Historisch Archief 1877-1940
No. 2682
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 OCTOBER 1928
S T A NI S L A V S KI
1863-1928
door Dirk Verbeek
Stanïslavski
MOSCOl) gaat Stanïslavski vieren,
den bijna legendarischen
tooneelleider, wiens naam in de
tooneelwereld een klank heeft zoo schoon als
destijds die van Duse. Een feest dat
ieder, die van het tooneel houdt, hem
vaiv ganscher harte gunnen zal.
Zelden of eigenlijk nooit heb ik een
landgenoot gesproken, die
Stanislavski wel eens had zien spelen; onder
mijn collega's heb ik nooit iemand
?ontmoet, die hem kent. Daarom mag
ik misschien wol beginnen met een
persoonlijke herinnering.
Het was in Parijs, een jaar of vijf
geleden, waar Stanislavski, alvorens
na,ar Amerika te gaan, eenige voor
stellingen zou geven. Ik was dien
middag Hébertot gaan bezoeken.?die
directeur was van het groote Théatre
des Champs Elysées en van de kleinere
(\>médie des Champs Klysées. van
het nog veel kleinere Studio des
Champs Elysées en van het maand
blad Le Théatre, waarin opgenomen
Oomoedia Illustré.... een machtig
man dus, om met hem te bespreken
de mogelijkheid van een optreden te
Parijs met ons Hollandsche gezelschap.
De elegante Hébertot was
allermmzaamst: ca s'arrangera. mon cher,
n'ayez pas peur; je comiais votre
ministre (iedereen in Parijs kent onzen
beminnelijken gezant) en hij zond een
van zijn ontelbare administrateurs het
gebouw in om Louis Jouvet te halen.
die, nu Copoau er het bijltje bij neer
legde, bij Hébertot was gekomen, en
met wien ik per se kennis moest
maken. Hij bood mij voor den avond
een loge aan in het grootste theater.
waar Stanislavski zijn eerste voor
stelling in Parijs zou geven van ,,De
Kersetuin".
Van de Hollandsche voorstelling in
Parijs is niets gekomen ik geloof
dat iedere tooneeldirecteur een dik
boek zou kunnen schrijven over zijn
teleurstellingen, maar wat 'n vervelen
de boeken zouden dat zijn Hébertot
is al lang met den kous op den kop uit
?zijn theater verdwenen maar ik
heb dien avond Tscbekov's ..Kerse
tuin" gezien met Stanislavski. den
regisseur, in de rol van Gaiev.
De schouwburg was vol. Heel veel
Kussen. Heel veel Franschen. Georges
Pitoëff liep er rond. omstuwd door
een troepje bewonderende
landgenooten van hem. en hij had in de
?groote krant, die Hébertot bij wijze
van programma bad laten ronddeeleu
en waarin voor de niet-Russen y.eer
uitvoerig de inhoud van ,.De Kerse
tuin" stond verteld, een hoofdartikel
geschreven ter verwelkoming van
hem, die vroeger zijn leermeester
was geweest.
Wat nu te zeggen van deze onge
venaard mooie, voorstelling? I n hoofd
zaak dat ze overbluffend was van
stemming, van sfeer. Binnenshuis.
in de kamer, (dwars over het tooneel.
door een gordijn, aan een draaibare roe
in tweeën gescheiden, zoodat dan weer
links, dan weer rechts het grootste
stuk van het tooneel werd gebruikt
en soms het geheele tooneel. door het
gordijn op zijn ringen langs de roe
tegen den achterwand te schuiven)
heerschte een huiselijkheid van
photografische accuratesse. Dit effect was
bereikt niet alleen doordat het decor,
de meubileering en stoffeering tot in
de meest mirmtieuse details waren
uitgewerkt, maar diezelfde detaillee
ring was doorgevoerd in het spel van
allen: iedereen kwam deze kamer
binnen, bewoog zich daarin en ver
richtte daarin al die kleine handelingen
die menschen binnenskamers in het
werkelijke leven verrichten. Soms
spraken allen tegelijk, soms niemand.
Het was het tot naturalisme opgevoer
de realisme, urn maar een klein
voorbeeld te noemen: toen in de
laatste acte alles liet huis uitgedragen
was en dus ook de schilderijen en de
muren waren verdwenen, kon men nog
zeer goed zien waar die schilderijen ge
hangen hadden, want donkere plekken
toonden waar die schilderijen het
behang voor verschieten hadden be
hoed.
In het tweede bedrijf, dat buiten
in den tuin speelt, wederom die
ongeloofelijke detailleering, zich bij
voorbeeld uitend in de nooit door
eenigen speler losgelaten demonstratie
van het puffen in de warme zomerzon
en in al de geluiden van vogels.
krekels, honden verder in hel veld,
die men op een heeten zomerdag buiten
hoort.
Dit alles echter opgevoerd tot liet
sublieme. Het had de schoonheid
van een schilderij van een ouden
meester, wiens stijl geen kunstenaar
van heden zou willen of ook maar
kunnen volgen, maar daarom van
niet minder ontroerende pracht.
Precies hetzelfde gold voor de
spelers. Ook van hen trad er geen op
den voorgrond, Stanislavski zelf zoo
min als de anderen.
Ook bij Stanislavski's voorstelling
was het duidelijk, dat ieder zich met
de grootste nauwgezetheid hield aan
de regie. Kchter niet uit vrees voor
de regie-dictatuur, maar in den dienst
van liet door den meester gestelde
ideaal.
Stanislavski zelf bleek een groote.
zeer stevige vent te zijn, klaarblijkelijk
uiterst beschaafd, met elegante ma
nieren en een groote souplesse in zijn
bewegingen. Hij speelde hoogst een
voudig met het meesterschap van den
kunstenaar, die den toeschouwer doet
denken, dat die kunst heelemaal niet
moeilijk is. Gaiev in den ,,Kersetuin"
is een groote liefhebber van het biljart
spel en het was buitengewoon merk
waardig Stanislavski telkens aan een
denkbeeldig biljart een denkbeeldigeii
stoot' te zien maken, waarbij hij met
zijn tong het geluid der
caramboleerende ballen prachtig imiteerde. Ln het
begin was dit denkbeeldige biljarten
vermakelijk, tot het langzamerhand
tot een obsessie werd, zoodat als hij
met iemand ging praten je onmiddel
lijk de angst besloop, dat hij wel weer
midden in zijn betoog zou afbreken om
een van zijn denkbeeldige caramboles
te maken. Niettegenstaande dit
obsedeerende bleef zijn (iaiev echter een
beminnelijk niensch.
/(M) was dus deze voorstelling ereen.
zooals wij ons die vandaag niet meer
denken kunnen, nu wij al deze details
als niet t ei' zake doende en afleidend
van. de hoofdzaak als balUist hebben
overboord geworpen en geen regisseur
den tijd meer heeft voor de eindelooze
repetities, noodig om zulk een resul
taat te bereiken, maai'het was in haar
genre, dat een voortzetting van liet
werk der befaamde Meiningcrs bete»
kende, volmaakt.
Het zijn da,n ook de Meiningers ge
weest . die, in l S! M l op t oiirncel e .Moscou
optredend, den groot sten invloed op
Stanislavski hebben gehad.
Keeds jaren lang was Konstantin
Sergewitsch Alexejev. die zich later
Stanislavski's theater te Moscou
In de rol van Gaiev
Stanislavski zou noemen - een naam,
overgenomen van een zijner amateurs,
die zich teruggetrokken had bezig
met eeri groep amateurs eerst operet
tes en later tooneelstukken op te voe
ren, soms in de prachtige zaal, die zijn
vader, rijk koopman, had laten bouwen,
soms in andere lokalen. Neer en meer
verloren zijn ondernemingen het ka
rakter van dilettantisme en naderden
'/.ij. artistiek en commercieel, bet
beroepstooneel. Toen hij echter de Mei
ningers had gey.ien, de kracht van. het
samenspel had begrepen en het ondoel
matige van het ster-systeem, de nood
zaak had erkend van de tirannieke
macht der regie, begon hij eerst nog
met zijn amateurs den nieuwen weg te
verkennen tot hij in ISStS Dantschenko
ontmoette, dramaturgisch leider aan
het instituut der Moscouer
Philharmonie, niet wien hij. na een conferentie.
die IS uur aan een stuk voortduurde
kan hel Kussischery het zoo be
roemd geworden Moscouer Kunst
theater stichtte.
7 ij n ..t heat er bloed " dankt hij aan zijn
grootmoeder van moeder's zijde de
destijds beroemde Fransche actrice
Varley die met een Fransch ge
zelschap in Petersburg een voorstelling
kwam geven en daal' met zijn groot
va<ler trouwde.
Het is vooral door de
sa.nienwerking mot Schekof dat het Mos
couer K uus( t heat er zoo'11 hoog»' vlucht
kon nemen. De drama's van Tschekov
zijn zuivel' naturalistisch.
De persoonlijke verhouding
tusschen Tschekov en Stanislavski is al
tijd zeer innig geweest. Toen de dichter
ziek was. ging Stanislavski hem met
zijn hee.le gezelschap in de Krim op
zoeken, om een heeleii zomer lang bij
hem t»1 repe.teeren. Daar leerde hij een
anderen jongen, onbekenden dichter
kennen, die met hem het plan voor een
stuk besprak, dat. in het Hnssisch,
..In de diepte" zou heef en en dat ieder
kent. als .. Nacht asyl". Die jonge dich
ter heette: Maxim (iorki.
Stanislavski is echter bij zijn
naturalüiinc niet blijven staan, heeft daar
naast van alles geprobeerd. Met Gor
tion Graig heeft hij een nieuwe, monu
mentale ensceneering van den Hamlet
geprobeerd. Met zijn leerling
\\achtangov heeft hij het' Hehreeuwsche
theater ..Ilabinia." tot ontwikkeling
gebracht. Hij heeft den grondslag ge
legd voor cabaret knn.-t. waarvan de
..t'hiime Soiiris" en de ..Blauwe
\ ogel" liet gevolg zijn geweest.
Maar y.ij'i wa.ve grootheid ligt in
het feit (lat hij het tooneel-nat nralisme
opvoerde tot het sublieme.