De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 20 oktober pagina 18

20 oktober 1928 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928 No. 2681 Grammafoon en radio Jack Smith ALS er over Jack Smith - die in de volgende weken te Amsterdam zal optreden gesproken wordt. volgt op zijn naam dadelijk de aan vulling welke zijn beroemdheid niet alleen aanduidt, maar ook inhoudt: ..the whispering bariton". Vroeger was hij alleen bariton: en in den tijd ?dat hij nog als normale bariton zijn gehoor bezig hield, werd hij uitgenoodig-d orn voor de radio te zingen. Hij verscheen in de studio, hoewel hij erg verkouden was. .Hij begon te zingen, maar weldra bleek dat de verkoudheid hem het werkelijke zin gen zeer in den weg zat. De meeste klanken kwamen er dan ook slechts gefluisterd uit. Hij was wanhopig met een dergelijk debuut; hij be schouwde dien avond reeds als het einde van z'n carrière. Maar het ging anders. Kr kwamen brieven, brief kaarten, telegrammen bij honderden, waarin hem op enthousiaste wijze hulde werd gebracht voor zijn zoo zeer persoonlijke wijze van voordragen ! Bij den eersten brief meende hij met een onaangenaam mopje te doen te hebben, bij den tweede gingen z'n wenkbrauwen aanzienlijk de hoogte inenriaden ..zooveelste" werd het hem ?duidelijk, dat deze verkoudheid het, begin kon zijn van een succesvolle loopbaan. Spoedig na dien avond trad hij dan ook weer op, na de heeschlieid gecultiveerd en zich iu het fluisteren flink geoefend te hebben en het werd een succes, het werd zoo'n .succes dat Amerika en Europa hem nu kennen als den ..whispering bariton'" en hem als 7,oodanig hevig vereeren: de erammaphoonmaatschappijen incluis ! Er zal wel geen grammaphoonbezitter meer zijn of hij heeft een of meer opnamen van hom. De hopeloDze verk'mdhelen, die or.s in de^en tijd plegen, te bezoeken. kunnen onk wij misschi >ntot gunstige. exploitatie brengen. Hot is thuis eens te pi-obee'en. Smith spreekt zóó muzikaal dat de ?overgang van spreken naar zingen nauwelijks merkbaar is, men weet .?soms niet of hij spreekt of zingt.Maar hoe dan ook. het boeit meestal, /ijri warm geluid, vooral in het lage register is buitengewoon aange naam om te booren, terwijl hij een dergelijk virtuoze zangtechniek bezit, ?dat het schijnt of alles ..vanzelf" gaat. Zijn voordracht van ..Miss Annebelle Lee", of van ..Me and my shadow" b.v. is meesterlijk. Hij speelt met de melodie, verandert haar. phantaseert f r om heen : hij doet van alles er mede. In het cabaret nsemt hij da \ ook. ite.'echt. ff-^\ eerste plaafs i'i. W. F. VAN* BKKDV Radiovrees DB bekende Schotsche komiek Harry Lauder, die voor eenige aren door den koning van Engeland in den adelstand werd verheven en zoowel in Groot-JBritanniëals in de Vereenigde Staten een geweldige po pulariteit geniet, gaf ors zijn indruk ken over het optreden voor het erbarmingslooze gehoor van een uit zend-studio. Dikwijls heb ik mij afgevraagd hoe veel van al die honderdduizenden luis teraars er eigenlijk wel zijn. die er ooit hebben over nagedacht, hoe moeilijk het is voor een komiek om door de radio aardigheden te vertellen. Werkelijk. het is heel iets anders om in een zwaai gedrapeerd doodstil vertrek te staan. in je eentje. --- als v .>or een vol huis te staan, op de vertrouwde plan ken, voor het vertrouwde voetlicht en in de welwillende atmosfeer van het theater en een publiek-met-begrip. Voor een zangeres, een violist of een orkest is het, geloof ik. lang zoo moeilijk niet. want muziek H iets op zich zelf. Kr is geen publiek voor noodig om de waarde van een muziek stuk te toetsen. Je hoort wat je speelt, maar voor een aardigheid is er als antwoord althans een glimlach noodie-, /elfs gewone acteurs moeten zich in de studio meer op hun gemak voelen dan ik, gewoon a!s '/.ij immers zijn voor leege zalen te repeteeren. Voor den armen grappenmaker echter is de aanwezigheid van een zichtbaren overbuurman een levensnoodzakelijk heid. Want grappen zijn rare dingen. Stel u voor: je debiteert iets geestigs. Het publiek knikt en zwijgt en ki;kt alsof het vragen wil: waar blijft ile mop nou:' 7oo ong.'Veer is het g,-voel dat je krijgt, wanneer je voor (ie radio moppen vertelt - een gevoel dat ik wel mag betitelen met den natim van radio vrees, deze planken vrees van het draad-eii-pnblieklooze theater. N'og steeds heb ik ouder deze radiovrees te lijden, hoewel niet meer 7,00 erg als in het begin. Den eerstin keer kwam ik geheel gegrimeerd en met al mij n attributen d estudio binnen. Ik zwaaide mot mijn trouwen stok en maakte dezelfde bewegingen, als die waarmee ik het publiek even laat wachten en /.oet houd totdat ik mezelf realiseerde hoe onzinnig dat was. Gelukkig waren er een paar goede vrienden van mij in het vertrek. niTIIIITEUin IIITEIIEIIIei MEOIELKÜIST tot 17 November 1928. Wij noodigen U uit onze nieuw ste creaties op meubelgebied, tentoongesteld in 35 vertrekken, te bezichtigen. O.a. exposeeren wij een keurcollectie Slaapkamers in verschillende houtsoorten uit gevoerd. Deze meubelen, die zich van de gewone en gangbare onder scheiden door sierlijk en oor spronkelijk handwerk, werden ontworpen en vervaardigd in onze eigen tabriek uit een keur van zeldzame houtsoorten. Geopend eiken werkdag van 9?6 uur. Zaterdags van 2?5 uur, 'tMODELHUIS N. Le GRAND EMMASTRAAT 35?37 AMSTERDAM DrSCHOLL'S FOOT-EAZER heeft millioenen menschen weder in het gelukkige bezit van goede voeten gesteld VRAAGT GRATIS BROCHURe n All ^ ^ctlo"i Agency AffliterdamSingel IIHI3 KI IN zendHitegenontvangitvanduebongrarii l/ V11 «franio Or icMB s nituw bnclurtjle wrtm en dunne Vemjnjmg'&eMVBBadresenljja ctoStnolüVMtKundiga Naam en Adres: m Nederland. Huize KLIM-OF ) Rust- en Herstellingsoord WASSENAAR Prijs f 2.50per dag-Tel. 125 Hoogtezon aanwezig N. TIMMERS Ged. Verpleegster HEDEN, MORGEN en MAANDAG Kijkdag van 10?4 uur. LANGE VOORHOUT 58: van een p a "t i j Perzische tapijten, kleedjes, loopers. ku-iS'-ns. schuo'sU enkle -den enz. VAN W1ERLESTRAAT 93: ee;i belangrijken inboedel in opdracht van Mevr, m w J!. MEl.JER. Veiling: LANGE VOORHOUT 58, Dinsdag 23 Octot c 3928. Onder Directie van: VAN MARLE & BIGNELL - DEN HAAG Een interview met een Olympiër"* Mijn weerstandsvermogen tegen oorvijgen heb ik te danken aan de training met mijn meester. En sinds moeder eiken dag een andere Maggi's soep kookt ben ik kampioen zwaargewicht. MAGGI8 SOEPEN gaan erin als koek. de eerste keeren dat ikoptra:!. Lachen mochten ze natuurlijk niet. maar aan hun gezichten kon ik toch zien welke dingen er in gingen en \va.t ik bel'T achterwege kon laten. Inttisschen ik verzeker u dat het geen klein kunstje is om in liet uitzendstation te staan. en. iriet de meeste zolg sprekend, zoodat er geen dit'u^se en stoiende geluidsgolven kunnen optreden, aardigheden teverkoopen terwijl in de pauzen brutale sti'te antwoordt in p'aat.- van een bulderend en dankbaar gelach, Mïii.'r denk niet dat ik de rad e. n kwaad hint toedraag, mijiibitti gevoi li-:is worden verzoet door li idee d."t denalve de relaticfw<inig die in h,'t t h en t, r van mijn grappen liedjes kunnen, profiteei'en. er n talloos velen zijn, duizenden, inillu neii die tot in de kleinst e plaats. en in de verst afgelegen boerderij van de stadsprogramma's geniet kunnen. IIARHY lAUDKH

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl