Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 OCTOBER 1928
No. 2680
INDERDAAD,
HET IS WERKELIJKHEID GEWORDEN!
Hoe vaak heeft U vroeger de hoop ge
koesterd, ware het kopje koffie maar wat
onschuldiger !
NU IS HET ZOO VER!
Hoe vaak hebben wij vroeger ons zelf
moeten overwinnen, toen de heerlijke
geur van de koffie door het huis trok;
verstand en herinnering aan slapelooze
nachten echter waarschuwden voor dezen
kostelijken drank. Hoe vaak moesten
wij met hartkloppingen en nerveuse
aandoeningen boeten, wanneer wij tegen
elk vernuft en verstand in het maar weer
eens waagden met n en zelfs een tweede
kopje koffie. Ja, hoe vaak hebben wij
toen gezucht, als wij uren lang wakker
lagen: Waarom moet deze heerlijke
koffiedrank toch zulk een onaangename
nawerking hebben?
EN THANS IS HET LEED
GELEDEN
Er is Koffie Hag, gegarandeerd
coffeïnevrij, overeenkomstig de wettelijk
vastgestelde voorschriften. Koffie Hag
beteckent heden voor millioer.cn
menschen een opluchting en een onbeperkt
genot.
Koffie Hag is een melange van de
edelste koffieboonen, welke Zuid- en
Centraal Amerika, Java en Arabic
voortbrengen. Niets is aan deze heerlijke
koffieboonen toegevoegd. Het is zuivere
koffie van een ongekend fijn aroma en
een bijzonder pittigen smaak.
Laat U zich overtuigen, en maakt
U nog heden gebruik van den hieronder
staanden bon. lO.OOOden enecsheeren
in binnen- en buitenland bevelen heden
Koffie Hag aan en zijn persoonlijk ver
bruikers, omdat zij op grond van
practische ervaring weten, dat deze koffie
beslist beter is en gezonder.
Gebruikt U gerust 2, 3 of meer kopjes
Koffie Hag, zooveel als U maar belieft.
U kunt ze zelfs 's avonds laat gebruiken
en ook Uw kinderen gerust permitteeren.
U zult er geen schade van ondervinden
en genieten van een heerlijke nachtrust.
Vergeet U niet, dat smaak en aroma
der koffie met de coffeïne niets hebben
uit te staan. De coffeïne verwekt ook
niet het gevoel van welbehagen. Her
is het fijne aroma en de heerlijke pittige
smaak van den warmen koffiedrank,
welke het opwekkende genot verschaf
fen. Deze eigenschappen zijn in koffie
Hag in bijzonder hooge mate aanwezig
zonder de schadelijke coffeïne.
Knipt U onderstaanden bon direct uit,
voordat U het vergeet.
De eerste proefneming kost U slechts
de kleine uitgave van 40 ces'.ts en ze is
beslist in het belang
van Uw gezondheid
en het welzijn van
Uw liiiisg^'in.
U krijgt dus met
Koffie Hag 100 pCt.
genot, /onder eenig
nadeel voor Uwe
gezondheid.
in gesloten enveloppe
gefrankeerd met 71/., et,te verzenden
aan KOFFIE HAG MAAT
SCHAPPIJ, AMSTERDAM.
Hierbij 40 cent in Postzegel- waarvoor
ik wensch te ontvangen:
-u, , ,, «? ,. Gemalen
l proetblikie Koffie Hag
Boonen
(doorhalen wat niet verlangd wordt.)
NAAM:
PLAATS:
STRAAT:
Gr. Amsterd.
Dramatische Kroniek
door Top Naeff
Het Kottorelaiusiclio Hof'sta<ltooiX'«'l :
Mt'rijntje »ii.jzen?s Jcn-il. door
A. M. d'e Joiitf.
HET leed bij de lezing van dit eerste deel van
de Jong's beminden cyclus al geert twijfel:
Merijntje was voor het tooneel geboren. Ken
geutvan coulissen stijgt op uit deze Brabantsche dreven,
elk optreden" van don lieven koorknaap is met
het talent en de behendigheid van den dramaturg
,,en scène" gezet, en Merijtitje's theatrale kansen
doen in alle onsehuid voor die van den. heldentenor
niet onder.
Is hiermede al niet voor een groot deel het voor
ons land toch wel weergaloos succes van deze boe
ken verklaard? En is er iets mede niis/.egd 'i Inder
daad wel iets". Maar daar staat toch veel tegen
over, dat men eer geneigd is bij de winst dan bij het
verlies in on/,e letteren te schrijven. Te lang heeft
aan de Ntderlandsche letterkunde juist dat ele
ment: het dramatische, ontbroken om ons thans
niet te verheugen in een auteur wien de dramatische
knobbel gegeven blijkt, om hem hard te vallen over
het effectbejag, dat bij deze begaafdheid zoo licht
en ook in dit geval om met Merijntje te spre
ken: een verzoeking des duivels is. Ontegenzeggelijk
heeft in liet verraad" Satan het nogal eens op den
trouwhartigen schrijver gewonnen. Xoemen we
alleen het slot. wauueer het al te argeloos -Merijntje
met het mes" z'n entree in het (Jeme.entehuis
maakt en daar. in die met het bloed van een dub
belen moord bezwangerde atmosfeer (in het boek
behooren zelfs de half-ontkleede lijken tot de
miseen-scène !) de kinderlijke vraag lanceert: ..of
Kruik" nu niet blij is, dat hij zijn mooie mes terug
heeft!" Alsof er bij een dergelijk drama, waarva i
een heel dorp overeind staat, niet zoo iet.s als ..in
tuïtie", als bevangenheid voor het minst, in een
kind, een overgcvoe'ig kind olf Merijntje. zou be
staan, die hem op zoo'ti oogenblik onbestemd en
vol beklemming een beangstigd zwijg n zou hebben
opgelegd. Voor ons althans, die bij een. misschien
te streng, maar eetlijk realisme zijn opgegroeid, is
dit mes", dat elke veldwachter een kind van acht
jaar zou hebben afgenomen, voor de galerij be
stemd, en behoort de vraag, zooals veel in de Jong's
werk, in het kader van het melo-drama.
Als scène" laat dit dramatisch hoogtepunt
iutusschen niets te wenschen. Het is met de vooraf
gaande carnavals-viering meesterlijk voorbereid,
het kan niet missen. . . . En de poëzie, die de schrij
ver om zijn Merijntje hè,'il heeft geweven laat
ze dan meer kunst dan natuur zijn. blijkt op dit
punt sterk genoeg om ons als sprookje" te doen
aanvaarden, wat ons als ..leven", als ..tranche, de
vie". verwerpelijk voorkomt. De liefde van den
auteur voer zijn figuren, de gemoedswarmte. waar
van de bladzijde >. doortrokken zijn, maken dit moge
lijk, ze leggen ons eritisch geweten min of meer het
zwijgen op.
l'it het bovenstaande moge blijken met hoeveel
voldoening ik - overigens niet dol op
tooneelbewerkingeii ..Merijntje" op zijn bestemming,
de planken, heb zien komen ! De Jong heeft er de
voorkeur aan gegeven eenige scènes in los verband
te geven, met voorlezing van het ter aanschakeling
noodzakelijke. Jammei' ! zoo ooit, dan lag hier de
stof voor een. afgerond drama voor het grijpen. Het
had een oneindig sterkere greep kunnen worde i
dan met deze vluchtige en schrale
illustratiesmogelijk was; waarbij aan den anderen kant bel voor
lezen, een nagenoeg overbodige en storende oncli
rbreking scheen. YA'ij zagen de duivel in de vrouw":
Janekee (Henriet t e van Kuyk): den te slappen
(irensjager" van Balledux; den l'astoor" van
(«ilhuys. niet zoo gelukkig als ..pastoors op ons
tooneel plegen te zijn: een mislukte me\ rouw
\Yalter. . . . .Maar dat alles bleef bij zien". Kn we hoor
den, een. te weinig eenvoudigen voorlezer ((ümberg).
'AtHi kwam do geheele avond vrijwel op Merijtitje
en. zijn vriend de. Kruik" aan. op hun. kostelijke
samenspraken, op Si ska Kr.-mor en Nap de. la. Mar.
Kn die twee hebben een pleit gewonnen, zoo hache
lijk als zich oj) het tooneel maar voordoen kan !
Ik heb mij bij de lezing van het boek dikwijls af
gevraagd, waarin -- afgezien nu van de populari
teit, die het aan zijn inelo-dramatische spanningen
dankt - de eigenlijke bekoring van ...Meri.jntje"
.schuilt, de betooveriiig. togen beter weten in. die
ervan uitgaat, en die toch weer ver blijft van de
ware dichterlijke vervoering;' Het moet de stem
van dit kind zijn. die het ons aandoet. Ik bedoel
hier niet zoozeer het dialect. al is ook dit een factor.
dan wel de wijze, van spreken, de rangschikking, den
val. en de bewogenheid der woorden, /elden leest
men een boek. waarin een kinderstem zoo zuivel'
intoneert. Als een vogel zoo l'risch. melodieus en
indringend, keuvelt dit stemmetje luit geheele boek
door. met een '/.eer eigen en krachtig ..timbre" in
onze ooren. liet is alsof (Ie schrijver dit geluid als
een viool heeft kunnen stemmen en bespelen, even
gevoelig als virtuoos; ook daar. waar hij het zieltje
van bet kind om het effect forceerde, bleef het
stemmetje ontroerend door den innigen. puren
klank op zichzelf, l let i;- misschien de liefste kinder
stem, die door onze litteratuur klinkt....
ment te vind:'ii.... Het is bijna een «'onder, de
ontdekking van dit veertienjarig iii"isje. dat een,
laten we gerust zeggen, volmaakte uitbeelding MUI
-M.'i'ijiitje kon geven en daarbij de ft'-m had. <le
reine, aandoenlijke kinder-tein van bet boek. Men
durft, op zulk een debuut nauwelijks \ i ruacht 'nm.-n
bouwen, het is bij de ..wonderkinderen" iu de
muziek ook dikwijl:- bij de belofte gebleven, en
tussehen deze volmaakt onbewuste ..natuer ' <n de
bewuste volmaaktheid, di?-, de kunst t.-n vlotte
vraagt, ligt de. givote klip. Maai' als verschijnsel
«'as het voor bet oogenblik al opmerkelijk en ver
heugend genoeg. Ken werkelijke toonoelu.-bem-teni-.
rtlSM'.hen te vele geroepenen, plotseling «'-en...
oogvnschi.jiili.jk. uitverki renc.. Ken gewoon sira:U jongytj,
overigens geen /weent van Ja.ekie ('i
oga.nromantiek eenkind.dat reageerde mot den gn.oi
st"ii eenvoud. m;iar zoo fijn levend, innig en gaal'.
dat men er ge.eiv oog at' kon bonden, liet verwonder
lijkst waren haar handen, kleine gore
joegen-handen, ongemeen expressief, ontroerend \oi.ra.i i'.
rust. y.ooa.ls handen van de grootste kunstenaar- i.|
liet tooneel dat soinv doen kunnen.
Heeft Nap de la Mar de eerste schred. n \an du
meisje geleid, dan komt. hem daarvoi l1 all" huid.
toe. De opvooiing van ..liet verraad" moe! \e..;
den merkwaardige!! kunstenaar een gelukkige mijl
paal in zijn leven zijn. 11 ij zelf speel! ...ie Kruik"
Physiek is hij tegen de rol van den :-1 i'eop.-r eigenlijk
niet opgewassen. 11 ij werd t een andcie figuur dan
in het boek. kleiner v;i.n afmeting en mimi.-k. Ma:r,
wo vergeten alleiig-- di; boek-l'iguur om . p te uaa'i
in wat de tooneeikunstenaar er naar zijn aard en
middelen uit schept. Ken duistere, dichterlijk.- fan
tasie. geh"el secondair gemaakt aan !'.?! kind. .?>
daal op afgestemd: een ondoorgrondelijk ue/...|i.
een hart, van goud....
Het sa.ni- nspel de/er heide zonderlinge kam."
raden ging hoog uit boven het gemiddelde v, al v. i
op het tooneel doorgaans prijzen moge.". Ken
..geval", misschien een ..da.tum" in d' toonee]
geschi.'denis. dit kleine act ricet je. onder -i-
vleug.I; n van .... Nap de la Mar. warm toeg. j:;ieni do..i
een groot,-, volle za-.d. . . .
Ruwe Huid
van Handen en Gelaat vcr/at:"
en genec-t im-n /.eer spoudi» JIK'
I.d.is 31 i, Tube 80 et.