Historisch Archief 1877-1940
70
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 NOVEMBER 1928
No. 2685:
Van Marle's Standaardwerk
door Prof. Dr. W. Martin
WIJ durven gcrustelijk veronder
stellen, dat de lezers van dit
weekblad, dezen titel lezende, on
middellijk zullen weten dat wij liet
tiende deel van ,,The Development of
the Italian Schools of Painting-" be
doelen, want Dr. Rainiond van Marie
heeft met dit werk een dusdanig suc
ces, dat het steeds meer bekendheid
verwerft. Het heeft de voordeden van
alleen waarlijk degelijken
kunstwetenschappelijken arbeid (er zijn nergens
bladzijden tusschen die, in de ruimte
esthetiseerend, niets zeggen of wel het
gezegde vertroebelen). Kn toch is van
Marle's werk, ondanks de onvermijde
lijke beschrijvingen en opsommingen,
verre van vervelend. Integendeel, het
is boeiend, interessant en soms zelfs
amusant.
Wij beelden ditmaal geen illustratie
uit het laatstversclienen deel af, doch
het portret van dezen werkzamen jeug
digen Hollander in Italië, geschilderd
door Miss Enid Mountfort, die de ge
lijkenis uitmuntend heeft weten te
treffen. Deze gemoedelijke, maar ern
stige man met scherpen critischen blik
werkt nu al minstens zes jaren aan die
in 't Engelsen geschreven Italiaansche
kunstgeschiedenis, die al het oudere op
dit gebied vervangt en in menig op
zicht nieuwe gezichtspunten brengt.
Raimond van Marie
Ook in dit tiende deel wordt veel
anders gezegd dan wij het gewend zijn
en worden bovendien tal van nieuwe
beschouwingen gegeven. Het deel be
handelt de eerste generatie van de
15e eeuwsche Kenaissance-schilders in
Florence. Het is geïllustreerd met 11
lichtdrukken en 344 autotypieen, en
telt 605 bladzijden, het uitnemende
register inbegrepen. Druk en indeeling
zijn voortreffelijk, gelijk wij dit van de
uitgevers, de fa. Martinus Xijhoff.
gewend zijn. Ook de keuze der af
beeldingen lijkt ons zeer gelukkig.
Niets esscntieels mist men, en wie zou
de vele detail-illustraties (b.v. die naar
den Uccello in de Ufi'izi). die zoo bij
zonder leerrijk zijn, willen missen?
Ook zijn, gelijk in het vorige deel,
wederom enkele teekeiiingen afgebeeld
als welkome toelichtingen bij liet be
toog.
Vóór de:i titel vindt men het portret
uit een der groepen der
Oarminefresco's, dat vermoedelijk MasaciMo.
den genialen grootmeester der
Kloreiitijnsche vroc>g-reiiaissa:ice. voorstelt.
Ken stille man. maar met open oog en
vastbesloten mond. Met bij/onder ge
noegen leeit men de boeiende inleiding
over het classicalistne in ile
lien;iiss:uice, waarin de schrijver wijst op liet
groote onderscheid in de wijze waarop
de middeleeuwen belang stellen in de
antieke kunst en die. waarop de
Kenaissance zich ervoor interesseert. Hij
wijst voorts op de internationale
eultureele beteekenis van Florence,' sedert
het begin der 15e eeuw, toen drie geni
ale mannen, Brunelleschi. Donatello
en Masaccio er den toon aangaven, en
vestigt er de aandacht op. dat de ken
tering, waaruit de Renaissance wordt
geboren, zich zoowel in de architec
tuur, als iri de sculptuur in weinige
jaren ( ± 1410?1430) voltrekt binnen
Florence, waarna het overige Itali
de vormen, mutatis mutandis, allengs
overneemt. Tevens toont van Marie
aan. hoe zoowel Brunelleschi als Dona
tello in 't eerst nog gotici zijn. en hoe
de schilderkunst in dezen achteraan
komt. Fra Angelico, in 1387 geboren,
wordt eerst laat een aanhanger der
nieuwe richting, en Uoeello, Domenico
Venezian') en Masaccio, geboren tus
schen 1397 en 1401, waren uitteraard
te jong om reeds belangrijke werken
te scheppen toen sculptuur en archi
tectuur reeds nieuwe wegen gingen.
Met een beschouwing ovei de:i rol der
Medici als kunstbescliermers eindigt
de inleiding. Dan volgt een hoofdstuk
over den very good, very gentle and
very holy Fra Angelico, waarvan liet
merkwaardige is, dat de schrijver erop
wijst, dat hij onmogelijk al het hem
toegeschreven werk alleen kan hebben
gemaakt. Hij neemt aan. dat hij helpers
heeft gehad bij de fresco-versieringen
in het klooster San Marco en bij enkele
groote altaarstukken. Ook ziet van
Marie in enkele tafreelen van de door
den Frater in het Vatikaan beschilderde
kapel de hand van. een helper. Het is
een genot, den schrijver te volgen niet
alleen in zijn bewondering voor den
meester, maar ook in de beschouwingen
waarin hij aantoont hoe Fra Angelico
allengs van de lineaire gotische over
gaat naar de ruimte zoekende vormen
der Renaissance.
Ken afzonderlijk hoofdstuk is aan
Fra Angelico's volgelingen gewijd.
Aan Strozzi schrijft hij o.a. toe
het bekende Laatste Oordeel in het
San Marco-Museum te Florence, dat
nog steeds Fra Angelico heet. maar
waarin vele critici reeds helpers-hand
hebben vermoed. Van Marie meent,
dat het aandeel van Fra Angelico in
dit groote werk slechts klein is. In dit
hoofdstuk staat meer dat eenigs-/.ins
revolutionair" klinkt, maar de kans
dat van Marie, die bijzonder scherp
onderscheidt en overtuigend argumen
teert, gelijk heeft, lijkt mij groot.
De stoere en tegelijk gevoelige
kontoeren en de geraffineerde, soms
bizarre vondsten van den grooteri
I'aolo ("ccello boeien ons in hoofdstuk
III, dat bijzondei' goed geslaagd is.
Daarna volgen een hoofdstuk over
Masaccio, /uiver analyseerend, met
vele curieuse illustraties, en een over
Domenico Veneziano, waarin vooral
interessant zijn de toeschrijvingen van
diverse vrouwebeeltenisscti (Herlijn,
I'fl'izi. Museo l'oldi Tez/.oli) aan den
meester, liet zesde hoofdstuk be
handelt ('astagno en diens school
benevens (iiovaimi di Francesco, het
zevende Fra Fillippo I.ippi, waarna
aan I'esellino. .Neri di Uicci eii de
cassone-scbilders telkens een hoofd
stuk wordt gewijd. De/e hoofd
stukken treffen door hun helderheid
en door den frisscheii kijk \ an den
schrijver op de/.e schijntia.ar x.oo
overvloediglijk bewerkte materie.
\\ ij weTisehen den schrijver <'en c\VIL
goed geslfiüc.'d elfde deel toe.
Het sedert het stecr.tijdperk zoozeer
verfijnde zenuwstelsel is ootzaak, dat
(Je mensch zwaardere eisclien aan zijn
rustplaats stelt. De
Vi-Spnng-bovenm.atras, waarin op elke l M. x 2 M,
782 veertjes verwerkt zijn, maakt
Uw nachtrust tot een volkomen ont
spanning. De uitstekende kwaliteit
tijdperk,
<J 2
sprtngveeren - de beste, welke voor
stoffeerderswerk gebruikt worden - gerit
aan de Vi-Spring cxlra soepelheid rn
veerkracht.
Eischt een Vi-Spiing-matras en Ie! er
op, dat ze onzen geregistreerden naam
en handelsmerk draagt.
In voorraad DIJ de voornaamste
bedden- en meubelmagazijnen
Een geïllustreerde catalogus wordt
op aanvrage gaarne toegezonden.
CenemtAgcnl voot Holland'
B. M L A. WILLEMSE
Alb TkgBiirut 32 . Amiltrdui - T,I. 29432
Vi-Spring Matrassen zijn te bezichtigen
en tevens verkrijgbaar bij de firma
KOLDEWEY & CORBIÈRE
Leidschestraat 30 Amsterdam»
N. V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG _ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg.
Huize KLIM-OF |
Rust- en Herstellingsoord
WASSENAAR
Prijs f 2.50per dag-Tel. 125
Hoogtezen aanwezig
VRAAGT
VAN
IIKTUIEin
ADVOCAAT
A.VAN BIJSTERVELD
AMSTERDAM
EXPORT
N. TIMMERS
Ged. Verpleegster
ben i
door
P A N Z ? N I
Vertaling fan Mu'. J.
HessLutomirski
? 2.25 ingenaaid;
? 2.90 gebonden.
CLASIE, CASPERS 6 Co.
Behangerij Ameublementen Stoffeerden)
Moderne Landhuisstoffen en
Oud-Hollandsche Meubelen
VIJZELGRACHT 13, Telefoon 37354