Historisch Archief 1877-1940
No. 2680
DE GROENE 'AMSTERDAMMER VAN 13 OCTOBER 1928
Een onzedelijke film
door L. J. Jordaan
,,De Man, die lacht." Boxy-theater
HET is reeds meermalen geconstateerd, dat de
meeningen over zedelijkheid uiteenloopen en
dat met name de opvattingen van de Xederlandschp
censuur en ondergeteekende beduidend verschillen.
7,oo stelt zij er blijkbaar een eer in bij voorkeur het
naakt te achtervolgen en het sexueele element in
een werk te weren terwijl wij tot onzen spijt
moeten verklaren, dat onze moraliteit zicli door
een dergelijk bedrijf veeleer gekwetst voelt. Men
zou de tegenstelling ook anders kunnen uitdrukken
en zeggen, dat de overheidscontrole in de eerste
plaats waakt voor de reinheid beneden den navel",
als ik mij zoo eens mag uitdrukken terwijl daar
entegen onze beduchtheid naar een. zederibederf
van gansch andere en wijder strekking uitgaat.
Intusschen dit is een verschil van inziciit en
aanleg, waarvan men noch der Nederlandsche Cen
suur, noch ons een verwijt kan maken. Waar wij
echter met klem tegen op komen is. dat de controle
op wat in sexueelen zin toelaatbaar is of niet, op de
willekeurigste wijze wordt toegepast. Wenn schon . .
denn schon ! Nu er eenmaal een overheidsinstelling
is, de Centrale Keuringscommissie, die zich met,
blijkbare voorliefde als Wacht am lieine'' op
werpt nu hebben wij het recht te eischeu, dat ook
ons gevoel van zedelijkheid ontzien worde, zoo goed
als dat der anti-blootheidsmaniakkeii en consorten.
Wie bekleed is met de geestelijke voogdij over heel
een volk van volwassen en zelfstandige staatsbur
gers, die dient er zich nauwkeurig rekenschap van te
geven hoe hij zulk een, op zich zelf reeds gevaarlijke,
bevoegdheid toepast. Die dient iedereti schijn van
willekeur en partijdigheid te vermijden maar
vooral, die behoort consiquent te zijn ! liet kan ons.
die het instituut niet gewild hebben, volkomen koud
laten of de censuur zich aldus zelf onmogelijk maakt
en ten doode doemt de zedelijkheidscontróle
heeft te waken voor alle Nederlanders en niet alleen
voor een bepaalde geestverwante groep.
Zoodat ik maar zeggen wil, dat het niet aangaat
,,De Moeder" een jaar op te houden, ..Bett umi
Sofa" te verbieden en ,,De Man. die lacht" vrij te
Want .,De Man, die lacht" is een ""onzedelijke
film, niet alleen in algeineen-moreelcii. maar m>k
Conservatieve
Vergankelijkheids
Conceptie
Baldwin heeft berekend da! ~ijn partij, naar
den norm van de bij de vorige verkiezingen
«t1leden verliezen, nog honderdveertig jaren aan het
bewind kan blijven.
Wij conservatieven, zoo sprak de »ttuinier.
verloren zes zetels bij 't vorige pleit. . . .
Wanneer men ons verder zoo schuchter blijf! wippen.
dan hebben wij, vóór ons liet roer gaaf ontglippen.
nog 'n honderd-en-veertig-tal 'jaren den tijd. . . .
Aldus speculeeren de, conservatieven
op 't stadige knagen vun ebbe en vloed.
die de burcht van 't behoud, die ze wachtend, bezette».
blijft slechten naar vaste, natuurlijke icetten.
?waartegen men. schragend, slechts inenschenu'ei-k duet.
Zoo gaan er verhalen van neigende torens,
wier hellingshoek toenam met n grand per ia/ir.
hetgeen naar den maatstaf des wachters berekend
nog negentig jaren van neigen beleekent
vóór 't volk wordt bedreigd met onmiddellijkgevaar. .
De erven die oude gebouwen beiconen,
vervuld van de echo die 't wachtparoot keert.
zijn wachters die. trachtend, beiraarloon rerdicncn
als oude getrouwen bij doode ruitten.
gestut, en eerwaardig bemost en verweerd. . . .
De wachter keert til van die niea/ce aspecten
en meel op zijn burcht den nog restenden tijd
vóór het dreigend verval, naar de geldende nonnen
van regens en slormeyi. . . . kortom tniiir dr connen
van. . . , ,,conservatieve vergankelijkheid". . . .
MKLlti S TOK E
in sexueelen zin. Zij is, in haar toch zeer evidente
perversiteit een treffend bewijs, hou een
massacontrole als de filmkeuring, ontaarden moet in een
béte, automatische koddebeiers-surveillance: een
zijdig, bekrompen, conventioneel.
De groote attractie van deze film, moet men dan
weten, is een verminking - een verschrikkelijke
verminking, duizendmaal erger dan de wonden van
i>en leprttlijder. Immers hier is het gelaat van
een man misvormd tot een stereotiep grijnzend
masker hier is een ziel van haar natuurlijk
reactiemiddel, van haar onmisbaarst orgaan: de expres
sie, beroofd. Kil afschuwelijker nog dan het stuip
trekken van een romp zonder armen en bcenen, is
deze voortdurende worsteling tusschen een gemar
telde ziel en een tot bizarren grijns verstijfd masker.
Met pathologischen wellust wordt ons de kwelling
van dit ellendige schouwspel anderhalf uur lang
opgelegd. Men werpe mij niet tegen, dat Ilngo's
roman, de ware schuldige is er bestaat een prin
cipieel verschil tusschen het Oedipuselrama en een
nauwkeurige fotografie van een paar uitgestoken
oogen. De toch al niet bijster verheffende roman is
in deze film ineengeschrompeld tot een onnoozel
en bijkomstig inelodrama'tjc het is hier uit
sluitend te doen om dien verschrikkelijk"!],
dierlijken bek met de blikkerende tanden en den
grmvzamon skeletlach. JSteeds weer rukt de auteur den
doek, die het misvormde gelaat bedekt, weg
zooals men het verband van een etterende zweer
trekt en men moet lid van een Keuringscommissie
zijn, om dit schouwspel in sereene rust te kunnen
aanzien, liet hoogtepunt echter bereikt dezu wette
lijk voor vertooning in het openbaar toegelaten
film, in de scène, waar een vrouw in ziekelijke
erotiek en perversen lust den verminkten mond
wil kussen, omdat hij verminkt is !
Wij zullen het hierbij laten, maai' men vraagt
zich bij dit alles at', welke motieven in godsnaam
een censuur bewogen, welke normen zij zich ge
steld moet hebben, om het smart.elijk-realist.ische
werk van Alexaneler Hoorn te verbieden en dit por
nografisch product toe te laten. Want ..Hctt und
Sofa" moge rauwe waarheden bevatten, welke- het
zeker aangenamer is te ignoreereu. het moge in zijn
barre consequentie discutabel zijn. het is daarbij
volkomen onaantastbaar in zijn bitteren
hartstochtelijken ernst.
Niemand - ook de Keuringscommissie niet, zal
durven beweren, dat dit. misschien voor velen on
aanvaardbare, maar onloochenbaar serieuze werk.
geconcipieerd werd om der wille van lage. erotische
prikkeling. Integendeel -?- het sexueele element
speelt, ondanks de ruwe dialectiek, een merkwaar
dig ondergeschikte rol. Immers de lendenz van de
film maakt zich ten slot te van alle geslachtelijke
feiten los en verwijdt zich tot de stelling der eeuwi
ge vijandschap tusschen man. en vrouw een con
clusie dus. die. zoo men wil, veeleer naar
Strindherg beeiiwijst. dan naar Zola.
Met heeft de talloozen, die de geestelijke be
voogding van een aantal willekeurige particulieren
reeds als iets oriduldbaars voelen, pijnlijk getroffen.
dat de. Centrale Keuringscommissie haar arbeid met
dezen misslag aanving. .Maar ten slot t c kon men er
minder haar, dan wel het «//-,?/?</// een verwijt van
maken - liet systeem, dat alle sexiialiteit als
aanstootelijkheid beschouwt en in dien geest verdon
keremaant. Per slot van rekening is zij het instru
ment van een mentaliteit, die zich (lijdelijk !) aan
ons volk heeft weten op te dringen.
(lehe'cl anders staan echter de zaken, wanneer
wij zeel' tot onze verbazing en verontwaardiging
een film. als .. l >e Man. die lacht " in het openbaar
zien vertooncn. Hoc nu de Centrale Keurings
commissie blijkt dus tóch geen nauwgezet
castratieapparaat te zijn. maai- een lichaam met voorkeuren
en antipathieën'.' Aha ! Maar dan ook rekenschap
geven, alstublieft ' Dan vragen wij. dringend en niet
klem: ..Waarom wordt ons de groote en merkwaar
dige kunst der Kussen onthouden als dit goed ge
noeg wordt geacht.... waarom n-'iaro,»''"
Is het ecu achteloosheid geweest, die de/e film
door de mazen van het net deed glippen? Maar
dan is de commissie ongeschikt voor haar werk.
daai' immers volgens de rcdeneci-ing zelve van liet
systeem, dat zij belichaamt, een ongekeurde fjhn
een moreelêramp kan beteekenen. Is het haai- be
wust inzicht? Dat ware duizendmaal erger, want
dan zou er tusschen haar opvatting van sexueele
moraliteit en die van velen in den lande een kloof
bestaan, welke haar existentie tot een aanfluiting
maakt. Of is het misschien een door vrees ingegeven
liberaliteit. die meent ..dat je toch niet alles al' kan
keuren !" Dat ware wellicht het ergste van alles.
want zoo ergens, dan heet hel hier: consequent
zijn - nfki »)\'ii . . . . tot ei' de dood op volut '.
N.V. J. S. MEUWSEN'S
Grootste keuze. . . . S T E T S O N S
PRIJSVRAAG
Laatste Dag"!
WIJ verwijzen iia;u' bladzijde ^" \ .-U'. »;j- num
mer van heden, om de lezer- att--;>! ; ?? mnkcii
op onze hoogst belangrijke prijsvraau.
D(! sluitingsdatum is op Maandag ! "> Uctober..
-Billijkheidshalve zullen wij allo inzendingen, die.,.
wellicht Zaterdag laat of Zondag gepost, op l ">
October gestempeld zijn. accepteereii.
Dus op Dinsdagochtend 10 October worden nog:
zendingen aangenomen. MAAI; I'IN-DAI; O.M.
TWAALF UVU SLT1T HET LOKET!
Doet allen mede! Abonné's zoowei als
nietabonné's. liet is heusch niet noodig een buiten
gewoon goede foto of elaboraat uitgewerkte
schetsteekening in te sturen. Wanneer de jury uw
inzending waardig keurt aan dezen kunstzinnige!)
wedloop mede te doen, stuurt ,.De <!ro,-ne" zoo
noodig een harer fotografen om een juist»'opname;
te maken.
Wij drage-n er zorg voor elat ele in/.eniUdüen ge
lijkelijk klaar be-oordeeld kuniie-n we>:ilen.
Kveil ee-n toelichting bij de vier klassen. Klasse A
spreekt voor 'zich ze-lf. Zij staat geheel aitai't. De
daarvoor uitgeschreven weelloop eüeiit eensde-el.-:
om de hier zoo bocie-nde bbmeiiai'chiteclnur nog
wee'i' eens aan te moeMÜgeii, anderelecis eui: de door
vakbanden ontworpen interieurs te lichten uil d<;
ove-rige klasse der compe'litie.
Voor klasse; H komen in aanmerking : een
.-.pecifiek Amsterdamsche ..Zaal", een deft i ge l uinkamei
met openslaande deuren, waar een V,>lp<-r
herfstzonnetje naar binnen schijnt, een hoek \an een
Leidscae patrie'iei'swoiiing, kortom a.l-1 reeds
bestaande, bewoonde vertrekken rii'-t ecu
levend karakter en een sfeer van stijl en traditie.
Bewoond, dus nii-t : ontworpen. Ken kostbare
maar ijskoude en voor dit doel opgezet Ie l ,o ui s X V l
e-reatie - bij wijze vfin spreken -- zal d»"i' d>- jur\
iiatuurijk ter/.ijde gelegd Worden. t >]? a 'itettt
hicil.eit VUIL antieke meubels wordt, eveüini't u'<-!"t
alsop de uitvoering der foto's. Met. betr.'t'! hier noch
een meubel-, noch een foto-tentooii-! .?Umu !
Da.t kliis.sc C hiervan niet a.Itijil t" seh.-'nieii y.oi,
zijn. behoeft niet te worden gv\r.-?'i. De jur\
keurt ool< ele juiste klassificeerinu. Hi! klasse <
wordt eveneens uit.sluitend op ooi'sp". nik'-lijkheid
en gczcUighc'ul geldt,. Daaruit nioet ;u--n d;moe>k
Het moderne karakter proeven. De -!ij' v;"i de
meubels doet hiel- ook al weer niel teiv.ake. Do
aanwezigheid, zelfs van een antiek sttr-.. behoeft
de moderne uitdrukking .allerminst, '.- seha.den.
Ken suggestie echter van histori---:i''U -til! i-.
hierbij natuurlijk uitgesloten.
Ten slotte klasse D. Ken st ueleiil.-!ik,-:M..;-. een
bewoond schildersatelier, ecu sober k.-imerl ie op
een afgelegen boerderij, alles kan lii.-rv «'',? in
a.a.uniei'king komen. Ken groep, speciaal ??'.<'. <?<? zorgen
«la.t ojibluffeii in middelen gecu k; t;.- -'????ft tol
overtroeven vy.n wa.t, tensl'tte me' :ü'-. i /iel
Uso.mengcst.elel.
Hij deze groep een korte bc.schi'i!\ iu_r \an het
mat eriii.il! te voegen is hier zeer /'-K.'' up zijn
pla.a(s. Kv.: mat. \'locr/,eil. bra-bunt -? !n- siocleii.
gekalkte muur. \\"ij zullen dc/.c kla--? ''. ,\ ,-ndien
later bijzonde-rlijk doen licsjireken. .c..,j,-i' 'hierbij
juist veel te leeren valt.
TABA SIGAREN
ZIJN TOCH DB BESTB