Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928
No.
[Achter den afsluitdijk
Brieven van een voortvarend reporter uit h(t droog
gelegde gebied.
Bij voorbriat gepubliceerd
door H. G. Gannegieter
Een vraag
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Jordaan
X. Op het lely-plein
AL koutend waren wij op liet Lely-plein aan
geland, dat als het centrum van de
Zuiderzeemetropolis de uit het stervormig stratennet op
gestuwde drommen tenslotte, opvangt. Het' is een
van de aardigste pleinen, welke de steden van
onze grootste en nieuwste provincie bezitten.
Welk een benauwde plekjes zijn toen de markten.
der voorhistorische steden geweest ! Ik vertelde
mijn gezellin van den trots, waarmee de voorvaderen
bekrompen slopjes als de Dam en het
IJembrandtplein in het thans afgebroken Amsterdam eenmaal
aan de bezoekers van hun woonplaats hebben laten
zien. Zoo tijden, zoo zeden !
Zelfs het voormalige Vondelpark, dat ik in mijn
archivarisch zwak kortgeleden nog juist op een
oude kadastrale kaart heb uitgemeten, zou volgens
mijn berekening juist tienmaal in het Lely-plein
gaan. Het is er ruim en gerieflijk, dank zij het goede
verkeersstelsel en de uitstekende hygiënische zorg.
Overal verspreiden op regelmatigen afstand
ozoneii terebenthineautomaten hun dampen gelijk
vroeger de vieze en onpraktische boornen, welker
rottende blaren het plaveisel zoo gevaarlijk moeten
hebben gemaakt.
In het midden staat het indrukwekkende beeld
van Doctor Lely, den pionier van de drooglegging.
Op leerzame wij/.e wordt door middel van
lichtletters, welke als een nimbus zijn hoofd omkransen,
bij afwisseling telkens een korte toelichting gegeven
omtrent de beteekenis van zijn werk.
Natuurlijk geschiedt dit uitsluitend in de licht
looze oogenblikken. In heel het Zuiderzee-gebied
houden de kunstmatige hoogtezonnen om de vijf
minuten telkens hun licht een minuut in. De/,e
intermitteerende duisternis, welke door een stoot
op de sirene wordt aangekondigd, is noodig om
de lichtreklame gelegenheid te geven haai- werk
te doen.
De overheid heeft het hemelruim terwille van
den lieven vrede in segmenten verdeeld en iedere
gemeenschap of groep kan om de beurt over zulk
een segment beschikken, liet middengedeelte is
vrijgehouden; in dien cirkel vlak boven ons hoofd
worden de officieele berichten van de
regeeringsorganen bekend gemaakt, zooals men da.t vroeger
placht te doen op die onpraktische vodjcs papier.
welke men in honderdduizenden exemplaren indi
vidueel onder de menschen verspreidde. Aan die
voorhistorische instelling ontleent, naar men /.egt,
onze luchtkrant haar naam.
Dj>ar zij om de vijf minuten verschijnt, zou men
haar dus, in navolging van de ouderwet sche dag
bladen, welke met haar drie edities in het etmaal
Kil heel modern meenden te zijn. een krant van 288
edities per dag kunnen noemen.
Rondom het Lely-plein staan de groote tempels
der voornaamste kerkgenootschappen. Ik heb a.l
verteld, dat het Boeddhisme, het Confucianisme, het
Mohammedanisme, het Hindoeïsme' en het ('ha
misme benevens het Atheïsme en het Amerikanis
me onze voornaamste godsdiensten zijn. Ieder
vindt rondom het Lely-plein derhalve iets van zijn
galing.
De grootste van alle tempels is die van het
Infantilisme, waartoe iedereen toegang heeft, ook
zonder dat hij tot een bepaalden godsdienst be
hoort. Deze tempel heeft een fantastisch Decon
strueerden en bont beschilderden gevel. Van binnen
is hij met rood pluche behangen en gedrapeerd met
goudkoord en goudfranje. Schijnwerpers bestralen
de krioelende menigte daarbinnen met een menge
ling van tegen elkaar vloekende kleuren. Ken pneu
matisch orchestrion. samengesteld uit claxons, si
renen, stoomhamers, signa^ll'luiren. donderbussen.
rinkelende glazen, trommen en ij/er zagen laat zich
voortdurend hooren.
Men heeft bij deze muziek profijt getrokken VUIL
de melodieuse krachten, welke in de SchokUndsche
diergaarde bewaard zijn gebleven. Het geluid van
de muzikaalste voorwereldlijke dieren heeft men
grammophonisch tot een potpourri verwerkt en
In het ajdeelingsverslag der Gemeentebegrooting wordt de vraag gesteld., of B. en W.
voortaan leiding willen geven bij het vieren van den Hartjesdag" Foei!
door een geluidsversterker tot een orkanische
gelnids-explosie doen aa.iizwellen. Het is zelfs voor
een kenner der archaistische zoölogie moeilijk, liet
geloei van den olifant, het gebalk van den ezel. liet
gehinnik van het paard, liet- gebrul van <len leeuw.
het gejank van. den hond en den kreet van den
straatventer in deze geluidsmengeling afzonderlijk
te onderkennen.
In dezen tempel bevredigen wij. individueel ver
eenzaamden, onze behoefte aan
geineenschjipsbelevitig. I let verband met den Kosmos wordt ons
slechts hier nog bewust.
In ons gewone leven spreken of /.ien Wij on/.e
medeschepseleiiuitshiitend radiografisch. Voor geen
enkele maatschappelijke verlichting behoe\eii wij
ons vertrek te verlaten, we doel! alles o]i onzen stoel
at'. Arbeid, wetenschap, kunst, sport, en spel. het
wordt ons alles mechi.nisch en automatisch ver
strekt.
.Maar in. dezen tempel ontdoen we ons opzettelijk
van ons modern comfort en worden we weer als de
onweteM.de kinderen van vroeger tijd. Hier mogen
we ons zonder motorische hulp op de kracht en de
begeerte van eigen spieren en zenuwen laten drij
ven; hier vinden we elkander als voorwerpen vjm
vleeseh en bloed. Hier zien. hooren en tasten wij de
schimmen, waarmee wij overigens te doen hebben.
als iets werkelijk bestaanbaars.
Of' is dit vleeseh en bloed het schimaeht ige en het
radiografisch procédéhet prima.ire r Wij weten het
langer niet. \Vel voelen we, dat we di* noodig heb
ben, ons een enkel ntif van de week te \ erplaat~eti
in het bewustzijnsleveii vjïn 't voorgeslacht en
ongjmg t e zoeken met (ien voorvv rreidüjkrn nu-nseh
vuri 1900. zooals de voorwereldlijke meii^rh \ an.
1!)00 uit eenzelfde behoefte d< n omging gezocht
heeft met de Oud-Israëliet ische herdeir^t J', linnen.
wier cultuur tot de zijl?e stond als de zijne tof die
va.n ons.
We grijpen elka.ars lijven en. <ip de ni;:at van
het eeuwige levensrhyt hine schuiven, schudden en
sidderen we. tot n onbewuste klomp
saniengestreiigeld. in godsdienstige extase rond. Zóó
leerden het- ons de zendelingen. <li<- uit Al'rikc/s
ge/.i 'geilde binnen la. uden d est ij d s met zelfopoffering
hun kruistochten ondernamen iia.ar liet
harbaarsehe en bijgeloovige Knropa der twintigste eeuw.
Met een dankbaren blik op het beeld van de
oude godin .losephine Baker stortten Dorotliy en.
ik ons in den kronkelende», wringenden maal
stroom.
Nieuwe Uitgaven
Eilifiiril linrh't'. \'!-ij<i<':<'ll<'nlciioii/}i'n. l irl..
uit hel l'ttitt. tl. hlli; lltirtin'f. Aiti^ii i'fltiin
::. t. Sei/1 ntrdl * 7>'<>rA- i'tt J/!/,':if/,'/"/m/r /_
Om den titel van dit boek te kunnen b..-rijpen.
moet men weten, wat de vi-rtiialster meedeelt in
een noot op blz. ti: .. Hachelors' Uuttons" in liet
-Kngelsch wordt, letterlijk \ertaaid:
Vrijuvzellenknoopen. I let is de na.a.m v oor een dubbele ivïnonkel
of boterbloem". De vertaling is frappan' van
letterlijkheid. mr.;: r het blijft een /ond'-rlinn'e
manier van doen om als titel van een b... k een
woord te kiezen dat niet bestaat en dat m.-n dus
voor die gelegenheid eerst labrjeeeivn moet. ! te
roman zelf is de zouteloo/e geschiedenis van een
vrijgezel, die dooi- een erfenis plotseling rijk wordt
en dan zijn wedervaren vertelt met vrouwen tot
het oogenblik waarop hij trouwt. .Ie zou denken
dat het heel wat was. maar het is niets. ..De open
hartige biecht van een beschroomd vrijgezel" heet
de ondertitel. De openhartigheid is er. ma, i wal
hebben we er aan, op elke bladzijde te vern men.
dat. deze vrijge/.e! een halve idioot is? In dit heele
dikke boek komt ni"t n geestige bladzijde vooi :
het verhaal valt van de eene kinderachtige situatie
in de andere, het herhaalt zich. het is g run w van
verveling, en de schrijver doet mij denken ;>M n
zieligeii circus-clown, die het ook niet helpen kan
dat hij niet grappiger is. Maar waarom vertaalt
men zulke boeken ': \\ aarsi-hi pili j k omdji l de \\ unn »i
v jui dit gehalte in het land vjüi Dickei.-
uo,|betert ! voor 't opscheppen ligt.
IIKUMA.X MIDDHMMHM'
BRANDBLU5SCHER
HOLLANDIA'
SPANJAARD&C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT