Historisch Archief 1877-1940
No. 2681
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928
De Graf Zeppelin" aangekomen!
LUCHTSCHIP of VLIEGTUIG?
door
A.. N. J. Th. a Th, van
der Hoop
DE ,,Uraf Zeppelin" is niet het eerste luchtschip
dat den Oceaan overstak. Xa den oorlog was
Duitschland verplicht niet alleen zijn zeevloot
doch ook zijn luchtvioot aan de Entente uit te
leveren. Het lot van de schepen, die in de, haven
van Skapa Flow door hun bemanning tot zinken
werden gebracht, ligt ons nog levendig in het
geheugen.
Minder bekend is het, dat ook zeven
Duitsche Zeppelins harakiri pleegden. Als ver
goeding moest Duitschland twaalf millioen goud
mark betalen, ten deele in geld, ten deele in den
vorm van een luchtschip, nieuw te bouwen voor
Amerika. Dit werd de bekende .,Los Angeles",
officieel E. Z. 126 geheeten, die den afstand van
8150 K.M. in 81 uur 17 minuten aflegde, niet ejne
gemiddelde snelheid van 100 K.M. per uur. Het
schip had een inhoud van 70000 kubieke meter,
en was 200 M. lang. Den vijftienden October 1921
landde het veilig te Lakehurst na een vlucht via
de Azoren en noordelijk van de Bermuda's.
Reeds in 1919 was trouwens het Kngelsche
luchtschip R 34 naar Amerika overgestoken.
Sedert dien heeft de Engelsche luchtschipbomv
niet die vorderingen gemaakt, die men aldaar toen
ter tijde verwachtte, doch men is o r nog steeds
bezig. Men heeft er gedurende de laatste drie jaar
niet minder dan 25 millioen gulden aan theoretische
en practische voorbereiding en proeven uitgegeven.
Binnen kort (voor Kerstmis) hoopt men als
resultaat hiervan de R. 100 gereed te hebben, die
wat afmetingen betreft alles zal overtreffen wat
op dit gebied tot nu toe gepresteerd werd. Dit
gevaarte wordt 21 M. lang, met een gasinhoud
van 142000 kubieke meter. Het schip is geheel
voor passagiersvervoer ingericht, en i= bestemd voor
verkeer over lange afstanden, waarschijnlijk op de
route Engeland?Amerika. Het is ingericht voor
100 passagiers; het heeft bij een kruissnelheid van
120 K.M. per uur een actieradius van (iOOO K.M.
Het heeft een eetzaal voor 50 personen, en cabines
voor twee en vier bedden, welke niet in de gondels
zijn gebouwd, doch geheel in den eigenlijken romp
van den ballon gelegen. Dit is de eerste stap naar
het ideaal van de ontwerpers: een luchtschip, dat
geheel in stroornlijnvorm" is gehouden, zonder
afzonderlijke gondels buiten den romp. De/.e toch
geven altijd een grooten schadelijkeii lucht weer
stand, en daardoor snelheidsvel-lies. De
machineinstallatie bestaat uit niet minder dan (i Rolls
Royce Condor motoren van 700 l'.K. per stuk.
dat is dus totaal -1200 I'.K. ! Drie groot e. moderne
locomotieven geven samen ongeveer evenveel
paardekrachtcn als deze ecne ballon.
De uitsche schrijvers verontschuldigen zich,
dat de nieuwe ,.(!raf Zeppelin" aanzienlijk kleiner
is. en ..slechts" 105000 kubieke meter inhoud
heeft. Men had hem wel graag 135 tot 1511000 meter
gegeven, doch daarvoor was de loods helaas te
klein! Toch is de gasinhoud nog respektabel. De
groote gashouder van de Westergasl'abriek zou er
ruim in kunnen leegloopen. De lengte bedraagt
235 M. liet luchtschip zon dus juist boven de
Keizersgracht kunnen hangen, met den neus bij de
brug van de Leidschestraat. en met den staart bij
de Kpiegclstraat. De d"oorsnede van den ballon is
HO.5 M. en de totale hoogte Itt.5 M. Ter vergelijking
nog het volgende: de groot:' Fransclie trans
atlantische boot ..France" is 220 M. lang en van
de kiel af genieten 21.5 M. hoog. De
reusachtig;J'omp zou dus vrijwel in den ballon kunnen worden
opgeborgen !
Aangezien men bij benadering mag aannemen,
dat I kubieke meter waterstofgas l K .(i. ka.n
dragen, moet hot gewicht van het gevaarte met
inbegrip van passagiers, bemanning en bed rijf
sstoffen 105 ton bedragen. Gelukkig, dat er geen
wegenbelasting voor behoeft te worden betaald.
Het schip heeft vijf Maybach motoren, die vóór
en achteruit kunnen werken en 580 P.K. per stuk
ontwikkelen; dus totaal 2(550 l'.K. Ingericht voor
20 passagiers en een hoeveelheid post, goederen en
bagage, bemand met 20 koppen kan het een
afstand va.n 10000 K.M. afleggen met een gemid
delde snelheid van 100 tot 110 K.M. per uur.
Hierbij is natuurlijk geen rekening gehouden met
eventueelen tegenwind ! De totale betalende last
(passagiers plus post en goederen) bedraagt onge
veer 15000 K.(i.
De tocht van den ..Urat' Zeppelin" zal onge
twijfeld algemeen bewondering wekken. Wij staan
hier voor een schitterend bewijs van wat Duitsche
techniek vermag, en wat ons misschien het meeste
treft is de zaakkundige, wetenschappelijke manier,
waarop de commandant meteorologie en radio
aan de navigatie dienstbaar heeft gemaakt om de
gevaren van slecht weer te ontgaan en het teere.
kwetsbare- gevaarte veilig aan den overkant te
brengen. Onwillekeurig komt mi de vraag bij ons
op. of dergelijke luehtschepeti op den duur bruik
baar zullen zijn voor een geregeld transatlantisch
verkeer, en wat hun verhouding is tot het vliegt uig.
* *
*
Hoeveel eerbied de reis van den ..Graf Zeppelin"
ons ook afdwingt, toch meeneii wij. dat deze reis
als bewijs voor de bruikbaarheid van het
verkeersluchtschip niet al te hoog moet worden aangeslagen.
Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen, dat een lucht
verkeer met luchtschepen in de toekomst geen
mogelijkheden biedt.
Het groote voordeel van het luchtschip boxen
het vliegtuig is op het oogenblik zijn groote actie
radius. De Zeppelin kon niet passagiers aan boord
gemakkelijk den overkant halen, en daarbij nog
aanzienlijke! omwegen maken. Kr is nog niet n
vliegtuig, dat een dergelijketi actieradius heeft.
Helaas zijn er echter andere factoren, die dit
voordeel ten deele weer opheffen. Il) de eerste
plaats is de snelheid van den Zeppelin gering. De
kruissnelheid bedraagt, zooals wij boven op
merkten. 100 tot l Hl K.M. per uur. Voor een
vliegtuig is l 70 K.M. tegenwoordig niets bijzonders.
l )e geringe snelheid heeft tengevolge, dat de invloed
van mogelijketi tegenwind naar verhouding veel
groot er wordt. Hij het, ondernemen van een
grooten tocht moet men zieb biertegen wapenen
door een marge aan bedrijfsstoffeii mede te nemen,
groot er dan voor een vliegtuig noodig is. Ken
zwak punt van het luchtschip is verder zijn
kwetsbaarheid in geval van storm. Wanneer een
vliegtuig eenmaal in de lucht is kan het een Hinken
storm zonder eenig be/,waar doorsU-'i' t'. Niet alleen
is zijn snelheid groot genoeg om legen een stnrni
met een aanzienlijke vitürt op te tornen, maar
bovendien is zijn constructie zoo stevig. dat be
schadiging door den storm pr'ictiseh uitgesloten is.
Ondergeteekende vloog 20 Der. l!>22 van Londen
)>a-)r Amsterdam met een. thans reeds verouderde.
Kokker K III in een vliegeiiden storm. De wind
woei uit het Zuidwesten met een snelheid aan den
grond van C>5 K.M. per uur. en op vlicghoogte nog
aanzienlijk meer. l TI het kanaal vergingen
teizell'dertijd eeuige schepen, waarbij acht menscheii
het leven lieten: het, vliegtuig profiteerde van het
prettige windje mee. legde den afstand in den t ij il
van 2 uur 20 minuten af, en trok zich verder van
de. heele zaak niets aan. Voor een luchtschip is een
storm echter ircl gevaarlijk. Het meer dan twee
honderd meter lange ballonlichaam, dal uit den
aard der zaak zeer licht geconstrueerd is. biedt een
groot a>angrijpingsvlak a,an den wind, en dit kan
zeli's tot breuken leiden. Voorbeelden van dergelijke
ongevallen ontbreken niet, en ook de ,.Gra>f Zep
pelin" is oj) zijn groolen tocht door den wind be
schadigd, zij het ook gelukkig zonder ernstige
gevolgen.
De groote kwetsbaarheid van het luchtschip
brengt niet alleen gevaar mede, doch indirect
wordt ook de gemiddelde, reissrielheid erdoor
beinvloed. Immers dwingt deze kwetsbaarheid
den commandant menigmaal (ook op den laatsteii
tocht) tot het maken van groote omwegen, om
gebieden van slecht weer te vermijden. De ..Graf
Zeppelin" heeft over de vlucht Kriedriehshafen
Lakchurst l l I-i uur gedaan. De korst e afstand
tusscheii die beide luchthavens is ongeveer li.'-!ll((
K.M. zoodat de snelheid, teruggerekend tot den
kortst en afstand, slecht .s 55 K.M. per uur heeft
bedragen. Weliswaar heeft de ballon groote om
wegen gemaakt, en op sommige gedeelten van de
reis veel groot er snelheden bereikt, doch daar
hebben wij bij het beschouwen van de practisrhe
bruikbaarheid als verkeersmiddel niet mede te
maken.
* *
*
Ken tweede belangrijke vraag is deze: is het
mogelijk het luehtsebip commercieel te
cxploiteel-en en rendabel te maken, liet is voor ons.
buitenstaanders, niet Wel doenlijk ons hierover
een oordeel te Vormen, De propagandisten van het
luchtschip beweren bij hoog en bij laag. dat het
gaat. Tegenstanders /eggen. dat een luchtschip iii
aanschaffing en in onderhoud veel te duur is.
Hiertegen voeren de voorstanders weer aan. dat
een schip wel is waar naar verhouding goedkooper
is. doch dat men in aanmerking moet nemen de
kosten van havenaanleg. kust verlicht ing. op peil
houden van vaarwaters, enz., die bij de scheep
vaart relatief Weer veel hoogcr zijn dan de kosten
van aanleg van een luchtschiphaveii. Dit laatste
argument gaat echter ook weer niet heelemaal op.
daar de scheepvaart nu eenmaal (Ie groote, absoluut
onmisbare verbinding tusschen de werclddeelen
vormt, die ook naast de best ontwikkelde lucht
vaart steeds /al moeten blijven bestaan vo< r het
massa vervoer, terwijl het luchtschip als vervoer
middel altijd slechts een auxilaire rol /al vervoeren
voor passagiers, post en goederen, die werkelijk
/oo snel mogelijk moeten overkomen.
Alles bij elkaar p-nomen kunnen wij zeggen, dat
het luchtschip voorloopig nmj iiid heeft bewezen.
geschikt te zijn voor vervoer b.v. over den
Atlantischen oceaan, omdat het nog te veel afhankelijk
is van het weer. te weinig t ijdwinst biedt tegenover
de snelle inailboof en. en misschien ook (,? duur is,
terwijl het vliegtuig op het oogenblik voor een
dergelijk ver\oer ook /«></ ui geschikt is. omdat
zijn actieradiu,- te klein is om den afstand al' te
leggen met een behoorlijke betalende last aan
boord. Dat beide vormen van luchtverkeer in de
toekomst nog \ cel verder zullen worden ontwikkeld.
zal wel niemand betwijfelen. Welk van de twee
systemen de/en wedloop zal «innen, valt echter
vooralsnog niet te zeggen.