Historisch Archief 1877-1940
JVb. 2681
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928
Begin van het
Muziekseizoen
DOOK
Constant van Wessem
DAT dit seizoen het
Schubertseizoen zal worden 19 Nov.
honderd jaar geleden stierf Franz
.Schubert spreekt van zelf en wie
het niet wist heei't het allang gemerkt.
J Iet Concertgebouw speelt reeds op
?de eerste programma's Schubert; in de
kleine zaal is een cyclus van Schubert's
.kamermuziek begonnen, ieder uit
voerende, die zich respecteert zal wel
.Schubert ten gehoore brengen.
Kr is in deze overmaat van. muziek
van een bepaalden componist een voor
en tegen. Aan den eenen kant is er ge
legenheid veel van diens werk te
iiooren. dat men anders niet hoort,
om<lat het niet onder de glans-nummers
van hot algemeen repertoire valt
hoorde men van Schubert's
symphonieën wel andere dan de groote in
'C-dur en de beroemde ,.I nvollendete"
.(een Amevikaansche jury schreef al een
prijs uit voor wie haar ..vollendet")?
Maar aan den anderen kant moet het al
een heel sterk componist zijn. die ons
(met zijn geheele oeuvre weet te boeien.
en Schubert is dat niet steeds, ten
minste niet in alles wat tot nog toe
ten gehoore werd gebracht. Het is
?curieus als kennismaking, maar de
JeHgte van Schubert's muziek is niet
in al zijn werk ..hemelsch". Na de
bekoring die een melodie, als thema
S'ebruikt. voor ons heei't gehad, voelen
wij den vovm als juist een zwakke
plaats in zijn werk. en niet overal
verloopt liet geheel zoo vlot en aan
trekkelijk als in de nog zeer door
Mozart en Haydn beïnvloede
jeugdsymphonie in bes-dur, die Monteux
op het openingsconcert van het Con
certgebouw dirigeerde. Ik zeg bier
mede niets kwaads van Schubert.
integendeel, ik zelf ben tegen de
charme van zijn muziek niet bestand
?en zij heeft mijn bijzondere voorkeur:
maar dat ii<x>mt niet weg. dat veel in
Schubert's componeer-teelmiekniij als
te langdradig tegenover den inhoud
van een gegeven aandoet en te
weinig strak gehouden vaak. Alleen
het ware muzikanten-bloed kan deze
langdradigheid wegspelen, maar dat is
verhelpen, niet wegnemen, liet eerste
kamermuziek-concert in de kleine zaal
bracht een strijkkwartet in Ks. het
octet en weinig bekende liederen, ge
zongen door Ilona Durigo. en het
meerendeel heeft mijn blijvende be
langstelling niet kunnen wekken.
Ondertusschen: laat ik niet ondank
baar wezen, hot genie van Schubert
zal op volgende concerten spoedig
revanche nemen met werken, die hem
terecht de onsterfelijkheid hebben ver
zekerd.
CADILLAC
Het feit, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehouden, dan ze
in werkelijkheid is, pleit wel zeer sterk
voor de hooge plaats.die de CADILLAC
in de algemeene achting inneemt
K. LANDEWEER
UTRECHT AMSTERDAM
Bütstraat 74 ~~ Singel 430-432
ESTHER DE BOER?VAN RIJK
Bij het jubileum van mevrouw Esther de Boer?van Rijk werd
bovenstaand, door H. van Meegeren geschilderd portret, het
gemeentebestuur van Amsterdam aangeboden, dat dit kunstwerk
een plaats heeft gegeven in den Stadsschouwburg
Allemaal Jan Klaaszen
door Henrik Scholte
F.nscmblt' Itoubrr. Plantage
Se hou w li u r «^
JOIfAX Klsensohn, schrijver van
verschillende ..vroolijke
gebourens in revuestijl, im t zang en dans en
een lach en een traan, naar den ouden
trant" .loha.n Kls<'iisohn is <'en
man naar mijn hart. Met den nadruk
op Iwrt. Zonderling genoeg dacht ik
aan dezen eenvondigen volksman,
toen ik aan de speeltafel van
MonteCarlo op volkomen bourgeoise wijze
eetiige franken wijdde, negenmaal
vergeefs op rouge zette en juist toen
ik opgestaan was, moest ondervinden
dat ik de tiende maal mijn inzet terug
gekregen zon Ivbben.
liet spel van Joha.n Klsensohn is
een kansspel. Het wordt nooit
watmen verwacht, het valt altijd tegen
als men verwachtingen heeft, en de
oenige. kans om n keer eens spijkers
met koppen te zien slaan is: niet
opsta.aii en wegloopeii.
Na het Muishoiiwe" zijn wij thans
in een serie tegenvallers. \\ ijdt er
nochtans uw a-indacht aan. want
jnist met deze al te primitief in elkaar
gedraaide en weer uiteen geschoven
kalcidoseoop zijn wij maar n num
mer van een goed. hartelijk, expressief
volkstooiieel verwijderd. Men stelle
Klsensohn niet op een lijn met M anus
Spree. liet. gaat hier niet om liet
spektakelstuk, het gaat hier om een
negen maal mislukte, maar in zijn
mislukking telkens toch weer
moedgevende poging om een levend
...\msterdamsch" tooneel te scheppen. Dat
Klsensohn dat kan, bewijst niet alleen
zijn langzamerhand al respectabel
verleden, het bewijzen ook enkele
motieven in deze o\ erigens spoedig
verloopend e J a, n K la.aszen-alleg» irie :
de inzet, een enkel refrein, een scène
van Klsensohn zelf. van Anny Verhulst
(Aai' Kotlber deelt het normale lot
van K at rij n: voor haar is er in dit
stuk geen spel. hoogstens een zeer
geringe mogelijkheid van tegenspel).
Maar de groote draken, die aan het
,,volkstooiieel" hun lekkerste kluif
hebben, liggen hier op de loer: de
sentimentaliteit en de groote simpel
heid.die het t weed.' leven, het
plankenleven der figuren belet tot vorm te
komen.
De poesjeiiellen te Antwerpen doet
den toeschouwer versteld staan dooi'
de expressiviteit van het simpele.
Da.a.rnit ziet men juisl dat n vorm
elke vorm kan zijn. mits er ma.ar die
eene vorm is, Maaj' men kan niet nog
lager afdalen, l it enkel goede be
doelingen fokt men misschien bij het
volk wel een applaus, geen toollee!.
TOONEEL
Ilenri dhi'oti. O. L. l'mnir in de
Jiooritkoix. Toimfdujx'l in ',$
bedrijven. 1'erlntiny vtni Ft'-lix
Tlmme.riHitHs. Amxtfrddm. /'.
A', vit n- Kiimjteit- en Zoon z. j.
Deze tweede ..zilveren verpoozing"
uit de ..keur van kunst en letteren"
geeft ons de dramatiseer)ng van de
verschijning in den jare l "><I2 van een
beeld van. Maria, en het .lezuskind te
midden van bloeiende hagedoorns. en
de omzwervingen vjui dit beeld en de
profetie waartoe deze leiden.
De vertaling is van Kelix Timmer
mans, hetgeen voor wie Timmermans'
sappig Vlaamsch kent. bet eekent, dat
zij voor ons slechts ondel' zekere be
perkingen als vertaling kan gelden.
Vooreerst toch komen er Vlaamsche
woorden in voor. die voor ons.
NoordNederlanders, even vreemd zouden zijn
als de Fransche, die zij moeten weer
geven, ware het niet, dat zij zóó
beeldend zijn, dat wij zonder ze te
kennen, ze begrijpen. Als wij aan het
slot van een bedrijf het enkele woord
..schot" Ie/en, begrijpen wij, dat het
toonei l'ordijn geacht wordt door
schuiven gesloten te worden.
Kn als ..do zon den dorpel van het
huizeken ..beklast". begrijpen wij ook
in den letterlijken zin. hoe laat het is.
Kn hiermede komen wij tot de
andere zijde van Timmermans' ver
taling: den afstand, die. naar hel ons
voorkomt. - al hebben wij den
Kranscheii tekst niet ter vergelijking
bij de hand onvermijdelijk tusscheti
het oorspronkelijke en de vertaling
moet zijn ontstaan. lief lijkt ons
waarschijnlijk, dat het meer
naiefvroome Kransch in. het meer
gemeeiizanni-gemoedelijke is overgezet.
Wij danken daaraan vaak zeer sterk
beeldende woorden, zooals waar vrouw
l "rsiila zegt : wat schoon en goed
is ;n7.'( (wij eursiveeivii) altijd" of waar
de .'ie Kngcl van Vrouw l'rsnla's ge
laat zegt. dat het is ..als een spiegel
die overloopt van licht". Maai' hier
door komen wij toch ook vaak in een
sfeer van gemeenzaamheid, waar wij
eenig.^/.ins vreemd tegenover staan.
/.(Mi waar wij (hi~c J.IITC \ i'itnii' hnoreii
?/.eggen, dat ..eikendeen (naar de kerk )
is gekomen, en zelfs l'itje de (ielis, die
getrouwd is met de dochter van een
Hollandsc-h.' ketter".
Wij voelen hier o"ii tekort aan af
stand tot. het goddelijke, dat door een
naief-vroom geloof niet geheel wordt
te niet gedaan, en waardoor een stukje
a.ls dit toch misschien slechts door een
min of meer beperkten kring van
gelijkgezinden geheel te aanvaarden is.
Ontvangen boeken
HEDEN (Zaterdag) AVOND
Kleine Zaal, Concertgebouw
CONCERT
/c iscvcn door hel Hollttndsch
S l r ij k k w a riet Lcvcle
Ronlfien, Memles.
Uitgevoerd worden werken van :
fóviJn, Schubert, Pijper en Früncb.
Toegangspr. l /.1>5 ?- SleiL belasting.