Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 NOVEMBER 1928
No. 268 j
Israël's wezen en willen
door Prof. Dr. D. Gohen
Individueele godsdienstigheid
DE geschiedschrijver van het Joodsche volk zal
het tijdperk, waarin wij leven, dat van den
terugkeer" moeten noemen. .Scheen het vóór den
grooten oorlog, alsof een meerderheid de vaan van
natie en geloof den rug zou keereii, thans kan men
van een réveil spreken: de gedachte eener
saamhoorigheid van het verspreide volk heeft de harten
gewonnen van tallooze jonge Joden, die verloren
schenen, en hen teruggevoerd naar het. ouderlijk
huis. Het ligt ver buiten het bestek van dit opstel
de, nochtans zeer duidelijke, oorzaken van dit
verschijnsel uitvoerig uiteen te zetten; gewezen
moge slechts worden op den groei van het antisemi
tisme, dat zelfbewust verweer, den opbouw van
Palestina,die trotsche daden bracht, het algemeen
idealisme der jeugd, dat ook in Joodsche harten
weerklank vond. Verschillende zijden vertoont deze
vernieuwing; voor heden zij het voldoende n ervan
te belichten: de godsdienstige.
Het Nederlandsen Jodendom heeft, door de gun
stige omstandigheden waarin het verkeerd e. meestal
een afzonderlijke plaats in het groote volk ingeno
men. De verbinding met de Joden in andere landen,
met name in Oost-Kuropa, was zwak. De oorlog.
die velen uit den vreemde hierheen deed wijken en
steun bij ginds geleden vervolgingen eischte, hoeft
het contact hersteld. Toch kan men niet zeggen.
dat de verschijnselen, die thans in dit land bemerk
baar zijn, hun oorsprong in den vreemde hebben:
veeleer moeten zij worden beschouwd als uitingen
van den algemeeneii geest, dien ik hierboven, ken
schetste.
Om ze te begrijpen, dient men voorop te stellen
dat in den Joodschen godsdienst de religie nimmer
gescheiden is van wet en gebruik noch van de
volKsgedachte. Voor don godsdienst i gen Jood is het
geloof in God en Diens Openbaring niet voldoende;
onafscheidelijk er mode verbonden is do plicht do
goddelijke voorschriften in al hun bijzonderheden
te gehoorzamen en uit te oefenen; en. deze taak te
vervullen in een gemeenschap van Joden en als deel
daarvan. Het gebed in vollen omvang wordt slechts
verricht als tien mannen te zamen zijn; en in dit
gebed smeekt de Jood niet voor don enkeling, maar
voor zijn volk. Individueele religieusitoit ging in
dezen volksgodsdienst en in deze gebondenheid
der wet dikwijls verloren.
Het was onafwijsbaar, dat hiertegen in W.-Kuropa
een reactie kwam, zoodra in de negentiende eeuw de
politieke emancipatie de Joden in aanraking bracht
met godsdienstige gedachten buiten do muren van
het Ghetto. Zij vonden er in ontwikkelde kringen een
individueele vroomheid, die op den pan van dwang
verlosten, naar vrijheid strevenden Jood grooten
indruk maakte en bovendien de bezwaren wegnam
van onderwerping aan de strenge wet van don gods
dienst. Voor een deel leidde deze reactie tot over
gang naar het Christendom met zijn persoonlijke;
religieusiteit, een overgang, die ook om andere
redenen wenschelijk scheen; een grooter deel echter
streefde naar een vernieuwing van den Joodschen
godsdienst, die dan, ontdaan van de oude vormen,
vooral het gemoed van zijn aanhangers bevrediging
zou schenken. Men noemt deze beweging de
Iteform; zij telde haar volgelingen vooral in
DnitschDE KEUZE UWER
MEUBELEN 15
NIET VOLLEDIG,
ZOO U ONZE
TOONKAMERS
NIET HEBT
GEZIEN
II II
?k. .^MEUBEL = FABRIEK
MESKER
lOiPAKKSTDAAT
1WDEN MAAG
MhinwBiiiiiiiiiniiiiiiiB)
land, maar vindt haar aanhangers thans over de
geheele wereld, in groote irassa in Amerika.
In Nederland is zij nimmer doorgedrongen, voor
al door het krachtig optreden van den
Amsterelamschen Opi orrabijn Dr. J. II. Dunner. Specifiek
Nederlandsche toestanden hadden geleid tot de
vorming van oen Israëlitisch kerkgenootschap,
waarin godsdienstige!! on ,,liberalen." te /.amen zijn
vereenigd, in het genot van gelijke rechten on met
gelijke plichten. Van eenig streven naar aansluiting
bij de reform is hier tot in den allerlaatsteii tijd
nin.mor iets te bespeuren geweest.
Xaast de orthodoxen haddon ook do Zionisten
hiertegen een dam gesteld. Voor hen was de natio
nale idee en de Palestina-gedachte hoofdzaak. Kri
juist deze had de reform uit haar programma ge
schrapt. Ontstaan uit de emancipatie achtte zij de
Joden volkomen gelijkgerechtigd, met de andere
bewoners van het land hunner inwoning; werden
deze rechten, wat al te vaak gebeurde, geschonden.
dan zocht zij de remedie in het streven naar
algemeene mensehenliefde, nimmer in den terugkeer
tot oen eigen volksbestaan.. Dei-halve schrapten
haar aanhangers het verlangen naar dezen terug
keer, gesymboliseerd in den naam Zion, uit haar
g< boden, on trachtten als gemeenschap op te gaan
in hot volk, dat hen herbergde. De desillusie, die
daarbij hun dool was, on de geringe afstand, die
hun, van elk spoor van hot volksverleden, on.tdan.en.
godsdienst scheidde! van het Christendom, verleidde
velen van hen tot den doeip: e-on. consequentie, eüe;
orthodoxen e-n Zionisten nog moor van hen ver
wijderde.
Merkwaardige verandoriiige-n zijn nu in eloii
jongston tijel juist ton opzichte van he-t polilie-ke pro
gramma de r reform te bespeuren. De nationale ge
dachte, sterk levend, thans in hot Joeidse-he- volk,
is e>e>k aan de' l elijders dor reform uie't voorbij
gegaan; velen van lie'H zijn toe-ge-treden tot ele1 Zio
nistische' organisatie. Bovendien hebben zij gezien.
en vaak aan don lijve' ondervonden, dat he-t anti
semitisme niet zwicht voor hun leus van algomoeiie;
menscheiiliefde. Zeio is er in ele-n jongst en tijd ee-n
streven bemerkbaar eim he't politieke programma
van ele- reform op te geven e-n zich tot he-t gods
dienstige (e' bepale-n. Zionisten, elie Ite'f. groote- aan
tal refe>rmjodcn voor zich willen winnen, maken
natuurlijk van dit .streven gebruik. De
.IndischeHundsc-h.au, het officieele Zionistische' orgaan in
Duitsehland, wijelele; eenige weken ge-Iode-n e-en
speciaal nummer aan het te; Berlijn ge-houden
wereldcongres dor reformisten; e-H dit mimme-r
werd, onelaiiks hot protest der conservatieven"
onde-r eleze> ,,liberalen" in vele e-xemplaivn te'ii
cemgre-sse; verspre-iel.
He't zijn elo eerste teekenen. Maar /.ij be'teeke-ne-ii
oen groot gevaar voor het wetsgetrouwe Joelondom
on, naar mijn. mee-iiing. althans in Nederland ook
voor elo ontwikkeling der nationale- goetachte, zelfs
inelie'il de'/.<; laatste officieel dool' de' iv form /.ou
worde-n beleden.
Want, ele>e>r toe-val of door de; geheimzinnige wet
van samenhang van ideeën, worele'ii oeik hier vooi'
he-t eerst stemmen ge-hejord, die opkomen voor hot
recht van een modern-godsdienstig Joelondom,
gedragen door individueelo religieusite-il. vrij e>t'
gedeeltelijk vrij van de bindende bepalingen ele-r
wet. Het zijn ne>g vage', onzekere; ge-luide-ii; maar
zij verbreken de stilte.
Deze stemmen worden vooral gehoord van den
kant der terugkeerenden". Voor een de-el gesproten
uit orthodoxe geslachten, doch sinds hun jeugd
of je>ngelingschap vrij van den band der wet of
van godsdienstig bewustzijn, hebben do/.o een on
bewuste aanhankelijkheid aan de; gemeenschap
bewaard; anderen hebben ook in he't eiudet-Iijk huis
reeds geen ceremoniën aanschouwd, maar komen
nu tot het volk terug, gedreven de>or het algomee;ii
verlangen, waardoor dit thans beheerscht wordt.
Tezamen hebbon zij een begeerte naar Joeulschen.
geest, voor zich zelf en hun kinderen. De; emde
godsdienst, nauw gekend, nimmer gewaardeerd,
bevredigt hen niet meer. Schuchter uiten zij hun
verlangen naar het nieuwe, dat hen bevredigen
moet; schuchter, omdat zij zelf den inhemd moeten
scheppen en dit nie.;t vermogen, gelijk ook ele; reform
nimmer n gelijken vorm van godsdienstigheid of
n gelijke' belijdenis van geloof hooft kunnen
<>pstellen.
Vroogeron, elie' tot het Jodendom ,.(e-rugkoe-relcii",
vonden volkomen hun bevrediging in ele natie male
idee1 on stonden buiten de'ii goelselionst. zoe> /.ij nie-t
te-r wille van ele- ve>lksge'ela.clito ele'ii e>rlhoelo\en
aanvaarelde-n. Maar ele; nationale- ieloo hoe'ft. mi
Palestina vez-krogoii is. voor \ e-Ion buiten Pitle-st in;i
haai' alles-verge)<;dende; bekoring ve-rleire-n. Do/.o
zooken dus. voe>r een de-el. be-vre-digiug in e-e-n
nie-teimlijnd mdividuool-religious ge-voe-I. dat naar hun
weiisch e'H wil ele' Joodseh-,! geulsdietist hun biVelen
moet. Zoo kouelcn wat. vreiegor onmogeTijk ware
geweest gerucht enejmt reut e-on liberale bewi'ging
in Nijme-geTi elo ronele1 ele>en ; /.oo kwam bij oen
eonflict in he-t kerkge-ne>otschap, elat re'e-els we'e'r
bezwoi-e'ii is. hot woord ,,re>form'' elaelolijk o[) vele-r
lippi'ii. Me-ri voe-lt he-t dreigend gevaar, al weet men
nie't of het den ke>p zal opsteken.
Zal het e-e-n ge-vaar worden!1 Het voi-langeu zou
zoo groot lliet zijn, illdie'ii bij elo terugkeereiiele-i! en
bij een deel dor jongeren niet ele- kennis van hot
oude; Jodendom ontbrak; w.-irit natuurlijk bieeleti
psalmen en profeten, ejn ook latere ge-boden hem.
elie ze Ve-rstaat, voldoende bevre-eliging voor elon
drang naar individueele! vre»>mhe-id. .Maar juist elit
verstaan is moeilijk. Daaremi zeiektmen elo
ge-mi!.kkelijker-schijiiendo woge-n. Ke-n bock als I,'-wis'
Wondere- Waarheid, elat de- oude- Jooelse-hi' historie'
tot een holdongeschiede-ms (ol' mineier elan dat.)
vi'rne-dert, is daarbij een ge-roi'elo hulp. Zoo kon men
in he-t orgaan van den Jooilsclie-n \ roiiwenraa,il
zich e-e'it debat zien emtwikke-le-n eive-r do vraag.
of het Jooelse-h oneloi'wi.js voor he-l kinel uit
nie-tge»lselionstigen huize- niet op moer bovroelige-nelo
wij/o kü,n ))laats he-bbe-n.
He-t autwoorei won l niet ge-vemelon i'U zal ook
niet gemakkelijk ge-vond<-n we>rdon. \Vanl elit
alli-.is teit nu toe moe-r uiting van e-on verhinge-n. elan
van vast-omlijnelo de-nkbe-e-lde-n. Tot oen bi'We-ging
van be'te'ckenis zal he-t pas woreloii, als er
moge-lijklie-iel zou zijn van le'ieiing on organisatie'. Deie-h
zij, elio elo/.e zouden meiete-n ge-ve'ii, zijn <>t' aan
ele' orthodoxie' óf aan elo lut.tionale' ieloo gebe)nele-n.
He't gevaar elroigt dus pas, inelioii ele-ze be-ielo in
we-ze-n of houding zone l on v e-ra m l ere-n. Ook e laar \ oor
zijn aanwijzingen te be'spe-uivn. elio laitor die-non !>?
wordi'ii be-sprokeiL.
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
Tentoonstellingen
irofste'o Doe-lnian. Amstorelam. Schilderijen van
J. J. Voskuil.
Nieuwe! Kunsthanelol. Amslerelam. ScIiilde'T'ijon
van Chris Boekman, (icr Oerrits. Sal .MenVr on
Lou Schrikkol. Tot 7 Novombe-r.
Kunst/aal van Lier. Amsterdam.
Beeldhoiuvworke-ii van Jeihaii Polot. Tot 10 Xovombi'i'.
De Bron. 's Gravenhage. Te-e-koningon on
bceldhemwwork van Chris He-kker en \Villom Kilelrkor.
Tot 14 Ne>vomber.
D. (!. Sant e-e Lat dwce-r. Amsterdam, l.ithos
Aart van Deibbcuburgh e-n bce-ldhouwwerk V. van
Hall. Tot 24 Xov.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
».*?»« DEN HAAG ??»?*«?
AMSTERDAM ARNHEM
Vcrz. van Tentoonstellinggoederen