Historisch Archief 1877-1940
No. 2682
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 OCTOBER 1928
De gedekte tafel in vijf eeuwen
door Kate de Ridder
Boekbanden van
Elisabeth Menalda
door Ro van Oven
HET eten is een van de belangrijkste levens
functies van den mensch; dan doet het li
chaam de zoo hoog noodige brandstof op, die het
levensvlammetje voor uitdooven moet behoeden.
Geen wonder, dat er in den loop der eeuwen veel
?zorg aan het eten is besteed. Doch ook aan het
op?dienen van dat voedsel.
Er zullen niet veel menschen bestaan, die de
waarde van dat opdienen onderschatten, ledereen,
-die wel eens een tijd ziek is geweest, weet hoe de
?eetlust opgewekt kan worden door een smakelijke
wijze van ..opdoen". Men kan iemand de lekkerste
hapjes voorzetten, opgestapeld op een bord. met
?een verbogen vork en zonder servet en hij zal ei'
noode van nemen: doch men kan ook het eenvou
digste vleesch, wat groente, aardappelen en een
beetje jus zóó keurig opgediend binnenbrengen in
een aardig servies met mooi zilver en een helder
servet, dat de patiënt er honger van krijgt en met
.graagte gaat eten.
,,De gedekte tafel" is inderdaad in ons leven een
punt van veel belang. En daarom is het zoo juist
«ezien van de comités, die bij deze
tentoonstellingregelend en uitvoerend optraden, om de gedekte
tafel aJs uitgangspunt te nemen voor de interessante
show.
Van 20 October tot 19 November is de zeer merk
waardige collectie eetgerei met de zeven tafels in
het Gemeente Museum aan den Korten
Vijverbergte 's-Gravenhage te zien.
Ik raad u aan om vóór uw rondgang even in een
rustig hoekje de beschrijving der tafels te lezen.
?die in de catalogus aan de opsomming van het ten
toongestelde vooraf gaat. Die beschrijving is zeer
belangrijk en zal u de beste geleidster zijn bij uw
'l)ezoek.
De oudste tafel van de serie van zeven is die uit
'de eerste helft der 16de eeuw. een beeld gevend van
het eenvoudige middeleeuwsche leven. Luxe
beistond er ook toen reeds, doch alleen bij do maaltijden
der vorsten: aan de hoven heerschten pracht en
praal: de disch van den deftigen burgerstand echter
muntte uit door eenvoud.
Een vierkante tafel, laat Gothisch model, bedekt
Tnet een eenvoudig arnmelaken", is verdei- slechts
met een paar primitieve houten en tinnen bordjes.
?een paar kroezen en ec-nige messen en koperen lepels
belegd. Vorken ontbraken in die dagen.
Dan volgt de tafel van het begin der 17de eeuw:
?een rond model, rijker bewerkt naar
Henaissancetrant. Een damasten tafellaken. \ emo.r.l met jacht
motieven, en afzonderlijke servetten, waarin de
provinciewapens en het jaartal l til 2 staan, bewijzen
? dat men niet meer, zooals een eeuw eerder gebeurde.
de vingers aan het tafellaken of aan een gezamen
lijke handdoek: de dwale" behoefde af te vegen.
Overigens is ook hier het tafelgerei nog zeer een
voudig: kannen, schalen, borden, het isalles van tin.
De eenige luxe werd bijgezet door een hoofdschotel
_met een zwaan of pauw in vollen vederdos binnen
te brengen. Zoo'n pronkstuk is ook hier present.
De 3de tafel is van omstreeks 1(590: het prachtige
? en meer hygiënische porcelein heeft het tin ver
drongen. Er is o.a. een bordje, waarin een heel ver
haal gebakken is, datmenhet bewerkelijke tin lieve ?
door porcelein moet vervangen, daar dit
afgewasschen wordt en niet geschuurd behoeft te
wor?den. Voor mij was die derde tafel de mooiste van
allen. Zij maakt een rustig en voornaam effect, is
.-als een stilleven van lleda met het ('hineesehe
blauw porcelein. de aangesneden vruchten en de
hopranken slingerend om de roemers. Het zilver
prijkt hier voor het eerst op tafel: lepels,
zoutvaatjes, kandelaars ! De meubels zelve hebben de be
kende getorste pooten. Jlet glaswerk is edel van
- vorm en sierlijk gegraveerd.
Dan volgt de tafel van 175(1; de Fransche
invloed is merkbaar; hier heerscht een verfijnde
smaak, die zelfs haar stempel drukte op de kleinste
détails: tot in het tafellaken zijn de slingerende lij
nen geweven. Doch ook in de ranke kandelaars,
in het eetservies met familiewapen (door bemidde
ling der Oost-Indische compagnie liet men in het
('hineesche rose porcelein het familiewapen bewer
ken), in het geslepen glaswerk en het graciouse
koffieserviesje herkent men de preferentie voor het
losse, bevallige rococo.
De Empire tafel is de 5de; het zwaar vergulde
pièce de milieu op het spiegelplateau is alles
domineerend: de hoofdindruk is hier: enorm duur en
overdadig. Hoogst merkwaardig is. dat men er in
slaagde een door Napoleon zelf bestelde tafel met
stoelen en bijbehoorend damast voor deze tentoon
stelling beschikbaar te krijgen: ook de waterglazen
dra en zijn gekroonde X. Een Fransch porceleineii
eetservies. zware candelabers. groote fruit schalen
verhalen hier van prachtige pronk.
Uit het midden der 19de eeuw stamt de
Biedermeijer-tafel met de acht stoelen, afkomstig van het
huis ,,de Pauw", een warm en intiem geheel met het
Engelsche eetservies. de zilveren kandelaars en al
het kristal.
De laatste is de tafel van 1928. die voor velen een
teleurstelling zal zijn. Deze is kil. rommelig en
ongezellig. Waarom heeft men hiervoor niet iemand
als Chris Lebeau in den arm genomen? De licht
eikenhouten tafel met het Limoges eetservies zal
niemand als specifiek modern herkennen.
Waarom niet de werkelijk moderne tafel ~oml<r
tafellaken, doch met kleine fijnlinnen kleedjes
onder ieders bord? Waarom hier niet een van
Van Gelder's prachtige serviezen, van die
rooinwitte met een kleurig randmotief. die het zoo mooi
..doen" op een donkere tafel, waartegen ook de
Bazel of de Lorm's glaswerk zoo prachtig kan af
steken?
Op een echte tafel 192S is ruimte, zoodaf elk bord
en elk glas, ieder stukje zilver tot zijn recht komt.
en voor bloem versiering wordt gelukkig tegenwoor
dig ook iets veel mooiers gebruikt dan wat we nu
hier zien. Is Sheherezade niet de modernste
tafcldecorateur? Het is heel jammer, dat op een ten
toonstelling als deze. waar aan het antieke zooveel
eer wordt betoond, het moderne zoo stiefmoederlijk
wordt behandeld. Het had beter lot verdiend.
Niet alleen de gedekte tafels zijn belangrijk, ook
de z.g. series van het eetgerei: de serie van hel
bord. die van mes. lepel en vork (waarbij een zeld
zaam mooie verzameling van Dr. .Molhuijsen). de
serie van den kandelaar en die van de drinkbekers
zijn een nauwkeurige bezichtiging- ten volle waard.
Voorts is er nog een collectie schilderijen te zien
(bij iedere tafel hangen er voorstellingen uit den
tijd), een mooie verzameling damast en eindelijk
een aantal .,kleingoed" van de tafel: zout vaatjes.
peperbussen, bonbonbakjes, kastanjevazen enz.
Vele vitrines vol. Ook de aardige
Wedgowoodkinderserviesjes ontbreken hier niet.
Alles bij elkander een tentoonstelling om ..je
hart aan op te halen !"
VAN ALLES WAT
Waardig |»atriotisnn'
In Zwitserland, waar ieder jaar de herden
king plaats heeft van den .Nationaleii Bondsdag.
worden op vele bergtoppen vuren ontstoken, die
uitdrukking moeten geven a-aii hetgeen in het hart
van het volk leeft: solidariteit en broederzin. ..Die
.None Ilolvetische Gosellsehal't" richtte «-en oproep
tot het geheole volk, /.ieh op dozen dag waardig te
gedragen; niet door het afsteken van
prutsvuurwerk dezen dag te ..verknallen": noch door la.wa.ai
en wangedrag de plechtige beteekenis van dit l'.'est
te boderven, maar door een bijdrage te schenken
aan het Xationale fonds. die. hoe klein ook. toch
de saamhoorigheid zal versterken, daar men weet
dat door dit fonds nooddruft igcn geholpen worden.
.Ma-ar bovenal, met dankbaarheid te denken aan de
alpinisten, die elk jaar de brandstoffen naar de
hoogste bergtoppen dragen en het gevaar van den
nachtelijken terugtocht trotseoren. opdat op den
feestdag dit vurig eenheidssymbool ovci- bergen en
dalen zijn licht zal uitstralen.
^ El. is de strijd, die gestreden wordt tusschen
hen, die de herleving van het oude ambacht.
begroeten als de aanvang van een nieuwen bloei en
degenen, die slechts de schoonheid erkennen van de
machine, waai' een feller, volgens de oenen over
haast, volgens do anderen harmonisch, tempo
scheppend optreedt. Onmisbaar lijkt me de her
leving van hot oude ambacht om eindelijk te ge
raken tot een ..machinaal" resultaat, dat bewogen
wordt door het rhytme van dezen, laten we liever
zoggen, van den komenden tijd.
Want de machine hoeft evenals hot handwerk
evenwicht van noode on eerst als het handwerk
dit evenwicht, gedurende de 19e eeuw deerlijk
verstoor,1. zal hebben teruggevonden, zal de machine
haar eigen schoonheid volledig ontdekken.
Het eerste kwart dor 20ste eeuw hooft het hand
werk tot zijn intrinsieke waarde teruggebracht
en langzaam, o uiterst langzaam zal do tijd komen,
dat het zijn taak zal hebben vervuld.
Gelooven we, dat hot individu zal ondergaan in de
massa (Amerika en Duitschland schijnen in deze
richting te wijzen), dan zal het handwerk zijn taak
bobben volbracht.
Maar behooren we tot hen. die buiten do massa
de individuen onderscheiden, dan zullen we ook
do eeuwige levenskracht van hot handwerk er
kennen.
Het handwerk, dat in boekband, in boekstempel
den kunstenaar-vakman volledig bevrediging kan
schenken. Zóó. als hot bedreven wordt door Elisa
beth Menalda. die in het ..Nieuwe Huis". Hoelof
Hartstraat l te Ainstorcam oen expositie hoeft
ingericht van de boekbanden, door haar. in even
wichtig schoonheidsge\oei. met volkomen
behoersching der techniek, in don loop dor jaren ver
vaardigd.
Op de vroegere Kunstambaehtschool. thans
Instituut voor Kunstnijverheid te Amsterdam.
heeft ze het boekbinden n het snijden der stem
pels geleerd onder do beproefde leiding van ha,ar
looraar J. B. Kmits. nadat zo te voren de
Ambachtsscliool te Leeuwarden, do (jucllinusschoo] te Am
sterdam had bezocht.
Veel technische bedrevenheid heeft zo dus ver
overd, zoodat ze in staat was. binnen do grenzen,
telkens opnieuw door het te binden boek of album
gesteld, haar intuïtie vorm te geven.
In hoofdzaak gebruikt ze voor do loeren banden
geitenlcor. Verschillend gekleurd, waarin het
grein van hot leer zulk oen belangrijke factor voor
de schoonheid is. Ze snijdt zelve haar stempels on
wonderlijk is do verscheidenheid van
patroonteokening. welke met nzelfde stempel, telkens
anders gerangschikt, kan worden .bereikt. Daarvan
getuigt o.a. de groonlodoron band. zwart-on-goud
gestempeld, waarin oen oorkonde, aan Dr. S. G.
de Vries opgedragen, is vervat. Vijf stempels
werden voor dit zeer ranke ornament gebruikt;
dezelfde stempels, op andere wijze samengevoegd.
leiden tot oen resultaat, hot bost te vergelijken
met de variaties van een caleidoscoop. Met dit,
verschil, dat deze variaties toevallig, gene wél
overwogen zijn.
l'itorst sober, slechts mot oen enkele rechte lijn,
wei-d bot herinnoriiigsalbum, aan Mr. E. C. Knap
pert aangeboden, verlevendigd. Opmerkenswaar
dig is, boe steeds strakker, meer beheerscht hot
ornament wordt van deze ba.nden, waarvan de
Kembrandt bijbel, oen der moeilijkste werkst likken,
hot bewijs levert.
Voor bibliophilen in de eerste plaats, voor allen,
die het schoone handwerk liefhebben, is dit
bindwei-k de aandacht overwaard.
Koopt U een gouden ring
zonder merk?
Waarom dan wel boter
zonder Rijksmerk?
Hofstede Oud-Bussem"
Kerkstraat 67 TeL 37344