Historisch Archief 1877-1940
No. 2685
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 NOVEMBER 1928
Weekoverzicht
Pilmliga : .,
d'onfants"" van l-'<-\<l<T
FEYDKH's Visages d'enfants" ha,d het werk
kunnen zijn, waarop wij reeds lang wachten :
de tegenpool van het ('ooganisme de verlossing
uit de nachtmerrie, welke dit wonderkind in zijn
mysterieust! vroegrijpheid over ons beeft gebracht.
Jackie is. met de praematmirheid van zijn wezen.
reeds lang Jack geworden begrijpt waarschijn
lijk van de ..Kid" nog minder dan wij en int nsschen
leeft het jochie op den filmband '/.ijn eigen, onver
woestbaar leven, slaat ons bij iedere reprise op
nieuw met verbazing en. beklemming, bergend inde
grondelooze diepte zijner donkere oogen hel raad
sel van het ,.acteérende kind". Het ra.a.dsel. dat ons
drukt en kwelt als het tegennatuurlijke wonder
dezer dagen.
Het heeft er in liet begin allen schijn van of
Feyder deüban verbreken zal. '/ijn drie kinder
figuren zijn van een verrukkelijke onbevangenheid.
niets is hun vreemder, dan .lackie's duister
genie en raffinement. l'Yyder heeft de argelooze
kuische schoonheid hunner onberoerde kinderzie
len met eerbiedige liefde omgeven, zich opwerkend
tot hun pure klaarheid, om iets van het wonderl
ieven dezer kleine menschjes vast te houden. Zoo
geeft hij ons in de vierde acte een scenet je tusscheri
den jongen, die in het huis van zijn hertrouwden.
vader teruggekeerd, het stiefzusje op zijn plaats
vindt. Dit is kortweg: prachtig, (i een van beide
kinderen verontrust ons met een opvallend
..ta,lent" zij doen precies-, wat alle kinderen zouden
doen en et' ontwikkelt zich in dit wereldje
deiminuscule dimensies een drama, dat in zijn zuivere.
primitieve componenten sterker aangrijpt, dan
welk groote-rneiischencontliet ook. Hit is onbe
grijpelijk, hoe de dramatis personae zonder eenig
opzet of overleg, met feillooze zekerheid de goe.de
filmische accenten weten te vinden en men stelt
zich onwillekeurig den opgetogen cineast voor. die
achter rijn camera, bevend van ontroering al deze
goddelijke natuurlijkheid en frischheid gadeslaat
en vastlegt. Dan is er het kleine scharminkel! je
Pierrette, met haar groote schoenen, piekstaartje
en leelijk, mager gezichtje, fonkelend van brutali
teit en schranderheid. Men begrijpe het goed
dit alles staat buiten eenige verteedei-ing voor de
sujetten-zelf. Noch de zeer gewone jongen., noch de
weinig aantrekkelijke meisjes geven daartoe aan
leiding net is de ongerepte zuiverheid
deiexpressie, de zeldzame waarachtigheid der emoties.
Welke ons meesleept.
Helaas waarom moest de kunst ena,a.r. die
toch ongetwijfeld gedurende de weinige scènes.
waarin hij dit onvergelijkelijk materiaal benut, een
wereld vol onvermoede schoonheid zag opengaan.
zijn arbeid onvoltooid laten;" Waarom moest hij
deze voortreffelijke? meimenten verdrinken in een
stupide groe)te-nie'iischenverzinseltje. da.t zich
moeizaam voortsleept acht breedspra.kige.
vervelende acten lang? Wat interesseert eins. naa.st bet
eiitóindig fijne, subtiele e'ii sterke' gebeuren, dat in ele
gebaren en de> expressie de-r kineleivn opge-slote-n
ligt, de gre>Ve>. armeteejigv bieise-oopkra.am van
sneeuwlawinew. xelfmoovden en dierbare' pastoors':"
Een oejgeriblik zagen wij he>t kinel het a-litf
kind. Niet langgemoeg evenwel om eleii drukke'iielen
last weg te nemem. dien ('haplin eins in zijn geniale
misdaad ..The; kiel", op ele' seheiude-rs laaelele. . . . !
l>e Oude («arde. llt-nny Porten in hi't
Rembrundttlicater
Aardig emi 7,e>e> na ele- re'Voltee'renele heftigheid
der Russen en ele- psycheilogische ze-lfkwellingen
eler puristen deze veterane uit de oude school
terug te zien. Is liet niet, of er geen Moscovitisch
vuilje aan de lucht wan* noch een Ruttmann
bestond, die datgene in het filmische eten tracht te
werpen, waarvoor zijn naam reeds waarschuwt i1
Alles gaat hier langs de veilige, gebaande paden
der goede oude speelfilm en behoudens een
enkelepassage van ..overblenden". zem men op bet eerste
gezicht zweren, een tiental jaren terug te leven.
Ken merkwaardig en tastbaar bewijs van het waan
zinnig stiingendo in IK-t ontwikkelingstempo der
film. die per kwartaal afdoet, waartoe vroeger
generaties noodig waren.
Intussche'ii lijkt het belangrijk eens nader te
vergelijken, hoe de gemiddelde bioscoopfilm van
tegenwoordig, zich verhoudt tof de nieuwe, n i eu wen
en niem\ st e st l nomingen. \\ ij e-opst at e-ei .-n clan liet
volgende: behalve gezegd ..overhlendeiL liet
incopieeren va,üverschi ilende bee-tden. waardeior
het merkwaardige impressie-complex dei- film
ontslaat -- va.lt op te merken, hoe de filmische
<lia,lec(iek aan directheid, krach! en eoncie-heid
onmiskenbaar gewonnen heeft. Me ve-rvaa.rlijke
seenes-a-faire. waarvoor men vroeger extra gillis
verzitten, teneinde ze mei succes te kunnen weer
staan, zijn gesupprimeerd. De anee-elot ise-he1
nieelcdeelingeri werden over liet algemeen suggestiever
en Kakelijker - verschijnselen, waaraan de vaart
der Kussen en (In-t valt niet te ontkennen) de
nue-htere economie dei- Amerikanen stellig niet
vreemd zijn. Verder wordt het We:zen der film
dichter genaderd, door een veelvuldige!' en be
wuster optreden van bet z.g. ..animisme de
toepassing van het détail a.Is levende elramatische
factor. Dit alles tev.M.mengeiiomcn maakt de
liedendaagscbe bioscoop-film, afgezien van haar
inelividueele artistieke belangrijkheid oneindig geniet
baarder dan haar prototype, van een decennium
terug.
Hetzelfde kan ongeveer van de persoonlijkheid:
llenny Porten, gezegd worden. Ook zij is. opper
vlakkig beschouwd, niets veranderd terwijl
toch bij nader toezien op haar. de evolut ies
dellaatste jaren evenmin 7,011 d el1 invloed bleven. r/,ij is
naar het uiterlijk dezelfde: het blonde, wat trage
en tempera.mentlooze t;. (>e der Duitsebe ingénue.
ina;tr soberder, eenvoudiger en ela.areloor sterker
dan vooiheeiï. Zij heeft, wijzer dan een Jannings.
van de verouderde en irriteerende ..star"-allure
afstand gedaan, door 'ut. dn lihn-zi-li li-ni// li- lit'ili'n
en het nadrukklijk exposeereii hare r particuliere
gevoelens o)) te geven. Dat deze vrijwillige be-pe-i
king geen filn\s)>elei' tot nadeel strekt. Ut-wijze-ii
enkele voortreffelijke tnonienten. die /.ij weet
te vinden (eerste vis-a-vis niet den zwerver scène
niet conimeiisales) momenten. die haar ge
zamenlijke glaiisrollen in den schaduw stellen.
..Wilivti. <!<? y.oeloe." t'orso-ci iiema
..De eerste groot e dramatische film. geheel door
wilden Bespeeld" l t het in het prospect u-., dat
ook verdero]) nog eens den nadruk legt op ..liet
natuurlijke spel. van deze. nog door geen
IH-«rfic rl IK/ bc'dorvei rmenschen". \Vat ilal spel
betreft, men doet verstandig er zich geen over
dreven voorstelling van te maken. Deze zwartjes
doen nogal bevangen, lacherig en zenuwachtig
hun ..spel" bestaat in een veelvuldig hoofdknikken
en een overvloedig, maar houterig gest ieuleeivn
niet den rechterarm. Alles in alles lijkt het niet
onwaarse-hijnlijk. dat de Italiaansehe regisseur.
inplaats van het gemoedsleven dezer wilden, naar
eigen wijze en impuls te la.ten opbloeien, een
Europeesche en nogal stnmpei-ige cliehé-ac't ie lu-elt
opgedrongen. .Met al de |)iieriele gevolgen van dien.
Als technische ..elocumentair"-!'iim staat dit
Welk echter op zeer hoog peil. De fotografie is
(zeldzaam verschijnsel bij dergelijke
expeditieproducte'ii l fra.ai en duidelijk. De gedeelten, waarin
de /oeloe's buiten de ei mfect ie-ha neleling der
ilm mogen treden en dus werkelijk /er. n : de
krijg:-en hezweringsdansen. zijn sujierieiir.
Als zoodanig is de film ongetwijfeld boeiend.
leerzaam en zeer aanbeveleiiswaard.
..!><?
tst»- vijaiiil."
TiiMOE.BESTEVARinA5
Men vindt l .ilian ( Ush terug als alt ijd : t eer.
lirooen ietwat bloedeloos, maar uitei.-l g<-\oeiiu en
expressief. TnsM-hen de Ya.nk..(-..-!e.i V' e, n apart ?
en uit z.onelerhjke \ er-chiimng. Daarom on-
\merikaanse-h ? Neen dH niet. \\an1 per .-lot ven
tek,Iline. i> Zij toe h -te, -d- neig \;>II ee-l! b | J ' l ! k , - , < l : - .. ? i i l l i l !
ei, v lekke!oo-l;ei<l. i. !s le--H .'Ule-e-u i, ';;:!>? ni.j .i.
engelen ei: in ! l o! l \ u o. n l a.a.nlreft. /.ij -\ .-, l ,?-?!;',
iLIANE HAID en KIRT VKSPI.RMANN
in de amusementsfilm
W!EN,WIEN,NURnUALLEIN",
welke film vanaf Vrijdag 16 November
in het ,,Rembrandt Theater Amsterdam
vertoont! wordt.
reeds met ele-n zweem \an een glimia-.-' . '.- . "ke-en
gevoelige a.ee-cntcn t'1 \ inden, die me,, ? ,-p
!eieg,.|mat.ige. gepleisterd-- makkers n;,.--1 e. .|1(
ga'levc-rgeefs zou zoeke-n.
O. zeker het is niet veel méi''i' dan <;;.'. ile-t is
niminev groot, bet ..breekt" nooit ,.ii»< .??". hei
is altijd schuchter en gesoiirdineerei. -aar deze
bescheiden zuiverheid i-'e.-n verkwikkn, j 'ussclnn
veel luidruchtige valschheid. die uit '-. ?: \\'estrn
tot onr, komt.
Zoo blijft dit kleine, nia.ar stabiel-. :;:?.? -i;, uat
het was zonder groei, zo n el e r venli.-i.i.-',_- en h e,a r
bleeke mineurtiguurtje zou ook dit ma;ei ,-:j
ongemerkt voorin jse-hael uwen. \\are daar ' -. : -.. film.
watu'iu wij ha,;',.r ziei;.
\\ a n t hel. val! n iet te < 'Ht keimt-n , -. ? ..'. ' ro, ,T
st e Vijand" laa.t een vrij sterken Mii:^- ea.
tegen veel bezwaren en reeleneeringej '' . Het
ikitsch en het is cliché, (oegege ven ? D- i.<,-, kamer
tje'S-el l end e. de edela.a.rdige professor, .i- \ -?? maai d,"
..oorlogshel" met den pott en-en-pani ??!.-?; -i'iel in
het orkest, ele smelt e-iïge halo-l'e ,t o-1 a:,. ?;> ;;a.
doenlijke momenten. ... het beliooü,,!.-?- :.:'? he-1
Viekende arsenaal var, \veee. MMa.kel»»-/,- -
Munenta,liteit. waarmee lloliyuoeid de ge\'>,.!i_ !!aite>i
en susceptilx Ie trüjmklii l en ple-egt 1-- !,.?--? .Ken.
Maar er zit in deze film e-en ele-ment. .i,.: ,iei:\\
i\ oor de Anierikaa.nsche | u-e M l u d ie : hei iv.iii'.-' -n! van
eeiiheftige rhyt hmische lie« 'ogenheid . J:, -r.>. ? , ;\\;ie.i
aan die. welke den ,.1'ot etnkin" onve: u--1 e! ., n-,..:
kt e. Telkens eluikt het op in ih-n wre.-el,-:.. -: .mm. n
regehna.at va.n den stap der inareheej .-;i,i,. ;,._,? -r ;-i
iiet stempelen der molii!i-r.t ieor.Iers- !',:,..- -,ii<n, !-?
kleipjiell op een eleilr. Kn dit alle- z i - -te-ri» ? !?
suggestief, dat het blijft doorklink- n. ,: ?; on,!.i
de liana.le opp.-r\ la.kt e van het plaat ;? -'. .?; IT,;; !t j.
door. liet vei'ontrust .ms. het grijpt .r" ..MI. h. t
la.at eins niet his. 1t.|'\\'ijl \\'ij noe u'liti! i.-e-i, ? .:ni t|
Veel/.in-^ olUloo/e'le d oe-1 li l: u e'tl ele; ! ; ' [ i. : ] J i! l', M ,
Het geeft a.a 11 bet eiYeliect's nie-t lti|>',e! ''.. ; .; ^ ;?'; k -'
\\e-rk. een achtergrond van duister,- P, ^ k. die
liet hoven zijn l'eeele ileteeketlis U\U' ':.
\\anneer aan h.-t -Ie,t de jeuïge- \i:»;v... ??,.' d-'
(loodst ijd i n:^' \ a n haar M ia i: i:og in e l,- ,,,., , , ? e j t i a.a i
Lies' (il'Vell kindje aellt . l'bii j ft . /\\eh ,.
-ei!i,-i|-peliende- paukonde e,e~tamp ra,n. t -.' ? ?-.. i:e!-e h
fortis-inio een rhythmi^eh pa r. ,\ ?,-:;..?.
daalles overstemt e n de heriimering a,-i; .(e i.n-/. 'i
als e-en stormwind \\ i'i;vaagt .
Dwars door het figumtje de-r ai !:'.??_- -.,--\ . n-...
t rekken de sehimnu-is ei.-i diii/.ende-:. .1; ? -..,av .!eM
dood ma.i cheeivn .... .-en ! u.-,-. . . ? -.-;i
Iwee. .in moïeske. Inaeaiiet-e reu, !Mi,,.i' }?'.'.<
,J.-mar( \'an het individu loM -/\> ;. ,e e ,i,.n
a.iL'e-nieeni-n steirni \an ??ii.-nile. -l-.- ,-.,!?
,!?We-reld \'aart een \\ aa h/i n n ii;'e l.'n h ,-ei-;e!t h. t
gezicht \';in de jonge \iouu : ..l!lo\v. lüiul"- rny
i-hild is dead. thank ( io<! '." ,-n langv.a.a:; negin!
zij met de ha.nden in .-te,-el-, heftige' '?, ?.'.??ging. n
liet ohsedeerende rhvtl'.lne der 'lei! ....?!!!<!-?
leger- te -i-anili'i-rei!: ......-n tv. ,--... .-.'-n
l \\-e-e ....
l la! i.- In-i i-inde ei, , , : l.lüfl -,!;???: . ' .., i ,.?..,
di! (,tlue\\oiie en \e!i', \. ;: .f,;>pp\ ?? ; . : i , :, !? i
\\ ei-el, ! k ol! l! e i e ;; l :,?!,',. l , ? . l | >o, ?: ; _ : 'l , ? ! .
k i 'f.;, IS l e ^ < !,-/ , ? \\ , .' ., i, ; ! , ? lx , ? L l ia(" ' , ' , .,?-?'. ??
liet i- ,-?;: der \.-!,. ;,-,, .;-,.:,.! . .... a;il ?', ? e, . ?
-ea.e-i-hik- -;, It , n 'i',- .? - d,.. . . . .-?,
/.'.? ijkend l , aan '. aa l '> !?.