Historisch Archief 1877-1940
JO
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 NOVEMBER 1928
No. 268$
Turandot" bij de
Italiaansche
Opera
door G. van Wessem
NAGELATEN werken zijn zelden
meesterwerken gebleken. Kr
schijnt zoo iets als een onnaspeurbare
samenhang te bestaan tusschen den
dood van een kunstenaar en zijn
productiviteit, logisch niet te verant
woorden immers. hoe vaak
leek het ons niet toe, dat een kunste
naar, die stierf, ons nog veel lied
kunnen brengen; terwijl aan den
anderen kant een verzwakking van
lichaam en een da??rmede samen
hangende verzwakking der scheppings
krachten ook door te veel voorbeelden,
die het tegendeel bewezen, wordt
weerlegd , doch logisch voor het
gevoel, wanneer wij in staat zijn het
oeuvre van zulk een kunstenaar in
zijn geheel te overzien.
Hoe vaak komt het ons niet voor,
dat een kunstenaar, nadat hij ons
zijn chef d'oeuvre heeft gegeven,
chimères begint na te jagen, droomen,
denkbeelden poogt te verwezenlijken,
die voor hem ongrijpbaar zijn ge
bleken?
Zoo zien wij ook Puccini, nadat
hij zijn drie groote meesterwerken,
de opera's Bohème", Tosca", .,But
terfly", had geschreven, rusteloos op
zoek naar een nieuw onderwerp. Zijn
volgende werken blijven onder het
peil van zijn talent. Maar de groote
troef is nog niet uitgespeeld. Daar
staat in zijn verbeelding nog altijd
die groote verschijning van een opera,
die meer droom dan werkelijkheid
zal wezen, als een ver vizioen gehuld
in de sluiers van een rijk licht, een
sprookjes-achtige atmosfeer, iets wat
het eiland der gelukzaligen" van zijn
scheppende phantasie lijkt, doch dat
te veel voor hem zelf alleen bestaat
om er ook de juiste uitdrukking voor
anderen van te weten.
Het verging Puccini aldus met zijn
Turandot".
De wereld, waarin hij dit werk
voor zich zag, is rijker dan die van
die andere exotische opera, de But
terfly". Doch hier is het exotische
nog alleen milieu-schepping, atmos
feer-schepping, waarin een zeer
mens^helijk-realistische tragedie zich af
speelt. Bij Turandot" wordt de tra
gedie naa,r den achtergrond gebracht
van een milieu en'in een atmosfeer,
ADVERTEERT in
DE GROENE AMSTERDAMMER"
.?? is een zin die ge dikwijls leest.
\Vaarom juist in de
GROENE AMSTERDAMMER..?
OMDAT het advertentietarief buiten
gewoon billijk is. De GROENE wordt
immers bij uitstek gelezen door het beste
publiek door het publiek dat iets te
besteden heeft.
Ge BETAALT DUS NIET voor een
verspreiding. die drukkosten, porto en
papier kost en waarmee ge tienduizenden
lezers bereikt, die niet in de eerste plaats
tot het koopkrachtige publiek behooren.
MAAR HET BETAALT U in dit blad
te adverteeren waarvan ge weet dat uw
onkosten direkt worden aangewend om U
in contact te brengen met het koopkrachtige
publiek.
zoo 2acht en co/nfortebe/.
In voorraad bij de voornaamste
bedden- en meubelrnagazijnen.
Een geïllustreerde catalogus
wordt op aanvrage gaarne toe
gezonden.
Slapen op de Vi-Spring Bovt-nmatra^ is do
te meer comfortabel en verkwikkend, onida"
de Vi-Spring de itïatras is v/el kt' het i^ root M.
mogelijke aantal spring veert j t? bevat,
Iti een Vi-Spriny Matras van l M. . 2 Al. zij;;
782 veertjes verwerkt, omdat niet een peringei
aantal niet het maximum comfort bereikt
kan worden en een ^route r aantal niet p Tactisch is. Di.
uitstekende kwaliteit spring veeren de beste welke vooi
stoffeerderswerk g^btuikt worden geeft aan de Vi-Sprin^
extra soepelheid en veerkracht.
Eischt de Vi-Spring Matras en Jet er op dat ze t>nzt'i:
geregistreerden naam en handelsmerk draayr.
Generaal-Agent voor Holland:
B. 31. !L. A. YVILLEIHSi:, Alb. Tiiymstraat 32, Amsterdam, Telef. ATo. 29433
Eenige fabrikanten: THE MVKSIIYM, PATENT Til ATT RE S S CO., r.Tl>.
15 Vi-Spring Works, Victoria Koml, Willesden Junction, Koudon X.W. 10
Vi-Spring Matrassen zijn te bezichtigen
en tevens verkrijgbaar bij de firma
KOLDEWEY & CORBIÈRE
Leidschestraat 30 Amsterdam.
die in de opera een. bezielden vorm
pogen aan te nemen. Als een vertel
ling uit de ,,Duizend en een nacht"
doet ons de geschiedenis van
Tnrandot, de Chineesehe prinses, hard
vochtig voor haar minnaars totdat
de ware Josepli komt, mi aan. NV i j
worden geleid naar een legende, wij
krijgen een betooverendc aankleeding,
een onwerkelijk-rijke costuniecrinü,
een waar sprookjes-milieu te zien.
Turandot" kan niet rijk genoeg,
niet weelderig genoeg van kleur en
opstelling worden geënsceneerd,
l'uccirüheeft in zijn phantasie een over
daad gezien van een nonchalant.;n
kleurrijkdom als alleen hij kent. di
reeds allen overdaad, allen kleuren
rijkdom in /.ijn phantasie heeft
uitgeput. Zoo kreeg dit werk iets
(yrannieks. iets van ..wanneer ge dit niet
verwerkelijken kunt dan blijven de
poorten voor n gesloten''. Daarmede
zijn tegelijk aan. het ten tooiieele
brengen van dit werk schier
bovenmensehelijke cischen gesteld.
Maar dan komt de vraag: wat is
dan nog met zulk een werk bereikt,
onthult zich dan een schepping, die
in de realiteit stand kan houden tegen
de critische waarnemingen?
(ieen n kunstwerk kan ons door
kunstmiddelen een overtuiging bij
brengen, die het zelf niet verwerke
lijkt. Kri helaas moeten, wij van
..Turandot" ervaren, dat deze laatste
opera van Fnccini een droom is
gebleven, bekoorlijk voor het oog,
bekoorlijk ook voor het oor. maar
zonder ons die reeele aandoeningen
te kunnen geven, die ons gemoed lot
meeleven, tot enthousiasme doen ont
vlammen.
NVij zagen ..Turandot" in de op
voering van de Jtaliaansche Opera.
AVij hebben eerbied voor de toewijding
en moeite, die dooi1 haar aan dit laatste
werk van een. iiiltioiialeii Meester Werd
besteed. Maar wij kunnen hierin;.
toch niet anders zeggen'dan: ..jammer
van de moeite". Drie bedrijven lang
een charmante ehinoiserie aan te zien.
/.onder dat de macht van een be
tooverende muziek er ons aan her
innert, dat wij in de opera zijn. werkt
vooral bij een genie als l'ueciiii als
een teleurstelling, (leen enkele der
melodieën bezit het boeiende, het
ondanks alles meeslepende van die
van ..Bohème". \ an ..Tosea,". van
..Hnttc.-Hy". liet motief, dat Turandot
als haar muzikale uitdrukking bege
leidt, mist de bekende expressiviteit
van. Puecini s melodieën, bijna alles
is armer en vlakker dan wij van hem
gewend zijn. Kr zijn natuurlijk ge
deelten, waarin de meest erhand
onmiskenba.ar is. l).v. de scène niet d<>
drie ministers in het begin van de
tweede acte. enkele stijgingen ook
in dat tweede bedrijf, dat liet beste uit
het geheele werk is. maar de echte
muzikale spanning ontbreekt. vooral
tegen het eind zakt de uitdrukkings
kracht. H\ t is moeilijk uit te maken
of 'uccini. wanneer hij langer a.an
deze opera had kunnen werken.
een en ander nog zou hebben gered:
maar wij betwijfelen het: de geheele
opzet van liet werk is foutief.
De Italianen wij zeiden hei
i eeds hebben aan het welslagen
van de opvoering gedaan we.t in hun
vermogen la.g. !>at dil vermogen niet
toereikend is gebleken, aangenomen
zelfs dat liet ooit toereikend zou
kunnen blijken, mag men in de eerste
plaats wel wijten aan het onvermogen
van de Italiaansche Opera ten onzent
om met zulke kost bare en
\'ee!cisc):ende middelen een werk op de planken
te kunnen brengen, hoewel de regis
seur en de costiimier hun uiterste
best deden en vooral in (ie tweede
acte een kleurencombinatie van op
stelling en a>ankleeding bereikten, die
voor het oog de cha.rnie va.li een illusie
had. Maar de hoofdrollen waren ook
niet gelukkig bezet. Ifilda Monti. di ?
de l'rinse.s^Tuirndot J vertolk t e* met
een gevoelige, hoewel qui; geluid niet
Zeer brillante stem. had als tegen
speler Preiice. die de onbekende Ti-in.- .
('ali!' moest wezen, doch die in zijn
zang /oowel a Is in zijn actie ;il heel
weinig kon doen denkeu aan den prins
uit het paleis van den Sclioonen
Slaapster, die hij in zekeren xinloch
had te \ertolken. Andere partijen
waren daiarent egen weer -/eer u'oed
bezet, zooals die van de drie niinist er-,
en van de slavin, van Sruderi. Ook
het ork'-st onder leiding Y;MI l'rMviïti .
deed zijn best en g-::f . >-n \ er:/orL.'ile
weergave van de partituur (dii ?
overigens, behalve het gebruik \ ;m
een xylophoon. \\vinie. bijzonder
vraagt .). Alles bij elkaar slaagde ei
echter niet in ons van d--zi- voorstel
ling van l'tircini's laatste schepping
een indruk ;:,ls van een sterk werk
mee iiiiiii huis te doen nemen. Nog
maals: het was jammer vaüde moeite .
Brandblusscher.
Anna v. Buerenstraat 212
VGRAVENHAGE
TEL. 72369.