Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 NOVEMBER 1928
2684
Dramatische Kroniek
door Top Naeff
Ootobertag, door (jrorg Kaisor
LANGZAMERHAND teekent zich du lijn af.
waarlangs de tooneelschrijfkunst van onzen
"lijd wordende is. Te midden der zoekenden, die
-ach nagenoeg uitsluitend met den vorm bezig
houden, en de aan dit streven te danken theatrale
voldoeningen en verbijsteringen, ziet men thans
duidelijk een kleine groep dichterlijk begaafde
tooneelschrijvers, gedreven door n/elfde illusie:
eeredienst aan het loutere verbeeldingsleveii.
..Nieuw" is er sinds Shakespeare niets onder do
tooneelzon. Wat aan deze moderne tooneelkunst
«?en vordering in een bepaalde richting lijkt te zijn.
berust op de wetenschappelijke ziels-ontginningen
der laatste kwart eeuw, die veel tot het bewustzijn
on aan het licht hebben gebracht, wat vroeger tot
'liet geheim domein van de gesloten persoonlijkheid
behoorde. Hoe 'men over de psycho-analyse en do
.sexueele openhartigheden in het belang van het
algemeen wel*zijn denken moge. een feit is, dat
«enige talentvolle kunstenaars dank zij dit zoeken
on wroeten naar de waarheid" tot op den bodem
?der menschenziel.en de populaire onthullingen op
?dit gebied, geïnspireerd werden. Molnar was de
voorlooper, Pirandellc is de meester van deze
periode, Georg Kaiser na hem de belangrijkste
figuur.
In. Oetobertag" ongetwijfeld de verste stap
?tot heden stelt zich het verbeeldingsleven
radicaaïvóór elk« ,,werkelijkheid". Niet meer echter.
als bij de grooten v-f n het vorige, wantrouwende en
wanhopende tijdperk, Strindberg, Wedekind, voor
wie de droom veelal hallucinatie was. on de ver
beelding een laatste toevlucht in den nood. maar
liet verbeeldingsloven ais aardsch paradijs voor een
totaal fictief, maar tastbaar in de realiteit van den
dag gedrongen geluk. Evenals bij Pirandello spoelt
hier de ziel een bijna brutaal mysteriespel, en wel
met zulk een overtuigingskracht, dat we de on
waarschijnlijkheid aanvaarden niet alleen, maar
lieseffen hoe zij tot een ruimer, een gelukkiger
be-wustzijn van dit onvolmaakte leven leiden kan.
De korte inhoud van Kaiser's mysterie-spel laat
y.ich moeilijk oververtellen. Het is een der
incon? ven ion ten van deze illusoire kunst, dat het
verliaaltjc in andere woorden dan die des dichters
liaast onuitsprekelijk wordt, en het coniiseh effect
?- zie Pirandello ontspringt uit den cliepsten
?ernst. Georg Kaiser heeft lang gezocht, verstande
lijk geëxploreerd, eer hij den dichter in zichzelf
vond, die, er intusschen men herirmere zich een
penibel voorval uit zijn privéleven altijd was,
?en ook in Oetobertag" is nog veel ..verzonnen".
terwille van het doel. dat alle middelen heiligde.
liet verhaalt dan van een /eer jong meisje, dat een
kindje ter wereld brengt, in haar verbeelding van
den man, dien zij liefheeft, terwijl in de werkelijk
heid een geheel ander de vader van dit kind is. liet
«eval is, naar den geest van onzon tijd , die uitersten
wil, extra kras gesteld en daarbij mot eiken korten
xin in de kern gegrepen. Geen inleiding. Onmiddel
lijke oriëntatie. Ken Fransche provincie-stad, een
patriciërshuis. De heer Coste, de oom en voogd bij
wien Cathérine is opgevoed, wacht het meisje, dat
haar bevalling in het verborgen bij een zuster harer
gouvernante op het platte land heeft afgewacht.
thuis. Geen omhaal van woorden, geen verwijt meer.
Hij heeft het geval, dat voor hem. een ouderwetsch
?en aanzienlijk man. d;- familie tot de straat degra
deert, verwerkt. Hij vraagt slechts hoffelijk, of de
.reis haar niet te zeer heeft vermoeid''
'fïathcrinc: Mich emiiidet nichts.
f'oste: Hu hast die schwere Zeit, die du hintor
dii- hast. gut berwundcn.
Cathérine: Ich erlebte nichts schweres.
Hiermede liggen de beide werelden al open. Wat
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Oroote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
kon er ,.zwaar" zijn bij het lichtend wonder, dat
zich aan haar voltrok. Bakerpraatjes, voor wie van
het groote geheim niets verstaan....
In het uur haver bevalling heeft Cathérine. die
voor het overig;1 met haai' glimlach van Mona Lisa
hardnekkig gezwegen heeft, nmaal een vreemden
naam genoemd: luitenant Jean-Marc Maivien, Fitst
is zoowel do oom als de gouvernante een raadsel
waar dit angstvallig bewaakt en oogenschijnlijk
zoo ingetogen meisje, dat nooit deze provinciestad
verliet, dien man ontmoet kan hebben. Niettemin
heeft de heer ('oste geïnformeerd, en ervaren, dat
er te Parijs inderdaad een luitenant van dien naam
bestaat en hem ter confrontatie opontboden. Hij
zegt het zijn nichtje kort en zakelijk. Wat gebeurd
is1, is gebeurd, ieder heeft ten slotte het recht over
zichzelf te beschikken, maar het kind mag daarvan
de di,po niet zijn, hem komt een wettige vader, en
de naam van zijn vader to;-.
luitenant Marrien. een charmante blonde jon'j;o
man, verschijnt op het appèl. . . . en begrijpt geen
woord van wat hem wordt meegedeeld. Hij her
innert zich niet ooit in dit stadje te zijn geweest en
van mademoiselle Cathérine Coste heeft hij nog
nooit gehoord. De oom veronderstelt natuurlijk
niet anders dan dat hij met een lafaard te doen heeft
die zich aan de consequenties van zijn daad tracht
te onttrekken.
Dan volgt een allerliefst tooneel de confron
tatie. Daar ziet ze hem weer, den held harer
droomen, dat is het voornaamste, dat is eigenlijk al !
Zóó schuchter-blij treedt zij hem tegen. . . . En hij
staat. . . . als voor het levend geworden beeldje
onzer lieve Vrouwe. Met haar rustige, van innerlijke
bevrediging zacht stralende stem herinnert zij hem
den dag 11 October het middaguur, waarop
zij hom voor het eerst zag. En inderdaad, thans
schemert hem ook iets vóór: best mogelijk, dat het
dit stadje was. waar hij op een dienstreis den
vorigen zomer op de trein-aansluiting naar Parijs heeft
moeten wachten. ...
..Von Mittags bis Nachts". Zij weet het precies.
De oom ondervraagt. ('athérine antwoordt:
..Am Mittag betrachteton Me vor einem Juwelier
die Auslagen. Am Naclmüttag kniel en Ho in der
Kirehe vor'm Kruzifix. Am Aberid sas/en Sie in
einor Loge der Opor. l'nd Nachts. . . .
Marrien: Nachts reiste ich.
Cathérine: Nachts rusten Sie nicht".
Werelden glijden elkander in duisternis voorbij.
De verwondering vindt geen uitweg meer. Cathérine
glimlacht. Luitenant Marden wil den heer Coste
bewijzen, dat hij met den nachttrein naar Parijs
vertrok: in het presentieboek staat zijn naam en het
uur van zijn aankomst opgoteekend.
Coste: Dit is een bewijsstuk, dat te. onderzoeken
is. Wat kan je daar tegenover stellen. Cathérino?
('affiérinc (/luititeri'tid) : liet kind.
liet overige met een e.ikel woord. De oplossing
do reëele althans -?volgt snel. De slagersknecht
Leguerche, de vrijer van de meid. komt vertellen
hoe hij op een nacht, het huis binnengeslopen om
zijn Sehatz te bezoeken, op de boveiigang plotseling
door een meisjesarm een kamer werd binnen
getrokken. . . . en presenteert zich als de vader van
juffrouw Cathérine's kind. De man liegt niet. Zóó
is het gegaan. ..Freule Julie", ..Mademoiselle
Bourrat", het geval is in de litteratuur niet vreemd.
Maar hoe ,.anders" werd het ditmaal dom-
dirhteroo»en beschouwd ! Met hoe aandoenlijk sto
eijnsche, verklaarde en verheven overtuiging verdedigt
dit meisje. ..ontmaskerd", het denkbeeldig vader
schap van den man die haar jongt- liefde wekte op
het eerste gezicht. Met wien zij. nadat hij onbewust
de roos in haar hart had geraakt , in haar
bovonmenschelijke, pure verbeelding, in i'-éii
hiH'tstoehtelijk elan de gansehe vervulling van haar 7iiaagdolijk
verlangen beleefde: de lingen wisselde, die daa.r
schitterden achter het vensterg'a,s bij don juwelier.
voor het altaar knielde.?zijn naam las zij in zijn
omgekeerde nniformpef, die vóór hem lag op
ging aan zijn zijde naar het ..groute feest" in de
holvorlichte opera. Kn daarna, op «Ie stille bovcngang
van haai- huis. zijn innig verbeiden voetstap hoorde.
het kon geen ander zijn, de deur opende, niet
g.'sloten o:>gen in zijn armen lag. on hot ki/id baarde
in zaligheid ....
Ik vrees, menigeen zal aanstoot nonion aan deze
kleine heilige uit de Ki-ansche provincie, en ik wil
wel bekennen, dat het mij ook liever -/.nu zijn ge
weest wanneer de Jo.sof. die aan doy.e onbevlekte
ontvangenis te pas moest komen, een ander beroep
had uitgekozen dan nu juist dat van slager. . . .
Maar niemand zal de vraag kunnen ontwijken, die
achter deze legende opdoemt, on maai- zelden in de
VAN DER HELST SIGAREN
GOEDE SIGAREN IN EEN BESCHAAFDE VERPAKKING.
TOEGEPASTE KUNST
door Otto van Tussenbroek
Twaalf lioiitwiK-ileii door llaii Krii£
Hij den uitgever Goddard (..Boek en Periodiek'')
te 's-Gravonhago verscheen een map met, twaalf
houtsneden door Ifan Krxt/ met eerie inleiding van
Johari Schwenke.
Ik kan het. ook al waardeer ik de vriendelijke
bedoeling van deze inleiding, niet met den heer
?Sehwenke eens zijn. want de vormenspraak waarvan
K-rug zich als xylograaf bedient is waarlijk niet
zoo vol ..besef der eindeloosheid" als beweerd
wordt. Over afdrukken als Voluwsche schaaps
kooien. Verwaaide Dennen. Duinrand of Schaaps
kooien op Texel zegt do inleider: ..Een simpel
spel. nietwaar, van wit en zwart, maar voelt go
hoe hier uit het breed gohouwetio het vloeiende
leven stijgt, hoe in donkere randen langs lichte
banen het onuitgesprokone zich beweegt als in een
mysterie, omdat het.... onuitsprekelijk is?". . . .
Als ik dan. na dit te hebben gelezen de bladen
bekijk, kan ik er niet anders in waardeeren dan
het werk van een jong en weinig modern aangelegd
houtsnijder (zooals ik er een aantal ken) die eigen
lijk met eeiic lieve argeloosheid en met een prettig
talent voor compositie (welke traditioneel aandoet!)
zijn prentjes geeft. Niet meer en niet minder. Het
gaat eigenlijk niet aan hem het .,mecr" op te
willen dringen, noch past het mij hem om het
..minder" te laken. FI ij is immers eerlijk en een
goed handwerksman .die het hout kent en het geen
geweld aandoet, maar wien men met hoogdravende
aanprijzing geen dienst bewijst. Integendeel !. . . .
wereld zoo openhartig beantwoord wordt, als hier:
hoeveel kinderen zonden, indien zij in de /.iel, in
plaats van in den schoot hunner moeder geboren
werden, de trekken verraden v 11,11 een anderen man
dan den toevalligon vader.... Boven, compromis
en dépi'. het maakwerk aller ..omstandigheden",
stelt hier Kaisev de natuur in ha,ar edelste conse
quentie: een vrouwenhart, dat blindelings trouw
blijft aan de waarheid in zichzelf. De triomf van de
goddelijke idee.
Luitena,nt Ma.ri'ieii. <lo<ir deze argelooze. trouw
boven elke andere overweging ontroerd. Ja-at zich
vrijwillig in ('athérine's verbeeldingswereld je
opnomen. Het kind. dal hem ..so ahnlich" is. zal
zijn wettigen vader hebben. Hij neemt haar in zijn
armen en fluistert : ..Cathéi-ine. wie begann es? Kn
zij antwoordt: Weet je hot niet? Murrirn: Alles
vergat ik. om het van jou voor het eerst te hooren.
Waar ontmoetten wij elkaar voor do eerste, maal
l('tttlirrinc: 's middags vóór den juwelier. Al/trrii'n :
Daal' verbonden ons de ringen. Knt-oen':' ('<it/«'i'iin':
Ik knielde naast je in do kerk. Murr'x'n : Ons huwe
lijk ingezcgen'd. Kn toen:'"
Zóó herhjvilt zich do lieve litfinei dor zonde, thans
a.ls een tweestemmig hymne ..jij en ik", en a,l ile
rest verglijdt ....
Doch helaas, tusschoii dit wat zoo natuurlijk en
/oo goed kon zijn. blijft hot aartlsohe, de
onvorbiddellijko realiteit: de slagorskneeht Leguerehe
on zijn onverzadigbare chantage. Het sprookje
kan niet beginnen en hot- stuk kan niet eindigen
zoolang hij op eiken drempel van het eluk verrijst.
Luitenant Marrion heeft zijn degen.... Tor ver
dediging thans van /.ijn wollig vaderschap. Kon
schreeuw klinkt op uit den donkeren tuin.... Do
veiligheid van moeder on kind zijn verzekerd.
liet Sehaiispielhaus uit l liissoldorl' zal op l Milozer
dif bij/omlore .. l .iebesst iiek ' van f'eoj'e; Kaiser
voor den Hot l enlainseheii Kunstkring vertootieti.
Men behoeft niet te vragen wat et bij deze precaire
gelegenheid van do bezetting der rollen, van den
mysterieiisou glimhioh der prerapliaé'litiselie
jonkVmim ;tfh«llgf .'