De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 20 oktober pagina 9

20 oktober 1928 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

Wo. 2681 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928 Trudi, Adi, Lucy, Mddi. Vier kleine deugnieten. Kdthe Kruse-poppen Kathe Kruse door J. Riemens-Reurslag E EX pittige, vriendelijke verschijning, het haastige besliste van een zakenvrouw, de -oogopslag van een kunstenares. ,.l spreekt in ons land over uw kunst, maar ook «tver opvoedingsvragen. Welke zijde der opvoeding heeft het meest uw belangstelling:'" ..Ja, ik spreek over opvoedingsvragen en vrou wenberoep. Nu geloof ik wel. dat de kwesties, die ik naav voren haal, meer gelden voor Duitschlaiul. ?dan vo'ir Holland. De rijpe vrouwen bij ons, de moeders, hebben in h a i v mooiste jaren de ellende van den oorlog gekend. Ze zijn stukken levensgeluk ?te- kort gekomen, en willen dat nu inhalen. Daarom y.ijn de moeders van heden meer de mededirigsters ider dochters dan ooit. Er 2s meer strijd, minder rust lusschen oud en jong. Daarentegen heeft het hnwliare meisje ook haarspeciale moeilijkheden. De man. die voor haar bestemd was. ligt ? <>p het slagveld of is zwaar ; gewond. In ieder geval ver toont hij óf een lichaamsM>f een zielsgebrek. Zijnziele'leven is verstoord, en hij ?zoekt steeds den roes van het vermaak, wil veel geld ver>dienen voor dit vermaak. maar vreest het huwelijk. In ? de groote steden, vooral in Berlijn, isdit alles natuurlijk ' het ergst. Daar kent de man ? maar n ideaal: de auto. In plaats van dat hij het jonge meisje zoekt, biedt deze zich aan. Alles is van haar te krijgen, waarom zal hij huwen? De echte meisjes met fijn vrouwelijk gevoel, zij die zich niet schmincken, ? worden niet opgemerkt. Te gelijker tijd is ergrootetwee spalt in haar leven. Zij word'n opgeleid voor het beroep i-n hopen het huwelijk. Huwelijk en beroep zijn twee tegengestelden. In het huwelijk moet men vlug. gemakkelijk en dikwijls ,.ja" kunnen zesgen, in het beroep even zoovaak een - stellig ..neen''. Dj/irbij is het meisje in haar beroep gewend a.an een zekere zelfstandigheid, een be scheiden luxe. die zij in haar huwelijk noode mist. Ten laatste hebben wij meegemaakt de inflatie. ? waarbij alle begrippen van eerlijkheid overboord 7.ijn gegooid. Onze heele cultuur, onze kunst, ligt v terneer. Het gaat er slechts om, zoo veel en zoo Kathe Kruse spoedig mogelijk geld te verdienen. Voegt l' nu al de/.e kwesties bijeen, dan ziet l.' de moeilijkheden. waarin wij leven. Doch l" is het misschien niet heelemaa.l met mij eens r" ...Ta. ik denk aan het volgende. 11 Nov. a.s. zal het tien jaar geleden y.ijn. dat de wapenstilstand is gesloten. Zij. die den oorlog zelf hebben mee gemaakt, zijn nu tusschen 2<S en 10 jaar ongeveer. In 't algemeen toch vat men de moeilijkheden van dezen leeftijd niet meer samen ondel' den naam opvoedingskwesties, l loc denkt l" o\vr de jciige.ren van thans?" ..(), daar is alles heel anders. In opkomst is juist een zeer ernstige generatie. Men vindt onder hen veel geheelonthouders. Wandervögel. strijders voor een of ander ideaal." ..De moeilijkheden, die f straks zoo levendig beschreef, zijn natuurlijk vreeselijk voor wie er mee t e maken hebben. maar als de/.e kortstondige inzinking nu reeds haar reactie vertoont, is u- toch, als cultuurhistorisch ver schijnsel, zeer voorbijgaand.'' ,,Gelukkig ben ik dat heelemaal met I eens. Ik spreek ook slechts uit eigenervaring over de moeilijkheden van moeders en dochters." ..En l." w kunst, die l zoo bekend heeft gemaakt .wat is daarmee l'w diepere bedoe ling?" ..Enkel om de meisjes op te voeden tot liefhebben. Een celluloid pop kan er /.eer aar dig uitzien, maar neemt een kindje haar op, dan is het een desillusie. Ze heeft geen gewicht en kan niet echt gedragen worden nis een kind. Mijn poppen kunnen alle bewegingen maken. a,ls een echt kind. Om een soort skelet van buigzaam materiaal wordt watt e gewonden en daaromheen tricot. d.i. beenderen, vleesch en huid. Ook uit gekleed zijn deze poppen mooi. heel a.uders dan b. v. poppen met kogelgewricht en of zeeinleeivn geledingen. Ze voeden de kinderen niet alleen op tot liefde, maar ook tot schoonheidszin". ..V bent op hel idee der poppen gekomen dooi' l'w eigen kinderen?" ...la. ik heb zeven kinderen en ieder heeft op zijn of haar beurt tol model gediend, liet niodellet je DROSTE's TOFFEES ALTIJD WELKOM ZONDER EENIGENfBIJSMAAK dat heet ..der Maxel" is mijn jongste van vijf jaar. De eerste pop maakte ik voor m'n oudste. Ze staat nu aan het hoofd van mijn atelier, l' moet niet vergeten, dat mijn man beeldhouwer is. Zoo kwam ik er vanzelf toe. mooie poppen te maken. Voor de aardigheid stuurde ik ze eens in op een tentoon stelling. Ze hadden veel succes en ik kreeg allerlei opdrachten. Dat was het begin van mijn arbeid naar buiten. Thans worden er een kleine 1500(1 poppen per jaar in de ateliers gemaakt." ..Waaraan kan men eigenlijk l'wpoppenkennen? Is dat niet aan een merkteekeii in het linkeroor?" ,,Xeen. dat is een fabriekspop, die ontstaan is in navolging van mijn modellen. Ze zijn evenwel gemaakt volgens een ander principe en kunnen niet zulke natuurlijke houdingen aannemen. Mijn poppen dragen een merk op den linkervoetzool. en om den rechterarm. Deze kunst is geheel handwerk en de poppen moeten dus altijd duur zijn. Daarbij vraagt het buitenland ontzettende invoerrechten, vooral Amerika, vroeger de groot ste afnemer van Duitsch speelgoed. De handel steunt mij trouwens niet veel. meerde moeders. Ken pop. die den geheelen kindertijd meegaat neen. zeggen de handelaren dan. geef mij maar liever een po]), die breekt. En zegt l' mi zelf. dat is toch zeer onpaedagogisch. " ...Natuurlijk, l'w poppen leereii l rouw en liefde. Ik Wensch l" dan ook heel veel succes op l'w streven." Toen ik heenging, zag ik in gedachten zoo menige kinderkamer. 7.00 menig bedje met een koortsend kind. wna,:' als trooster in den nood kwam de pop. die een zending te vervullen heeft, de echte Kathe Recept voor deze week Kukel'iify: Kg-nlijk ei n 11 ongani sche voorspiis of groente maa,i' waa'om /.< uden we ze hier ook niet eer s eten. die heerlijke, malsche. versdie maïskolven ? Eerst goi d fdioolinr-iki n natuurlijk, de hulzen. d.w.z. de buitenste bladen er af. yoodat de ma skolf als een volle \ersche aar allén overblijft. Heel jong moeten 7,e zijn. nut de korrels nog zacht en wit. of groen, of hél licht geel. Als de korrels donker geel zijn. zijn zo voor niensclunvoer te rijp. en laten we ze aan de \ark< ns over. Ze zonden zelf.- bij het langdurigste k< ken niet zacht worden. Eang koken moeten ze t;xli. Minstens ander half uur. en met zont opge/el. Dan kunnen ze zóó gegi ten worden. Een of twee per persoon, op een open schaal met si rvet. of op \ isclivcrgiet opgediend. Glo( iend heet. natuurlijk. .Midden op tafel een schaaltje met ijskoude b'illetjes bitter. Met een nu s sm< ert men telkens w;.t hotel' op de kolf. die voorzichtig wordt afgehapt el l a's asperge-; met de hand woldt vast gehouden. IS h t ei'g net jt s dus. Ko'idom afgehapt. want de dikke ve/elige steel is oneetbaar. Waar het naar smaakt? Wel. zooiets als h < el fijne doperwtjes. man." eigenlijk vél en vél lekkerder. Ken glas niet te zoete witt e wijn is er verder allerminst bij misplaatst. A 1,1 DA Z. DRINK WEINIG MELK mmar goede melk, van betrouwbaar GEZOND VEE. HOFSTEDE OUD-BUSSEM. KERKSTRAAT 67 TELEFOON 37344

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl