Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 NOVEMBER 1928
No. 26841
VAM HELLES
TABAK
i
BOEKBESPREKING
door Prof. Dr. J. Prinsen J.Lz.
J. J. Salverdu de (ïrtive. Uit hei gebied der
Romaanse letteren. Haarlem. H. D.
Tjeenk Willink en Zoon, 1928.
Emmy van Lokhorst, De Zonncii:ij~er,
Km. Querido's Vitij. 31ij., Amsterdam,
1928.
Coen Hissink, Cocaïne, Jierlijnsch
zedebeeld, Uitg. Reyenboof/,
AitmterdamAnticcrpcn, 1928.
Kr is een weldadige rust. een frissche klaarheiel
in de opstellen, die Salverda de Grave in dezen
bundel vereenigde; er is weinig lyrische ontboeze
ming; de schrijver dringt ons zijn beschouwingen
niet op; in logisch betoog, dat den vorm van een
aangename causerio aanneemt, overtuigt hij ons,
dat men zijn meening wel te aanvaarden heeft of
ten minste, dat men er het resultaat in mag zien
van ernstig, grondig onderzoek en zuiver
aesthetisch doorvoelen.
Hij heeft zich vooral de vraag gesteld, wat
verschillende werken van schoonheid uit vroeger dagen
zijn voor onzen eigen tijd, doch hij verwaarloosde
daarbij meestal geenszins werk en schrijver te zien
in hun historisch verband. Bijzonder treffend zijn
in dit opzicht de opstellen over Dante, waar hij
o.a. tegenover Benedetto Croce den
emverbre-ke-lijken band tusschen de Vita Xuova en de ('omedia
verdedigt. Vooral ook, waar hij in Dante en Wij''
zoo voortreffelijk aantoont, dat elk geslacht in
werk van vroeger tijd slechts datgene bewondert.
dit overeenstemt met eigen ideeën en aspiraties;
daarna tracht hij tot de historische werkelijk
heid in Dante door te dringen. ..Verweij zegt vun
Perk's Mathilde: ..De dichtvorm -- die van de
sonuettenreeks geeft krachtig te kennen, dat
het redeneereiid element in de dichtkunst wordt
teruggesteld". Toch staat Dante, de rrdenrerder
bij uitnemendheid aan den ingang van die sonnet
tenreeks. De zaak is dat voor l'erk de realist en
intellectualist Dante niet bestond. Hetgeen voor
Dante bij het schrijven van de Divina ('omedia de
hoofdzaak was. en wat in de Vita Nuova een ge
wichtig element vormt, wordt achteraf gesteld.
Perk zag Dante alleen van n y.ijde: de ..lyriese
avtiest"."
De Grave laat ons de historische werkelijkheid
overzien,die zich achterliet in on/c n t ij d verheerlijkt
beeld van Francesco en "J'aolo bij Dante uitstrekt
en vooral ook de historische werkelijkheid in den
kunstenaar, in het gemoed van Dante /.elf. Dante
is geen groot, nobel, gaaf mensch, geen edel karak
ter; hij is eerzuchtig, haatdragend, wraakgierig.
Hij wijst op het hinderlijke en leege in de on
beperkte geestdrift van verreweg de meeste schrij
vers over Dante en zijn werk, waarvoor zij geen
verheerlijkende woorden hoog en treffend genoeg
vinden..In een derde opstel toont hij. hoe zeel' ten
onrechte men in de ('omedia een soort encyclopedie
van de XIII Ie en XlVde eeuw heeft gezien: zeer
persoonlijke motieven hebben Dante e-rteK- gebracht
het eene te verzwijgen, liet andere te- verguizen of
te verheffen.
Het opstel over den If. Frane-ise-us en de letter
kunde treft door een gevoelig naspeureii van het
karakteristieke in Fraiicisciis' stijl en de verhouding
tot de l'rovenca'ilsche poëzie, den invloed van Sint
N.V. J. S. MEUWSEN'S
<i root s te keuze. . . . STETSONS
Franciscus op het tooneel door de voorstelling van
Christus' geboorte, die hij bij Grecciei liet uit
voeren.
In y.ijn. opstel over ('arducei wijst DeGravecro.a.
op, hoe gematigd en kalm liet verloop van de
Komantiek onder Man'.oni e.a. in Italiëin vergelijking
met elders geweest is en hoe de pagaiiist ("arducei
met zijn zeer bijzondere opvatting van het
Italiaansche Klassieke er fel vijandig tegenoverstond.
In de korte analyse van. "Piccolo mondo antico,
'Piccolo mondo mo'lerno. Il Santo geeft hij een
prachtige inleiding tot de lectuur var. Foga/.zaro.
,,Horisard en wij" behandelt niet den invloed.
dien Kejnsarüop onze Kenai;-sance-kun.-t had. een
onderwerp, datno.i altijd op een uitvoerig algemeen
onderzoek wacht, maar hij beantwoord' de vraag.
wat wij. menschen van dezen tijd. nog aan Honsard
hebbon, eï' al causeercnd, ontwerpt hij een
bloe-m.ezing, die aan alle kunst gvvoeligen de blijvende
schoonheid van Konsa:<; biedt.
