Historisch Archief 1877-1940
Wo. 2681
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 OCTOBER 1928
Trudi, Adi, Lucy, Mddi. Vier kleine deugnieten. Kdthe Kruse-poppen
Kathe Kruse
door J. Riemens-Reurslag
E EX pittige, vriendelijke verschijning, het
haastige besliste van een zakenvrouw, de
-oogopslag van een kunstenares.
,.l spreekt in ons land over uw kunst, maar ook
«tver opvoedingsvragen. Welke zijde der opvoeding
heeft het meest uw belangstelling:'"
..Ja, ik spreek over opvoedingsvragen en vrou
wenberoep. Nu geloof ik wel. dat de kwesties, die
ik naav voren haal, meer gelden voor Duitschlaiul.
?dan vo'ir Holland. De rijpe vrouwen bij ons, de
moeders, hebben in h a i v mooiste jaren de ellende
van den oorlog gekend. Ze zijn stukken levensgeluk
?te- kort gekomen, en willen dat nu inhalen. Daarom
y.ijn de moeders van heden meer de mededirigsters
ider dochters dan ooit. Er
2s meer strijd, minder rust
lusschen oud en jong.
Daarentegen heeft het
hnwliare meisje ook haarspeciale
moeilijkheden. De man. die
voor haar bestemd was. ligt
? <>p het slagveld of is zwaar
; gewond. In ieder geval ver
toont hij óf een
lichaamsM>f een zielsgebrek.
Zijnziele'leven is verstoord, en hij
?zoekt steeds den roes van het
vermaak, wil veel geld
ver>dienen voor dit vermaak.
maar vreest het huwelijk. In
? de groote steden, vooral in
Berlijn, isdit alles natuurlijk
' het ergst. Daar kent de man
? maar n ideaal: de auto.
In plaats van dat hij het
jonge meisje zoekt, biedt
deze zich aan. Alles is van
haar te krijgen, waarom zal
hij huwen? De echte meisjes
met fijn vrouwelijk gevoel,
zij die zich niet schmincken,
? worden niet opgemerkt. Te
gelijker tijd is ergrootetwee
spalt in haar leven. Zij
word'n opgeleid voor het
beroep i-n hopen het huwelijk. Huwelijk en
beroep zijn twee tegengestelden. In het huwelijk
moet men vlug. gemakkelijk en dikwijls ,.ja"
kunnen zesgen, in het beroep even zoovaak een
- stellig ..neen''. Dj/irbij is het meisje in haar beroep
gewend a.an een zekere zelfstandigheid, een be
scheiden luxe. die zij in haar huwelijk noode mist.
Ten laatste hebben wij meegemaakt de inflatie.
? waarbij alle begrippen van eerlijkheid overboord
7.ijn gegooid. Onze heele cultuur, onze kunst, ligt
v terneer. Het gaat er slechts om, zoo veel en zoo
Kathe Kruse
spoedig mogelijk geld te verdienen. Voegt l' nu
al de/.e kwesties bijeen, dan ziet l.' de moeilijkheden.
waarin wij leven. Doch l" is het misschien niet
heelemaa.l met mij eens r"
...Ta. ik denk aan het volgende. 11 Nov. a.s. zal
het tien jaar geleden y.ijn. dat de wapenstilstand is
gesloten. Zij. die den oorlog zelf hebben mee
gemaakt, zijn nu tusschen 2<S en 10 jaar ongeveer.
In 't algemeen toch vat men de moeilijkheden van
dezen leeftijd niet meer samen ondel' den naam
opvoedingskwesties, l loc denkt l" o\vr de jciige.ren
van thans?"
..(), daar is alles heel anders. In opkomst is juist
een zeer ernstige generatie. Men vindt onder hen
veel geheelonthouders.
Wandervögel. strijders voor een
of ander ideaal."
..De moeilijkheden, die f
straks zoo levendig beschreef,
zijn natuurlijk vreeselijk voor
wie er mee t e maken hebben.
maar als de/.e kortstondige
inzinking nu reeds haar
reactie vertoont, is u- toch,
als cultuurhistorisch ver
schijnsel, zeer voorbijgaand.''
,,Gelukkig ben ik dat
heelemaal met I eens. Ik spreek
ook slechts uit eigenervaring
over de moeilijkheden van
moeders en dochters."
..En l." w kunst, die l zoo
bekend heeft gemaakt .wat is
daarmee l'w diepere bedoe
ling?"
..Enkel om de meisjes op te
voeden tot liefhebben. Een
celluloid pop kan er /.eer aar
dig uitzien, maar neemt een
kindje haar op, dan is het
een desillusie. Ze heeft geen
gewicht en kan niet echt
gedragen worden nis een
kind. Mijn poppen kunnen
alle bewegingen maken. a,ls
een echt kind. Om een soort skelet van buigzaam
materiaal wordt watt e gewonden en daaromheen
tricot. d.i. beenderen, vleesch en huid. Ook uit
gekleed zijn deze poppen mooi. heel a.uders dan
b. v. poppen met kogelgewricht en of zeeinleeivn
geledingen. Ze voeden de kinderen niet alleen op
tot liefde, maar ook tot schoonheidszin".
..V bent op hel idee der poppen gekomen dooi'
l'w eigen kinderen?"
...la. ik heb zeven kinderen en ieder heeft op
zijn of haar beurt tol model gediend, liet niodellet je
DROSTE's
TOFFEES
ALTIJD WELKOM
ZONDER EENIGENfBIJSMAAK
dat heet ..der Maxel" is mijn jongste van vijf jaar.
De eerste pop maakte ik voor m'n oudste. Ze staat
nu aan het hoofd van mijn atelier, l' moet niet
vergeten, dat mijn man beeldhouwer is. Zoo kwam
ik er vanzelf toe. mooie poppen te maken. Voor de
aardigheid stuurde ik ze eens in op een tentoon
stelling. Ze hadden veel succes en ik kreeg allerlei
opdrachten. Dat was het begin van mijn arbeid
naar buiten. Thans worden er een kleine 1500(1
poppen per jaar in de ateliers gemaakt."
..Waaraan kan men eigenlijk l'wpoppenkennen?
Is dat niet aan een merkteekeii in het linkeroor?"
,,Xeen. dat is een fabriekspop, die ontstaan is in
navolging van mijn modellen. Ze zijn evenwel
gemaakt volgens een ander principe en kunnen
niet zulke natuurlijke houdingen aannemen. Mijn
poppen dragen een merk op den linkervoetzool.
en om den rechterarm. Deze kunst is geheel
handwerk en de poppen moeten dus altijd duur
zijn. Daarbij vraagt het buitenland ontzettende
invoerrechten, vooral Amerika, vroeger de groot
ste afnemer van Duitsch speelgoed. De handel
steunt mij trouwens niet veel. meerde moeders.
Ken pop. die den geheelen kindertijd meegaat
neen. zeggen de handelaren dan. geef mij maar
liever een po]), die breekt. En zegt l' mi zelf. dat
is toch zeer onpaedagogisch. "
...Natuurlijk, l'w poppen leereii l rouw en liefde.
Ik Wensch l" dan ook heel veel succes op l'w
streven."
Toen ik heenging, zag ik in gedachten zoo menige
kinderkamer. 7.00 menig bedje met een koortsend
kind. wna,:' als trooster in den nood kwam de pop.
die een zending te vervullen heeft, de echte Kathe
Recept voor deze week
Kukel'iify:
Kg-nlijk ei n 11 ongani sche voorspiis of
groente maa,i' waa'om /.< uden we ze hier ook
niet eer s eten. die heerlijke, malsche. versdie
maïskolven ?
Eerst goi d fdioolinr-iki n natuurlijk, de hulzen.
d.w.z. de buitenste bladen er af. yoodat de ma
skolf als een volle \ersche aar allén overblijft.
Heel jong moeten 7,e zijn. nut de korrels nog
zacht en wit. of groen, of hél licht geel. Als de
korrels donker geel zijn. zijn zo voor
niensclunvoer te rijp. en laten we ze aan de \ark< ns over.
Ze zonden zelf.- bij het langdurigste k< ken niet
zacht worden.
Eang koken moeten ze t;xli. Minstens ander
half uur. en met zont opge/el. Dan kunnen ze
zóó gegi ten worden. Een of twee per persoon,
op een open schaal met si rvet. of op \ isclivcrgiet
opgediend. Glo( iend heet. natuurlijk.
.Midden op tafel een schaaltje met ijskoude
b'illetjes bitter. Met een nu s sm< ert men telkens
w;.t hotel' op de kolf. die voorzichtig wordt
afgehapt el l a's asperge-; met de hand woldt vast
gehouden. IS h t ei'g net jt s dus.
Ko'idom afgehapt. want de dikke ve/elige steel
is oneetbaar.
Waar het naar smaakt? Wel. zooiets als h < el
fijne doperwtjes. man." eigenlijk vél en vél
lekkerder. Ken glas niet te zoete witt e wijn is er
verder allerminst bij misplaatst.
A 1,1 DA Z.
DRINK WEINIG MELK
mmar goede melk, van betrouwbaar
GEZOND VEE.
HOFSTEDE OUD-BUSSEM.
KERKSTRAAT 67 TELEFOON 37344