Historisch Archief 1877-1940
No. 2685
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 NOVEMBER 1928
Overheidssubsidies
door G. A. Klaasse
Het cadeau-stelsel
ANNEKR een ondernemend fabrikant of
winkelier zijn omzet tracht te pousseeren door
"voor de koopers een cadeau-stelsel in te voeren.dan
komen daartegen zijn concurrenten in het geweer,
en eischen dat de onmondige kooper wordt be
schermd tegen den sluwen handelaar, die een
spiering uitgooit om een kabcljouw te vangen. En
?wanneer de regeering cadeautjes uitdeelt om de
door Fortuna minder gefavoriserrde bedrijven het
tekort op de exploitatierekening te doen aanvullen
iiit de staatsruif, dan komt hier en daar de be
lastingbetaler daartegen in opstand. Waaruit men
nu niet moet afleiden da.t er een algemeen ver
breide afkeer van geschenken bestaat; het stand
punt van de betrokkenen hangt kennelijk af van
de richting waarin zich de cadeau-stroom beweegt
t"ii opzichte van henzelven. Hetgeen al weer hun
goed recht is. Zou ik niet een verdediging weten
aan te voeren, voor elke bate die naar mij toe
vloeit. En een hoofdschudden voor elke gulden die
tenlaste van mijn buidel zonder tegenprestatie
iia?r een ander stroomt 'f
Ziehier het probleem, 's I.ands schatkist trekt
trlkenjare niet onaanzienlijke bedragen uit voor
.subsidies aan min of meer noodlijdende onder
nemingen. Ik wil hier dadelijk buiten
beschouwinglaten de uitgaven, die een cultureel karakter
dragen, als tooneel en muzieksubsidies. Daarbij
.komt men op het terrein der nauwelijks meetbare
.appreciaties, die met economisch beleid slechts in
verwijderd verb??nd staan. Maar wij staan midden
in de economie, wanneer wij het oog richten op de
subsidieverleningen aan zuiver commercieele
benh'ijven. als daar zijn: ondernemingen van land
transport, lucht- en scheepvaart enz. Zoodra men
da,t onderwerp aanroert komt men gevaarlijk dicht
bij het zoo veelomstreden vrijliK.ndelsvra.agstuk.
Want in de ruimste visie is dit toch een vraagstuk
?van pro of contra, staatsingrijpen. Kn ook die
kwestie is er tot op zekere hoogte een. van senti
ment m appreciatie. Ma,a,r zoowel voor- als tegen
standers hebben toch steeds dr economische zijde
het meest op den voorgrond geschoven, en hun
?overtuigingen met economische overwegingen, ge
argumenteerd. En terecht !
Wat gebeurt er wanne"!1 een bedrijf of bedrijfstak
door de overheid wordt gesubsidieerd V Dat b»
teekent: óf dat de winsten uit die bedrijven met
het bedrag der subsidie stijgen, óf dat slechts met
behulp van de subsidie de onderneming haar kosten
kan dekken. Het eerste geval za.l zich zelden voor
doen: een willekeurige groep kapita.a.lbezitters
balen toewerpen teil laste va.n de gi meenschap
ware misbruik maken van staatsmacht. Maai- een
l'iiii'.ncieel zwak sta.and bedrijf op de been honden
komt wel degelijk voor. Wal zal het gevolg van de
subsidieering in die gevallen zijn? Of dat de prijzen
der geleverde artikelen, lager zijn dan de maat
schappelijke kosten: óf dat een bedrijf of bedrijfs
groep, met almormaal hooge kosten werkend, in
het leven wordt gehouden. In het eerste geval be
talen de koopers van het bi trokken product slechts
een deel van de opofferingen, die de maatschappij
zich daa.rvoor gel roost. De rest zuivert de belasting
betaler aan. In het tweede ge\ al stopt de belast
ingbelaler de galen in het budget van een te duur
.werkend bedrijf.
riconomic m subsidie
'Oppervlakkig geoordeeld zou men zeggen: beide
geva.llen wijzen op een oneconomische productie
wijze. Kn inderdaad is liet over het a.lgemeen waar
dat de opbrengst van een onderneming' de kosten
moet dekken. Dat is in onze maatschappelijke
ordening juist het esseiit ieele richtsnoer voor de
aanwending van product icv» krachten, liet ideaal
van d»1 kapitalistische economie is inderdaad
nU'elleering van opoftVring en opbrengst. Kn
wanneer men nu moedwillig dat evenwicht ver
stoort .... da.n. ka,n dat desonda,nks zijn nut
hebben. Noemen wij in dit verband het voorbeeld
\ a,n de subsidies aan K .L.M .. l lolla.nd-Afrika.-lijn
ril dergelijke ondersteuningen van jonge, opko
mende bi'ilrijveii. Zelfs die-hard vrijbandelaars
ueven loc <hi>t soms ei'ii ..opvoedingslai iel ' lol
bescherming vait jonge industrieën nut kan hebben.
Keil opkomend bedrijf heeft kinderziekten door te
maken. Die kunnen noodlottig worileii wanneer
tegelijkertijd een concurrentiestrijd a outrance ge
voerd moei worden. Die strijd tijdelijk op een
afstamt te houden is het doel van de bescherming.
die wordt verstrekt in den vorm van een inkomend
recht of een subsidie. In het eerste geval betaalt
de verbruiker de opvoedingskosten van de jong
geborene; in het tweede? geval de belastingbetaler.
Men gaat in die gevallen uit van de redeneering,
dat het toekomstig nut dat van de nieuwe bedrijfs
tak te verwachten is. zal opwegen tegen de offers
die de huidige generatie daarvoor brengt. Dat in
vele gevallen andere dan economische overwegingen
een woordje meespreken kan ik hier buiten be
schouwing laten. -Maar dal ..defensie'' den bloei va.n
commercieele schee])- en luchtvaart met een wel
gevallig oog beziet spreekt wel van zelf.
Tram.sulisidies en Autobus
Doch hiermede is het subsidievraagstuk niet uit
geput. Ook ondernemingen, die al lang de kinder
schoenen ontwassen zijn. ziet men staatsbijdragen
ontvangen. Kil daarmee komen wij tot een kwestie
die nog steeds hier te lande actueel is. Na den
«lorlog werd tot leniging van den nood der
tra.mwegen hiel' te lande de z.g.n. brandstofsubsidie
ingevoerd. Doel wa.s: de trambedrijven tijdelijk
tegemoet te komen in de sterk gestegen kosten van
brandstoffen. Sedertdien zijn de kolenprijzen onder
den invloed van een crisis in de steenkoolnijvei heid
bij sprongen gedaald, maar de subsidie is gebleven.
Historisch ontstaan als tegemoetkoming aan bij
zonder omstandigheden, is deze subsidie vergroeid
toen een nieuwe omstandigheid zich voordeed, die
fataler nog werd dan de brandstofprijsstijging, n.l.
de busconcurrent ie.
Wat beteekent nu. economisch gezien., zulk een
subsidieering'-' Is zij een verkrachting van het
vrije spel van economische krachten, of een heil
zaam middel ter voorkoming van. verspilling daar
van. Kijken wij eerst eens om ons heen. of ook
elders soortgelijke subsidies voorkomen. Inderdaad
zien wij «.lan dat juist op het terrein van spoor- en.
tramwegen ook in het buitenland veelvuldig ecu
staatssubsidieregeling voorkomt. De houders van
Klinische spoorwcgobligatiën. die voor cenigcn tijd
hier aan de markt werden gebracht, zullen zieli
herinneren, dat de voornaamste attractie van dat
materiaal, is da-t feitelijk de Kransche staat v ooi
den leeningsdienst opdraa il. via een subsidieregeling
(soms ook rechtstreeks). Maar daaraan moet dade
lijk toegevoegd worden dat de sta.at zich anderzijds
gesecureerd heeft van een groot deel der
bedrijfsoverschotteti. /oodal de sta.atssteun meestal is te
beschouwen als compensatie Voor liet n f staan dool
de aandeelhouders van de extreme gunstige
bedrijt'skansen.
Wanneer een tak \an bedrijf dreigt teniet te
gaa.n. dan dreigen tevens de da.arin belegde kapi
talen om te komen. Kn die kapitalen kunnen zeer
omvangrijk zijn. Hij t raniwegbedrijveti die
a.anzienlijke vaste activa als wegaanleg. rollend
materieel enz. eischen. zou <!;>,( een grimt maat
schappelijk verlies beduiden. \\a.uneer men da.t
verlies kan besparen door zich een kleinere
opoffering te getroosten kan het \erslandig econo
misch beleid heden zulks te doen. Om exacter te
zijn: stel da.t het t ra mverkcer d ' bussen
ecoimmischer te bedienen zou y.ijn. Liet men de ont
wikkeling den vrijen loop da.n zou \ooi- zeg / 211
millioen bussen moeten worden aangeseha 11.
Wanneer uu door een staatssubsidie van een half
millioen de tram in het leven ka.n worden g» houden
dan is dat te verdedig"!!, liet andei-s in bussen
te investeeren kapitaal zou meer aa.n rente kosten.
Terloops mogen wij hieraan toevoegen dat vroeger
nog een spi cia.al a.rgument voor de subsidieeriiiLr
sprak. Den bnsexploit;:.nt werd n.l. de weg gratis
Ier beschikking gesteld. De onderhoudskosten der
wegen waren toen feitelijk als een subsidie der ver
voerders te beschouwen. Da.arnaa.st was een sub
sidie e.a.n de exploitanten van ..ijzer, n wegen".
die zelve de 'kosten daarvan droegen, om het even
wicht te bewaren, logisch. Maar de wegenbelast inu
hoeft da.t argument doen vervallen.
Al is er. zooals bet oogt l. een mot iel' \ oor
suhsidieverleening, men zij op zijn hoede \ oor sleur. l
ovenslaand rekensommetje moge \erli.kkelijk zijn.
maar men moet het ook maken. Men moet zich
afvragen of niet de tram b.\ . door verinniging \an
tarieven voor dat vervoer dat de .-int obus of vracht
wagen niet kan o\ernenien wagonladingst
ransport over langen afstand een sluitende rekening
kan verkrijgen. Tenslotte moet up den duur elk
bedrijf sell'-support i mi zijn. of hel parasiteert op
de ".emeenschap. Kn da.t ware wa n-ccom unie.
A'rijwei parallel met dit \raags1uk loopt dat der
concvssieverleening aan bussen, dat meer en n r
stof doet opwaaien. Men krijgt den indruk dat ook
daar wat willekeurig wordt omgesprongen, zonder
weloverwogen economisch beleid!
BEURSSPIEGEL
Donderdag, 15 Xovemfoer
DKrPPELSUKVVIJZE worden nadere bij
zonderheden hekend omtrent de samenwer
king tusscheii de internationale
pelroleum-maatschappijeii. Al blijven de onderhandelingen nog
gehuld in een waas van geheimzinnigheid. Meer
en meer gaat men waarde hechten aan de consti
tueering van de combinatie der llollandsch
Engelsche olieconcerns. De Koninklijke-Sbell en
de Hurmah-Oil zijn tezamen een groep waarvan
de macht niet onderschat moet worden. Dat
heeft trouwens de uitkomst der schermutselingen
in Brilsch-Indiëduidelijk be\v< y.eti. Kn w ut de
Amerikaansclie ..export vereeniging" betreft, ook
daarover heeft men wat meer gegevens of juister:
a.amvijzingen. \\'ant de eischen der bedrijl'spohtiek
en de Amerikaansche mentaliteit in deze verzeilen
zich natuurlijk legen een openlijke erkenning van
di- doelstellingen. .Maar in Engeland is men wat,
meer openhartig hoewel men oek daar de kunst
verstaat om loopende onderhandelingen geruimeii
tijd geheim te houden, l'it de uitlatingen van den
president' der Hurmah-Oi]. die ons inden laatstcu
tijd wel het beste op de hoogte heeft gehouden,
valt op te maken dat de met de Amerikanen ge
troffen regeling samenwerking voorziet niet alleen
op het terrein van de productie(bepcrking) maar
ook op het gebied van den a,fzet. Maar wat' nu het
rekbare' begrip ..samenwerking'' zal omvatten
moet de toekomst ons leeren. In elk geval is
ondelde huidige omstandigheden de oliemarkt ter
beurze di- afdeeling met het beste perspectief.
De Maatschappij lot Ontginning van
Steeiikolenveldeii wier obliiiat iën voor een a,antal «eken een
?gevoelige knersre;!.ctie hadden te registreeren. za.l,
naar door di-n trustee der leening wordt bericht.
binnenkort een publicatie in het licht geven over
ch-ti toestand van de onderneming, liet is deze
maatschappij sedert de oprichting niet erg naa.r
den vleeze gegaan, lieeds moest van de obligat
iehonder- de minst worden bedongen om de
aflossimien tijdelijk opteschorteii: dividend werd
nimmer uitgekeerd. Na den oorlog opgericht heeft
dit bedrijf wel de minst gunstige tijden voor de
kolennij Verheid meegemaakt. I >e beurs blijkt de
toestand wel wat erg donker inlezieii. lla..t behaJve
het aandeelenka.pitaal ook nog eeiiige tientallen
pelrellten van de obligat ieleelling \erlorell /.OU zijn
lijkt \\el Ie el i-rg somber. Maar een paar zulke
moeilijke jaren a Is de stern koolindiist rie achter den
rii'_ heeft . kil l m.-l i flinke is a i iit a lel i doen wegsmelten.
l .a.aüoi ie junct uur i~ een liodi-mloozi> put. die
nauW"iiiks ie dempen i-.
Dat. "i"l;'iik~ al!,- pnünuen. dr kolcnindust rir
hè! n, >u -1 e-'t] s /u j r j,. \ era nt w oorden heeft .spreekt
«v! i;i! een 'hei'ieh; uit Knueland .dat een L'I-OO!
niiineoneern :ii \\ales binnenkort waarschijnlijk tot
ihi'ndalie /.al ,.\,'t-aati. \\anneer (Ut niet een
bedrijf-p, ilit ieke ze! is in den strijd om hel
loonsprohlecm iu d,- mijiiiiidiist rie. hetueeti niet
waars.ehijlllijk wordt Ueaeht. Werpt het Wel een schel
licht op de 1 o,'s| ancien in de Kngelscln- kolenmijnen.
Volüelis de Direct ie -t aal el' 11 i e( s l'. II d el' t e 11 ( lel) (la 11
te li'|uiil"elvu. i,nn!;:t de exploitatie
Vel'lieslll'elluend ei! de schuldenlast te drukkend is. De weinig
hoojiMille toestand bene. ml de maal scha.ppij
bo\e!ldien de k;;',, i.m met (Ie crediteuren l ( it een
\erue]ijk !,? knmeii. \Vaarseliijnlijk zal dns aan de
ree,is so.i.nii werkrloozi-n in |,, | \\elsche
kolendist r i i ! r.: ,u i'i'! i ! iendiii/.eiidtal worden t oegevoegd.
Kn die klappen zullen moeten vallen a.lvorens de
b, iaiiüiebhendi'ii ern~li'.i de hoofden bijeen zullen
sleken om t , ,t e,-n oplossing te raken, liet gebrek
aa.ii e, meent ra. t ie van de kolennij \ erheid in de
meeste lüiiilen zal liet trouwens uiterst la.stie.
maken om 11 >t saineiiu efking te komen. In de
i ilieindiisl rie niet haar wijdvertakte ei mgloinerat ies
was dat hei-! wu', makkelijkei .
C. K.
PANDBRIEVEN BEURSKOERS /
DIRECTIE n?5.J.vAnZiJ5T-l1?J.F.VERSTEEVEN