Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928
No. 268r
C. AAFJES *
Te Haarlem overleed, in den ouderdom van 32
jaren, de heer C. Aafjes, operateur van de
,,Pol//goon"-fabrlek. een der zeer weiniijtn cineasten, dl?
ons land.. .. begint t? tellen. Zijn te dezer plaatje
besproken ,,Handelsblad"-film, deed in hem een
veelbelovend kunstenaar kennen, van wien veel yo;ds
te verwachten viel. De jeugdige Hollandschc film
kunst heeft door zijn vroegen dood een ~tc«iu- verlies
yeledfn.
Eere aan de nagedachtenis vun dezen jon'jcn
pionier !
Matinee Filmliga - fjlermaiiu- Uulac
WIR kent niet de wondere bekoring, van verre
pianomuziek op een stillen zomeravond? Gij
zit voor uw venster en door het roerlooze gordijn
van donkerend geboomte dringt, van ergens wijd
weg, pianogetinkel tot u door.... losse flarden
melodie, als ijle, bevende herfstdraden - twin
kelende loopjes en roulades, stijgend, buitelend in
blanke speelschheid, uiteenspattend in zilveren
sprankelval. Gij ondergaat deze sensatieTalsJiets
oneindig teers en fragiels iets volmaakt
oudefinieerbaars. Gij luistert, vreemd bewoiren. zonder
de behoefte te gevoelen de sterrelende klankjes
in een logisch muzikaal verband te brengen. Wat
is het? Gij weet het niet het is geen muziek in den
concreten zin van het woord.... misschien iets
hoogers: de essentie van muziek muziek in den
meest abstract en, onstoffelijken vorm --- zuivere
klank-ontroering, die zich schijnt te verliezen in de
duistere onbekendheden van onze ziel ....
Vergelijkingen ziin mi eenmaal onjuist ik zou
dan ook niet graag de/e comparatief met Germaine
Dulac's La coquille et Ie clergymaii" geheel voor
mijn rekening nemen. Kn toch en toi-h.... iets
van die directe, zuivere ontroering iets van die
onmiddellijke aanraking onzer diepste bewogen
heid leeft in dit werk. Wat ginds de pure klank
emotie is, vibreert hier als het nieuwe, magische
element, dat wij til m noemen.
In ..La coquille et Ie clergyman" komen drie
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Oroote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
figuren voor: de ..admiraal" de clergyman en de
vrouw. Zij doemen voor mij op met de on-redelijke
vanzelfsprekendheid der droompersonages. Ik
vraag niet wie of wat ze zijn ik aanvaard ze
als iets noodzakelijk* - him doening als iet.s
onafweridbaars en ik voel instinctief, dat iedere bepa
ling van hun identiteit, iedere verklaring van hun
handeling het teere. wondere droomfluidum.
waarin zij zich bewegen, zou doen vervlieten. /ij
zijn eenvoudig motieven in een
symphonie-d'images meer niet !
Wanneer ik de duistere figuur van den ..admi
raal" in het vreemd-zwevende beweeg der vertraag
de film zie óm-schaduwen. dan is alle gevoel van
realiteit mij verre. Wanneer ik den raadselachtiger!
clergyman door de rosse duisternissen van zijn
erotiseheri droom zie rennen wanneer de
marmeren strakheid van het vrouwenmasker op
bloeit in een hoogeri. jageriden wolkenhemel
wanneer de klauwende greep van eeri paar handen
verzinkt in het zwart van peilloos water diep
.. ..dan weet ik van geen logisch verband, van
geen waarom '. Dan voel ik dit alles als iets
onafwendbaars, als iets, dat zoo moei zijn. in deze wereld.
waar al het gewone on reëel - al het onwezenlijke
venzelfsprekend is. Dan worden de diepe fonkeling
van een kristallen bol tegen fluweelzwart fond
de onstuimige, licht-doorketste kruiving van
golvanbeweeg de strakke welving van een
wcnkbi-auwboog tot momenten van licht geluk en vage
ontroering.
Dan hoor ik de piano-tinkeling in stillen zomer
avond.
* *
Xoo geeft Germaine Dulac in ..La coquille et Ie
clergyman" emotiespel, zonder litteraire spanning.
zonder ,,handeling", zonder ontknooping. Enkel
en alleen door de werking van beeld en rhythme
dat is: door film. 7ij heeft, wat wij in de banale
speelfilm vaag aanvoelen als het schoone achter
de feiten en dingen, gepuurd en gezeefd en samen
gevoegd tot n compositie. Ken analytische
demonstratie dus en als zoodanig voor onze be
wustwording van groot e waarde. .Maar en dit
is misschien een kwestie van persoonlijke dispo
sitie ik vraag mij af voor de zooveelste keer.
ot' in deze richting wel de toekomst van de flim
ligt of buiten de alles assimileerende droom
een dergelijke conceptie mogelijk is. Want dit
experiment is reeds op het kantje al' ! Halverwege
voelen wij onze st rakgespamien sensibiliteit
verelappcn, begint o.ize vi r.loofde werkelijk!.eids/in
zi.'h te roeren eu bij IK t laatste deel dei- eimlelooze
grillige beeldfantasie, is de afstand tusscheii droom
en geeuw niet zoo hee! groot meel'. Voor mijn gevoel
staat dan ook het oudere ,.ln\ itation au Voyag ?"
steviger overeind. De. overigens uitci-st simpele,
intrige verheft de vage emotie, tot warme, levende
menschelijkheid de kla.nkfragnieiit eu t ot lied en
dat zal ons toch altijd liever /.iju en na,der stam.
dan welke droombekoring ook.
hitusscheii heeft Geriuaiue Dulac voor mijn
gevoel het zuiverst, en het schoonst uitgezegd, wat
de ..abstracte" film in de cinegrafische kunst
beteekeiien kan --zonderde methodische ba.rschheid
van een Kiittinami. -zonder het geforceerde cynisme
van ecu Man JJay. /.onder de affect;:! ie v;:n een
('avaleaiiti.
Da.1 is. ineen ik. ha,ar groote verdienste eu be
koring.
* *
*
Anna Karciiina. Tus«'liïnsl.y
Ken merkwaardig complex van banaliteit en
schoonheid maar alles in alles oneindig sterker
dan de hooggeprezen ..Twee Menschen" of ..Vader".
Ken Amerika.ansche Tolstoi. clean-shaveii. nuchter
en zakelijk, maar niet oogeiihlikkeii van verras
sende hoogheid en prachtige teederheid. De regis
seur (ioulding is een wonderlijke baas: zonder
blikken of blozen zet hij ons de oudste en taaiste
a,telier-siieeuw voor. met stoi-m en bont ja.sseti eu
bovenlicht en zoo. 11 ij werkt met den ge\
aai-lijkpopulairen John Gilbei-t even onverstoorbr,.a.r. als
niet de misselijke wedren-..sensatie". Kortom
de heele vertoouing /.ou niets meel- te beteeketieii
liebben. dan de gewone li.jkscheudmg vau een groot
man. ware daar niet de sublieme creatie \ a.n Grtta.
(iarbo.
.\u ben ik ho]ieloos va.n meei'ing. dat e.-n
Stra.diva,rius niets is. zonder e<-u goed violist en dus moet
ik noodzakelijker wijs de openbaring, die de/e
Anna., Kareiiina is. wel degelijk op rekening brengen
van den /.onderling met de /.out -sneeuw, tic
bontjassen en den steeple-cha.se. Want. dieper nog.
dan de wondcrsclioonc klank van dit /.weedsche
instrument, treft mij de meesterlijke wijze, wi'Ji.rop
H. RAHR
MUZIEKHANDEL
Violen © Snaren
Achter S t. Piet er 4
Utrecht © Tel. 443
PIANO'S
het is bespeeld. Anna Karenina van Greta
(Jarbi:is een wonder - zeer zeker een wonder van
vorstelijke!! hoogmoed, laaiende passie en kervende
tragiek. LI aar gebaar en expressie zijn weergaloos.
van voornaamheid en intensiteit, haar masker
ivan een onvergetelijke, smartelijke bekoring. Maar
nog eens - - achter haar voel ik voortdurend den
kunstenaar-regisseur, die al deze schoonheid tot
een gap.f geheel wist te eoncipieereti. -- den
ordinairen film-praatjcsmakcr. die bezield en geïnspi
reerd wordt, zoodra hij dit kostbare instrument in
handen heeft. Want let op ! Welk een
zell'hcheersching in de toepassing zijlier middelen
weik een soberheid en welk een juistheid '. Ken ge
duchte ,.scène-a-fa.ire" voor Anna Kareninü,. a!s
zij van haar kind wordt, weggerukt en de figutii
zou ondergegaan zijn in de klefst e sentimentaliteit
....een paar seconden teveel liefdessmart" en
wij hadden een illusie m,-er verloren. Maar neen
de cineast in den director" is voortdurend alert..
wanneer het Greta (iarbo geldt --- steeds is hij
om haar bij haar., al zijn liefde, al zijn aandacht
gaan naar haar uit. . . . de rest kan hem blijkbaar
gestolen worden.
Ik moet nog eens over dezen vreemden sinjcur
nadenken....
De lievelingen van het publiek
Het lid van de Tweede Kamer Kleert'ko\>pcr
heeft aan de Ministers van Binnenlandsche Zaken
en Justitie o. m. de vraag gesteld: Zijn niet de
Ministers van B. Z. en van Justitie van oordeel,
dat het een onrecht is tegenover de politie, dat ih
mannen, die worden uitgezonden om de omgevin^
van een beschonken persoon in veiligheid te brengen
voor diens redeloo^e nnvheden, niet ~iin uitgerukt
met cenig vervoermiddel, dat voor zulk een trans
port geschikt is. ...'."
Men moef deit (f i'onkeld /> ad n *i oofidexvolkxnrdii'eL'i't <>.
iratd , n'<i'i r zi f n ir (l ni\elc <fd /(</ (f cc 1 1 </ t/\cc)' .s'7/ / / /// '/ ?
^ ( .'vA'Ar//,
dorh ee)\ t nfc'/endeeL de kentuxKcn 'i'ci'nni'ii,:' .
ddti r xelnjni hei dal de /Htnd dn' hem tr<i<-hi <>i> te /v///*1//..
opdat hij niel np xtrddf zi}n dt'dnL'1'ocx uit .:'.// xld/tf //.
d t' rei'otdn'tni t'dnji tn/ t i i' r lnu'<fC)'x f/d d n d e nniul, f .
Hit 'r"-s' ?-<><> xi/niftdtft tri,' ra n ' f (/('exii'ij/,' meld bc.-i'li',/ ...
ti'tt' miiti t' i' <((( tixtiiot (m n ~t/tt ht'fi/lft/ c n ">}ti /\rc?* t' ~
L'oi'tont . li t) W(fx t'i'ii ./er/ ratt l sfadxhccld <>(> .-t/n i n. ?*.?..
en - loc» lu't xtt'citf/ <H'~<t<] ztjx xr/i i'f'tfcti 'ii'thi'1
\cn{fn/,'K'dtn 't rct'otii (i'i«i i'd Kjd rol/,' nici rt(txf<'/t fusHrfn
n\ n ..(X'/cf men 'loedcu. muil nut 'f ctirel te r<>ur'/t'(,ti» /> .
ddi. ./ /N feit (ft'<nili<'itl<i i> t'titi .viraal tt'owit )>'t'<!<f('H<m« t1..
tic ri'iciidcii . diffi'x rat/ rrtt rt'CH'ftlt'ht'on hcrnnid.
irccr in ccn (/lord rdtt haat en iroede <j(t<tn <>niln'<un!< r
en, (Ie (jehel imie s t>el lehi'elt'< f -s itd n </dd n rit n tic n .
t n 'fff/' d'tenxlrtn) t'iltt!})c'i.(l ijeen 11 ollci mier >felt»>>! . . -
J te xfddlxnHftt fect /"'t .' '/.til 'f itezd<j ::'>] n ituil,' r f ft' n 1 1- n ..
<}<i n moei men eil\e ddinl raar f <>(><( '/r.x vv>/A'v onthul'- /*
mei de om.iielit KjhcKi ran c< n fltxct'etf (jdutnt'. . . .
. l /.s 'iemand d i'onL'en /,v. dan xteile de i>al d <e
et' n. i n. !'«'-<! i da lol 7/<]n E d el ex d ixfiOKii ie
<>(. f //.s f niel nnde/'s L'dtt. e< n nida mei In'iiiu iti'd. ? ? ?
y.oa ttt <)<i(}' n/et! Zdtei'dd'i* een h n l ftd t en- ^ (/nu ,? r r f < < t ?' i
die mei <nii~ïe}di<fhe'td de <KI n</esrltn1< n hc< r< i'
en liereli tnjen run een kirnnd heldttmde hnurf
d i xe ree f n it «/nieti r'txeld . ' n ui eet t dcf>l-r//i i nd< r
mei Aii*/.s.s7i//.s' in linn r>i<; (hel L'tin hexhxt nul tnind» /
r/'x/c rdn</x halcl itttn de l\n'n-nt *f""ri. . . .
IMPORTEUR
JSTIKKELJR ALKMAAR