacht kan worden geschonken a.un het lot van on/.eJongehikkigeTmedeinensrlien. 'MEUBELEN DAMES BUREAUTJES JACOBEAM = EIKEh F.9850 MODEBM m einen MET ESBEU F. \75 OUEEn AfïhE ^ MOTEn GEPOLITOERD F: 345 ^. ^MEUBEL = FABRIEK MESKER IWDEN MAAG De nieuwe Wintermode Teekening voor de Groene Amsterdam mer" van Hermine IJzerdraat :tl4Hl<>slio\v ..Or Itijeiikorf' . l r o i t <{t<>itet r<i n zi*'<{ t < rein1 </<'<tt'<f( tt<' HK't or<T/'//,'ie ritii ~/r t i /'Ie /,? /?//h t/. >// bott/ (utwl nul bluettiinnl i ( r f n. . l rontl/otit f )"f n {/(bt'nchet ff l c .-'./'/'' ai l il 1)1 a 11 ir i in l m;v. . I ihmxjendi' xlt fiftot lof <>\> i / r/t (/ronff. h o n I> t:>' if >'>.)'-f nttntie! t"(( n i{ iuf/t>nftii' nft>1 ?/*'</'(>'11 f 11'il tnef ,7 / /r/ /TON. J/ <i titetriH nn<l en j /'/'/,' <io)\k( /*b l a u tr met. i/< but'ff tnu'üe bloemen. Jut'/.' t K i f bolt }'<>!<'/,'} e ni n </ot«lkb n rt'/e }*'<' nt^tof. /tok j e e ti re inhftft' ~><'t<r(. Wie YOGHURT van OUD-BUSSEM eet, wordt oud, maar blijft jong, KERKSTRAAT 67 _ TELEFOON 37344

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl