Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928
No. 2681
Dramatische Kroniek
door Top Naeff
Het A'ederlandscli-Indisch Tooneel :
JMitoerteit, door Jolin van Druteii
ONDER den te interessanten titel,. Puberteit"
geeft het gezelschap, dat onder leiding van
<3or Ruys den Haagschen Princesse-schouwburg
bespeelt, een goede vertourüng van het Engelsche
kostschoolstuk: Young Woodley", het succes van
hot jongste theaterseizoen aldaar. Het is wel op
merkelijk hoe, in spijt van alle ingrijpende theo
rieën omtrent een ..nieuwe" tooneelkunst, het
gfoote publiek verknocht blijft aan dergelijk
eenvoudig, oppervlakkig tooneelwerk, niet meer
dan een g3dramatizeerde novelle, conventioneel
naar inhoud en vorm. De verklaring ligt bij .,Young
Woodley",intsgeistelling tot de meeste Engelsche
«omedies, gelukkig niet alleen in de gemakkelijk
aanslaande, deugdzame, en met distinctie opgedien
de romantiek, een groot deel van het succes mag
hier op rekening worden geschreven van een
buitengewoon zuiveren dialoog. Alleen jonge
auteurs wij denken hier o.a. aan Jean Sarment
bezitten het voorrecht zulk een natuurlijken,
gracieusen dialoog te kunnen schrijven, die de ge
voelens slechts even aanstipt, maar ze daarbij zoo
do.elzeker in de kern treft, dat we nauwelijks be
merken hoe weinig zijden en keerzijden de schrijver
aan zijn geval ontdekte, hoe een geringe worsteling
daar in de diepte van zijn kunstenaarsziel heeft
plaats gehad eer hij deze simpele gestalten uit den
?chaos in het licht gelieven had. Tegenover het
?ongecompliceerde en vlakke van figuren en conflict,
treft ons dan het ongekunstelde, dat een loyaal
.getuigenis aflegt van een jeugdige visie en een
vooralsnog beperkt vermogen.
In het lang verleden tijdperk, waarin. Louise
.Alcott met haar boekenf,. Onder moeders vleugelen'',
-,,Op eige'i wieken") de jonge meisjes gelukkig
maakte, verschenen ook twee beroemde jongens
boeken: ,.St. Winfried" en ..Een Schooljongen".
van Fa.rrar. In die kostschoolwereld, welke in
Engeland een voorname plaats inneemt en zoodanig
ingrijpt in het maatschappelijk leven, dat een van
school gestuurde jongen er in zijn latere carrière de
wrange vruchten van plukt, speelt ook John van
I>raten's ..Young Woodley". Het karakter van
?deze groote jongenskostseholon schijnt zich
ongeveer gelijk te zijn gebleven, ook hier vindt
men het systeem, waarbij aan de oudere leerlingen
oen omschreven voogdijschap over de jongeren
wordt verleend, zo'vtat de oudsten allengs naast de
'leeraren bemiddelend optreden en stemgerechtigd
zijn bij geschillen. Ook hier wordt het schoolleven
beheer.scht door do beproefde idealen, dank zij de
palvinrlersbeweging ook buiten Engeland ver
breid: vrijwillige discipline, zelfbeheersching,
spor'tieve ontwikkeling, een zoo hoog mogelijk opgevoerd
besef van eigenwaarde, en bovenal een sterk collec
tief bewustzijn daar. waar het gaat om do eer van
het gilde, of, zooals in dit geval, om de eer van een
bepaalde school.
In dit eigenaardig milieu, waar de beste bedoe
lingen de slechtste gevolgen kunnen hebben,
'behoort de jonge Woodley tot de jongeren. Een
droornerige jongen, die met zijn ontwakende zinnen
in dit strenge, afgerasterde leven geen raad weet.
Hij dicht zijn onvermijdelijke gedachten, doch ook
deze veiligheidsklep blijkt op den duur niet
afdoende. De uitweg, door enkele andere jongens.