/'lik een bloemlezing bestaat. De Grave had ei'
op Is rnnen wijzen, tiet is thans juist honderd jaar
geleden, dat Saint e Beiive zijn ('hoix uitgaf met
zij 11 interessante inleiding. Dit boek voldoet wel
in hoofdzaak aati de eischen van De Grave: a1 wat
hij wei zou willen verzamelen, is erin te vinden. De
Komaiitiek voelde zich verwant aan en vond steun
in de Pléiade.
Ik heb aangename herinneringen aan l'hil's
Amoureuze perikelen van Emniy van Lokhorst.
dat nu al weer een stevige tien jaar oud is. 't Is
luchtig, mondain, gezocht prikkelend, misschien
in een slechten zin; maar er zit toch diepte in en
studie, begrip en nauwkeurige; waarneming. To
mijn schande moet ik bekennen, dat De
/onnewijzer het eerste boek is, dat ik sedert van Knimy
las. Erger is echter, dat zij daarmee niet blijkt voor
uitgegaan te zijn op het pad der kunst.
De vermoedelijk speciaal Ilaagsche wezens uit
zeikere kringen in haar jongste; beie-k zijn voor
elemannelijke helft jongere en oudere heeren, welk;:
eb- vrouw /eie-ken. die he'l oogenblik-an-sich we-e-t
te' waarele-e-re-n zemele'r ethise-he e>t' lileisolise-he'
e-onsequenties" e-n ele> vrouwelijke hebben over het
algemeen. - - behalve ('laudia elan misschien
neiging tot gemakkelijk leven e-n e-e-n afkeer van
benepen moraal". Kr heerscht ee'ii sterke1
promise-nite-it ele-r sexe'ii in dit beie-k.
l)a:t.r is natuurlijk van e-e-n zuiver
knnsfstand])imt niets tegen. Maardii r.lh-s is ze>ej razenel <>ppe-r
\ lakkigge'daaii.zeineh-re-eiiige- diept e ?, zone ter een i ge-r
logische-ii gang. Het blijft mij duistei'. hoe die \\
onter, kunstge-le-erele. el e mannelijke hele l van dit hoek,
een geieei zakenman e-n een solieei gerant van ee-n
kunst handel kan zijn. a's we: hem stee-ds zoo \vai
elen ganse-hen dag en «'en deel van de-n nacht in
zijn auto op liet oorlogspad ven ele flirt e-.a. y.ien.
liet is mij onve'1-klanrba.iir. luie hij op eens na zijn
jaehtenel fuiven e'U blagilceren. e-eii echt huwelijk
kan a't.ngcian niet kans op sue-ees. al kunnen we in
het e-e-rste hool'elstuk elan ook al raden, dat hel
daareip uit moe-t draaien. \'an ee-n eige'n elie-per
zielele-ve-n. ele.,t hem daartoe- zou kunnen brengen.
merken we- niets.
11,-t boek is anelers we-l smakelijk en ine-t greint1 e
haneligheiel gese-hre-Veii. Al elie- gvspivkjes zijn
gee-stig. levendig, leis van toon. vaak nade-rend
Ze-kerc gre-nze-n. eli ? iiie-f ove-rse-hn-elen wonlen; de
situatie'S zijn vaak se-he-rp en pi-ikkelenel geteekend.
Kil dat alles is a:m elki'.-.ir gestleierd eloor de-
ge-bruikelijke- natunrbeschi-ijvinkje-s van winelvlage-n e-n /oo.
elie.' ge-ure-n van jasmijii mee-brenge-n en van verscli
gema-iiel gras. (). ei- is gven iwijl'el ;VA\. dat Ixiek
\\"oi'dt elruk gele'zen ele e'e'rste t\\'ee. elrie jaiar.
Kmmy van Lokhorst heeft stellig eenig talen!
om elie leM'ge, etppe-rvlakkige. mondaine1 wereld /,<io
vluchtig, losjes, even raak aan te geven, maar ze
si a;:! et' zelf vermo<-elel>]k te ve-ei in. /e staat ri
lde! als kunstenare'S boven.
