Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 NOVEMBER 1928
No. 2685
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
«ver e»-n
tekortkomingVóór alles moet ik het hebben over een tekortko
ming'. De aanleiding daartoe i.s. misschien als laatste
i-itoot. het bezien van de tentoonstelling Krop. Meer
niet, minder niet. Maar welke is de/e tekortkoming:'
Tk heb het meer geschreven, en i k heb het hier t e her
halen: er is. in 'l algemeen, een tekort aan
belang.-stelling voor de nieuwe beeldhouwkunst bij de
leiders der musea. Ik weet. dat er n. wellicht
een ,paar uitzonderingen daaronder 7.ijn.. maar dan
zelfs, wanneer dit wordt toegegeven, is er een
ver?onachtzaming, een tekort, aan belangstelling. Kn
er is daarvoor geen reden: integendeel. <le leitlcrs
fier HUW/, die toch geen omnipotetites dei zijn, zijn
hier va.n eeli scliamelsche aa.rdschheid. /e koopen
wel schilderijen van tegemvoordigen. hoewel ze
die niet altoos voldoende tentoonstellen (zie b.v.
den Haag/: ze. betalen voor andere schilderijen van
gestorven ..meesters" of nog levende
tweede-ra.ngsjneesters p'.ijzen die zeer respectabel zijn maar
3e A'ooncfi. i'i'rliiiiidinf/ii/fu'ijfi. reel ti: treint;/
bci'ltlftoHwwerk. <la.t nog goedkoop is. nog gemakkelijk is
te i krijgen, en dat. ten eerste, goed is. 7e kunnen
zich dekken, ambtenaren dekken /ich steeds, met
de gemakkelijke waarheid, dat ons volk (ik hoor
/e het doceeren) meer picturaal is dan sculpturaal
.aangelegd, maar dat lijkt mij op dit oogenblik,
nu er in llolia.nd ;/oi'de beeldhouwers zijn, de meest.
?verkeerde redeneering. Het is nimmer juist iets
dat goed is en /eld/aam is. te veronachtzamen, en
?dat, is de beeldhouwkunst voor Holland in dezen
tijd, en da.t doen de leiders der meeste musea. Of
is de leider va.n ein museum meer ecu na,-looper.
<-n geen Voorlooper ?" Wie der heeren kocht
Vincent, toen hij zeshonderd gulden kostte per
beste schiidei ij: wie van de heeren heeft Ma net
gekocht to.-n hij haast niets kostte, wie (iauguin,
wie C./.anüe. wie in Holland Toot-op; hoevelen
hebben Slayters tijdig gekocht, hoevele ' Matthic-u
Wiegman: wie Ha,edecker (op een uHzondermt:' iia),
wie Krop. wie Tolet. wie een paar Altorfs: hoevelen
/ien in \Veisekebach. den nu af/.ondei-lijke, wat in
hem is: \vi" laten een raam maken door Nicolas:
wie bezien i'iet \Viegmaii. \\"iegersma.. Kelder: «ie
kochten tijdig ecu de Toulouse l,a,utrec. wie een
^failloi. wie, bij Zeus. kochten tijdig de goeden:
hoevelen zai. 11 niet stil en wachtten, op de gunsten
van de «imau-urs-, die zuiverder bezield zuiverder
kozen'r Al de/.e voorzichtige ambtenaren hebben
twee. dini-'eyi op hun geweten: l . dat er laat ge
kocht, te veel be.ta.ald wordt, en 'l . dat on/e
moderne musea een grooter e-ntonigheid of
armoede veitnonen. dan noodig wa,s. Kil als dat
zóó door blijft gaan, als het nu gaat. zal de
beeldhouwkunst iri Holland daarvan weer een
.sterk exempel zijn. ledereen begrijpt, dat ik niet
tegen het koopen van schilderijen, ben, en wat
daa.rbij rechtstreeks hoort, maar ik zou er geenszins
toch tegen zijn. dat /ij. de leiders der musea, hun
neiging tot luxe (ik versta daaronder het aankoopen
van werken van reeds ruim vertegenwoordigde
schilders) ??? ns beperkten, en zich wat lieten ga.an
naar die beeldhouwkunst, die zij. bevreesd, be
vreesd wel voor hun eigen kritiek, wa.t veronacht
zamen. Kn zulke werken zijn nog goedkoop; zelfs
als /ij zich vergisten, was het een quaestie va.n wat
honderden guldens, niet van duizenden, en wa,a.rom
/ou in een goed museum niet een vijftal van de beste
Kaedeckers zijn, een aantal Krops. l'olets, Altorfs,
Wenckebaeb's etc. De/e. dingen allemaal tesamen
kosten mincï. r dan n schilderij van een befaamd
schilder '-n immers, ook de beeldhouwkunst
van tegen« ooi-dig is een deel van het diep
ste bezit \ü,!i "iis land. en er zijn beeldhouwers ge
noeg, die rijp zij u of de rijpheid in hun werk naderen.
om zelfs niet meel' bevreesd te moeten zijn voor een
armelijke viuissing. Ik geef alle Van
Konijnenburg's van .I<-n laat sten tijd voor een goeden
Uaedecker. wiens vrouwekoppen de zoete wreedheid
hebben die ^.- in da Yinci ook kunt vinden, en in
wiens mannekoppeii. in sommige zeker, de felle
j,-,.,.<(- een langen tragen strijd vecht met de trage
Aarde, \vaainit. als een vlam. die geest wilopstaaii,
pil stijgen ....
Leider.- van musea moeten als jacht houden hitsig
en scherp zijn op hui buit: maai- ik vra.agu:wie
y.iet hen. a-s .-en jachthond, jagende rond: een
leider van '"-n museum moet mobiel /ijn: /ijn er
niet te vi-'e-n ..des assis", neergezetellen'/ /ijn er
l liet te veel. i i i j v\ ie de oogen niet zoeken, maar d'uil
diukkinj h-'bheil van te hebben gevonden, en dat
Dramatische kroniek
door Top Naeff
K in in a n in-1 «Ie Kom : ..Swaiip". <><MI
wouclIeKt'iulr naar Sti.jii Ntrruvels
J K hebt, va.ii die meiischen. (lic ..een kunstwerk"
op zichzelf zijn. \'an welke orde.... laat
/ieh niet '/.(PO licht bepalen, liet is de harmonie, de
gratie van hun inensclielijke verschijning, waaraan
wij. al blijft de ontmoeting aan. de oppervlakte.
telkens een kleine weldaad te danken hebben, /ulk
een kunstwerk was bij alle gelegenheden
Kmmanue! de Hom vo<n- de letterkundige generat ie. die
/ich in di-ii laatsten tijd niet toenemend geweld
als ..zestigjarig" manifesteert, louter en alleen urn
eikander den kalen troost te mogen toevoegen, dal
/.onder deze indiscr>)ie geen mensch. den ..Mane"
o.a..dit bedenkelijk cijfer y.ou hebb"ti aangezien.
Mane de Hom. Men kent hem -- wie kent hem
niet y als bibliothecaris van de stad Antwerpen.
als een van de begaafdste en beminnelijkste journa
listen. Welke de ..N'ieuwe Hot t. ('onrant "ooit ondel'
haar medewerkers mocht tellen, als schrijver op
velerlei gebied, als hulpvaardig mensch. a.ls goed
ka.mera.a.d . . . . maar dit alles had hij desnoods nog
wel kunnen nalaten. Kmmanuel de Hom behoeft
slechts ie ..zijn", en het is a.l goed. Feitelijk be
hoeft hij maar aan het grauwe station van Ant
werpen te gaan staa.n. niet 7.ijii blonden, baard als
een lichtend signaa.l. om u o. volstrekt niet niet
Vlaainsche uitbundighc id. la.ng genoeg verkeerde
de Hom onder de Noorder-broeders, maar met de
natuurlijke vriendelijkheid van zijn hart. die stil
zwijgend al spreekt uit zijn groet. uit den
helderbbuuven opslag van zijn oogen de illusie bij te
brengen, di'.l heel Yla.i'.nderla.nd u met. open armen
verwacht.
Het mag voor een deel 's lands wijs. 's la.nds eer
/ijn. die ons. Kat-uit -den-boom-kijkers. a,Is iets
bijna feest elijks va.n eemoudige t -gcmoct koming
treft, da.ar naast wil worden erkend, dr.t hel
Ylar.msrhe volk 0)1 e< nige bij \iitM "k
re|ivseMtatieve figuren roemen mag. in wie de beste eigen
schappen van dit volk /.ijn vereenigd. Mannen, die
den strijd voorde Vlaamsche beschavingen i-nltuur
niet vergeefs strijden, en die daa.rbij de
Nederla.ndselie taa.l spreken verrassend rijk <?!< melodieus.
Van de/.e kleine groep, waarva.n 11 ugo Yerriesl het
stralend middelpiiDl \vas. s t; wit de Hom. al heel hij
da,n /.estig. nog jong en onvervaard, op de bres.
en dat is voor de beide hinden a,l even verheugend.
Officieel: bewaarder van boeken, bewaart hij in
/.ijn hart de herinnering aan de beste /.onen va.n
/.ijn land. houdt hen levend en hoog voor de .jon
geren, die voorbeelden behoeven en bewonderen
willen. Niet voor niets zoeken /.ij de Hom als
vriend en bemiddelaar. \Va,t ons betrei't. aan de/e
zijde van den Moerdijk, wij hebben altijd geweien
wat we aan de Hom hadden, en dat het geestelijk
goed der beide landen a,an /.ijn fijnen geest
opperbest toevertrouwd was. en is. Voor de bevordering
\an hel buurt verkeer in ons «Her belang
blijven wij hem erkentelijk.
Ter ee.ve va.n /.ijn. het /.ij dan zestigsten verjaar
dag, heeft de Hom. liever dan geschenken te1 ont
vangen, voor eenige litteraire surprises gezorgd.
\vaarva-n er een een tooneelbewerking mij de
welkome aanleiding bood mijn gelukweiischen a-a.n
den letterkundigen kaïnera.ad binnen te smokkelen
in de Dramatische Kroniek. Over dit dramatisch
debuut waartoe een legende van Strijn Stivuxels
hem inspireerde, schrijft, hijzelf: ..De/.e
lyrischdramatischc t ir.nscript ie van /ijn visioua-ire \
erha.a,l ..Het Woud" wa.s. van meet al' aan. reeds hij
de eerste lezing van 's dichters, ha.ndschrift dat
vo(')rda.t zij uitgingen om te zoek.-n ': Laat ze
dus ga.an jagen op nieuwe sehi IderkmiM . op
beeldhouwkunst den eersten tijd !. . . .
\an ui nii'H. Viji'ticii rcprml nel «"s hij
gr!<?££<? n il <? i <1 Aan zijn -f,\"*t igstrn ver jaaiMlag
'l>ij Srhi-ltciiia A llolkcnia l I*(>S- l'CJs
Ik heb onlangs geschreven o\er liet \\erk \an
Na.nninga: o\ er /ijn eeiv-te>il i mnst i ilniv;. Ik zal
dat niet herhalen: alleen hier zeg-_eii. da.t het
hoogste, \va.-irnaar hij reiken kan is naar Honkende.
rijpe stilte der dingen, en dat hij. als hij miM in
zijn greep, ontaardt tot een wat troebele. ,??.*. «al
litteraire v oor-telling. De \ijftien reproductie-.
waarbij ik noode mis het plaatsje niet den pere
toen nog he-'tte ..De gesnekkerde Christus" in
mijn verbeelding opgegroeid, en bied ik thans als
de bescheiden kameraadscliappclijke hulde van
mijn oude bewondering, aan mijn vriend, meester
Stijn St reuvels. in afwachting, dat een toondichter
/.ich aan de/.e stof /al meten en er de gedroomde.
intense en door woudklanken gedrenkte muzikale
atmosfeer om «'even /.al." Hiermede is het do -l
van dit werkje duidelijk opengelegd. Veel verder
dan de/e lyrische verwachting zon ik ook. met den
tekst in mijn hand. niet, durven gaan. /.oo ooit.
dan vraag! de legende ..Swane" den tooneeldoop
alvoor wi.| ons een denkbeeld kunnen vormen van
de levensvatbaarheid der stemmige en woelige
tafereeien en de niu/.ikale ondersteuning lijkt ons
van overwegend belang.
Het Verhaal en de be«"erking doen denken aan
op de/.elfde «ij ze gedramat i/eerde Keltische
sprookjes. ..The immortal hour" bijvoorbeeld, da.t
in honden niet /.ooveel succes werd opgevoerd.
Ook hier is in het eerste en het derde bedrijf ..Het
woud de \ oornaamste speler en voelen wij een
zelfde sfeer van geheimzinnigheid en
/wa,a,rmoedigheid uit den tekst opdoemen, welke door de muziek
des te sterkei1 kan worden gesuggereerd, l i et 1 weed e
bedrijf \verd. naar Ylaaitnschen t ra.nt. met de bonte
bedrijvigheid van een ..Kermisdag" gevuld.
In ..Swane". een zigeunervi omv. het lief van.
Kerlo, den kolenbrander, leeft het liefde-verlangen
/,oo\vel naar den aa.rdscheii a Is na.a r den hem e l se hèn
bruidegom, dat all<ngs tot een extase versmelt.
/.ich uit. Yeiveiiigd vindt zij ha.ar gevoelens in
Sanetelcin. den hermiet-neeldetisnijder. die een
met vrome liefde door hem g* sneden .. Krnislie\
enheer" naa.r het Ivoode Klooster ga.a.t brengen en
op /.ijn weg door het. be.sch de hunkerende Swaue
met haa.r verleidelijke /.«-arte oogen ontmoit. /ij
smeekt hem het beeldje a.f.. Doch hij «"eerstaat
ha.r.r. Daarop maakt op haar aandringen de ruwe
Kerlo In-t den /a.chten Sanetelein met geweld
afhandig en steil het op de markt tot prijs bij het
kegeispel. Op den diefstal betrapt, moet hij de/.e
daad in de gevangenis l ten. Tijdens zijn afwe/ig
hei-l /oeU dan Swane, berouwvol, den kluizenaar
«'eer op. en vindt doorhem degeua.de. Samen
leguen zij het ''h rist nsbeeld je aan de voeten van
/i|n mtieder Maria in haar kapelletje in het boseh.
Als Kerlo daarop, uit ja loersehlieid en \vra.ak.
Sanetelein heeft neergeslagen. ..hij klief zijn voor
hoofd met een knots", zien zij om het hoofd van
den doode den stralenkrans zweven. Ook Kerlo
keert thans tot het berouw in. en Swa.ne. voor wie
Sanetelein den weg tot (iod heteekende. sterft op
het lijk. zingend haar lied als in den droom:
..Wie zal de minne «ederst a,a,n,
De milllle. . . . de minile. ..."
De diepere zin van dit sprookje zal tot den
katholieken toesehou\\er \\aarsehijnlijk het
sterkstspreken, voor wien bekeering en genade, zonder
\eei niensehelij ken strijd, gereed van den hemel
dalen. De primitieve luuidelittg en de symboliek
/ijn op dit blindelings aanvaarden ingesteld. Mij
boeide bij lezing het meest de mise-en-scène en
de bonte hewegclijkheid van het tweede bedrijf.
Kr is hier en daar volks-poë/ie in verwerkt, en met
houtsnedeii van Krans Maserecl heeft ..de Sikkel"
ti- Antwerpen er een fra?a.ie feest-uit gave in oOU
exemplaren van gemaakt. Alsdan nu de t
oondichler maar komen wil.... liet lyrisch drama is een
kunst V( irin. \\aai-in. /on ik nieeneii. de moderne
geesl -zijn voldoening nog a.ltijd ka.n vinden, Kn
de goede teksten goed. in den /in va.n
dramaliseh bewogen liggen niet voor het opscheppen.
boom. geven \an de verschillende .-oo'-teii \an
Nanuinga 's werk goede \ ooi-lieelih-n. Xe zijn t esaam
dus een album, dat /ijn nut heeft, \\anneer «'ij- bij
'l iucht'-r worden der herinneringen, ons het beeld
van de/e,, schilde! scherper \ooi- de oo_en willen
stellen.
Kunsthandel W.H. HOFSTEE DEELMAN
V o 11 <t rist raat 10, Amsterdam
TENIODNSTELIING1.1, VOSHUIL