"buiten de controle van de school, in den omgang
met winkelmeisjes gevonden, stuit hem. die
"instinctief niet ..een" meisje, maar ..het" meisje.
de vrouw, begeert, en het komt ons alleszins ver
antwoord voor dat de schrijver dezen jongeling
-voorbestemde om in de eenige beschaafde vrouw
?.zijner omgeving zijn eerste hopelooze liefde te
D. G. SANTEE LANDWEER
HEEREXGRACHT 3!M! - AMSTERDAM
Van 34 Oct.-24 Xov. TE\TOOXSTEIjL,TXfi
"tithos A. v. Dobbenburgh, beeldhouwwerk F. van Hall
ontmoeten. Het spreekt dan voor ons niet minder
vanzelf, dat .,Laura" het noodlot wil. dat zij
de vrouw is van den leeraar een bar ongelukkig
huwelijksleven in het geding brengt de jongens
van de school begrijpen niet hoe zij er ooit toe
gekomen is dien verschrikkelijken schoolmeester te
trouwen, en wij begrijpen liet al evenmin - en dat
dit ongeluk, haar in een traan ontsnappend, voor
hei beiden, terwijl z.e nog in eer en deugd, naast
elkaar op de t'hesterfield zitten, de aanleiding moet
worden, tot een kleinen zondenval. de troost van
een enkelen, verstolen kus. De echtgenoot ver
schijnt en ook dit kon niet missen -?op dit
oogenblik in de gevaarlijk openstaande tuindeuren.
Ifet is voldoende om den jongen tot ridder sans
peur et sans reproche te slaan, en de vrouw, die de
jaren des onderschcids heeft, te doen inzien dat
mocht er al een uitweg voor haar uit dit teleurstel
lend huwelijksleven zijn de hand van den nog
geen achttienjarigeiiknaap daartoe niet leiden kan.
noch mag. Zij neemt haar ..parti en brave" en
geeft met een lieven, gelaten glimlach den
glimlach van Tilly l.u-s den vurigen ('herubijn
te verstaan, dat het van haar kant slechts een
scherts is geweest. En zij "is daarbij goedhartig en
spontaan genoeg om haar vertoornden echtgenoot
desnoods het offer van haar verdere leven te willen
brengen, ten einde hem tot een milde straf jegens
den medeplichtige te bewegen. Misschien zou zij
geslaagd zijn. had niet de overspannen jonge
Woodley in het volgend tafereel, door zijn. van
den ernst der zaak niets vermoedende kameraden
met ..mevrouw Simmons" geplaagd, naar het
broodmeg gegrepen. ? ? ?
De .,daad", die inde oogenvandenheerSimmons
omtrent zijn verdorvenheid en ongeschiktheid als
leerling van deze school geen twijfel laat. Zijn vader
komt hem halen.... en daarmede is de geschie
denis, waarvan de tragiek ten nauwste samenhangt
met den leeftijd onzer sentimenten, afgeloopen.
Zij zou. zooals gezegd, te banaal zijn. te mager en te
onhandig tot tweemaal toe verschijnt de echt
genoot als de gerechtigheid op den daarvoor als
het ware geschapen, achtergrond ware daar niei
de lieve gevoeligheid van den ranken, raken dialoog.
het waas, de blos der jeugd, die zich schuchter
spreidt over de veronderde trokken van het
..Maman ('olibri"-avontuur.
Voor het overige komt bet dan op het spel en
liet samenspel aian. Een goede vertooning. al kan
ik ze mij dichterlijke!1 voorstellen, waarbij wij n
ding graag releveeivn: van den tooneeltoon zijn
we in de laatste jaren voor een groot deel verlost
geraakt. Hier stonden in den aanvang vijf jong"iis,
diegewone, beschaafde, uitteraard losse jongenstaa!
spraken, en daarmee een sfe<-r wisten te schoppen.
Louis Borel bracht er een tamelijk gioote rol hij
vertegenwoordigde de anti-sentimenteeli . zich
liefst sceptisch voordoende, moderne jeugd
aanlig af. ritmunt'.'ii door rustige, sterk doorleefde
dictie deed daarbij Pierre Mijin, schoon hij al iets
te geposeerd scheen voor zijn rol. In dit natuurlijke
sehoolkamer-milieii paste hol zwaarmoedige, maar
van alle theatrale smetten zoo weldadig vrije
talent van Tilly Lus (Laura) dat. den dialoog ver
diepend, nochtans de zuivere gevoelssfeer van dit
jeugdwerk geen geweld aandeed.
A'ico de .Tong was de schoolmeester, l lij typeerde
voortreffelijk dezen verwaten, benepen
schoolf rik ken-geest. Men kan echt er een door den se h i ijver
eenzijdig bekeken, en (Laardoor overladen rol ook
minder correct vervullen en er dan eorrigeerend
het stuk een nog groot eren dienst mee bewijzen.
Bij dezen echtgenoot, nut zijn gezicht van geleoi
den Tart u f e. lag do vraag: wat ter wereld mevrouw
Simmons anders in hem kon hebben gezien dan
do/.o. ei' een duim dik opliggeiide. afstootelijko
eigenschappen ! al te zeer voor de hand.
Voor Jan C. de Vos .Ir. is dit stuk een eerlijk
succes geworden. Do jaren, het uiterlijk, had hij er
feitelijk al niet moei' voor. do dauw was van de
verboden vrucht wat af. Het wilde er bij ons
nauwelijks in. dat van dezen knaap tusschen mal
en dwaas voor een vrouw eenige ..verleiding" kon
uitgaan. .Maai'als tooneelspelo7'. die ten slotte zulke
bezwaren weet te overwinnen, heeft Ja.n C. de Vos
zich in dit' werk oen zoon van zijn vader getoond.
strenger voor zich zelf dan wij hem ooit zagen.
jong van wezen, voortreffelijk spelend de. voi warring,
de broeiïge, heftige gevoolsoverkropping der
puberteitsjaren.
Met nog ('or Ruys. onmiddellijk boeiend, in de
kleine rol van den ouden heer Woodley. is deze
stemmige vertooning een der gelukkige premières
van het oogenscbijnlijk ietwat hoopvol ingezet
seizoen geworden.
Nederlandsche Munt
Holland't beste 10 cents sigaar
SPREEKTAAL
Een paar' maanden gelcnlen stond in de ..Groene"
oen prent van Braakonsiek niet liet spreekwoord
,.De lamp hangt voorover". Dit spreekwoord
schijnt minder te doelen op een kapotte tafella.mp
dan wel o]) het olielampje volgens de hierbij ge
voegde schets. 1.-'. het gevuld (A), dan hangt het
achterover op do draaitapjes, die uit de zijden van
het reservoir in den ophangbougel steken . Dit
komt. doordat, dan het zwaartepunt (Z) van de
i
F^-i
olie zich achter do draaitappon bevindt. Bij het
opbranden van de olie verplaatst liet zwaartepunt
?/ic'h naar voren, zooals c:it schets B blijkt. Eindelijk
hangt de lamp voorover: de voorraad is op.
De pientere uitvinder m-aakfe. door de zwaarte
punten van iiet lampje en de olie. en. liet
stetinpiliit goed te plaatsen, dat de olie slechts over een
g'-ringe. vrijwel constante hoogte m de pit behoeft
op te stijgen, hoe groot of klein de olievoorraa.d
o,,k is. Ir. D. K. jrRKl
Kunsthandel W. H. HOFSTEE DEELMAN
Voudelstraat 10, Amsterdam
Moderne Schilderijen
Hollandsche en Fransche Kunst
Tentoonstellingen
..Pictiir.i,". (ironingen. Schilderijen en beeld
houwwerk van A. \V. Kort en W. .1. Valk. Tot
Uil OH ober.
l)i' Vmirslag. Doornstraa.t lil>. 's (Iravenhage.
Schilderijen van .lan Visser. Tot '.W October.
Volksuniversiteit. Laan van Meerdorvoort 49.
's Gravenhage. Werken van Ja,ri Wittenberg,
Paul Scluiltze. Rever Stolk. lluuh (leivetsen.
Tot 31 October.
Nationale Kunsthandel, Heoreiigraeht -fUö, Am
sterdam. Indische volkskunst-. Tot :il Oct.
Kunst/ail van Lier. Amsterdam. Beeldhouw
werken van .lohan l'olet. Tot 151 October.
J. Xiekerk. l leerengracht 437. Amsterdam.
Fransche en Hollandsche schilderijen. Tot 141 Oct.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Werken van
Kannen Meurs. Tot (i November.
Nieuwe Kunsth uidel, Amsterdam. Schilderijen
van ('lir!s Heekman, (iep (icrrits. Sal .Meijer en
l j m Schrikkel. Tot 7 November.
De Hron. 's (iravenhago. Teekeningeii en beeld
houwwerk v,in Chris Hekker en Willem Küdeker.
Tot l l November.
I), (i. Santee Landweer. Amsterdam, l.ithos
Aart vau Dohbenburg'i en beeldh uurwerk i\ van
Hall. Tot Ut Nov.
S CCRSETIÈRt
KEIZERSGRACHT 772 AMSTERDAM
' r :TLU-.F. 5 ?,'?>! '
. .: - ATELIEBiVCDöBEPAPATiËN
-l», Df NM.'.A'i hLr «-f, Vfc- :AC hiTM CfcNTPAL