De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 27 oktober pagina 6

27 oktober 1928 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 OCTOBER 1928 No. 2682 Een cyclus van moderne Fransche muziek in het Muzieklyceum door Constant van Wessem WANNEER wij reeds jaren lang constateeren, dat het concert leven hier in een kring ronddraait, dat wij overvoerd worden niet mu ziekavonden, waarop wij een uit voerende hooren, die hoogstens zich zelf speelt en dat kan interessant zijn, wanneer die uitvoerende een persoonlijkheid is, wat helaas nog te zelden voorkomt , maar niet de muziek, waarvoor wij kwamen: wan neer wij tot nog toe maar een enkele maal bij stukjes en beetjes iets van die muziek, die buiten het concert repertoire valt, mogen opvangen, dan is er geen trompet meer te groot om daarmede den lof te verkondigen vari het Muzieklyceum. dat het heeft durven bestaan in zijnnieu we. moderne concertzaal een cyclus van concerten te beginnen, geheel gewijd aan de jongste Fransche muziek. En goed; want het geeft niet alleen de muziek, het geeft ook de gerenom meerde vertolkers er bij, de persoon lijkheden, die zich door hun pioniers werk bij het publiek reeds naam verwierven en aan wie de juiste uit voering het best is toevertrouwd. Het heeft Ruggero (J-erliii laten komen voor het clavecin. waarop do 17e eeuwscheelavecinisteride moderne Fransche klaviermuziek hebben in geleid. Het heeft het pianisten-paai' Jean Wiener en Clement Doucet laten komen voor vertolkingen, die eeiiigszins onjuist als ..jazz" zijn aange kondigd, doch die ons in werkelijk heid deden kennis maken met be werkingen van jazz-melodieén tot prachtige en vast rythrnische klank stukken voor twee piano's, die in de concertzaal de plaats /.ouden kunnen innemen van Liszt's Ilongaarsche rapsodieën. Dan zullen nog optreden de zangeres Janc Bathori. die omstreeks 191S de Muze van de Six" was en die nog steeds voort gaat de jongeren te pousseeren: verder Henri Sauguet en Maxime Jacob, twee vertegenwoordigers van de school van Arcueil. de stichting van Grootvader Satie; aan wiens werk zijn laatste en jongste vriend Robert Caby een causerie en een reeks voordrachten zal wijden op den zesden avond. Terwijl, na een concert van «en voor ons nog onbekend componisttweeta', Maurice Jaubert en Marcel Delannoy, Arthur Honegger persoon lijk den cyclus fluit. Inderdaad, dit is alles gearrangeerd uit een onbekrompen opvatting. Hier heeft men in de eerst.' plaats het doel voor oogen gehouden en er is nagegaan, hoe dit doel het best verwerkelijkt zou worden. K n. zooals ?de cyclus thans is beantwoordt hij geheel aan het doel ons een goed en helder overzicht te geven van de hedendaagsche Fransche muziek. Laten wij thans het boste hopen van de resultaten, die. wanneer zij bevredigend zijn, het mogelijk zullen maken, dat een dergelijke cyclus ook van de moderne muziek van andere landen kan gegeven worden, niet in de laatste plaats van Ifollaiid zelf. Wij vestigen de aandacht op den Franschen cyclus, die thans aan den gang is en wekken ten zeerste tol een bezoeken ervan op. Tot nog toe waren de merkwaar dige verschijningen in dezen cyclus de beide pianisten Jean Wiener en Clement Doucet. Men hoeft hen met een glimlach ontvangen en mot oen glimlach aangehoord. De argeloo/e toehoorder heeft /ieh behagelijk en vermaakt gevoeld: nu hebben wij den. ja//. 