De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 13 oktober pagina 6

13 oktober 1928 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 OCTOBER 1928 No. 2680 Puccini en zijn opera's door Constant van Wessem TOEN Puccini in 1021 te Brussel stierf, wist men, dat hij de laatste jaren van /i j n leven had besteed aan een opera, die hem bijzonder na aan het hart lag. Het was de geschiedenis van de ('hineesche prinses Turandot, die (Jozzi reeds in 17(iO tot een sprookjes-komedie had bew rkt, van welk stuk dan Schiller een nieuwe bewerking maakte, die ten slotte door Puccini's librettisten nog eens onder handen genomen werd en pasklaar gemaakt' voor de muzikale intenties van den componist. Het is deze nagelaten opera ..Turandot". die de Italiaansche Opera een dezer dagen ten onzent gaat opvoeren. Men heeft genoegzaam uit de persberichten en uit de biographische bijzonderheden, welke sedert dien over Puccini zijn bekend gemaakt, vernomen met welk een spanning de Italiaansche maestro na de triomplien van zijn ..Butterfly", de. laatst:' der drie groote opera's, die zijn wereldnaam hebben gevestigd, en vooral na de minder groete triomphen van zijn ,.Fanciulla del West", op zoek was naar een nieuw groot onderwerp, dat hem wederom ten volle kon inspireeren. Noch in een operacomique ..La Rondine", noch in drie een-act eis had hij de juiste maat voor zijn scheppingskracbteii kunnen vinden, en deze werken gaven zelfs den indruk van een inzinking van zijn talent. Reeds twee jaren lang werd Puccini gepijnigd door weikeloosheid. Talrijke ontwerpen bleven liggen. Na een k' rten tijd van geestdrift liet de inspiratie hem weeriii desteek. Instinctief z icht hij na;ir een onder werp, waarin de elementaire monsclvlijke gevoelens de stemming en de handeling beheerschtun. wi>arin hij met zijn hart kon meeleven. ..Is bet hart ei- niet bij", zeide hij. ..dan kan ik niets maken". Eindelijk brachten zijn librettisten hem ..Turandot".I'uccini ging met een ra zend en ij v eraan het het werk. Hij was nog bezig do laatste scènes te instrumenteeron, toen een keolonl.-iteking hem ten grave sleepte. Turandot" heeft sindsdien reeds zijn groote triomphen in de Scala, te Milaan gevierd «'n hei spreekt vanzelf, dal de opvoering hier te la.;ule door do Italiaansche Opera, met spanning wordt tegemoet gezien. Men heeft Puccini, met Mascagni en J.ooncavallo. een. verist" genoemd. Ken weinig -/.eggende term. In ieder geval zegt hij ten opzichte van Pueeini's muziek niets. Hij doelt hoogstens op het feit. dat Puccini. zooals eigenlijk de. meeste opera-compo nisten sinds Bizets ..Carmen". er naar gestreefd heeft een nauwer contact lusschen theater en publiek te scheppen, door ep het tooneel zich oen onderwerp te laten afspelen, dat door pakkende situaties, pakkend vooral op het punt van de elementaire gevoelens, die ook de bioscoop velnuftig weet uit te buiten, het publiek meer met de dramatische gebeurtenissen deed meeleven en het uit de onwaarschijnlijke atmosfeer eener verjaarde romantiek in een ..werkelijkheid" verplaatste, die dramatisch schokkende, opeenvolgingen b,-acht. Puccini Iia,d ..oog" vo< r het theater, of liever gezegd hij had ..oog" voor wat he.t publiek graag ziet. Van welk gehalte zijn tooneel-gevoel wel was be wijst liij duidelijk in zijn ..Kaïieiu'la del West'\ waar hij een achtervolging van eeri bandiet op do planken brengt niet over1 het tooneel galopGiacomo Puccini peelvllde paa.rdeo 'M oü-iel1 d.- ,i:l!/.!.'k di"1!' al'ueVlUirdi' revolvers. * luk 'i'- it r;, m-it i-riii- M;M ite-'i nu \'an ..Tosea " sta.;'.; ni<-l \.-r al >, ;ui d< n io,,;i,'eidraak. Inderdaad, wanneer '!'ii'-'-iiii onMei'l'i-üjk had moet,-n uotden oln il, t '/..'j.. ..\ -'lisn i'.-" v,1;.!! /.ijn opera's was hij mi ;il morsdood geweest, /ijn ..aan grijpende" menschelijklK-id versciiili in unwaarschijiilijl.'heid in niets van de nnuaaischijnlijkiieid der v 1-1 egel-e opera-libri t (o's. die. zelfs niet eens de moeite namen waarschijnlijk te n,-hijnr>i. Neen. wat l'uccini nog lieden ten da-ge tol ,'<-n der meest geliefde «ipei-a-ccimpcinistei. maakt, en onder de levende opera-schrijvers tot een der DROSTE's TOFFEES ALTIJD WELKOM ZONDER EENIGEN BIJSMAAK smartelijkst gemisten. dat is zijn gave om d.figui-en. die luj op het tooneel zette, met een muzi kale atmosfi'er ti omi-ingen, die alles wat zij uit drukken met el'-etriciteit laadt en die hen doet leven in een muziek vol juiste accenten, glooiende wndingen. pakkende ry filmische stijgingen., kort mi i die den ganschen hartstocht- hunner gevoelens in die den ganschen hartstocht- hunner gevoelens m een aangrijpende muzikale werkelijkheid weet om te zetten, de werkelijkheid trouwens van all'1 aangrijpende knust, de romantische zeowel als de ..\ erist isehe". l'e otirusi en de nauwkeurigheid, waarmede Puccini te werk ging bij l>et zoeken van zijn lihretti. guld niet het drama, dat hem door zijn handeling dramatisi-h ]iakte. maai- slechts een onderwerp te \''uden. waarin hij die imr/ikale ontwikkeling kou ues en. die zijn natuur! ij k e aanleg lot muziek maa.kte. I V basis van zijn werk is de muziek, niet, de dramalische ha,ndeling. /ijn person-.Mi zijn wel is waar niet nieer de ouderwelsche ledcpoppen. die slechts op het l ui meel staan om aria's te zingen, doch dit is in we/en maar een concessie aan een verand"di' publiek, dal a,au een w.-rk van zijn eigen tijd andere .-isch'-n stelt. In werkelijkheid is de opera, van Pn.-'cini niets veranderd, zijn melodie, even bloeiend '?u iia-rtstuchlelijk als <lie zijner vooi-gangei's. i'?u Hartstochtelijk als <be zijner voorgangers, irythini--cl' wat beweg..|ijker geword<'n. zijn ovei-.;an^en zijn \\'a,l snell-r. naar den polsslag \an den tijd. ssiephoni-eh is zijn i ai t it uur ook iotsu'e.-I. ilenei'. zijn ui-k"-! i"t- minde!- uitsluitend beirelei''i.,|ii|,, hal m0,1 iee,i ma.ar. zijn nu ziek si reef l iieri'.eii.:;aa:- de nat um'get i-uiiwe of w;ue meloiie. en -zij volgt nu' h di- \ ui'tspiii-en \'an \\'agner noeh va.n Siia.r.s.-, en zelfs niet e,'Ms di ? van den la.tereii \",-i',ii. Pueeini i- \olbloed it aliaansele- opera-coinpuni-! ;4'-b|,-ven daa-r waar hij ni'ie.-terwerken selia-ji. l-.n wij. die mi- ie u' altijd niet aan de be! ou\ crinu \an d,-/" muziek 'Aei'-ii t'- uni t i'ekk-.11! wa.a r. .i 11 ?/.' .l i, i.-1 i wij liet ook willen ? l Hoe,i ii d a.,;.r dankbaar \ oo! w.1/.-.1!!. \\'ij cril i--e''i'i':i ;:\ t nieer ijin iiatuurX ?-r-elllji).,- . ,-H i'uec'mi Was- i -e! l l l'i m\-,-\ c -l sei 11 j l isi-1. u.l. dat \a;i de llidiaansche gea,ai-iHieid in ha.ar nu1., '/.'. i v -r u> -b j- '\ ei i \ ol'MI. l i oe\Cel t e^'ell\\ o il d !;_>', ? ha iaan-che iipera-<-iimpunisleii zijn dal heden ten daije nuu. nu zij ze I's hel un-t erfelijke lyri-eli-1 drama, hun nat ion:;al-mu/ika!e kraelil. niet n;,-,-! i-rk'-mien en ..uelei-rd willen doen met de gelei-rihniuzh-K del' .\o( irileün^'en. \\aarop zelfs de laat-t,nu.ziek ',an \'erdi iii'g is u'est ra.nd :' l.aat l'uceini indei'daa.d di1 laa.tste der urooie Italiaansche opera-componisten geweest zijn. wij /uilen het dan met des te meer smart moeten 1o<-? ,'e \' e M . Witte tanden: Chlorodont Als getrouwe Chlorodont aanhanger deel ik U het volgende uit vrije beweging mede: Waar ik sinds vijftien jaar Uw hoog gewaardeerd tandmiddel Chlorodont" gebruik en nooit van een ander middel voor het behandelen mijner tanden gebruik gemaakt heb, heb ik mijn heden nog sneeuwwit gebit alleen aan Chlorodont te danken. Ik heb al mijn tanden nog en herinner mij niét, ooit tandpijn gehad te hebben. Ik verbruik gemiddeld eene groote tube in 4 weken en heb mij zelfs verscheiden tuben naar het buitenland laten zenden, wanneer ik daar geen Chlorodont kon verkrijgen." o H.6., Singer. (brief in origineel gedeponeerd bij onzen notaris,) Chlorodont-tandpasta Chlorodont-tandenborstels Chlorodont- Mondwater tube 35 cent en 60 cent. 75 cent, voor kinderen 45 cent. Flesch Fl. 1.10. Verlang uitdrukkelijk alleen echt Chlorodont en weiger eiken namaak aan te nemen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl