Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 NOVEMBER 1928
De financieele verhouding tusschen het
Rijk en de gemeenten
door G. G. Roos
Burgemeester van Lekker kerk
REEDS elf dagen nadat de regeering in de
Troonrede een voorstel tot herziening van de
financieele verhouding tusschen het Kijk en de
gemeenten had aangekondigd, werd een wets
ontwerp ter zake bij de Tweede Kamer ingediend.
We hebben werkelijk een oogenblik paf over het
prompte" gestaan; zoo iets zijn we )>iet gewoon,
en vooral ten aanzien van deze materie hadden we
leeren wachten en dulden.
In de memorie van toelichting dringen de
.ministers Pe Geer en Kan. er bovendien met klem
op aan; dat dit ontwerp nog voor het einde dezer
parlementaire periode door de Staten-Generaal zal
worden; behandeld, Reeds het bloote vooruitzicht
op een dergelijke voortvarendheid heeft menigeen
: achterover doen slaan; in menig pers-orgaan
paarden zich oud-vaderlandsche ernst en bedacht
zaamheid tot nadrukkelijke waarschuwing tegen
overijling. Zachtjes-aan, dan breekt ook dit lijntje;
niet!
Wordt niet reeds dertig jaar gewacht? Welnu,
dan kunnen er' een paai- nog wel bij !
Het ontwerp is zoo veel-omvattend en ingrijpend,
? dat reeds de gedachte alleen aan iets, dat werkelijk
? op een hervorming gelijkt, voor velen te machtig
is gebleken.
Intusschen lijkt het, of toch de voortvarendheid
' het ditmaal /.al winnen. De regeering blijkt ernst
te maken met haar uitgesproken verlangen, en
een commissie van voorbereiding is in de Tweede
Kamer aan het werk getogen. Dezer dagen werd
e ;n 8taat->co:i! missie gvmsta'leerd. die den
alg'cmec.ie x m latregel vr,n bestuur v.f\ ontwerpen.
be loe'd in art, 4 va i he.t wetsontwerp.
Hoewel hier inderdaad een wetsontwerp van
groote beteekenis en ingrijpenden aard aan de orde
is gesteld, moet hot. bij goeden wil, volstrekt niet
onmogelijk worden geacht liet binnen enkele
maanden af te doen. Hier moet met te meer kracht
op aangedrongen worden, omdat het niet onwaar
schijnlijk s, dat in Juli a.s. dit kabinet dooi- ecu
ander vervangen zal worden en dientengevolge
alles, wat de financieele verhouding tusschen het
Kijk en de gemeenten aangaat, weer op losse
: schroeven zou komen Ie staan.
Het is niet aannemelijk, dat het Kijk dey.e tekort
koming nog zou willen stapelen op de vele andere
; tekortkomingen, waaraan het tegenover de ge
meenten reeds schuldig staat. Kii ook de Kamer zal
toch vermoedelijk dit odium niet op zich willen laden.
Er staan dus voor den Xederlandschen belasting
betaler belangrijke gebeurtenissen te wachten.
Zeer terecht toch heeft de Kegeering zich bij de
samenstelling van het wetsontwerp op het stand
punt gesteld, dat een goede regeling der financieele
verhouding onafwendbaar insluit een groote
\erandering in de afbakening tusschen het rijks- en
gemeentelijk belastinggebied, ten gevolge waarvan
het totaal der publieke lasten gelijkmatiger over
het Nederlandsche volk verdeeld zal worden.
Het wetsontwerp beoogt de afschaffing der ge
meentelijke inkomstenbelasting, de
foren-enbelasting inbegrepen.
Ingesteld daarentegen wordt een voor he.t geheele
land geldende Gemeentefondsbelasting, die bedoelt
te zijn een unificatie in gematigden vorm van de
gemeentelijke inkomstenbelasting. De opbrengst
van deze nieuwe belasting wordt geraamd op SO
millioen, welke gestort wordt in een Gemeente
fonds, waaruit jaarlijks aan de gemeenten uit
keeringen zullen geschieden volgens een formule.
waarin eenerzijds de druk der verplichte uitgaven
en anderzijds de draagkracht der ingezetenen tot
uitdrukking komt.
De/e uitkeeringen vervangen die. welk,- de
gemeenten thans ontvangen ingevolge de wet van
^4 Mei 1897.
Het Kijk staat aan de gemeenten af de hoofdzin
der grondbelasting, hetzij op de gebouwd.', hetzij
op de ongebouwde eigendommen, naar keu/e \an
elke gemeente.
De rijksbelasting op liet personeel wordt ,-('ge
schaft, en daarmee natuurlijk tevens de
gemeentelijke opcenten hierop, maar degeme.">i< en krijgende
bevoegdheid een eigen V-iteringshelasting t e Heffen.
Ten slotte zullen de gemeenten opcenten mogen
heffen op de Gemeeiitefondsbelasting, echter niet
progressief, en het getal van deze opcenten
magniet hooger zijn dan dat op de, grondbelasting voor
gebouwde eigendommen, noch hooger dan 30 plus
de helft van het getal opcenten op de vermogens
belasting.
* *
*
De nieuwe' rijksuit keering blinkt in drieérlei
opzicht uit boven de geldende; in de eerste plaats
zal zij zeer belangrijk hooger ?ijn (80 millioen in
plaats van 20 millioen); in de tweede plaats zal zij
niet eens voor altijd gefixeerd worden, doch wordt
ze elke vijf jaar herzien: en i i de derde plaats zal
haar hoogte mede bepaald worden door de draag
kracht dei- gemeenten.
Door dit laatste kiest de regeering welbewust
stelling in een strijdvraag. welke steeds een voor
name factor is geweest in de debatten over de meest
gewenschte regeling der financieele T. erhouding.
Xog de staatscommissie-Van Lynden van
Sandenburg van 1921 nam in haar verslag van l Augustus
1927 een tegenovergesteld standpunt in. Het ant
woord op de vraag, of al dan niet niet de draag
kracht der gemeenten rekening moet worden ge
houden, wordt bepaald door de andere vraag, hoe
men het geheele probleem der finaneieele ver
houding beschouwt.
Kr heerscht een communis opinio, dat de
rijksuitkeering aan de genieenten zeer aanzienlijk dient
te worden verhoogd, en nok. dat in die uitkeering
tot uitdrukking behoort te komen het aandeel.
dat de gemeenten betalen ter verzorging van het
algemeen rijksbelang.
Nu komt het er slechts op ;.':irL of men a priori
a"-Mneemt. dat elke gemeente in evenredigheid moet
deelen in die verlioogiiig. Dan mag slechts gerekend
worden met de gemeentelijke uitgaven in het
algemeen rijksbelivng-.
/oo wa.^ praktisch <le conclusie der
staatscinmnissic-\Yn Lynden va.it S ndeiibiirg.
Maar dan wordt onvermijdelijk rijksgi ld
gedragen naar pUiatsen. waar men dit in geen enkel
opzicht behoeft, daar me,i er. onchuiks de
heffingvan lage gemeentelijke belastingen, ruimschoots
in alle lokale beli< efteti kan voorzien.
Kr zijn echter tal van gemeenten, waar hel uiter
mate moeilijk en zelfs onmogelijk is financieel rund
te komen, ondanks /.eer drukkende lasten, va.ii de
inwoners gevraagd. Ook deze zonden gebaat
worden door een hoogere rijksuit keering, naar
evenredigheid verdeeld, maar de schrijnende tegen
stelling mc't de rijke gemeenten zou onver/.wakt
blijven bestaan.
Kr is echter nog meer.
Het is tegenwoordig een gemakkelijk kunstje.
dat dan ook in toenemende mate toepassing vindt,
om zich door verlegging van woonplaats te ont
doen van hooge gemeentelijke lasten, en
goedkooper en geriefelijker plaatselijk burgerschap te
zoeken. In 't algemeen valt dit het gemakkelijkst
aan de meest met aardsche goederen gezegend en.
Ten gevolge hiervan worden de arme plaatsen
nog steeds armer eri zijn deze genoodzaakt steeds
hooger belastingen te heffen, en worden de rijke
gemeenten aldoor rijker en kunnen haar belas
tingen telkens nog verlagen. Door verhoogde rijks
uit keeringen, berekend naar eenzelfdeii iiuiatstaf.
kan hierin in het geheel geen verbetering worden
gebracht.
Dit wordt wc'l bereikt, als die berekening ge
schiedt i;a:M' tweeërlei maa.tstaf. waarvan de eene
is de draagkracht.
/oo kunnen de armste gemeenten liel meeM
geholpen worden, en zoo ook /.uilen /e eenige be
scherming vinden tegen de voortdurende aftapping
ha.rcr beste financieele krachten do-:r u-eiiiec-nten.
Welke in gunstiger positie vel'keerell.
/oo /al het ten slotte kunnen voorkomen, dat
een verhetei'de finaneieele Verhoud i M-;1 to--!i ;i;m
sommige gemeenten e.'ii lagere Hjkstti! k''. ;-inu
brengt, liet wet sont \\etp eelitei- voorkom! (iil.
do:H' in elk geval te g. ?! a ndeel'e!) de 11 j! k ' el J tl L'
Volgens de Wet \ all l SÜ7.
Het standpunt der regeering lijkt ons principieel
onaantastbaar juist. Doordat do gegevens ont
breken voor nauwkeurige berekeningen ontbreekt
de mogelijkheid om na te gaan. of dit juiste prin
cipe ook leidt tot juiste praktische toepa,--sjng.
Hot is te betreuren dat de regeering nagelaten
heeft die gegevens te verschaffen, waar y.e, blijkens.
verschillende' uitingen, daarover tot zekere hoogt
iwel beschikt. Deze hadden. na,a,r het mi- \
ooikomt, dan in de memorie van toelichting niet.
mogen ontbreken.
Het wetsontwerp streelt dus iiaa.r meer e^lisüt ii ?
in den algemeeneri belastingdruk; het wil ilif
bereiken door inperking van het gene--nt dijk.
belastinggebied en uitbreiding van dat v ;m lid
Kijk.
Zal dit de gemeenten niet. belemmeren in
haaiwerkzaamheden en ontwikkeling?
Wij gelooven niet dat dit behoeft.
Kr vervalt 140 millioen aan genieentdijke in
komstenbelasting: er komt terug 80 miljioen aan,
Gemeentetondsbelasting (vermoedelijk nou wel
wat meer) en 15 a 16 millioen aan giondbelasting.
.Bovendien kunnen de gemeenten de
veilemigsbelast ing in voeren, en opcenten heffen op G,-meent
fonds-. Grond- eii Vernc'g-eMsbela.st ing.
Ongetwijfeld zal in ilit complet v ft n iief'ingeii
minder elasticiteit zitten dan in de geldende ge
meentelijke inkomstenbelasting, maar '-"k d.
groote schommelingen in de gemeentelijke inkom
sten /.uilen door de nieuwe regeling groot.-ndeel».
Wol-den opgeheven. \Vcarschijnlijk zal ur».i!er,
voorzichtigheid in het \oteereii van nie'is> ,? uit
gaven geboden zijn. ma::.r dit is geen on v.-: mengd
nadeel, en waa.r beleidvol liuisgeliouileM i-, l-diodl
men daar geen vrees voor te koesteren.
De .gemeentelijke expansie z;'l We] ziji "p 1i
vangen door hd normale aeci-es dei' o'/.am??r.dijki
toekom-tig'e middelen.
Kr is ge'/egtl. (lat doi'l' hel U ,.-! solll U el ( .i,' ue
iLieentelijke autonomie wordl aangetast. i"!i OM
rechte. iK'ar het ons \ooi-koin1 : di- ;o;l. iioini'
wordt niet bepaald do,,r hd bedrag of h,-i a-nla'
der gemeentelijke belastingen, l'rincipied hliill d<
positie der gen n t en onv eranderd : in de In
meentewet is en wordt een nauwkeurige op-< .inniin^
gegeven van. de heffingen, \\«»rtoe de u.-n -inten
gerechtigd zijn.
\Vij a.chtell de \"001-gestelde regeling e->i _:??
slap vooruit, al zouden «e ook voor de per-o
belasting' liever overdracht aan de gvme.-ut.-ii
da.n afschaffing daarvan eii iiivoei-ing \:-n
zelfstandige gemeentelijke \ei-t eringsbela-1 lieg
zou bijv. ook stellig administratieve l ???-]'
i >pleveren.
Het Kijk brengt een offer van phn. l s inlll
hetgeen wel niet tot belast ingveihooging /;:.
hoeven te leiden, als we nagaan, dat de lu;tt~t.
rekeningen overschotten opleverden \ar:
'H millioen, tiS millioen en r> l millioen.
Indien te gelijk niet de nieuwe reuel'n
garantie verkregen wordt, dat ook de i \>\<->,
va.ii nieuwe uitgaven aan de gemeenten g"« ii
is en bovenal de afwentelingsmethode, welke \
in de periode-I'olijn }ia.ar hoogt ej)iint bi-i'.
radicaal wordt afgezworen, zullen, bij
aiuite(H.lthans in hoofdzaak) van dit wet-ont \\ ,-ri
publicki' g'eldmiddelc'ii v;(.n ons land op ie---!
solieder en ge/o:idel' )ia-i- geNestigd \\'''-'li-i
Uw Haar
wordt q'zond en sterk
het krijgt mooier glans
hè' wordt vrij van roos
het blijft beter zitten
h )t valt niat meer uit
iiuliai gij d t's mor^c'n-; ten \\vinij; ITUoL
lusschen de liaiulcii wrijf c en dit d'.iu: J
haren uitstrijkt, 't \"old'H.'t iedjrecii.