Historisch Archief 1877-1940
No. 2685
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 NOVEMBER 1928
ir
Franz Sch ubert op zijn i6e jaar
SCHOBER. een van de vrienden
van Schubert. heeft ons een
caricatuur nagelaten, waarop wij
dezen met den zanger Miehael Vogl
samen zien optrekken ..zu Kampf und
Sieg". De caricatuur spreekt op een
beetje wreedaardige wijze de waarheid.
Voorop marcheert de beroemde zan
ger, zeer groot en zeer zelfbewust en
achter hem, eenigzins verschrikt en
nog kleiner omdat hij zich klein
maakt, Franz Schubert, zijn
accompagnateur. Er is moeielijk een levender
beeld van Schubert's situatie in het
leven denkbaar dan deze charge van
Schober, hoe gemoedelijk ook be
doeld. Gij zij t niet genoeg komediant,
niet genoeg charlatan, ge verspilt uw
mooie ideeën" heeft Vogl hem reeds
uit de schat van zijn levenswijsheid
voorgehouden. Maai- dit mannetje is
toch zeer vermakelijk, zeiden som
migen. Onbekenden, die Schubert voor
het eerst ontmoetten, ontstelden van
zulk een onoogelijk en liuk.sch man.
die toch zulke heerlijke en lyrische
muziek had geschreven, en er zoo
niemendal op leek.
Later heeft deze muziek ook
Schubert's beeltenis veredeld, maar tevens
karakterloos verzoet dijkt. Populair is
Schubert thans geworden in kabinet
portret-formaat, met keurig
gefriseerde bakkebaardjes. vriendelijke
oogen achter een bril, een burgerlijk
gefatsoeneerde Beethoven, die over
een blad muziekpapier zit te droomeii
van. meisjes met hoeden met lange
linten aan de arm en die zelf een sym
pathieke jongen is om op te verlieven.
Helaas. Schubert was een klein buikig
man met een leelijk stompneusje.
wanordelijke krulletjes en slobberige;
kleedij. liet leven heeft zelf blijkbaar
geen weg geweten met een zoo
onlyrisch lyricus. Schubert, heeft dat ook
gevoeld, hij is steeds gevlucht in den
intiemen kring van zijn vrienden, die
hem geheel namen, zooals hij uit
gevallen was en aan wier pretjes.
echte vroolijke. gemoedelijke
Weensche pretjes, die naar dezen
kringvan Schubert's vrienden de benaming
,,Schubertiaden" hebben gekregen.
-hij deelnam. J lier voelde hij zich
thuis, hier was een vroolijkheid zonder
gewelddadigheid, met als uiterste een
gebroken bierglas of een
stukgeschoten ruit. Hier kon hij ook onge
stoord ..afwezig" zijn. verdiept in een
of andere compositie, waaraan hij
bezig was, veilig te midden der luid
ruchtige gesprekken rondom hem. zich
CADILLAC
Het feit, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehouden, dan ze
in werkelijkheid is, pleit wel zeer sterk
voor de hooge plaats,die de CADILLAC
in de algemeene achting inneemt
K. LANDEWEER
UTRECHT AMSTERDAM
BHtstraat 74 Singel 430-432
Franz Schubert
1828 79 November 7925
door Constant van Wessem
ko.-sierend in die warme vriendschap,
die voor hem. zonder ware harts
tochten voor vrouwen, liet gemis van
een gevoel vergoedde, dat in het
menschelijk hart anders een bron van
melancholie wordt.
/oo st-fiat hel met dc-n roman-held
Schubert. een figurant in het aardige
blijspel van zijn tijd. dat men de
..Biedermeier" heeft genoemd.
De componist Schubert :
Voor het groot e publiek is de com
ponist van (>()() liederen een
liederencomponist gebleven. Schubert's liede
ren behooren tol- de huisniuziek.
..Krlkönig" niet. dat i.s te moeilijk.
maar ..Du bist die Kuh" zingt ieder
een, hoewel dan niet goed. want het
lied is voor de voordracht zeer veel
eischend. Maar het is wat men noemt :
dankbare muziek.
Deze liederencompoiiist heeft echter
nog een heele massa andere muziek
geschreven, een oeuvre, dat. gezien de
.'il jaren, die Schubert oud is geworden,
in omvangrijkheid alleen door
dalvan den eveneens jong gestorven
-Mozart wordt overtroffen.
Dit oeuvre
daagsche dirigenten. Ie vergeefs te
verbloemen door het werk zooveel
mogelijk ..af te rennen". liet feil.
dat- deze symphonieën een later
Oostenrijkse!) specimen inleiden geeft
hun wel een historische, maar daarom
nog geen aesf liet ische waarde.
De juweeltjes van Schubert's schep
pend genie moeten, naast zijn liederen
in zijn kamermuziek gezocht worden.
Hier heeft, zijn. Muze hem liet meest
haar begenadiging geschonken. Hier
heeft zijn lyrisch genie den
intiemniusiceereiideti vorm gevonden, waarin
hij zich nergens geweld behoefde
aan te doen. waarin hij onbekommerd
voor een paar strijkinstrumenten en
voor een ensemble, dat hem al van
kindsbeen af vertrouwd was, het
kamermuziek-er>s nible bij zijn vader
thuis, kon componeeri-n. Bovenaan
staat in dit oeuvre wel het verrukke
lijke quintet in C-gr.t. met de twee
cello's, niet ten onrechte voor Schu
bert's meesterwerk gehouden, een
muziek, waarin nimmer het hand
werk door compositorische leegten
op valt, die vanden eersten tot den
laatslen noot
onomvat nog IS
opera's en ope
rettes. Schu
bert was be
paald
bijgelooviglcn opzich
te v fin zijn
roem als mu
ziekdrama
tisch compo
nist : lol in het
jaar van zijn
dood is hijivoor
hel looueel
blijven schrij
ven, hoewel
't meeremleel
van deze wer
ken niet werd
opgevoerd en
indien wel al
naenkelevoorsf ellingen weer
van het re
pertoire ver
dween. B. v. '
~ v,
?-.
/'''
i '
?.\v ^f/
1 7~lf ',$/}
; "''-' j i ^*'";-Y
|.| \
\\ J
- ^ !> "
s*** <**S&&$'a 'rf <!^ '*?
? . £#i$fsf*ti>y*¥~ "^ i
Michael Vogl en Franz Schubert
zeu aandacht
vast houdt eu
waarin iedere
maat wonder
baarlijke mu
ziek bevat.
Bekender is
liet
strijkkwa-rt et . genaamd
.. 1 )er Tod und
das Made-hen"
gew< irden. ook
het a-mol!
kwartet en het
..Forellen"quintet.
Schnllert schreef
lli kwartetten
en enkele losse
st ukken.
Behalve vele
werken voor
piano (sona
ten te Zel
den gehoord
inipromptrekken op ten
CoriCatUUT VUH
welksouverture. ballet- en
entre'acte-niuziek nog heden ten dage
de verheugenis van onze
coneertzaialbezoekers uitmaakt, beleefde slechts
twee Voorstellingen. Schubert kon wel
mooie melodieën schrijven, maar hij
had nu eenmial geen muziekdrama
tisch talent.
Verder componeerde Schubcrt ',>
sy niphonieëiï. waarvan ei1 een. de
z.g. (iasteiner. verloren is gegaan en
waaronder de ..l'nvolleiidete" de
populairste is geworden, hoewi l deze
symphonie niet onvoltooid bleef.
omdat ..door den dood hem de peu
uit de hand viel", maar omdat
Schubert. die dit werk reeds (i jaren
eerdel- onvoltooid had laten liggen.
nimmer meel' lust heeft- geluld om hel
te voltooien. Ken wijs beleid, de
symphonie is zoo al lang genoeg. Overi
gens. Sehubei-t's symphonische
scheppingen zijn niet zijn sterkste uitingen.
In de symphonieën komt wel liet
opvallendst uil. dat Sehubert naar
a.:Mileg geen componist \\ a. s. maai- een
m n/,i kant : de vorm is Schnbert s
?/.wakste zijde. l>e sviuphonie in C-dur
bijv. is veel Ie laug voor haar inlnMii!
en (le/.e [engte pogen on/e
lledellstrijde en zege
Franz Schober
t u's.marsclien.
dansen voor
vii-r handen.
de ,.\Vanderer"-phantfl.sie) heeft
Schubert nog een li-tal Missen en.
andere stukken voor kerkmuziek
nagelaten. Van dit alles wordt te
genwoordig bijna niets meer uit
gevoerd. Seliubert's voortbestaan ligt
vastgelegd in enkele werken, meester
werken ongetwijfeld, doch die. als
alle voorkeur, zijn overige scheppingen
te zeer verwaarlooy.cn en onderschat
ten doet. Schuberl's muziek is niet
door ha.ar vorm behalve in het lied
dan maar door haar geaardheid de
vertolkster geweest van de specifiek
YVeensclie melodie en hel is een genot
zich aan deze melodie, zoo hemelsch
vaak in de inspiratie en v.-ri Schuberl.
te verlustigen en haar bekoring te
oiidcru-aan.
I >e herdenking van een histcn-iselien
dat urn a.ls Seliubert 's il l op II
November 1111 1OII jaal ueledt-n is een
U'elegen [leid U' -\Vor< l etl 'Ie leemlen
bij hel pub! lek < til it feilt /.l l 11 k'-l l tl is Va II
Seliubert s o. uviv \\ei-r wat aan Ie
Frans Schubert
Nieuwe Uitgaven
Z/jtt l'<>h\'i'tib<ni(l f- ont ii'u JH'~
IIIIKJ ('l'll /''lltll Mil.'-t/tliiu'?
({(Kif F. 'l'i'rb<>'ri/-\(r>>it.~i. l'il;/.
<1. ?>. A. RHI/K. '/.i-'>*l.
Met zeer gemengde gevoelens heb
ben we dit boek doorgelezen, ge
schreven a's liet is door iem-md.
diehet o, zoo goed bedoelt, iria.ar het
eigenlijk niet goed kan /.eggen.
liet boek is een. pleidooi \ oor
eenzijdige ontwapening. g»t;-. >t.-n in
een vorm. die zeer vermoeiend werkt.
De beschouwingen van d--u si h rij ver
zijn ontbloot van elk besef der werke
lijke moeielijkheden en scherpe tegen
stellingen. Het- is een goedige fantasie.
waarin de auteur zichzelf bedwelmd
heeft aan mooie woorden 'f! .?Apodic
tische uitspraken, die men ,>i-".i .^-lijk
au sérieux kan nemen.
Daar komt bij. dat tl-- ':;! ??..
.erinvan het boek ernstige font, ;? v."-toont.
Al dadelijk in den titel. De Volkenbond
is zeer zeker geen fat a-m- >i-gci:ia.. en
wordt in ('?('?n adem genoe:n-l 'M.-t de
ontwapening, die we vom-!»opu" 110^
wel als een luehtspiegelir-u moeten
beschouwen.
Op den omslag is een v hu - ?????k,-n d.
na,ai' we nieenen van een ! : nieuw
gevormde republieken. J;--<i->.-M /al
Wel zijn de \ederlandseh,- '. :.t_-. doch
dan heeft men ha,ar op de:, k-,j. ^.-z.et.
Het boek wemelt van h >?>:'?!' ?>! t. -rs_
waardoor dea.a!idacht nood !?-. --wordt
afgeleid.
Ten slotte een enkel w., -i-i < '.--r de
saiiienstelling van het .!>-t-s. l ie
schrijver geeft een motto. -?-?,
\.i,,|woord eii een verklaring va!: dal
voorwoord. Het iiidtto hr-it : ..X'.ieilt
uw kind niet op om te d. ..,<['?', ,.f om
gedood te \\-orden. te \-errn-n K,"I of
verminkt t.- worden: eersf dan zal
wereldliervorming een aanv.i.n- kun
nen nemen en beschaving
"-,-rkelijkheid zijn '. A\'ie /.al zoo ,iwaa- zijn
kinderen op te voeden tol -iM-K-n en
verminken;- We gelooveü. r;i.-t. da-t
in ons land ook maar n 'iiderpaar
te vinden zou zijn. die d.- kinderen
tot dooden en verminke), /.; '; willen
groot brengen. l'it dien lio'.f,),- is
zulk een waarschuwend U".:i'ii in ons
la-nd mispla.atst. temeer waa:- de
schrijver lustig fantasee-: <??, .-r il.
\ o l k en bon 11 weert nacht d i-- '?><-s! a a n /.;: l
uit dezelfde landskindeiv; . waaruit
de nationale legers besta.-in en die
noodwendig op hun tijd /.uilen
inoefen dooden en verminke;: ;..'s de
plicht hen roept. l..
scfwak
fudd
/?*/'/ "^ en springende lippen
PUROL
Ddbs 30-60. Tube 80 et. bij Apoth. en Ur >y;sl,-n