Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928
No. 2681
Grammafoon en radio
Jack Smith
ALS er over Jack Smith - die in
de volgende weken te Amsterdam
zal optreden gesproken wordt.
volgt op zijn naam dadelijk de aan
vulling welke zijn beroemdheid niet
alleen aanduidt, maar ook inhoudt:
..the whispering bariton". Vroeger
was hij alleen bariton: en in den tijd
?dat hij nog als normale bariton zijn
gehoor bezig hield, werd hij
uitgenoodig-d orn voor de radio te zingen.
Hij verscheen in de studio, hoewel hij
erg verkouden was. .Hij begon te
zingen, maar weldra bleek dat de
verkoudheid hem het werkelijke zin
gen zeer in den weg zat. De meeste
klanken kwamen er dan ook slechts
gefluisterd uit. Hij was wanhopig
met een dergelijk debuut; hij be
schouwde dien avond reeds als het
einde van z'n carrière. Maar het ging
anders. Kr kwamen brieven, brief
kaarten, telegrammen bij honderden,
waarin hem op enthousiaste wijze
hulde werd gebracht voor zijn zoo zeer
persoonlijke wijze van voordragen !
Bij den eersten brief meende hij met
een onaangenaam mopje te doen te
hebben, bij den tweede gingen z'n
wenkbrauwen aanzienlijk de hoogte
inenriaden ..zooveelste" werd het hem
?duidelijk, dat deze verkoudheid het,
begin kon zijn van een succesvolle
loopbaan. Spoedig na dien avond trad
hij dan ook weer op, na de
heeschlieid gecultiveerd en zich iu het
fluisteren flink geoefend te hebben en
het werd een succes, het werd zoo'n
.succes dat Amerika en Europa
hem nu kennen als den ..whispering
bariton'" en hem als 7,oodanig hevig
vereeren: de
erammaphoonmaatschappijen incluis ! Er zal wel geen
grammaphoonbezitter meer zijn of hij
heeft een of meer opnamen van hom.
De hopeloDze verk'mdhelen, die
or.s in de^en tijd plegen, te bezoeken.
kunnen onk wij misschi >ntot gunstige.
exploitatie brengen. Hot is thuis
eens te pi-obee'en.
Smith spreekt zóó muzikaal dat de
?overgang van spreken naar zingen
nauwelijks merkbaar is, men weet
.?soms niet of hij spreekt of zingt.Maar
hoe dan ook. het boeit meestal, /ijri
warm geluid, vooral in het lage
register is buitengewoon aange
naam om te booren, terwijl hij een
dergelijk virtuoze zangtechniek bezit,
?dat het schijnt of alles ..vanzelf" gaat.
Zijn voordracht van ..Miss Annebelle
Lee", of van ..Me and my shadow"
b.v. is meesterlijk. Hij speelt met de
melodie, verandert haar. phantaseert
f r om heen : hij doet van alles er mede.
In het cabaret nsemt hij da \ ook.
ite.'echt. ff-^\ eerste plaafs i'i.
W. F. VAN* BKKDV
Radiovrees
DB bekende Schotsche komiek
Harry Lauder, die voor eenige
aren door den koning van Engeland
in den adelstand werd verheven en
zoowel in Groot-JBritanniëals in de
Vereenigde Staten een geweldige po
pulariteit geniet, gaf ors zijn indruk
ken over het optreden voor het
erbarmingslooze gehoor van een uit
zend-studio.
Dikwijls heb ik mij afgevraagd hoe
veel van al die honderdduizenden luis
teraars er eigenlijk wel zijn. die er ooit
hebben over nagedacht, hoe moeilijk
het is voor een komiek om door de radio
aardigheden te vertellen. Werkelijk.
het is heel iets anders om in een zwaai
gedrapeerd doodstil vertrek te staan.
in je eentje. --- als v .>or een vol
huis te staan, op de vertrouwde plan
ken, voor het vertrouwde voetlicht en
in de welwillende atmosfeer van het
theater en een publiek-met-begrip.
Voor een zangeres, een violist
of een orkest is het, geloof ik. lang
zoo moeilijk niet. want muziek H iets
op zich zelf. Kr is geen publiek voor
noodig om de waarde van een muziek
stuk te toetsen. Je hoort wat je speelt,
maar voor een aardigheid is er als
antwoord althans een glimlach noodie-,
/elfs gewone acteurs moeten zich in de
studio meer op hun gemak voelen
dan ik, gewoon a!s '/.ij immers zijn
voor leege zalen te repeteeren. Voor
den armen grappenmaker echter is de
aanwezigheid van een zichtbaren
overbuurman een levensnoodzakelijk
heid. Want grappen zijn rare dingen.
Stel u voor: je debiteert iets geestigs.
Het publiek knikt en zwijgt en ki;kt
alsof het vragen wil: waar blijft ile
mop nou:' 7oo ong.'Veer is het g,-voel
dat je krijgt, wanneer je voor (ie radio
moppen vertelt - een gevoel dat
ik wel mag betitelen met den natim
van radio vrees, deze planken vrees van
het draad-eii-pnblieklooze theater.
N'og steeds heb ik ouder deze
radiovrees te lijden, hoewel niet meer
7,00 erg als in het begin. Den eerstin
keer kwam ik geheel gegrimeerd en
met al mij n attributen d estudio binnen.
Ik zwaaide mot mijn trouwen stok en
maakte dezelfde bewegingen, als die
waarmee ik het publiek even laat
wachten en /.oet houd totdat ik
mezelf realiseerde hoe onzinnig dat
was. Gelukkig waren er een paar
goede vrienden van mij in het vertrek.
niTIIIITEUin
IIITEIIEIIIei
MEOIELKÜIST
tot 17 November 1928.
Wij noodigen U uit onze nieuw
ste creaties op meubelgebied,
tentoongesteld in 35 vertrekken,
te bezichtigen.
O.a. exposeeren wij een
keurcollectie Slaapkamers
in verschillende houtsoorten uit
gevoerd.
Deze meubelen, die zich van
de gewone en gangbare onder
scheiden door sierlijk en oor
spronkelijk handwerk, werden
ontworpen en vervaardigd in
onze eigen tabriek uit een keur
van zeldzame houtsoorten.
Geopend eiken werkdag van
9?6 uur.
Zaterdags van 2?5 uur,
'tMODELHUIS
N. Le GRAND
EMMASTRAAT 35?37
AMSTERDAM
DrSCHOLL'S
FOOT-EAZER
heeft millioenen menschen
weder in het gelukkige bezit
van goede voeten gesteld
VRAAGT GRATIS BROCHURe
n All ^ ^ctlo"i Agency AffliterdamSingel IIHI3
KI IN zendHitegenontvangitvanduebongrarii
l/ V11 «franio Or icMB s nituw bnclurtjle wrtm
en dunne Vemjnjmg'&eMVBBadresenljja ctoStnolüVMtKundiga
Naam en Adres: m Nederland.
Huize KLIM-OF )
Rust- en Herstellingsoord
WASSENAAR
Prijs f 2.50per dag-Tel. 125
Hoogtezon aanwezig
N. TIMMERS
Ged. Verpleegster
HEDEN, MORGEN en MAANDAG Kijkdag van 10?4 uur.
LANGE VOORHOUT 58: van een p a "t i j Perzische tapijten, kleedjes,
loopers. ku-iS'-ns. schuo'sU enkle -den enz.
VAN W1ERLESTRAAT 93: ee;i belangrijken inboedel in opdracht
van Mevr, m w J!. MEl.JER.
Veiling: LANGE VOORHOUT 58, Dinsdag 23 Octot c 3928.
Onder Directie van:
VAN MARLE & BIGNELL - DEN HAAG
Een interview met een Olympiër"*
Mijn weerstandsvermogen tegen oorvijgen heb ik te
danken aan de training met mijn meester. En sinds
moeder eiken dag een andere Maggi's soep kookt
ben ik kampioen zwaargewicht.
MAGGI8 SOEPEN
gaan erin als koek.
de eerste keeren dat ikoptra:!. Lachen
mochten ze natuurlijk niet. maar aan
hun gezichten kon ik toch zien welke
dingen er in gingen en \va.t ik bel'T
achterwege kon laten.
Inttisschen ik verzeker u dat
het geen klein kunstje is om in liet
uitzendstation te staan. en. iriet de
meeste zolg sprekend, zoodat er geen
dit'u^se en stoiende geluidsgolven
kunnen optreden, aardigheden
teverkoopen terwijl in de pauzen brutale
sti'te antwoordt in p'aat.- van een
bulderend en dankbaar gelach,
Mïii.'r denk niet dat ik de rad
e. n kwaad hint toedraag, mijiibitti
gevoi li-:is worden verzoet door li
idee d."t denalve de relaticfw<inig
die in h,'t t h en t, r van mijn grappen
liedjes kunnen, profiteei'en. er n
talloos velen zijn, duizenden, inillu
neii die tot in de kleinst e plaats.
en in de verst afgelegen boerderij
van de stadsprogramma's geniet
kunnen.
IIARHY lAUDKH