Historisch Archief 1877-1940
No. 2684
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 NOVEMBER 1928
THE FISK JUBILEE SINGERS
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door B. van Vlijmen
The Fisk Jubilee Sïugers
Concertgebouw
M KT zijn vijven stemden zij daar op
het podium, stille, in hun zwijg
zame soberheid zoo aristocratische
negers, vijf prinsen van het zwarte
land. in. luin goed zittende,
uniformgelijke sinokings. Zij stonden daar voor
<lc volle G root e Zaal Concertgebouw,
voor dat /elfde publiek, dat er
Josephine Baker had zien dansen en
booren zingen, dat er Whiteman's
jazz?orkest en de Revellers had toegejuicht
?en dat nu vol nieuwsgierigheid keek
naar .,die negert--". En zij zongen. Het
was een oogenblik lang iets
ougelcofeiijks. Kon men zóó zingen in een con
certzaal van Europa? De glimlach.
die nog om onzen mond was, om dat
middelsten zangert je. dat met zijn
grappig kaal geschoren babyhoofd wel
een negertje leek. uit de ..Duizend en
een nacht"-ve.rtellingen weggeloopen,
verstilde dadelijk. Zacht en toen duide
lijk zette het in. Kr was niets meer van.
<:en zingen voor een publiek, het werd
direct verheugd tot inenstfttn geroepen.
..(iood news, the chariot is coming".
Zelfs al waren de idealen van dit
negergeloof on.s vreemd, zelfs al spra
ken de naïeve woorden van de teksten
ons niet dadelijk aan. het kwam tot
ons. zóó fluisterend van ontroering.
zoo innig verheugd uit ontroerde har
ten, dat men waarlijk met zichzelf als
toehoorder verlegen was, het bijna als
een soort profanatie voelde, dat m;-n
daar maar zat te luisteren naar een
zingen, dat voor deze zangers zoo dui
delijk een gewijde handeling was. Ieder
van ons, die meende, dat de ,.Spiri
tuals" wel een soort van jazz zou wezen
of tenminste iets zooals de melodieën.
die als blues door onze danszalen gaan,
moest even met zichzelf geen raad ge
weten hebben. Dit was een soort
choraal-zingen. maar zoo spontaan, zoo
gevoelig van samenklank, zoo intiem
ook van geloofsuiting als wij in de ge
wijde muziek van Europa nauwelijks
kennen. Dit was doorleefd, toen het
geschapen werd en het was doorleefd,
toen het gezongen werd. Er was geen
enkele schaamte in dit belijden, het
was opreclit. zóó oprecht als alleen
s!ij kunnen wezen, voor wie alle eigen
waan heeft afgedaan. Wij kunnen
het ons voorstellen hoe zulk zingen
van deze Fisk zangers, toen het. nu al
weel' zooveel jaren geleden, voor het
oerst door de ooren van blanken waar
lijk gehoord werd, als een openbaring
-werkte: het verging ons Maandag
avond in de Groot e /aal Concert
gebouw '-ven 7.00.
Ilenry Osgood schrijft in zijn boek
over jazz hoe een negermoeder, die al
haar kinderen op n na verloren had.
van een bepaalde melodie zeide:
..I likes Foor liosy" better dan, all de
songs, but it cain't be sung widout a
full heart an' a troubled spirit".
Wij zouden dit ook van die
neger,,spirituals" kunnen zeggen: zij kun
nen alleen gezongen worden door deze
Amerikaansche negers. geslachten
lang opgegroeid in slavernij, met geen
goed. geen eigendom, zelfs geen leven.
maar alleen hun geloof in. een hier
namaals, dat de slechte aarde, waarop
zij hebben moeten verblijven, ver
goedt in haar gelukzaligste gedaante.
d.w.z. wat voor deze verkochten en
geminaehten haar gelukzaligste ge
daante moest toeschijnen: een heerlijk
vrij bestaan in een heerlijk land zonder
zorgen en. waar ieder, ook de blanke,
met hen als van broeder tot broeder
sprak. J let geloof in een hiernamaals
hadden de blanke zendelingen, er op
uit hun zwarte zielen te redden, hun
gegeven, maar den vorm en de be
woordingen, waarin zij dit geloof in.
hun ..spirituals" goten, was van hun
zelf, had het rytrne en de zeggingswijze
van de Afrikaarisclu' fantasie. Melo
disch stamt de ..spiritual" van liet
proteslantsche clujraal al'. d.-:,t de
neger in de kerkjes en op de open
veldpredicaties als de toegewijdste had
meegezongen. Echter, de vorm. in de
wijze van stemvoering aan die van den
jazz verwant, is een eigen schepping.
oen soort beurt- en rei-zingen, im
provisatorisch van inslag. Kn ook het
zingen zelf. dat onmerkbaar inzetten
en zacht verglijden der tonen, dat de
negerstem iets van hel geluid v ft n een
saxophoon geeft, bezit een geheel
»'"';;en techniek, indien wij dit volmaak
te geheel immaterieele
klankvoortbivngen. dat alles opcniaal voor de
innigste zielsexpressie, nog een tech
niek mogen noemen: de eenvoudigste
samenklanken hebben nog iets
ongewoons van geluid, geven nog een ver
rassend klinkend akkoord, trillend
dooi' de ontroerde stemmen.
Wij hebben lui deze jubel-zr.ngers
vftii Fisk gehoord, stammend uit de
school, die zich alleen over geeft aan
het gewijde lied der Ameiikaatischc
negers, vrij nu. maar de traditie van
het eens zoo groote lee:; als een cultus
in hun harten bewarend. Men behoeft
geen negro-maan te wezen om toe te
geven, dat dit een d< r grootste aan
doeningen is geweest, die men van
/.ingen kon ervaren.
Behalve de spirituals /.ijn er nog een
paar ,,plantatiori-son;-;s" ten gehoore
gebracht en het was een welkom.'- af
wisseling: het bracht even verscheiden
heid in emoties, die op den duur te
sterk wét-den voor ons. die het niet
gewend zijn. Men heeft de Fisk Jubihe
Singers toegejuicht als koningen, m -n
heeft geschreeuwd en nv-t zakdoek,-11
gezwaaid en bescheiden zijn deze
zangers gekomen en zijn ze weer ge
gaan, trouw aan de roeping, die van.
hen boodschappers wil. geen kunste
naars, wier harten roem en ijdelheid>
bevrediging zoeken.
CONSTANT VAN WFSSKM
Een Spaansch werk over
Lope de Vega van een
Hollander
l/ope de Vegfi (I5(°>2lli.'M) was i-i-n
Spaansch dichter van huit.ingewone
begaafdheid en t'atielaeht ige
pri.dnctiviteit: hij schreef, behalve tal van
andere werken, meer dan 1.100
touiieelstukken, waarvan er thans img
12S over zijn. T.itaal vergelen
gedmvndc de ISde eeuw en een groot
deel van de l!Me. leefde 'Jaarna weer
bela,iu.>;ste!ling vor hel» op. In I.SItlJ
begon de /tV'// .\<'ti(lt'iiti<t l'i*]ni <i<-l<t
een uitgave der overgeblex en werken
VUIL den dichtir. Deze uitgave, die
haar groote verdiensten heef!. vooral
wat betre!'! de eerste 1.1 foliodeelen.
WelUe verschenen ond< r <!?? auspiciën
A an den hoogst bek>,\an>en en
liilentvollen geleerde ^ïciicixli'" // l'i'lii'in
had echter dil gebrek, dat nieii bij
d-vaststelling van den tekst te weiniu'
kritisch te werk \\as gegaan, lïi.j den
voortzette!' van. liet werk van M. >
Pela\o. bleek dil nog sterker, l'!r is
dus voor de SjKiunschc philologii- <>p
dit terrein nog wel het een en ander
Ie doen ei; nu dunkt het mij voor die
philologie een ue'nkw* nsch waard.
dat de heer Vini limit. die kort
geleden den leerstoel voor het Spaansch
heeft ingenomen, welke aan de l 't recht
sche l'nh, ersiteit mei medewerking
der Spjumsche regeering is gesticht.
een uitgave van een van l.ope de
Ycgii's tooneelwerken voor zijn proef
schrift heeft gekozen*). Kilt housiast.
geleerd ILispanist. die /ich beweegt
in de I.eiuiiia castellaiia als in zijn
nKiederta.'ü. is hij bovendien geschoold
philoloog (doctiirandus Xed. Letteren.
leerling der l't reclilsche hoou'eschonl).
De heer Van Dam \eivenigt dus \ ele
«HKiliteitcn in zich. die zijn werk t en
goede konden en moesten komen en
die 'l gemaakt hebben lot een hoek.
da( naar nii)n nieeninu'. een voorbeeld
kan zijn. vooral in Spanje, voor
eve.ntneel volgende uitgevers van
lekslen van l.ope de" Vega. D.- heer
\"an Dam heeft de uiterste zorg
besteed aan de vaststelling van den
tekst. In de. in S hoofdstukken inge
deelde K studio preHininrtr, geeft h'j
i'ekenschap van zijn onderzoek om
trent het stuk dat hij gekozen heeft.
Daar wordt men ingelicht omtrent
het handschrift, over uitgaven, ver
talingen eii navolgingen. Verder wordt
er een analyse van het stuk gegeven.
er wordt gehandeld over de opvoering,
over de bron vuil de in het stuk ver
werkte stc.f en hoe L. de Vega, die stol'
veranderde, over de versificatie,
kortom over alles wat maar eenigs/.ins
van belang kan zijn.
\ a:i Dam schreef zijn boek geheel
in het Spa.ansch en uit hc< werk
straalt, behalve grondige kennis, een
groote liefde en toewijding voor zijn
onderwerp, 't lleele boek. ook dooi'
zij 11 uit voering als boek /.elf. is een
mooi werk, waarvoor de heer Van
Dam de erkentelijkheid verdient van
allen, die belang stellen in Spaansche
literatuur.
Dr. (i. C. VAN 'T 1IOOC
*) El Castigo Sin Vtngan^a. Tragcdia de Fi't'y
l.ope l'clix tic Vc^a Carpio Edición conforme
al marmscrito autogral'o de la Ticknor Library
de Boston, publicada con las vanantes de los
impresos, un estudio preliminar de la obra,
notas al texto y tres facsimiles por. C. F.
Adolfo van Dam. i' Nuordlioff, 1928, Gronmaa,
(Holianda.)
Madrid Mcliciones de ,,La Lectura", Faseo
de Recoletos 25 Paris Honorc Cliampion
llditor Quai .Ma!a(]iiaN 5.
Boekverkooping
Uurge slijk \ Nieniiiuis te l.eilen
zullen van lü2S November a.s.
een veiling houden va.n boeken «,]> het
gebied van: Gesc.hicdenis.
Aardrijk.--kunde. Kechtsgeleerdheid. Staal
Imishoudkunde. Godgeleerdheid, Kerke
lijke geschiedenis. Klassieke Taal- ell
Letlerkunde. Kunst. Geïllustreerde
werken, enz.. Oostersche en
Kuro])eesche Taal- en Letterkunde. Genees
kunde. Scheikunde. \Vis- en Natuur
kunde, l'laut- en Dierkunde, uit de
bibliot heken van Mr. S. ,1. L. v. A al t en,
Dr. \V. .1. Lenle. H. .1. ,\otoboom en
Dr. C. M. H art ou'.
Op 12, 13. t l en 1.1 No\ eml er wor
den bij H. \\ . l', de Vries alhier de
bibliotheken Leveild van de ln;eie:i A.
C. Ki-iiseman. dr. .L Niciiwcnhnyzen
Ki'useman en l'. Jongkind. Kijkdagt 11:
9 en 10 Novembe'.-.
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBAGH- Haarlem