Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 OCTOBER 1928
No. 2682
Dramatische Kroniek
door Top Naeff
Het Itotterdainsch Hofstadtooneel: Het
graf van den onbekenden soldaat, door
I'aul Ita.vnul
REEDS tweemaal schreef ik u over deze tra
gedie van den jongen Franschrnan. opge
dragen aan de kameraden die in den oorlog gevallen
?zijn. en ook voor e en derde maal zal ik niet schromen.
Men komt er niet over uitgedacht. En het laatste
"woord lijkt wel onuitsprekelijk. Wij Hitten er' ook
' telkens weer anders vóór. Onder den eersten indruk
«prak het begrip: dit is nu oorlog.. .. het sterkst
tot ons. Langzamerhand maakt het werk zich uit
?deze betrekkelijke beperking los, wordt het ons al
gemeenzamer: dit is het l even. dit is de Dood. in
hun almachtigheid. Dit zijn de absolute gevoele s
overal, zoolang het gaat, bestreden, verloochend,
verkleind in hun ware proporties, hun naakte
verschrikking, hun oneindige heerlijkheid. Men
kan uit deze lange, lange belijdenis van een
menschenziel, aan welke ,,in de loopgraven", aan de
uiterste grens van het leven, op de toppen van het
menschelijk bewustzijn, alle levenswaarden nieuw
?zijn verschenen, ook voor zichzelf een nieuwe
wereld optrekken. De woorden, de klare, korte
?zinnen, stralen uit als zoeklichten, belichten tel
kens een ander complex van gedachten, vermoe
dens en vertwijfelingen, openbaren ze als positieve
erkenningen, als zekerheden. Leven en dood
worden in de angstig-kostbare minuten van dezen
wreeden bruiloftsnacht, waarin twee jonge
menschen om het volstrekte in de liefde en het sacra
ment van het huwelijk worstelen, tot n ondeelbare
wereld. De eeuwigheid, gevat in enkele uren.
manifesteert zich hier. als vervu'de zij de hoofdrol.
Bekortingen zijn uit een dramatisch oogpunt
noodzakelijk, maar alleen al het aanbrengen der
?coupures is een taak, die van den tooneelleider
«en buitengewoon levendig en verfijnd
aanvoe-lingsvermogen vereischt; dramatisch maken feitelijk
?deze ,,coupures" het stuk. Leest men het daarna
weer over, dan blijkt hoeveel er, bij gewonnen
bewogenheid, aan den anderen kant verloren is
gegaan, hoe uit deze, voor het tooneel veel te ge
rekte lyrische clausen, om den hoogen zin der ge
sprekken te verstaan, nauwelijks een woord ge
mist kan worden. Elke opvoering moet
derhalveniet alleen als een persoonlijke visie van den
regisseur worden aangemerkt.zij is een adoptatie van
het oorspronkelijke werk. Men geloove daarbij niet.
dat een publiek, voor de eerste maal tegenover dit
stuk geplaatst, het ook maar voor een deel peilt.
dat velen de allerfijnste roerselen in deze jonge
menschenharten, deze grandiose bekentenissen
van liefde, zoomaar volgen kunnen. Nochtans
.gaat er als van muziek een machtige indruk
van uit, zijn er associaties; over de zaal daalt de
.stilte der bevangenheid en ieder gevoelt: hier
worden dingen aangeroerd en verantwoord, die
?ons bekend waren en niettemin vreemd. Zij worden
geheven in een licht, waarin onze alledaagschheid.
?onze mediocreteit, ze zelden of nooit slechts dan
?wanneer de groote machten voor een oogenblik
vat op ons krijgen vermoedt. Uier is het gedaan
met het lapwerk en het oogluikend compromis,
met allen leugen om bestwil, met alle phrasen, en
zelfs met alle woorden. Dit is het getuigenis van
twee, die het weten wat leven, en liefhebben en
sterven is, en stijgen tot het sereene zwijgen, dat
-aan de groote stilte voorafgaat.
Het eerste bedrijf (de thuiskomst van den sol
daat) slaat dramatisch het gemakkelijkst aan. maai'
het tweede nadat de liefde in doodsangst het
paar vereenigd heeft is het groote bedrijf.
waarop het aankomt. De nimmer gelijke gevoelens
van mj.n en vrouw bereiken hier. na korte zaligheid,
de ijle hoogte, waar het ..misverstand" begint.
?Opdat geen schemer van onwaarachtigheid iii dit
?opperst ui r tusschen hen blijve. dwingt de vrouw
den man haar omtrent den oorlog niet langer
barmhartig te misleiden. En hij bekent: De
?oorlog kan nog heel lang duren". Xa veertien
maanden van eindelooze afwezigheid, erger dan
een ramp '." waarin haar jonge leven zich kromde
onder het zwaard, dat elke seconde kon vallen,
geen uitzicht. Wederkeerig wil zij thans haar
waarheid bekennen: haar vertwijfeling, haar
?onmacht nog langer lief te hebben in abstracto,
de uitgeputheid. de vernieling door den tijd van
haar innigste gevoelens, haar vrees voor de lente.
die komen gaat. de lente, waarin zij misschien
even zal kunnen vergeten, wellicht zal lachen
op het ongeweten oogenblik. dat haar liefde de
kogel treft. In wezen aangrijpend-waar, schieten
haar woorden in deze regionen te kort. of te ver.
Het onhoudbare van den toestand, zoozeer ver
scherpt sinds zij zijn vrouw werd, schuift het beeld
van den dood als bevrijder van een allengs
011dragelijken last tusschen hen.
Het eenvoudig-bevestigend woord: ,.Jc t'ainie"
waarnaar de man op dit oogenblik smacht, zij
brengt het in haar vertwijfeling niet over haar
lippen uit angst voor den eed van onsterfelijke
trouw, dien het voor haar bevat. T7it deze edele
aarzeling wordt het misverstand geboren. ..Dan
houdt je niet meer van me !" roept de man uit.
in zijn alles overstelpende vrees dat hem ook dit
laatste, dierbaarste, waaraan zijn stervensmoed
hangt, ontvallen zal. K n wanneer deze kreet nu
maar even te stellig klinkt, dan is ook meteen
elegeheele zaal omtrent de beweegredenen van de
vrouw in de war gebracht, en begrijpt men van
dit nachtelijk gesprek niet meer dan van elke
banale woordentwist tusschen twee minneiiden. Dit
maakt dit werk zoo uiterst moeilijk te spelen. Het
is een taak ook voor de toeschouwers, om hier
voortdurend mee te stijgen. Tot eindelijk de sol
daat het verlossend woord spreekt in de. hem
afgeperste, allerlaatste bekentenis: dat het einde
al daar M. Dat dit inderdaad hun vier laatste
uren zijn, want dat hij men kent het verhaal
om nog nmaal zijn bruid te zien. een opdracht
heeft aanvaard, zóó gevaarlijk, dat zijn doodvonnis
ermee geteekend is. Tegenover deze simpele reali
teit, valt de geheele complicatie» weg. niet deze
hartverscheurende zekerheid van het onherroepelijk
verlies, is de vrouw verlost van haar subliemeri
twijfel. Thans weet zij alleen nog maar dit eerie:
dat zij liefheeft, trouw tot in den dood. Dat liet
hoojste aan haar vervuld werd.
In het derde e-n zwakste bedrijf krijgt de ver
houding tusschen den vóór-den-oorlogschen.
onbewusten vader en den op het slagveld mensch ge
worden zoon licht te veel nadruk; de heftige episode
is daar misplaatst. De Duitschers schrapten
drievierden van den tekst, waardoor het bedrij!'
weer te schraal werd en eerst aan het slot --- het
onvergetelijk schoon afscheid" - zich weer tot
het peil van 11 verhief.
Vergelijking tusschen de Duitsche vertooning
eri de Hollandsche zou, waar beide zoo verschillend
uitvielen, en in hun soort zooveel moois gaven,
in een labyrinth voeren. De Duitsche was om
het met n woord te zeggen lyrischer,
melodieuser, een hooglied ... De Hollandsche daartegen
over duidelijker, warmer verantwoord, bijge
volg ook nadrukkelijker en meer beredeneerd. De
praestatie van den regisseur (Cor van der Lugt
Melsert) dwingt zooveel bewondering at', dat op
en aanmerkingen fittcrig lijken, maar aan den
anderen kant. dient hier de strengste eisch te
worden gesteld.
Waarom dan. waar verleden winter llenri
Dekking, dit werk voordragend in zijn eigen, op
het gehoor bevredigende; vertaling, groot en indruk
heeft gemaakt, voor deze vertooning een anonieme
vertaling gebruikt, die de teere lyriek van Uaynal
in stadhuis-Xederlandsch omzette'.' Waarom in
I en 111 een gewild modernistisch decor toegelaten.
dat meer geleek op de wachtkamer van een tand
arts, dan dat het ook maar iets suggereerde van het
interieur in een oud Franse h kasteeltje, waar
immers alles tot ergernis van den ..soldaat"
het ancien régime" ademt. Het morgengrauwen"
in II speelt een huiveringwekkende rol. het moet
langzaam aansluipen. precies zooals de tekst hel
aangeeft, liet plotseling effect van dat enorme
raam, dat den geheelen achtergrond vulde, was
zoo overdreven, dat het de intimiteit van het
bruidsvertrek geweld aandeed. Kn waarom de
vaderrol (Piet Bron) even zwak. ja 7iog zwakker
bezet dan bij de Duitsehers? liet beste was voor
dit werk niet goed genoeg, en er waren onder het
gezelschap acteurs te vinden geweest, die aan
den argeloozen aii.storraa! een w.'wdig rclie!'
hadden kunnen geven.
Fientje de la Mar als Audc" ... .Ongetwijfeld
heeft zij met haar /uiver aceent mooie en
knappe dingen gedaan, als actrice out roerd. Maai
juist dat /.ij dit als actrice deed. doorloopend de
geroutineerde actrice was. maakte dat /.ij de illusie
van dit twintigjarig meisje niet benaderde. Hel
innerlijk rhythme. de exta/.e. ontbrak aan haar
geheele tragische persoon. Veel dichter dan zij.
stond de persoonlijkheid van Jan van Kes bij den
geest van dit stuk.
\\eekerdanzijnverheteiiDuifTOEGEPASTE KUNST
door Otto van Tussenbroek
Het Klas op de Zweedsehe tentoonstelling
in liet Stedelijk Museum te A'ilani
Overwinning van moeilijkheid, technisch mees
terschap en genialiteit in het hanteeren van gereed
schap is waardeloos als niet a'lereerst door bezieling
der stof. door vormbeheersching en door oor
spronkelijkheid daarin het waarachtig kunstenaar
schap tot uitdrukking komt. Dit laatste is doe/, al
het andere is slechts middel.'. .
Wat Sinioii (lati- en Kdicurd tfn/i! als ontwerpers
dei' bekende glasfabriek Orrefors" (waar juist
zooals in Leerdf.m de vervaardiging van het kunst
glas uit de flesschenfabrikatie is voortgekomen !)
in het glas bereiken, hoofdzakelijk in de z.g.
,.koude bewerking" door slijpen en graveeren (ir
tegenstelling met de ..warme bewerking" als de
glas-massa nog plastisch is.) wekt volle bewondering
om velerlei goede eigenschappen en des te meer als
zij hunne historische kennis van oude modellen
ondergeschikt stellen aan het verlangen iets
nieuws te geven.
Er is bij het sieren door slijpen zoo gauw een te
veel en dit is oorzaak dat een enkel, simpel maar
om nobelen en doelmatigen vorm opmerkelijk
schoon drinkglas het vaak wint van tal van dingen
welker tooi wat al te sterk overheerschend blijkt.
Bijzonder fraai zijn de kelken waarop, in h< t
fonkelend kristalglas, niets anders dan een klein
maar zeer karakteristiek ingeslepen figuurtje van
Sint (leorges met den draak e>f ee'n danser met wat
luchtballonnetjes worden ingeslepen. UI en teer,
ragfijn, haast Japansch aandoende, ele>or he-t
minutieuse, als rn.^t lichtflitsen geteekend !
Kr is duidelijk eene onderlinge wisselwerking
merkbaar tusschen (late, en Kalei, liet is alsof
Hald jonger is. eivermoediger. a'se f Uatc zich mee-i
inhoudt en bczaeligeler wil zijn. Kn zoe> kon e;r se>ms
e>ok same'.nwerking groeien waarbij beider talenten
zich ge'lijke-lijk emtploeiiele'ii.
Maar eiver ele wijze; waarop al dit seihoons werd
uitgestald (nie>t op wit of zwart maar eip verschoten.
rood, alles eip n plan. zeinder e-enige' bewuste
schikking !) ben ik niet te sprek/n. want zij deed
aan eleüi te»taal-iridruk der inzending enorm (-'diade.
\W1 het sterkst, kon men dit tertsen aan de.
moe ie. fijn getinte- graal-kenumeii va.n Halel !. .
Ken aneler maal. he>pe-nlijk, beter.
se-he eolie-ga. maai' van zulk een fijne
intelle-ctueelee-n geve>e>lige eloorlee-felheiel. elat het op zijn
wijzeweinig minele-r boeie-nel e-n aangrijpe-nel was. Achter
lie-m voelden wij eie-n ge-he-ele-n nvorid den elooel, al
elit navrant spel le-e-fele- in ele se-haduw van he-t
afse.'he-iel. ve-rlicht eloeir ele- we-e-lde van neig vier
lange- ure-n van bovenme-nse-he-lijk ge-luk.
Dat ve-le-n ele- ge-e-ele kans om in ons lanel iets
van Paul Kayiial's ste-ni te- verstaan, waareleere-n
l
Expositie Beeldhouwwerken
JOHAN POLET
tot 10 November 1928
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam.