Historisch Archief 1877-1940
No. 2680
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 OCTOBER 1928
Internationale ontwape
ning en controle
' door Mr. A. W. Quint
De politieke radio in
Teekening voor
Duitschland en elders
de Groene Amsterdammer" door Jordaan
OP zijn i n do Academie voor Internationaal
Hecht gehouden cursus over de werkzaamheden
van den Volkenbond in/,ako ontwapening, heeft
de bekende Belgische senator de Brouekère een
zijner lessen gewijd aan hot eontrólevraagstuk,
en de conclusies waartoe hij hierbij kwam leken.
ons ook voor 00,11 grooteren kring belangrijk toe.
Waar reeds in het algemeen bij verdragen
lusschen staten het vraagstuk va-i liet toezicht
op de naleving ervan van gewicht is wij wijzen
hier op de Arbeidstractaten als sprekend voorbeeld.
waar hieronder nog op wordt teruggekomen -
zoo /.al bij een eventueel ontwapeningstraetaa.t.
bij het nakomen waarvan zulke enorme belanden
mee gemoeid zijn. deze kwestie van IK g veel meer
belang woidcn.
Men bedenke hierbij da.t ontwapening steunt op
veiligheid (..sécurité") en dat naast een zekere
mate van objectieve veiligheid, toch ook aanwezig
moet zijn een subjectieve veiligheid, d.w.z. een
algemeen gevoel van veiligheid. Welnu, het is dit
laatste hetwelk ontbreekt zoodra men niet meer
door een volledige controle kan vaststellen in welke
mate een mede-contract oeroude .staat eventueele
bewapeningen gereed maakt.
Daarnaast staat als 2e punt. dat \vaav de tegen
woordige oorlogvoering een zoo uitgebreide tech
nische voorbereiding eischt, degeen die den anderen
staten hierin vooruit is. al een haast beslissend
voordeel aan zijn zijde beeft. (Hier kunnen we b.v.
denken aan de mogelijkheid van een inval op groote
schaal met snelbowegolijke mechanische voertuigen.
'/..g. ..invasion motorisée". waarvan in de .Belgische
Kamer bij de behandeling der militaire ontwerpen.
op het oogenblik dikwijls sprake is).
Kn dus mag een sta.at zich niet onthouden van
liet treffen van voorbereidingen tenzij hij de
absolute zekerheid heeft. o.a. (looi- vergaande
controle bereikt, dat de andere staten iii deze ook
niets doen.
(/'ontroie op de naleving van tractaten is nu sinds
de stichting van den Volkenbond niets buit
ongewoons meer; integendeel treffen we hierover
dikwijls /.oer uitvoerige regelingen aan. zooals b.v.
in het bekende l-5e hoofdstuk van liet verdrag van
Versailles, handelende over do internationale
arbeidsorganisatie. Hier valt speciaal te denken
aan de enquête-commissies welke op verzoek van
den Raad van behoor der arbeidsorganisatie dooi
den Secretaris-generaal van ((en Volkenbond be
noemd worden.
De Raad van beheer doet dit verzoek hetzij
ambtshalve, hetzij na een klacht dat een Staat lid
een geratificeerde conventie niet behoorlijk na
komt, klacht afkomstig hetzij van een anderen
staat, hetzij van een gedelegeerde te:1
arbeidsconferentie.
De competentie nu van deze enquêtecommissie
is groot. Zoo bepaalt a-t. HH dat ieder staat-lid.
al of niet direct bij de klacht betrokken, zich ver
bindt ter beschikking van de commissie te stellen
iedere informatie die hij met betrekking tot de
klacht kan geven.
De commissie kan verdei' te nemen maatregelen
decreteeron. eveneens de economische sancties
vastleggen bij weigering om hieraan te voldoen,
alles met appèl-mogelijkheid op hef Ifaagsche fot'
van Internationale! Justitie.
Ook echter op militair terrein bestaan reeds vele
internationale controle-middelen. In de eerste
plaats in het pact van den Volkenbond zelf: artikel
S, waarin de vermindering der bewapeningen als
essentieel voor het bewaren van den vrede wordt
genoemd, draagt den ('onsei! op. hiervoor een plan
op te stollen, rekening houdend mot bijzondere
geographische en andere omstandigheden der ver
schillende staten. Overschrijding van do vast
gestelde limiet zal daarna alleen mot toestemming
van don ('onsoilmogeii plaatsgrijpen, l let is d ui lelijk
dat hierin een controle-bevoogdhcid ligt opgesloten.
Voor ons zijn hier van meer behing do bepalingen
van het 5e en <>e lid van hetzelfde artikel, waai
den Raad van don Volkenbond opgedragen wordt
te adviseeren over te nemen maatregelen ten einde
de f unesto ge volgen van goed gei n'ga.i liseerde oorl<
igsindustrieênte vermijdenen waarbij te v ons d e Staten
leden zich verbinden onderling op de meest open
hartige en volledige wijze uit te wisselen alle
inlichDe belangstelling voor den zender . . .
. . . en voor den londspeaker
tingen, met betrekking tot do scha.ü.) va.n hun
hewa.pening. hun militaire programmals en den
toestand van hun industrieën welke event ueel tot
oorlogs-indust rie zullen kunnen bestemd «orden.
Kn dan zij nog gewezen op het recht van in vest
igatie. voortvloeiend uil a.rt. i! l '.'< van het verdrag van
\ersailles. In de laaiden der voormalige ( Vut r;; Ion
hielden aanvankelijk militaire controlecommissies
(bestaande uit geallieerde officieren) toezicht op
de voor hen geiii'i.:? kt.e ontwa peiiings-lep;1 lingen.
Nu deze commissies zijn opgeheven, behoudt' de
('onsoil hot recht. om. als iiij overschrijding der
bebepa.lingeii vermoed! dooi- het zenden \ ; n {'en
(militaire) invvstiga.t i-.-eommissie. niet. mime
l'evoogdhoidon. <'?? controle tijdelijk te her\ alten.
De conclusie van iiit alles is dus \vel dat
intein;''tioiiale controle niets nieuw.- is. en zeker niet
op militair terrein.
('ontroie dus in vredestijd, echter contióle
wa.ü.rop-' l'it hetgeen wij hierboven i'.ün \ oorden
over (u-t meer en in.-er geineclia.niseerde karakter
va.ii den modernen oorlog, vlooit voort dat de
'.?ontroie in de voornaamste plaats moet' bi troffen
zekere takken van industrie, welke te: stond
of mot geringe wijzigingen in liet oorlogsverbaud
kunnen worden opgenomen. .Men hooft hier te
denken aan staalfabrieken, chemische bedrijven.
a.utoinobiol- en vliegtuigfabrieken.
I [et blijft een open vraagstuk, of men hier tot
een doelmatige cont ró! e- regeling zal k u n n en komen .
zoodaf niet achteraf zou blijken dat een aantal be
drijven toch oorlogsmateriaal gaat produeeeicn.
hoewel men dit niet voorzien had. l Iet blijft ten
slotte een technisch vraagstuk om uit te maken
o! b.v. een draaibank eventueel tot' geschut la
Itricage zal kunnen worden aangewend.
De militaire deskundigen bobben steeds verkon
digd dat we hier voor een onmogelijke laak staan.
aldus s.'iiator do Broilckèro. doch het is verheugend
dat ter voorbereidende commissie van de ontwa
peningsconferentie, do ind.ust rieelen een andere
meening waren toegedaan en integendeel een der
gelijke controle zeer wel mogelijk achtten.
Waar we nu zien ilüt do gloote metaal- en che
mische industrie in den laatsten tijd tot (rust- en
kartelvorming op groole schaal heeft aanleiding
gegeven, da:'r verschijnen do internationale trusts
a.ls gewichtige factoren bij de oorlogsvoorbereiding.
on gaat do controle der bewapeningen samenvallen
niet die andere groote quaestie. do nationale en
internationale controle der trusts.
Do overgang van het zwaartepunt der oorlog
voeling van do militairen op de groot-industrie
brengt voor deze laatste een groote
verantwoordeBINGHAM & LUGT
Haringvliet 85
ROTTERDAM
iiikheid met zich mee. en kan hij gel/rek aan
eon1 role. enorme gevaren in zich hergen. A nder/ijds
krijgt- de oorlog mi een \olkomeii economisch
aspect, en <le Broue k ere heelt er op gewezen da.t
juist, deze evolutie leidt tot geleidelijke eliminatie
van den oorlog zeil'. Immers, het economische
wapen zal in de verhouding dor staten onderling
van nog dwingender karakter wordt n dan de
oorlog zeil'.
De uitkomst is dus verrassend. De oorlog, die
meer en meer een machinale, een technische
oorlog wordt, wordt, zoodoende eerder het werk van
de groot.-industriëoloii dan van (Ie stra,tegen.
Kn de staten, geheel aangewezen op hun econo
mische machtspositie, zullen nu te eerder overgaan
tot gebruik van liet zuiver economische wapen.
/.ooals b.v. de boycot. De Brouekère y.iet als na
te streven einddoel dit economische wapen ge
plaatst in de handen van een interna,tiona.le
a.utoriteit. - /ooals men weet is dit reeds ten deelo
geschied in ai t. 11 i van het pact v a.n den Volkenbond.
waar aan den ('onsei! do beslissing toevalt over het
in werking stellen van economische sancties in
geva,l een lid van den Volkenbond, in strijdniet.de
bepalingen, tof een oorlog overga.at en dan ipso
facto beschouwd wordt een oorlogsdaad t ogen alle
andere leden begaan Ie hebben.
Wij hebben hier geen kritiek willen uitoefenen
doch in hoofdzaak hot betoog van de Brouckore
weergegeven. Hopelijk dat door deze en dergelijke
beschouwingen (Ie ..désat memei'.t moral'1 \veer
eenige vorderingen maa.kt.
VAM HELLES
TABAK
IS I*WC«X1.ITEIT