011 de deskundige, die zich veel Iaat voorstaan op zijn deskundigheid. verzekerde .smalend, dat dat. o hemel nee. ja//, niet was. Wij willen niemand zijn genoegen ontnemen, ja// of geen ja//, ei- was een avond boeiende, on derhoudende, ja vaak ontroerende muziek (/ooals in ..Hirtli of the Blues"), muziek schijnbaar zoo non chalant voortgebracht als of zij niets om het lijl' had. De vingers speelden en de gezichten leken er zich niets van aan te trekken, schenen zelf met de gedachten elders. Maar bet spel zelf was geconcentreerd, de par tijen der beide pianisten sloten als een bus in elkaar, bij alle schijnbaar improviseerende losheid bleef oen prachtig geheel bestaan. Wiener gaf in de/e jaz/bewerkingen een staal van het streven, dat hij ook in zijn composities onthult: de dansmuziek van on/en tijd in den vasten mu/ikalen structuur van een zuivere mu ziek te ..vereeuwigen". Wiener wil on/e mu/iek niet ver..jazz"-en. Alleen wat hij aan rijkdommen."! jazz ontdekt heeft wil hij voor Kuropa behouden. vooral het beginsel van het eontrapuntisch stemmenweefsel in ja//, dat danswijs met contrapuntiek verbindt. zooals dat reeds bij Baeh voorkomt. Ifet was ook Baeh. wiens schim op het concert van Wiener en Doucet ten getuige werd geroepen niet diens concert naar Vivaldi. getransponeerd voor twee piano's. De vertolking. wel afwijkend \ aii wat wij als Bachopvatting (wat is dat toch eigenlijk:') gewend zijn. Werd natuurlijk een on derwerp voor dispuut. Wat van de/e verstrakte. trage, nuanceloo/e en mechanische Baeh te /eggen:' Het is de Bacb van Strawinsky. van de mechanische piano's. van de ..on persoonlijke" mu/iek. In de finale was Baeh zelfs rythmi<e.h vorjazzt. Waarom ook niet. ton slottor1 Bacil was hier een getuige, niol een (iod. Kn het bleef voor ons maar een toelichting, hoewel een /eer merk waardige en uiterst boeiende. Nieuwe Uitgaven 11 uij» \\'nut. De -H-urti' r/i l li i \'crt. uit het ,S'/H«/»I.ST/I il. H. ('. .\ ntxteriluin z.t.l.. J.. De naam van den schrijver klinkt niet erg Spaansch. en het boek /elf al gaat het er nu en dan wat Spaaiiscli toe maakt ook geen erg Spaanscben indruk. De oorspronkelijke titel ..Valle negro" staat inmiddels tusschon haak jes onder don vertaalden gedrukt, als om te getuigen, dat het geschrift wol degelijk van Spaansch origine is. Misschien denken wij bij alles wat uit het land van de stierengevechten komt. ook wel wat te voel aan situa ties a la ('armen, en do intrige van de/en roman kon zich. op enkel uiter lijke bijzonderheden mi. evengoed atgespoeld hebben aan de"/.!' zijde van de Pyreneeën. O\ origons een erg ge woon romannetje: wat a vont uren, wat liefde, wat tranen, wat kindoraunminnigheid. en/... op ouderwetschroniant ischen t rant bij elkaar gebracht en niet /onder divkerigheid uit de verf gehaald. ||. M. PJN GOED ONTWEN EN Af STEUNZOLEN& HET OPSTAAN DEN t HERSTELT U.A.l O.Z.VOQR6UR6WAL ? ^T772j^t^Z^7l^c INSTALLATEUR opger. VAN HET KON. PALEIS Hofleverancier Binnenhuis-Architect Modern, Antiek Showrooms Heerengr.254 Tel. 44oó2 OVERHEMDEN NAAR MAAT FR. SINEMUS 20 Leidscbestraat 22 - Amsterdam BOUUTINHET I VERSTREKT DE DIRECTIE Gelukkig huweliiMnbezorgd bestaan. Welke hoogst beschaafde en sympa thieke Dame, uitstekend milieu, wenscht voor dit doel grondige kennismaking met Heer, die haar dit kan en wil ver schaffen? Nederl. reflectanten beneden 38 jaar, die geheel aan die eischen voldoen, gelieven, onder toezending van uitgebreide bijzonderheden en zeer duidelijke foto, te schrijven, hoe den eersten stap daarvoor te doen, onder lett, D 70, Alg. Adv. Bur. ROUMA & Co.. Amsterdam. N. V. Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN ONDER DEN ST MAARTEN HAARLEM DEN HAAG AMSTERDAM Groote keuze nieuwe Slaapkamer modellen VOOR BETERE MEUBELEN ARNOLD HOUTSCHILT AMSTERDAM Koldewey 6 Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Kinderbadkuipen Badtafels Baby bascules .?Linnenmaoden

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl