Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 OCTOBER 1928
No. 2680
Puccini en zijn opera's
door Constant van Wessem
TOEN Puccini in 1021 te Brussel stierf, wist
men, dat hij de laatste jaren van /i j n leven
had besteed aan een opera, die hem bijzonder na
aan het hart lag.
Het was de geschiedenis van de ('hineesche
prinses Turandot, die (Jozzi reeds in 17(iO tot een
sprookjes-komedie had bew rkt, van welk stuk dan
Schiller een nieuwe bewerking maakte, die ten
slotte door Puccini's librettisten nog eens onder
handen genomen werd en pasklaar gemaakt' voor
de muzikale intenties van den componist.
Het is deze nagelaten opera ..Turandot". die de
Italiaansche Opera een dezer dagen ten onzent
gaat opvoeren.
Men heeft genoegzaam uit de persberichten en
uit de biographische bijzonderheden, welke sedert
dien over Puccini zijn bekend gemaakt, vernomen
met welk een spanning de Italiaansche maestro na
de triomplien van zijn ..Butterfly", de. laatst:' der
drie groote opera's, die zijn wereldnaam hebben
gevestigd, en vooral na de minder groete
triomphen van zijn ,.Fanciulla del West", op zoek was
naar een nieuw groot onderwerp, dat hem wederom
ten volle kon inspireeren. Noch in een
operacomique ..La Rondine", noch in drie een-act eis
had hij de juiste maat voor zijn scheppingskracbteii
kunnen vinden, en deze werken gaven zelfs den
indruk van een inzinking van zijn talent. Reeds
twee jaren lang werd Puccini gepijnigd door
weikeloosheid. Talrijke ontwerpen bleven liggen. Na een
k' rten tijd van geestdrift liet de inspiratie hem
weeriii desteek. Instinctief z icht hij na;ir een onder
werp, waarin de elementaire monsclvlijke gevoelens
de stemming en de handeling beheerschtun. wi>arin
hij met zijn hart kon meeleven. ..Is bet hart ei- niet
bij", zeide hij. ..dan kan ik niets maken".
Eindelijk brachten zijn librettisten hem
..Turandot".I'uccini ging met een ra zend en ij v eraan het
het werk. Hij was nog bezig do laatste scènes te
instrumenteeron, toen een keolonl.-iteking hem ten
grave sleepte.
Turandot" heeft sindsdien reeds zijn groote
triomphen in de Scala, te Milaan gevierd «'n hei
spreekt vanzelf, dal de opvoering hier te la.;ule
door do Italiaansche Opera, met spanning wordt
tegemoet gezien.
Men heeft Puccini, met Mascagni en J.ooncavallo.
een. verist" genoemd. Ken weinig -/.eggende term.
In ieder geval zegt hij ten opzichte van Pueeini's
muziek niets. Hij doelt hoogstens op het feit. dat
Puccini. zooals eigenlijk de. meeste opera-compo
nisten sinds Bizets ..Carmen". er naar gestreefd
heeft een nauwer contact lusschen theater en
publiek te scheppen, door ep het tooneel zich oen
onderwerp te laten afspelen, dat door pakkende
situaties, pakkend vooral op het punt van de
elementaire gevoelens, die ook de bioscoop
velnuftig weet uit te buiten, het publiek meer met de
dramatische gebeurtenissen deed meeleven en het
uit de onwaarschijnlijke atmosfeer eener verjaarde
romantiek in een ..werkelijkheid" verplaatste, die
dramatisch schokkende, opeenvolgingen b,-acht.
Puccini Iia,d ..oog" vo< r het theater, of liever gezegd
hij had ..oog" voor wat he.t publiek graag ziet.
Van welk gehalte zijn tooneel-gevoel wel was be
wijst liij duidelijk in zijn ..Kaïieiu'la del West'\
waar hij een achtervolging van eeri bandiet op
do planken brengt niet over1 het tooneel
galopGiacomo Puccini
peelvllde paa.rdeo 'M oü-iel1 d.- ,i:l!/.!.'k di"1!'
al'ueVlUirdi' revolvers. * luk 'i'- it r;, m-it i-riii- M;M ite-'i nu
\'an ..Tosea " sta.;'.; ni<-l \.-r al >, ;ui d< n
io,,;i,'eidraak.
Inderdaad, wanneer '!'ii'-'-iiii onMei'l'i-üjk had
moet,-n uotden oln il, t '/..'j.. ..\ -'lisn i'.-" v,1;.!! /.ijn
opera's was hij mi ;il morsdood geweest, /ijn ..aan
grijpende" menschelijklK-id versciiili in
unwaarschijiilijl.'heid in niets van de nnuaaischijnlijkiieid
der v 1-1 egel-e opera-libri t (o's. die. zelfs niet eens
de moeite namen waarschijnlijk te n,-hijnr>i.
Neen. wat l'uccini nog lieden ten da-ge tol ,'<-n
der meest geliefde «ipei-a-ccimpcinistei. maakt, en
onder de levende opera-schrijvers tot een der
DROSTE's
TOFFEES
ALTIJD WELKOM
ZONDER EENIGEN BIJSMAAK
smartelijkst gemisten. dat is zijn gave om
d.figui-en. die luj op het tooneel zette, met een muzi
kale atmosfi'er ti omi-ingen, die alles wat zij uit
drukken met el'-etriciteit laadt en die hen doet
leven in een muziek vol juiste accenten, glooiende
wndingen. pakkende ry filmische stijgingen., kort mi i
die den ganschen hartstocht- hunner gevoelens in
die den ganschen hartstocht- hunner gevoelens m
een aangrijpende muzikale werkelijkheid weet
om te zetten, de werkelijkheid trouwens van all'1
aangrijpende knust, de romantische zeowel als de
..\ erist isehe".
l'e otirusi en de nauwkeurigheid, waarmede
Puccini te werk ging bij l>et zoeken van zijn lihretti.
guld niet het drama, dat hem door zijn handeling
dramatisi-h ]iakte. maai- slechts een onderwerp te
\''uden. waarin hij die imr/ikale ontwikkeling kou
ues en. die zijn natuur! ij k e aanleg lot muziek maa.kte.
I V basis van zijn werk is de muziek, niet, de
dramalische ha,ndeling. /ijn person-.Mi zijn wel is waar niet
nieer de ouderwelsche ledcpoppen. die slechts op
het l ui meel staan om aria's te zingen, doch dit is
in we/en maar een concessie aan een verand"di'
publiek, dal a,au een w.-rk van zijn eigen tijd andere
.-isch'-n stelt. In werkelijkheid is de opera, van
Pn.-'cini niets veranderd, zijn melodie, even bloeiend
'?u iia-rtstuchlelijk als <lie zijner vooi-gangei's.
i'?u Hartstochtelijk als <be zijner voorgangers,
irythini--cl' wat beweg..|ijker geword<'n. zijn
ovei-.;an^en zijn \\'a,l snell-r. naar den polsslag \an den
tijd. ssiephoni-eh is zijn i ai t it uur ook iotsu'e.-I.
ilenei'. zijn ui-k"-! i"t- minde!- uitsluitend
beirelei''i.,|ii|,, hal m0,1 iee,i ma.ar. zijn nu ziek si reef l
iieri'.eii.:;aa:- de nat um'get i-uiiwe of w;ue meloiie. en -zij
volgt nu' h di- \ ui'tspiii-en \'an \\'agner noeh va.n
Siia.r.s.-, en zelfs niet e,'Ms di ? van den la.tereii \",-i',ii.
Pueeini i- \olbloed it aliaansele- opera-coinpuni-!
;4'-b|,-ven daa-r waar hij ni'ie.-terwerken selia-ji. l-.n
wij. die mi- ie u' altijd niet aan de be! ou\ crinu \an
d,-/" muziek 'Aei'-ii t'- uni t i'ekk-.11! wa.a r. .i 11
?/.' .l i, i.-1 i wij liet ook willen ? l Hoe,i ii d a.,;.r dankbaar
\ oo! w.1/.-.1!!. \\'ij cril i--e''i'i':i ;:\ t nieer ijin
iiatuurX ?-r-elllji).,- . ,-H i'uec'mi Was- i -e! l l l'i m\-,-\ c -l sei 11 j l isi-1.
u.l. dat \a;i de llidiaansche gea,ai-iHieid in ha.ar nu1.,
'/.'. i v -r u> -b j- '\ ei i \ ol'MI. l i oe\Cel t e^'ell\\ o il d !;_>', ?
ha iaan-che iipera-<-iimpunisleii zijn dal heden ten
daije nuu. nu zij ze I's hel un-t erfelijke lyri-eli-1
drama, hun nat ion:;al-mu/ika!e kraelil. niet n;,-,-!
i-rk'-mien en ..uelei-rd willen doen met de
gelei-rihniuzh-K del' .\o( irileün^'en. \\aarop zelfs de
laat-t,nu.ziek ',an \'erdi iii'g is u'est ra.nd :'
l.aat l'uceini indei'daa.d di1 laa.tste der urooie
Italiaansche opera-componisten geweest zijn. wij
/uilen het dan met des te meer smart moeten
1o<-? ,'e \' e M .
Witte tanden: Chlorodont
Als getrouwe Chlorodont aanhanger deel ik U het volgende uit vrije beweging mede: Waar ik sinds vijftien jaar Uw hoog gewaardeerd
tandmiddel Chlorodont" gebruik en nooit van een ander middel voor het behandelen mijner tanden gebruik gemaakt heb, heb ik mijn
heden nog sneeuwwit gebit alleen aan Chlorodont te danken. Ik heb al mijn tanden nog en herinner mij niét, ooit tandpijn gehad te
hebben. Ik verbruik gemiddeld eene groote tube in 4 weken en heb mij zelfs verscheiden tuben naar het buitenland laten zenden,
wanneer ik daar geen Chlorodont kon verkrijgen." o H.6., Singer.
(brief in origineel gedeponeerd bij onzen notaris,)
Chlorodont-tandpasta Chlorodont-tandenborstels Chlorodont- Mondwater
tube 35 cent en 60 cent.
75 cent, voor kinderen 45 cent.
Flesch Fl. 1.10.
Verlang uitdrukkelijk alleen echt Chlorodont en weiger eiken namaak aan te nemen.