Wat wol elf he't we-rk van Mevr. van l.okhe>r>(
vaag klaterend elile'ttantisim- naast he't knappe.
solieele' we-rk van ('oen Hissink. van wien ik voeir
he't eerst iets in hanelen kre'eg. Het is ee'ii lugul)eri'.
gruwbare geschiede'iiis. elie' hij vertelt, maar hij
he'eft e-r iets le-veiids van gemaakt, van groote.
jiangi'ijpende aanscliexnvelijklieiel. I (i.j fe'eke'iit heel
fel en. pijnlijk raak ele' gruwelen van het
cinemabe'i'rijf. !i:i".' me'ev iiv hi't bijzoneh-r van ele
l'ilmfabricage te- Herlijn, in 'je-n ate'lier van geweleligen
omvang, elat ve'iór de neeler'aag a's liie-h( si hi|)r al ha el
gediend, l Iet worelt beheerd door ee'ii ]>aar geniepige,
se'hraapzue-htige. ])oenige dire-cte'iirt jes. elie al hun
spi'culatie'planne'ii ceincenl i'eei'e'ii om Llona,. de
N'olh'dig afgewe'i-kte. e)])-ge'ëxjiloiteerde' star: Vaak
5TDAAT
DE.rs MAAG
iTIO
was ze-, in eh'ii roe-s neig van laat-iiae'ht.elijke- mgi. e i,
\"ol champagne e'ii erotische e'xeu'sseii. al we'er nu <
geaute>od naar 't filmatelier eim daar. in eli' heet,
gla/.en broeikas. omstoomd eloeir 't aan alle' kanten
a-inge'brae'lite verblindend wit e'leetriseh lie-ht haai
eix'ermeieelige . luxe-zwijmele'nile weze-n. haar liem^,
slanke figuur, ha,"! r M'oeg-rijpe- jeiigel-grat ie. haar
gi'i'affinee'rel meisje's-elarte'l s]iel e-n \ooral. ha;i!
gremte1 e'Xotische glaris-oe»gen e>p t ('iltn-negat iel' (,?
eloe'ii re))reielue'e'eren. om later eive'i- heel de wi'relel in
duizenden duistere, zweie-1-weelde-rige' bioseiuip
zalen, onder week-sl re-elende1 muzir-k-beg.-'leielii,^.
voor e'e'ii raar gemengd jiubiiek monelain e'ii ruu .
seiitimetiteel e'ii barbaarse'h. banaal en
ge'ial'inecrd als bedwelming te' dienen tegen ele
ge
vreesde, ontwe'ken. ontheiligde, kapot-ge'lrapt.
e>n toch onontkeiomb're' werkelijkheid''.
Aog enkel eip cocaïne- komt ze tot e'e'iiig fie-tiej
leven, wee-t ze zich kunstmatig te>t eenige-
mome-nte'ii van ..hoog-spamiing" eip te werke-n. ..\\an1
in zeio'n half uur bereikten elie wezens ine-er da IL
anderen in e-e-ii hee'leii dag".
In. elie nadagen van eliejie verwen-ding lie-nli n
haar elire-cteurtje-s haar af. eimzeie-men Kaar niet
hun vieze erotisch- lusten, teit ze- in haar s|ie-' be
zwijkt, in haar snoe-zige- jiyama. «\> haar lilne.t.
voetjes i'! bed kruipt om voor goed in te slapen
De groote remde blauw-grijze enigen glansden
vree-mei iremisch alsof in e-eii laatste- l riuml'-se-èm
ele- star" ]>lots ie-ts beters liaxl ge-zien, en schijn < n
re K-m en luxe en a! da.: a.; lele-re- me ie>is ma;'. t- -'!a t e . i..
stil de- eliepte. elen afgrnnel \\~as iiige-gledeii .
ICn nog ve-rele-r zien we- tiet \ erni 't i ge n l endni'!
eler i-oejaïii" in ele bra,nele-rige. zwoe:-- xiiitteiijk ' e.
v,.11 hen die anders /.ijn elan aneleren in het
«'algelijke- Hei-lijn van thans. Men bchei--ft zie-h eehtei
niet bang te maken voor te :ieli-nz-kunst als in n ia l i.
geheel-ontlionelel-sboekjes el zoo. ('oen Hissink za:_'
elen gruwel als pure- se-lioonheiel en g,!t' hem e nki''
zoo als hij hem in si'hoonheiil /.a",, i-en mnelei-n.
Inferno.
Wan' dit is het trefl'emle in elit uerk. dal uien
\-oortelnrend veie-lt sterk en fel. elat de ~e-hrij\ er elit
alles We-l \\-erkelijk veior zijn verbeelelilm 'ii -.H'
heeft, heel he-1 satanisch geval in al /ijn hi-\\ e-in_
en gebaar, zijn lijn en kle-nr: e-n hij heeft he-t e-i-n|
gezet vlot e-n ge-makkelijk, zeineb-r umliaal. in
smijdige \\eiielingen. en wij na hem >-n doeii'hen,
zien heel sterk en fe-i elat alle-s als een , ml ~t ellen, l,
realiteit.
Kr staan neig twee kleinere stukje- in dit Imek
o.a. van iemanel die blinel g'<-\\'ordi-n i- en
ondankalles eleieil- hel le-Vell eiVe-l-Weimie-ll Wcil-elt. Ik ge-lepiif.
elat die ..Ovi-rwinning" eige-nlijk mii; In-t a!lerlie--lr
van eb- elrie is.
HETBQEK
VAN DE WEEK
ik
door
P ANZINI
Vertaling van Miv. J.
HessLutomirski
f 2.25 ingenaaid;
f 2.90 gebonden.