Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 NOVEMBER 1928
No. 2683
Dramatische Kroniek
door Top Naeff
Het Nieuwe Veder l aiulselie Tooiieel:
J>e s4'**'11»'*" f»''"''1»
D K Stol m" wa,s ecu te hooge greep, maar met
De getemde feeks" heeft het gezelschap, dat
op de beste Shakespearc-tradities mag bogen,
zich"/.elf en ons glansrijk seliadeloos gesteld. Al laat
zich de innerlijke waarde van hei oudste, en dit.
?een der jongste spelen va.n den in elke leveiisphase
verrukkende.! dicht,>r. als opgave niet vergelijken.
deze krachtige, hartelijke en lieve vertooning was
da.arotn niet minder <vn overwinning. Men
voldocTiin ; nair twee kanten: naast hè! succes van den
avond, voor Saalborn in de eerste plaats, een dank
baar erkend bewijs van het ..onvergankelijke" ook
daar, waar het betreft ile schijnbaar vluehtigste
aller kunsten, de tooneolspeelkuiist. Hier her
leefde, in den geest, in den opzet van het werk. in
?de groepeering, in de hoofsche bewegelijkheid, in
degratie van een enkelen groet, in het gebaar van
?den eeneii speler, in dr intonatie van een anderen.
in de duizend onnaspeurbaa.rhcden. die. als
tus.schen de regels van den tekst ontbloeit!, er den
geur. de fleur en den geheimen glans aan
vei.teenden. Royaards' pionierswerk, voortgezet door
zijn beste leerlingen. Hier genoten we bovenal weer
van do plastiek van het woord, een verkwikking.
?dit duidelijke, beeldende spreken! De moderne tijd
mag ..het woord" in den schouwburg gering ach
ten, Shakospeaii'e, wien het voor het overige ook
niet aan theaterbloed en invallen" ontbrak, heeft
bet ons wel anders geleerd. Al deze
onuitputtelijkheid aan improvisatie ontspringt aan den tekst.
ze is er. wil het goed worden, stijlvol als op dezen
.avond, onafscheidelijk van.
School, overlevering, verstandhouding, samen
spel. Op de grond v -K! en van
..Driekoningen-pvond" en den ..Mid/.om»rnachtdroom"
«Üchterwï'i'k van diepere bedoeling en fijnere))
toets va,n do ..Vroolijke vrouwtjes" en liet
hei'fierspel uit liet ..Wint eravondsprookje". kou
.,.!)<' gvtemde feeks" /.iel) uit de bocrtighdd
verhef fe?i tul deze frissch" scherts. zicJi ont
plooien in de sfeer van het sprookje, naar het
hart van den imiver.seelcn dichter. Van de beste
?tooneelkun.-1 blijft de ontroering, mits zij eenmaal
de zimi >n. eii via de zinnen dea g,'est h 'd'l, getrof
fen, leven van geslacht op geslacht. N"iel alleen als
.Herinnering, niet slechts als een scliooiie legende.
maar levend en bevruchtend, reëel ingrijpend in
de droomen en vervullingen van den komend"!)
tijd. Tot op zekere, niet geringe hoogte heeft
^Schiller a propos van ..die .Yachwelt" onge'ijk
:gehad.
Zijn er in onzen tijd nog Kaatjes. die getemd
willen worden? Zoo onstei felijk als Shake^pcare.
?.zoo onsterfelijk is het oer-instinct der vrouw, dat
in den man. den meester wil erkennen.
H"zwa.nrlijker lijkt het voor het moment de l'etrucejo's te
vinden, opgewassen tegen onze getiai)ide Ama
zones, die in den neger-bokser haar ideaal
ver;aeefs zoeken. Want Shakespeare's onverschrokken
held, al gaf de dichter hem het ruw symbool, de
rijzweep in de hand, wint de weerspannige
Ka.tha,:rina toch voornamelijk?Saalborn beeft hier terecht
den nadruk op gelegd - dank zij zijn intellec
tueel overwicht, de moreele kracht van het manne
lijk bewust, liefhebbend hart. Aan dezen onafhan
kelijke», man. een kloeken geest in een gestaald
lichaam, moest Kantje zich bont en blauw stoo
ien, eer zij begreep, wat de overgave aan y.ijn
>teede.rheid voor haar inhield. Niets heeft wa.arde
?op zichzelf, men moet er de wa.a.rde in leggen, er
voor bloeden, om er gelukkig mee te zijn.
N.V. J. S. MEUWSEN'S
Grootste keuze. . . . STETS ON S
De strijd om den beslissendeii kus laat
Shakespearc al spoedig na de eerste, niet malschc
ontmoetiug, ontbranden. Kn wanneer hij geklonken
heeft, dan weten we ook meteen, dat tu.sschen
deze twee meiischeii, die eikaars portuur bleken.
het onherroepelijke is geschied, dat de basis voor
een gezond liefdeleven is gelegd, dat het nu alleen
nog maar op de taktick aan komt om het al ten
beste ti h'iden. tot het bewust geluk van het
vercenigd-zijn.
1)) dit toojied bereikte ook het spel terstond die
vaste basis, de lachende maar strenge overtuiging.
het peil. waarop .geleefd en bemind kon «-orden.
Magda .lanssens en Saalborn. een paar" van
stavast ! Hoe voortreffelijk zeilde zij binnen, deze
Kaatje. die een Ka was. onvervi'.ard en juist ge
noeg onwaarschijnlijk, op veêrcnde \'of(en. als
begaf zij zich ten da.ns. Kven v re -sden we: die
s[)a,nning houdt ze niet... Kn daürofi verscheen
Saalborn in bet strijdperk, zwierig, ridderlijk ai:-;
een kaperkapitein, en onmiddellijk meester van
het terrein. .Met n vingei had hij Ka.atje kunnen
kraken. Kn aldoor bleef het. op dit breede. vlotte,
niveau, spel".de geheele penetentie dooi'. Iets te
volkscb dreigde .Magda .lanssens in haar vernede
ring soms te worden voor een dochter van den
a.anzienlijken h -er Hattista.. ma.ar ove)-igens
ajletlot'! Aan bet slot zaten we al mede aa.n het met
zooveel moeite geslaagde, vroolijkc bruiloftsmaal.
en smulde de zaal aan het pleidooi der getemde
Katba.rine voor de ouderwet sche. onsterfelijke
rechten de;1 vrouw, voor de onherroepelijke cischen
van het vrouwelijk hart.
Van Saalborn herinner ik mij geen rol. die hem
zoo goed a.fging als deze i'etruccio". Zijn van
nature wat monotone \ oordracht kwam tot rijkere
sehakeering. Harscb en gemoedelijk, gelijk de
boeman in het sprookje, waarmee men de
kintieren bang maakt, die intusscheii wel weten.
dat l)e( toch niet ..cent" is... Met een inslag
van mannelijke!) ernst en t eederheid.
De getemde Feeks" is in zijn een vond ? aldii"
opgevoerd een beminnelijk en dankbaar stuk.
onda.nks de heterogene, en niet wel
samengegrovide bestanddeelen. Met voorspel: de
duizenden-én-nachl-grap. waa.rvan de ketella.pper Stoffel
Sluw de held is. kon er aangezien men immers
n'e! van zins is het volgend spel te zijner e-r
op het plan del- ruwe klucht te verloojieii
als volmaakte hors d'oeuvre b.'Ier al' blijven.
liet bijwerk, een te groot aantr.! vermommingen
en verwikkelingen. doet wat blei k en
banaal tegen de fel-geklenrde gebeurtenis op
den voi irgroiid. Toch sla.a.gde ook hier de regie in
haar ta/ik om het geheele tooned levend te houden.
.Met o. a., de charmant e scène, waarin Kat iia.rina's
zachte zuster ..liia.nca". op de ..lis", van den uit
verkorene ha.rer drie minnaa.r.s. onderricht in de
liefde krijgt. Kn met het door Kreet't. als mail re
d'hotel. bezielde gehannes der bibberende be
dienden ten huize van l'et rnccio. .Men ziet in zijn
verbeelding de Shakesjieai e-blijspelen altijd dooi'
piepjonge spelers vertolken, maar dit ideaal lijkt
onbereikbaar, en geen die ons daar dan zoo vol
ledig mee verzoent als de meer d,m zeveiil ig jarige
Hart Krivft. Heha.lve de Weduwe" aan h,-t slot.
een suffragette, welke de brokken blijkba.a.r in de
keel schoten, droegen alle spelers! ot het succes bij.
In het voorspel: Mooi' la lioche. een dronkeiila |i
na.a.r het kuisch voorbeeld van Tour.iiaire in
dergelijke perikelen. Deze zelf. als een wel zeer
a.ftandsche. maar fijn gcst ylecrde oude "deiinan,
pretendent naar de hand der lieve Hianea. ('een
wonder, dat hij het a.f moest leggen tegen den
vurigen ..Lucentio" van (iohau. Helene 'l'reep
Vink ( Hianea') in een rol. die a.Is act.r i cc niet te \ eel
van haar vergde, is wel een e der liefelijkst e S h a k
espeare-\ rouwen van nlls tonlleei. Te Weehei gal'
een weinig imponeercndeii. doch \\aardigen
lia.ttista,. Uien van .Noppen iets zeer persounlijks aan
.. II ort ensio". l-'ra.ns Nieiilmijs \-ei'diende zijn
sno)-en il) In-t voorspel a.Is de elegante jonge dame.
den Verdwaasden Krdis toegevoegd, en la.! er als
..lüondello". een na.)1, jong en onbewust nog \an
de melancholie van lid. vak.
De decors, mede door Saalborn «nl \\ of \>"tt.
waren zonnig en practisch. aa.rdig deden de
\oordeiiren in dezi- Italiaanschc iiur/.i-ii. l »e coslmn-'s.
minder \crfijnd al>, in den tijd toen Ndl l troiiger
<lell .scepter z\va»idi' over een eigen atelier. Vol
deden, met smaak bij elkander gezocht, nochlau^
a:Mi den eersten eisch : de gedachte Ie Hekken aan
weelde en .-.taligheid, aan den weilus!, waarmee
Shakespeare's dicht er-o. jgeii zich aan het ((ah'e
der l J enaissa nee te buiten zijn u'eu'aan.
D. G. SA N TEE LANDWEER
IIEEMEXcf.RAt'IIT JSSMJ - AMSTERDAM
Van 24 Oct.-24 Kov. TEXTOOXSTEI.IjIXO
Lithos A. v. Dobbenburgh, beeldhouwwerk l', van Hall
TOEGEPASTE KUNST
door Otto van Tussenbroek
l'"«'n nieuw aanplakbiljet door S. Schwarz
! llrukkcrij Nt-ncfVItlor, A'dam)
In de door de Vereeniging ..Arti et Amicitiae"
uitgeschreven prijsvraag voor het ontwerpen van
een rcclemeplaat ter aankondiging der tentoon
stellingen, welke deze verecetiiging organiseert.
heeft de bekende t cc k en» H r en se h i ld el' S<-hinir~ den
eersten prijs behaald. Heeds eerder lieb ik zijn werk
in deze rubriek mogen prijzen en ook dit biljet
werd een levendig en feestelijk ding. .Men herkent
er dezelfde zwierige hand in al:; in vorige uitgaven.
den/.ell'den feilen kleurtoctscii ook hier is weder de
onomstootdijkc duidelijkheid, het recht op het
doel afgaan dat deze begaafde ontwerper eigen is.
Op een tak. tusschen het groenend gebladerte,
zingt een vogel zijn lied. Keiie bloedroode bloem
van exotisch karakter ontplooit zich. De hemd
is blauw en op den a,cht ergrond ziet men een boog
at eliervenster....
De lijnen zijn vast en sterk met wat houtskool
en inkf neergezet. De kleuren werden vlak. zelfs
arfe
BEELDHOUW WE P KEl
VEIRVAAPDK3D DOOP LfCDEN Dr >:- ' iWsf riAr
DAGEl_yK<5 !O-hUUP_ TOP--'' ?.f'^ys; z-j
span.rzeam ingevuld, maar tocli m;'.a.kt liet biljet.
een fel-kli'iirigen iinlruk. nok van gi'ooten afstand
bezien.
In volkomen eenheid met liet siermotief staa.t
bovenaan de naani der schildersvereeiiiging
geschreven. .Minder a.us eineiii gusz" is onderaan hel.
woord ..Tentoonstelling" en de da.aronder
ingeteekeiide tekst. .Men kan hier den indruk niet
Ier zijd«' st<'llen dat dit door een va.klit hograa.f
geschiedde. Is dit juist dan ware in het vervolg
een geheel en absoluut in eigen hand houden
Wensehelijk. Vergis ik mij da.n zou ik den out werper
willen herinneren aan den adel. a.an bet
ona.ant ast ba,re van een wa a i-lij k .schoon en goed ld l ert ype.
iiia.ii r ..md ei'iie aan zekerheid grenzende waar
schijnlijkheid" /.ou ik durven beweren dat deze
let t ers niet va n den on t werper zei l' ?/. i ju, a. 11 hans niet
'l oo l' hem persoo/dij k op si een zij M gezel . /s s
piemel.M-hril't inteekcnell zóó moeilijk'r
\iles saam genomen een prent Welk'' di' Ver
nieuwde eigenschappen toont welke men aan het
genootschap Voor hetuelke zij bestemd is meer en
nie.-l' z.iiüt oe\\ enschelt .