De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 20 oktober pagina 3

20 oktober 1928 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

2681 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928 Aanteekeningen V Het is een wonder, dat toen de passagiers van «den Zeppelin, eenmaal goed en wel aan land .kwamen na. een aan spanning rijktn tocht, nog een mond hebben open gedaan. Niet, omdat ze over liet bereikte resultaat, dat begrijpelijkerwijze het Duitsche volk met zekeren trotsch vervult, ver stomd gestaan moesten hebben.' Tenslotte went men aan alles en als men een reis per luchtschip van Friedrichshafen naar Lakehurst van ongeveer 11 (l uur a.'.'hter den rug heeft, waarbij onderweg een orkaan averij veroorzaakte, die men ai voort\ liegend tusschen hemel en zee eenigermate wist te horstellen, ach dan is het wonder dermate werkelijkheid geworden, dat natuurlijk geestdrift over hetgeen verricht kon worden allerminst ont breekt, dovh sprakeloos is men dan bij aankomst niet meer. Xeen. het merkwaardige, dat er terstond na -afloop van den tocht werkelijk aan sommige!' tandenomheining nog woorden ontvloden zijn ligt heel ergens anders. Dat moet men zoeken bij.... Hearst. u weet wel die mijnheer wiens gele pers goud opbrengt en die nu eens op ontijdig «preken het geval Horan dan weer op ontijdig zwijgen, het Zeppelin geval, gesteld is. Voor het. een. zoowel als voor het ander betaalt mijnheer Hearst. voor wien nu eenmaal bijkans alles koop waar is en die inderdaad ook voor zijn dollars lieden vindt, welke hem. onder welke omstandig heden ook. soms de merkwaardigste dingen verkoupen. Zoo moest de Zeppelinmaatschappij aan Hearst, aan de Duitsch-nationale personderneming Hugenberg en aan ('llstein. het berichten-monopolie van de vlucht afstaan, waarvoor een lief bedrag op tafel werd gelegd. Dat toekennen van het monopolie. sloot in zich. dat ouder de hand d e draai llo;ize van het luchtschip allereerst en nagenoeg uitsluitend de betreffende kranten-combinaties miiest bedienen en dat, lach niet lezeis. comman dant Koseiidahl en voorts niemand minder dan (L' aan boord zijnde vertegenwoordiger van den Duitsehen Hijksraad gedurende de eerste week na. de landing o ider spreekverbod stonden. Bijzon derheden ovev de vlucht mochten zij niet mededeelen. Zooals gezegd is het nog een wonder, dat mei\ dit ve.rbod niet a°,n alle opvarenden (opvliegviiden?) had opgelegd. Zou de Zeppelin-onder neming da.a'voor wellicht een te hooge prijs gevraagd hebben? Dat is haast niet aan t-> nemen. ook al niet. omdat de heeren toch zeker getoond hebben de kunst van het zaken doen drommels goed te verstaan. Of de burgerij in Duitschland over deze historie minder gesticht is. aangezien op deze wijze de tocht, die in belangrijke mate finantieelen steun van de groot*.' massa genoten heeft. dot>r de volksinzameling. \va,araan duizenden en. duizenden hun penninske geofferd hebben, wel een h^el sterk commercieel karakter kreeg, liet de handige zakenlui koud. Business voor alles, zoo luidde het parool, niet alleen van den heer Hearst maar ook van de heeren van den Zeppelin en van het Duit.sch-nationale pers-concern Hugenberg. dat 100 procent Teutsch en volkomen zuiver op den nationalen graat is. doch als het er op aan komt niet vies van een goed zaakje is. Wat Kckener en de zijnen gvpraesteerd hebben mag als symbool van de vorderingen der techniek ?en het lucht vaart wezen beschouwd worden. De ?combinatie van een demonstratie die ideeele nationale belangen moet dienen het hoog houden van Duitschland's eer il de lucht met het zaken doen op een wijz ?, die niet bepaald loffelijk kan heeten (dank zij het berichtenrnonopoüe mocht Dr. Kckener toen het lang uitblijven van het luchtschip terecht ongerustheid verwekte niet eens de positie van den Zeppelin seinen: alleen o;ider zeer hoogen druk ging hij eindelijk tot antwoorden over), past volkomen in onzen tijd. M°>n heeft destijds onze landsoverheid verweten. dat zij haar waardigheid te grabbelen gooide door te dulden, dat er voor Miss Blanche op de post auto's geadverteerd werd. doch tenslotte was zoo iets kinderspul vergeleken bij hetgeen er ..zakelijks'' geschied is bij den Zeppelin!ocht. * * * Niet aHijd lukt het op winst beluste lieden ergens een slaatje uit t e slaan. Daar hebt u b.v. de Duitsche communisten. Deze heeren hadden gehoopt, dat de houding door de socialistische Ministers ten opzichte van den aanbouw van den pantserkruiser ingenomen politieke winst zou opleveren en daarDe actie van de Duitsche communisten tegen den pantserkruiser Teekening voor de Groene Amsterdammer'''' door Joh. Braakensiek Het vuur, dat niet wil branden voorrnoest de poging dic'nst doen (ini dooi' middel van het recht van initiatief, dat aan de kiezers toekomt, eventueel een volksstemming over de/.e kwestie uit te lokken. Om liet echter zoover te brengen, dat het door volksinitiatief aan de orde te stellen voorstel in behandeling kan komen. N nood) g dat 1/1 O d" r kiezers de aanvrage ondersteunt. Momenteel zijn ei- ongeveer l miljoen honderd duizend handt eeketiingen noodig. die zulk een verzoek effeet doen sorteeren. Hoewel bij de jongste verkiezingen de communisten een dergelijk aantal stemmen op hun lijsten vereenigd luidden gezien en. zij bovendien nog steun van ontevreden socialisten en anderen verwachtten, is het voor hen op een jammerlijk fiasco uitgeloopen. /ij hebben zich ten oenen, male vergist ten opzichte van de mentaliteit van liet ov.'rgroote deel der bevolking. omdat dat eene pantserkruiserlje nu eenmaal niet in beweging was te brengen. Aldus zijn de meest ro nle broeders in tien kuil gevallen, die /.ij voor hun naaste tegenstanders gegraven hadden. In iMigeland verlaat een merkwaardig m;ui het Kabinet-lialdwin. Lord Hirkenhead, eerst Lord Kanselier, thans .Minister voor Indië, die voor den oorlog als een der felle llstermen onder de jonge conservatieven, toen hij nog gewoon Mr. Smit h was. naam verwierf in de politieke wereld en tege lijkertijd in de advocatuur triomfen, en. . . . flinke inkomsten genoot, heeft er genoeg van zieli met b 't bescheiden salaris tevreden te stellen, dat Item zijn huidige functie oplevert. Lord liirkenhead ga'it in zaken, schijnt een belangrijke plaats te krijgen in de onderneming van de gebroeders Berry. die in kranten, mijnen en andere dergelijke dingen doen. Het Ministerschap zou wellicht nog eenige bekoring voor denleveiislustigen Hirkenhead gekregen hebben, ais het tot een hervorming van het lloogcrhnis gekomen ware. \u daarop ook geen gunstig vooruitzicht bestaat en hij de kans krijgt zijn vele. ondel- meer ook alom geroemde juridische gaven, te wijden aan business, misschien welaan journalistiek, legt, Hirkenhead zijn Minister schap neer. Hoe langer hoe meer was hem zijn positie in de politiek gaan verdrieten, waar hij zich in het lloogerhuis toch te zeel- opgeborgen voelde om spoedig voor het Premiersehap in aan merking te komen. Kn zoo hij nu nog naast zijn eervol, doch verre van lucratief ambt dooi' te schrijven wat bijverdiensten had mogen trachten te krijgen, dan wa.re zulks tenminste iets geweest. im!-.'r dal wa.s le-m verboden, aangezien de combi natie Minist-i-journalist bedenkelijk geacht werd. 7oo moest Haldwin. nu Hirkenhead in de City een mooie kans kreeg, wel toestemmen in zijn ontslag aanvrage. Of hij via. de zakenwereld en de jour nalistiek toch nog eens in de politiek, maa- dan als bewoner van l >aw ningsdvet 10. als l'reinier du.-. '/al t erugkceren ': WEET U WELKE E l S C H E N AAN WERKELIJK VOORTREFFELIJKE MEUBELS GESTELD MOETEN WORDEN? BEZOEKT DAN EENS DE GROOTSTE M EUBELFABRIEK VAN NEDERLAND £ ZOMEN

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl