Historisch Archief 1877-1940
2681
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928
Aanteekeningen
V Het is een wonder, dat toen de passagiers van
«den Zeppelin, eenmaal goed en wel aan land
.kwamen na. een aan spanning rijktn tocht, nog een
mond hebben open gedaan. Niet, omdat ze over
liet bereikte resultaat, dat begrijpelijkerwijze het
Duitsche volk met zekeren trotsch vervult, ver
stomd gestaan moesten hebben.' Tenslotte went
men aan alles en als men een reis per luchtschip
van Friedrichshafen naar Lakehurst van ongeveer
11 (l uur a.'.'hter den rug heeft, waarbij onderweg
een orkaan averij veroorzaakte, die men ai
voort\ liegend tusschen hemel en zee eenigermate wist
te horstellen, ach dan is het wonder dermate
werkelijkheid geworden, dat natuurlijk geestdrift
over hetgeen verricht kon worden allerminst ont
breekt, dovh sprakeloos is men dan bij aankomst
niet meer.
Xeen. het merkwaardige, dat er terstond na
-afloop van den tocht werkelijk aan sommige!'
tandenomheining nog woorden ontvloden zijn
ligt heel ergens anders. Dat moet men zoeken
bij.... Hearst. u weet wel die mijnheer wiens gele
pers goud opbrengt en die nu eens op ontijdig
«preken het geval Horan dan weer op ontijdig
zwijgen, het Zeppelin geval, gesteld is. Voor het.
een. zoowel als voor het ander betaalt mijnheer
Hearst. voor wien nu eenmaal bijkans alles koop
waar is en die inderdaad ook voor zijn dollars
lieden vindt, welke hem. onder welke omstandig
heden ook. soms de merkwaardigste dingen
verkoupen. Zoo moest de Zeppelinmaatschappij aan
Hearst, aan de Duitsch-nationale personderneming
Hugenberg en aan ('llstein. het
berichten-monopolie van de vlucht afstaan, waarvoor een lief
bedrag op tafel werd gelegd. Dat toekennen van het
monopolie. sloot in zich. dat ouder de hand d e draai
llo;ize van het luchtschip allereerst en nagenoeg
uitsluitend de betreffende kranten-combinaties
miiest bedienen en dat, lach niet lezeis. comman
dant Koseiidahl en voorts niemand minder dan
(L' aan boord zijnde vertegenwoordiger van den
Duitsehen Hijksraad gedurende de eerste week na.
de landing o ider spreekverbod stonden. Bijzon
derheden ovev de vlucht mochten zij niet
mededeelen. Zooals gezegd is het nog een wonder, dat
mei\ dit ve.rbod niet a°,n alle opvarenden
(opvliegviiden?) had opgelegd. Zou de Zeppelin-onder
neming da.a'voor wellicht een te hooge prijs
gevraagd hebben? Dat is haast niet aan t-> nemen.
ook al niet. omdat de heeren toch zeker getoond
hebben de kunst van het zaken doen drommels
goed te verstaan. Of de burgerij in Duitschland
over deze historie minder gesticht is. aangezien op
deze wijze de tocht, die in belangrijke mate
finantieelen steun van de groot*.' massa genoten
heeft. dot>r de volksinzameling. \va,araan duizenden
en. duizenden hun penninske geofferd hebben, wel
een h^el sterk commercieel karakter kreeg, liet de
handige zakenlui koud. Business voor alles, zoo
luidde het parool, niet alleen van den heer Hearst
maar ook van de heeren van den Zeppelin en van
het Duit.sch-nationale pers-concern Hugenberg.
dat 100 procent Teutsch en volkomen zuiver op
den nationalen graat is. doch als het er op aan
komt niet vies van een goed zaakje is.
Wat Kckener en de zijnen gvpraesteerd hebben
mag als symbool van de vorderingen der techniek
?en het lucht vaart wezen beschouwd worden. De
?combinatie van een demonstratie die ideeele
nationale belangen moet dienen het hoog
houden van Duitschland's eer il de lucht met
het zaken doen op een wijz ?, die niet bepaald
loffelijk kan heeten (dank zij het
berichtenrnonopoüe mocht Dr. Kckener toen het lang uitblijven
van het luchtschip terecht ongerustheid verwekte
niet eens de positie van den Zeppelin seinen:
alleen o;ider zeer hoogen druk ging hij eindelijk tot
antwoorden over), past volkomen in onzen tijd.
M°>n heeft destijds onze landsoverheid verweten.
dat zij haar waardigheid te grabbelen gooide door
te dulden, dat er voor Miss Blanche op de post
auto's geadverteerd werd. doch tenslotte was zoo
iets kinderspul vergeleken bij hetgeen er ..zakelijks''
geschied is bij den Zeppelin!ocht.
* *
*
Niet aHijd lukt het op winst beluste lieden ergens
een slaatje uit t e slaan. Daar hebt u b.v. de Duitsche
communisten. Deze heeren hadden gehoopt, dat
de houding door de socialistische Ministers ten
opzichte van den aanbouw van den pantserkruiser
ingenomen politieke winst zou opleveren en
daarDe actie van de Duitsche communisten
tegen den pantserkruiser
Teekening voor de Groene Amsterdammer'''' door Joh. Braakensiek
Het vuur, dat niet wil branden
voorrnoest de poging dic'nst doen (ini dooi' middel
van het recht van initiatief, dat aan de kiezers
toekomt, eventueel een volksstemming over de/.e
kwestie uit te lokken. Om liet echter zoover te
brengen, dat het door volksinitiatief aan de orde
te stellen voorstel in behandeling kan komen. N
nood) g dat 1/1 O d" r kiezers de aanvrage ondersteunt.
Momenteel zijn ei- ongeveer l miljoen honderd
duizend handt eeketiingen noodig. die zulk een
verzoek effeet doen sorteeren. Hoewel bij de
jongste verkiezingen de communisten een dergelijk
aantal stemmen op hun lijsten vereenigd luidden
gezien en. zij bovendien nog steun van ontevreden
socialisten en anderen verwachtten, is het voor hen
op een jammerlijk fiasco uitgeloopen. /ij hebben
zich ten oenen, male vergist ten opzichte van de
mentaliteit van liet ov.'rgroote deel der bevolking.
omdat dat eene pantserkruiserlje nu eenmaal niet
in beweging was te brengen. Aldus zijn de meest
ro nle broeders in tien kuil gevallen, die /.ij voor
hun naaste tegenstanders gegraven hadden.
In iMigeland verlaat een merkwaardig m;ui het
Kabinet-lialdwin. Lord Hirkenhead, eerst Lord
Kanselier, thans .Minister voor Indië, die voor den
oorlog als een der felle llstermen onder de jonge
conservatieven, toen hij nog gewoon Mr. Smit h
was. naam verwierf in de politieke wereld en tege
lijkertijd in de advocatuur triomfen, en. . . . flinke
inkomsten genoot, heeft er genoeg van zieli met
b 't bescheiden salaris tevreden te stellen, dat Item
zijn huidige functie oplevert. Lord liirkenhead
ga'it in zaken, schijnt een belangrijke plaats te
krijgen in de onderneming van de gebroeders
Berry. die in kranten, mijnen en andere dergelijke
dingen doen. Het Ministerschap zou wellicht nog
eenige bekoring voor denleveiislustigen Hirkenhead
gekregen hebben, ais het tot een hervorming
van het lloogcrhnis gekomen ware. \u daarop ook
geen gunstig vooruitzicht bestaat en hij de kans
krijgt zijn vele. ondel- meer ook alom geroemde
juridische gaven, te wijden aan business, misschien
welaan journalistiek, legt, Hirkenhead zijn Minister
schap neer. Hoe langer hoe meer was hem zijn
positie in de politiek gaan verdrieten, waar hij
zich in het lloogerhuis toch te zeel- opgeborgen
voelde om spoedig voor het Premiersehap in aan
merking te komen. Kn zoo hij nu nog naast zijn
eervol, doch verre van lucratief ambt dooi' te
schrijven wat bijverdiensten had mogen trachten
te krijgen, dan wa.re zulks tenminste iets geweest.
im!-.'r dal wa.s le-m verboden, aangezien de combi
natie Minist-i-journalist bedenkelijk geacht werd.
7oo moest Haldwin. nu Hirkenhead in de City een
mooie kans kreeg, wel toestemmen in zijn ontslag
aanvrage. Of hij via. de zakenwereld en de jour
nalistiek toch nog eens in de politiek, maa- dan
als bewoner van l >aw ningsdvet 10. als l'reinier du.-.
'/al t erugkceren ':
WEET U WELKE E l S C H E N
AAN WERKELIJK
VOORTREFFELIJKE
MEUBELS
GESTELD
MOETEN WORDEN?
BEZOEKT DAN EENS DE GROOTSTE
M EUBELFABRIEK
VAN NEDERLAND
£ ZOMEN