De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 10 november pagina 17

10 november 1928 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

No. 2684 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 NOVEMBER 1928 m VIKD SICH-S OBEKLECEN Teekening, per karlograaf over grooten afstand overgebracht. De streepjes zijn het gevolg van fading" RADIO-FO TOGRAFIE door L. J. VAN LOOI IN ons voiij' artikel schreven wij over het radiof jtogTdfie-systeem Telefuaken?Karolu.s en verklaarden daarvan, dat dit zér geparfectioneerde systeem aan de ontvangstzijde een te ingewikkeld apparaat vereischt om door amattUi's te worden b;;nut. D.; ralio-beelduitzindinge:i, die dezer dagen door Daventry z jii gedaan. Beeltenis van Ludwig von Beet hoven, met het systeem Bruun en Peter sen in ongeveer drie minuten overgebracht geschieden dan ook niet met het Telefunken - Karolus - systeem. Men gebruikt er een systeem voor. dat aan den zendkant, waar immers toch de ingenieurs zitten, niet veel minder inge wikkeld is, maar waarvan het ontvang gedeelte bizonder eenvoudig is. De ont vangers moeten echter met een veel minder geperfectioneerd beeld ge noegen nemen. Daventry en ook Zeesen, het groote Duitsche station, gaan het Fultonsy.steem, den ,.Fultograaf" gebruiken. Het verschil bij den zender zit hoofdzakelijk in de manier. waarop de foto-electrische cel het weerkaatste licht ontvangt. Deze cel is bij den Fultograa.f binnen in de trommel aangebracht. De trommel is doorschijnend en de over te zenden foto is op een film gebracht. De film wordt op de trommel gespannen en de lichtstraal wordt er op gericht. Door de film en. de trommel heen treft de straal de foto-cel en verder is alles principieel precies eender als bij het Karolus-systeem. De schroef draad is grover, zoodat de foto vlug ger langs den lichtstraal is. en de lichtstraal is ook dikker. Er zullen dus wa,t minder nuances van. de foto worden opgenomen. Het ontvang apparaat is echter zér eenvoudig. Daar hebben wij dezelfde trommel, die op de bekende manier wordt ge draaid en voortbewogen door een veerwerk. Op tamelijk eenvoudige; manie-r wordt er voor gezorgd, elat de trommel automatisch met de1 zeneltromme1! ongeveer ge-lijk loopt. Op ele ontvangtrommel wordt een vel letje1 papier gespannen, dat, te-voren. ele>e>r e-en oplossing van joodkali e'ii stijfsel is gehaald en daar goed mee is doordrenkt. Dergelijk ge-pre-pare-erel papier zal op ele- plaats, waar men e r een clectrische-n stroom doorheen. stuurt, si'pia kleuren. Op ele trom mel, elus e>p het, papier, rust een. fijne stift elie ele- e-e-ne- pool vormt van den stroom, elie1 uit ele-n ontvanger naar liet foto emt vangappa.ra.at is gevoeld. De' andere pe>e>l is nie-f ele trommel verbonden. Wanneer elus nu de ti'eimmel gaat draaien, zal de- stift ee-n schroe-flijn over lie't, papier beschrijven en te-lkens als e-r stroom wordt. eloe>]'gevoerd, he-t papier doen verkleuren. Hoe sterker ele stroom, hoe meer jood. vrij zal komen en hoe donkerder het papier kleurt. Op eleze wijze krijgt, men ee-n zeer bruikbare reproductie. Ken derde; systeem, dat misschien in ons land toepassing zal gaan vinden, is ontworpen door ele ingenieurs Bruun en Petersen. Principieel al weer precies hetzelfde, met het ver schil aan den zendkant, dat daar het lichtstraaltje op de; originee-le; foto wordt gericht en vervolgens door middel van een lenzenste-lsel op de; foto-cel wordt geprojecteerd. Bij dit stelsel behoeft dus niet eerst een tufischenopname eip ee-n doorschij nende film gemaakt te worden. Van. ele resultaten, niet elit stelsel behaald, drukken wij bij dit artikel een clich af. Kr dient, echter bij te- worden verme-ld, elat deze teeke-ning niet, per raelio is ont vangen.maar langs ele. lijn is eiverge-bracht. Verse-hil maakt dit eige-nlijk niet. --- sle-chts is ele- kans op moeilijkheeleii bij ele- raeliooverelrae'ht grooter. \'an eleze- stelsels is in de- naaste toekomst ze-er zeker e'e-n groette huil' te verwachten bij r«die>-lezingen. spe e-iürvl \ eieir ele se-lu.-len. .luist he-t. groeit eouge-mak bij elit soort lesse-n was teil elusvi-r ele einmogelijkheid om i'\eu niet, een krijtje een sehe-tsje- op h'-t zwarte- lloi-el Ie te-e-ke-ne-n. Braziliaansche revue in Haarlem door Mr. Henrik Scholte (3 Schouwburg Jaii«w<-ft' SINDS Mallet?Stevens op den Boulevard zijn Cafédes Plaritetirs de Sao Pal o schiep, is er in de kunst over Braziliëniet meer gepraat. Maar nu hoeven wij ook niet meer naar liio de Janeiro om daar een uitheemsch revue-leven te savoureeren. Ken eenvoudig trammetje naar Haar lem bleek voldoende om een allerzonderlingste /ondagavond-premi ere te beleven, waai op een zang- en danslustige horde uit de wereld, waar de goede voetballers groeien, zich op wederzijds luidruchtige wijze verbroederde met het winnend elftal van IJmuiden en omstreken, liet valt overigens te betwijfelen of de/.e festiviteit, waarin men ge meenschappelijk oude yells uit de voetbal-Olympiade ophaalde, wel op de juiste waarde geschat is. liet zal er misschien mee gegaan zijn als met de negerrevue's, die den oceaan overstaken: iii Italië, in .Frankrijk en in Dnitschland liet men veeren vallen., de beste nummers werden weggekocht, of wellicht weggehuwd. H est een kleurrijke lappen deken, wat al hieruit bleek. da.t men ons successievelijk toesprak in het Kngelsch. Spaaiisch. Indiaanse!). Italiaanse)). Kransch. Russisch en natuurlijk vooral veel Duitse!). Maar voor een revue niet een minimum text is df't te vergeven, wij hebben hier de laatste jaren \\ el uit zonderlijker 1(llen gel)ooi-d. Kn dit is liet voorn;v?.nii-te, ei- wa,s d;';irii;',ast een hestandcleel: een i ivei-i-ompelc nd lau. sloi'dig. schreeuwend. maar expressief en vita,::l. dat ik hij gelirek a !>.n beter geneigd ben voor Kra.zilicc.nsch te honden. Kn dc.t deel was in, zijn onstuhnigen volksa.'u'o1 soms verrukkelijk. Wij klagen vaak over de muffe etalage van dure eostnmes en het gebrek a::n \aart en leven in onze revues. Deze had van liet laatste eer te veel ! Men kon glimlachen om de naïeve schuchterheid, waar mee soms een enkel tamelijk armoedig revne-eostuumpje wcrui opgedragen, om mislukte VVcstersche vergissingen als ..Cleopatra, de Strijd met de <üftsla.ng" (slangen van Hagenbeck, nx'Idt het. pro gramma, naast de gebruikelijke leveranciers van oost unies en sjawlsi, eveneens om ..De Koep naar Casa nova",) ..uitbeeldings-pantomime naar motieven van den erotischen vrou wenv< r'.eider door a.lle tijden heen" dit p.lles is inderdaad Schuilere Maar waar zij kennelijk echt zijn de Boliviaansche. Venezolaaasche.. Argontijnsche. Mexicaansche en Braziliaanse!)<> liederen en dansen. daar zag men, tegen kleurrijke achter doeken aan. kortstondig en uristuimig een evocatie van leven onderhet Zuiderkruis, dat een ander ra-, met dergelijke primitieve middelen niet zoo spontaan had kunnen op roepen. Kr waren enkele mooie stemmen onder met een eigenaardigmelancholisch en sonoor timbre, en el' Wc?,s voora.l ook Sacha Morg<>w,< in een paar nationale danken, t<korte fragmenten helaas, /oo zag men .tlians eindelijk eens een goed. samba, kruising van t'andango >-ii Amei-ikn.a.nsc!ie sliimmey !> fado (die men jaren geleden eens m »n<tc.nc.in.gs heeft getracht m te voeren en vooral een echte rumba: e<-n dé-i tuchteloo/.e dansen. wcir.rx jkn u;"iide colportc.ge-schrijvers vel hc.len. Verliederlijkte planters nou op hun sti'i-l'bi;d om een hv'.tste heile'lhiu smeekeii. .Mii.:'.r de best'1 h^rimn-ring van den avond l>lei-l .-e:; (Vrc.gaysche tango, heil' gezongen .-i half gedanst, dool' liilamour } Si:_nora, in eeu e<-n\ ondigen '?vijfl.'ii dansrok. en verder <]e ;vi,ns1 ekelij k. d.'Mlswoede van een jonge!/ n"«vr. Deze .José!' Kakel' en Yonng < A clou. een ga,nclio-duo. dat al.- < ."ig/ri'-el voriété-numnier goud waard is behoorden mede tot de koopjes, die bij de veelvuldige revue-pe-seerniL, tot het geluk van Haarlem (en ir, <1. komende maand ook van.Amsterdam over het hoofd gezien zijn. Ontvanger voor amateurs. Systeem Br mm en Peter sen

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl