Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 NOVEMBER 1928
No. 2685
Nieuwe Fransche
boeken
door J. Tielrooy
Francais 3Iavriac, TM rie rif J eau Itr/rhx.
Parijn, Pion, 1028, K, ir.
Over Jean Racine als schrijver, over
denhaitstochtelijken, teederen en wreeden psycholoog die
de dichter van Andromtiqiie en l'hèdra geweest is
was reeds ongeveer alles gezegd: toch weet Mauriac.
nog onalledaagsche opmerkingen te maken over de
vrouwelijke liefde in Racine's stukken deze
altijd onderdrukte en des te heviger uitbarstende
liefde en over de verraders van het type
Narcisse (uit I.irittinniïmt) deze sluwe en koelie
observators, niet ongelijk aan hun schepper, toen
hij nog jong was.
Over het leven, van Jean Racine was eveneens
bet meeste al gelegd: tocb heeft ook op dit punt
Mauriac's voorstelling van zaken iets eigens; het
geen trouwens goed mogelijk was, omdat de
schaarschte der gegevens ruimte voor persoonlijke
interpretatie liet. Zoo is het vrijwel nieuw , en tevens
plausibel, om Racine al; een overijverig, daardoor
onhandig hoveling voor te stellen. Zoo maakt
Mauriac waarschijnlijk wat meestal in 't midden
gelaten of ontkend svas dat Racine in zijn hart
altijd trouw gebleven is aan de dissidente sekte
der Jansenisten. Zoo verklaart hij vernuftiger.
vollediger en gevoeliger dan bij mijn weten ooit
gebeurd was, het verbazingwekkend feit dat liacine
in zijn 38ste levensjaar plotseling zijn eervol en
briljant-zinnelijk kunstanaarsloven opgaf, om y.ich
aan het. hof weliswaar, dus niet bepaald m
askese, en in do armen van eer brave, domme.
miar ook rijke vrouw op het hiernamaals voor
te bereiden.
Deze overgang van kunstenaar tot christen is
het eigenlijke onderwerp van Mauriac's boek.
Mauriac zou Mauriac niet. zijn, indien hij zich
bepaald had tot het onderzoeken van
litterairhistoriscne vraagpunten. Wat hem bezighield, was
de vraag of een litterator Christen, en of een
Christen litterator kan zijn. Is de litterator niet.
ter wille van zijn kunst, genoodzaakt ten volle
zichzelf te zijn en te blijven, ja in zich aan te
kweeken al wat zijn binnenste in kiem bevat,
ongeacht of de moraal het verwerpt? Kn i.s de
Christen rri.^t daarentegen verplicht zich onophou
delijk, tot het eind van zijn dagen, te herzien.
telkens opnieuw het ne te kiezen, liet andere
Uit te bannen? Dat vroeg Mauriac zich eens te
meer af; want het is misschien wel de. quaestie in
zijn leven. Drie gevallen stonden hem ditmaal voor
oogen. liet eerste was dat van Andró (iide. die
niets wenscht op te offeren, maar dan ook. volgens
Mauriac, vooreerst nog de ware Christen niet zal
worden. liet tweede was dat van Racine. die.
onder invloed van het door Mauriac- te streng
geheeten Janseiiisme. alles had wenschen op te
I T O P N A F F K ^
: Ji. W -l A. 5 ^ Ji A-/ A -i r
i
M n Avon l
i u 11 r i
offeren, zijn kunst en zijn wereldsch belang beide,
maar er door moreele zwakheid niet toe in staat
bleek en eigenlijk niet veel anders ..bereikte"
dan dat hij een zijner zoons, door een al te
rigoristische opvoeding, tot onredelijke, hoezeer dan
Christelijk schijnende zelfverzaking dreef. Kn het
derde geval is natuurlijk dat van Mauriac /,e!f !
Bescheiden maar duidelijk geeft hij te kennen dat
het hem mogolijk schijt.t, e.en oprecht Katholieke
overtuiging met een verfijnde en diepgaande kunst
beoefening te verecnigrn. Zelfs betoogt hij in een,
ongeveer tegelijk met Jean Jturiiie verschenen
boekje, n.l. zijn heldere en boeiende; studie over
Lc roman } ). dat juist de meest on vcrva'irde
psychologie, di" w.'lke het kwaadste en hef singu
lierste in den meiischona/>rd wil doorgionden.
noodzakelijk voert tot ..lleindie de bron is van liet
ineivsehcnleveii '.
Kr zou heel wat. over de vraag te zeggen zijn:
maar misschien is het er hier niet de plaats toe.
Andrt- (ïide, zelf immers door Ma,uria.c in de zaak
betrokken, heeft zich. /onder t" overwegen of
christendom en litteratuur in 't algemeen a.b-ohile
tegenstellingen zijn, gehaast, op den man al' te
antwoorden dat in ieder geva.l Mauri-'K: s Herul uur
in haar inspiratie iets zeer onchristelijk* heelt
en dat deze zich voor de verzoening der beide
tegenstellingen een zichtbaar geweld moet aan
doen. ..Yoi.s ii'êtes pas asscz chrétien pour n'ètre
plus littératetir", schrijft, hij geestig 2) geestig
omdat, 't gezegd wordt tot iemand die Katholiek
propagandist zon iri!l<ln zijn. maar zich als zinne
lijk, zeel' merischelijk mensch. als litterator boven
dien die succes niet kan ontberen, onweerstaanbaar
getrokken voelt tot ..zondige" gegevens, genoopt
tot ..zondige" tafereelen. Men zon zelf Christen
moeten zijn om Mauriac dit kwaliik te nemen:
men zou n Christen n lit t erator moeten wezen.
om ovei het door Mauriac opgeworpen vraagstuk
in 't algemeen uitspraak te doen. Heden genoeg
voor schrijver dezes om zich van blaam en uit
spraak beide te onthouden. Het zij voldoende op
het belang der vraag gewezen te hebben.
En zelfs al mocht men dit belang ontkennen,
dan nog blijft Maui'iac's ..lieven vart Ra.cine" de
moeite waard. Over Racine te lezen is altijd de
moeite waard : een m'iii a.ls Mauria,c met zichzelf te
zien strijden, is altijd passiotieeretid. Zuivert zulk
een sch. ijver zich bovendien steeds meer van zijn.
hebbelijkheden slechts twee maal noemt hij
ditmaal zijn. hoofdpersoon ..ce jeune loiip", ja
ik geloot' zoo waar dat de benaming ..ce garcoti"'
niet. meer dan drie keer voorkomt. ! ??ei; behoi.dt
hij daarbij al de kracht, de w.'lluidendhcid ,-n de
doeltreffendheid van zijn fan!, dan ve.-dient zijn
Werk onze toegewijde aandacht ten volle.
I) Parijn. Arlimni iln Lirn'. Milis.
li) \oiir. Rcfiii' /?';<' urn /'.se. Juni Milis.
Nieuwe Uitgaven
.L" Thf't^lt'c t n /?'/?</uxfh1' i'n nio{fi'i/-tiiii'. l /,'
ThfAlri' r.'li<i'n'ii,r, (Ta'ijs. Rieder), dooi- den mik
bij ons zoo gunstig bekenden geleerde. jr,if.
(ïustave Coheii. 11 el onderwerp is belangrijker
da'i men wellicht vermoedt; de schrijve- een
kenner bij uitstek. Ken aantal gegevens heeft hij
aa'i eigen nasporingen t - danken, liet boekje
bevat, bladz'.jden die als voorbeelden van litteraire
critiek op werken van het verleden kunnen geld'-ii.
I let t \Veede gul d ei l .l/r/.v/Vx/x»'/.'. sanicngest e ld door
I). A. ('RA.MI:I! S< HAAP. is te l'ttvcht bij \V. de
Haan verschenen. Het bevat een groot aantal
goed geïllustreerde ojit spa niiingsbijdragen, en
daarnaast cenige leerrijke artikelen (o.a.. o\ er
Reclame, over een Kgyptische Koningin) \ oor het
schrijven waarvan, de redactrice bekwame des
kundigen op het betreffende gebi"d wist te \ inden.
De uitgave is in een goeden band gestoken.
Het boek i.s gesciiikl voor meisjes viin l':' 17
jaar.
('ISSY VAN M ARX VKI.DT. //(/ uil li'i'l In ,/',,!, Di-rdi
druk. Amersfoort. Valkli. .11' ? -n Co.
('ISSY v\x M AI.-X VKI.DT. l/i'l hii(iiiint--in /? '-</,/
Hi'i-r l-'eiicr. Derde di-nk. \ nier-.f, ,rt. Nidkhol
en l '< i.
C. .l()ll. KlKVIT. /'? '.'l',,, l'flll ll'li. '/':,:,,:. /,
tiende druk. \mer-foort. Valkholïen l1,..
Woningprijsvraag
door Paul Bromberg
Waarom in al'<I. A. sooii iler iny.«*ii
dingen in ;i;iaiurrUinii kwuin
Z.IJ X hel inderdaad kunstena.rt.rs-ideeeti geweest.
die ons onder de oogeit kwamen r Was dit
d..voorlicnting" die het ]>ub!iek ontvangt van be~
roeps-inrichters? liet is niet arm te nemen. \\ i<
zijn het dan \\ cl geweest die in de rubriek \"oi
kunstenaars en nieiischeu-van-hei-vak hebben
ineegcdongen ? Die bij voorkeur palm- -n
hloi-mt a.fel! ji s zoo ver mogelijk va.n het licht ei: het
dresoir oi een a-nder meub<-i. \va.a.rop de büiiien
u.-hrachte spijzen moet-»: w..rdeu lieerge/.ei. 7.1 M i \. ;
mogelijk van de deii1' pla.-it >i-n ? Hoe l ie,-t en die
ta.llooze [il;:.nten dan. die lilijkba.M.r in liet r (on kei- gr. ?> :
en en welke hnisK rouw i- ha.ü.i' iin-;ibeliev-.-ranci..i
da.iv da.nkba.rir a.ls eerst e, n w.i.ndeling do- .r het \
'Mt rek moet \\-ordeiigema.a.ki voo," de pla.1'.! ?? bei eikt i~
\va.ar de spijzen uit de ln..ni| kunnen ge/."! w orden':
\Yelke eischeii stellen de bewoners van il" \eiti-ek
keil da.n. dat zij geiii .eLr'en nemen met ," !: ianip
l'.(\'etv tl" eet ka.mert a!'"i. \\'a-irbi j zij pa! ;ti ;ie ^;1'...;
lampen moeten kijken. dat het v,.| hcl.it
in_~objeet veel te hoog hangt? Hoe vutlen d"
vak-installafeuiv hun liei-oep da.n o]i, a.ls ze een laïelklei .i
niet grillig wild-dessin liitkiczeii of uit laten Uii-zen
bij een. vloerkleed er vlak onder, niet 'zoo mogelijk
nog grilliger en woester dessin, in volkomen
di~harmonie' met elkii.M.r? liij de teekeningi l": (studie
waren aardige gegevens daarom gitm de prijs
vraag echter niet - er "'aren iiilrrictn*. beslaa,itde
te fotografeeren kamers bedoeld !
Al'd. A. heette een a.a.nnioediging te 7.ijn voor d.
..in ons land zoo bloei.-nd"
biiinenhuis-architei-tuur". - . . blijkbaar had d'-ze bloei ,vlit,-r ueen be
hoefte meer aa.n a-aiimoediging.
£tr jiirrri'ru krijgen
- J v^~
Klinkt de steiniiiiiigsvolle tekst dien de redaj-'i
van dit weekblad had bed;,.chl nog in mv ooi-en:
Het ging over dei'tiuv int. rieurs van statine
gi-adit enhuizi-n. over interiMirs \ a.n oude landhuiz"i:
waar het Velperzomietj.- binnen schijn!.... Het
\Tei)>erzon.ne1 je beeft ii"ia.a,s niet ge-cliencn. d.
inteüenrs bleven le\eiiloos Koud en in mm
koslba i e aankleed ing t oeh be,j] oe\ end armzaüu zon-l.>,,- .
Moderne huize!) niet groot., ia.ge r.'!,i;/en. door d- n
a.rchitect. bedoeld om \ .-. l licht binnen te lat. n
stroomen. wa.i'"M niet d:iM>- dia.perieen al-de- hoo_,
l'ijzige Vensters del' oud-' ^racilt en-pa!ee/..)i bedekt :
l n zulke \ ert rekken /a ge t i \v>- /.onderling r :n-uia a, k t.
rookvangen geplaa.t.-t. dat \\a.ren oud-ho!;a nd-c!..
..schouwen .... in
\\ a,s da,n liet onbegrepen L'-\ olgde voorbeeld !
D-.-tijds leefde men ander-, houwd" men anders, m. .e
belde men anders.... -/.inloos nee!1:1, leen echt.i
i-eldge uiterlijke \-oril.i-ll ..'. .-r i-n deukt d.T) ;/ i' lek.
schoonheid te bel,.ven.... .-el! 'IIOOH : De V _. '.
u'i-a.cht en interieur- « ;:,ren sober, ze l j's b:j u r. io( en
r'rkdom. besehaafd.zelfs bij pr-aal vertoon, de imrezon
den folo's toonden e<-ht ? r o-, .-i-la.dinu a.!-. u.ü-eii h.;
a l;t iek-\\'! n kels. zillii H ./.e -'l'oi .peerilli,. <ii- \\ooitd.!
hiel' g'een [Henschel! dl" /.ich v'rij \\dl.-l; >ev.e_. il
*i ie met dienst i M uien l ter-, .n. el -u k k« l, -n e; _.-n ia 'u '?? .?
lijk op een stoel of ba;o< willen zitdi! /.ond'-r dat
zij dan omringende \ a.z. :>. piedestal- m.-; bron/.'.
en wankelige lal'-lij. - ^esto.-'t'eei-d n.'.-: balie!
j.--franjc omver .-mijten. De \roegere b.->v> .le-r-
\,-rzamelden ook.... da.:'r\..or haildei! /? -iiiaa.!\\. (
'j;ea.rran'^eerde \itrin.-ka-tce. tnooi b!a>;kud
_.--e 11 i Iderd \ a n bm n. -\ d.- t <>1 o's ua \ .-:; \\ e.i.ièi.
te zien waar borden, eind.-loos veel b.u d.-n. als e. ?,
rare insect enpl;:ar_' tegenop krop,-n ,-n ,;.?
\iti-iiehad men di-ftig nu-'. tl.iv,< ?] uitgeslagen .-n daaiiii
volgepropt. \Velke 'n i 'l i i; 11' -l 111 u' bleef bil ,,..( b.?/.!.?,
der foto's over van een echt gr.f ht .'idnt .-rieiii-? b
t\\'a.ïgelif(ss. slecht s de y.oin, ?[ ^. f ir der ura- i:' -?: i d r. -i i ^
door de vellst cl's bimicli .
Ken int erietir ma.:i kt ,? . 'en uit /.ondel ii:?. . . . ; i ia::.
bij een !'ot o die iu a :i.üin erk i M.. i\omt t- ^.-e:: oud.
rlinge \'e)-Liehj k i t u,' nio^.'üjk , \, \ ci-xail IMI- eea i-
iereild II 1)1 ondel' de lezer-.
OOKTFRED:JPOESK£
ZANDBLAD-SIC AREN denlOds
IfNIIIIl lllfllltllllllllll»IIIIIIIIMlllMMII