Historisch Archief 1877-1940
No. 2686
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 NOVEMBER 1928
Moderne Fransche Muziek
in het Muzieklyceum
door Constant van Wessem
D K drie volgende avonden van den
cyclus van moderne Fransche
muziek die in het iluzieklycenm aan
den gang is. brachten ons de ..Six." en
Pa-pa Satie met zijn ..kinderen" uit de
School van Arceuil.
Voor de ,,Six" beijverde zich de
zangeres Jane Bathori. voor Satie
Kobert Oaby. voor de componisten
uit de school van .\rceuii de/.e /.elf.
De ..Six" waren uitteraard zeer
?eenzijdig vertegenwoordigd, n.l. alleen
niet hun liederen, waarin zij veel aan
de folklore, de imitatie en. de parodie
offeren, de charmante manier van
-onzen tijd om het romantische ge
voelsleven van een vroegeren tijd door
«peelsche overdrijvingen een beetje
te ..ontnuchteren". Dit is vermakelijk.
maar het werkt na een bepaalde
periode, waarin dit als reactie een
levenden zin kon hebben, in de z.g.
anti-i'omantische periode van na den
oorlog, wat negatief wanneer men het
terughoort. Slechts enkele van deze
Lsoort liederen blijkt dan een zelf
standig kunstwerk geworden, zooals
de ..(Hoxinia" van Aurie. Ook zon
men de keuze uit de liederen speciaal
van Poulenc niet geheel overeen
komstig '/ijn talent kunnen vinden:
uit de . .Bestianre" en ook uit
..Cocardes" en de ..Poèmes de -Max
-lacob" had men iets kunnen
kiezen, dat hem veelzijdiger toont.
Honegger en Milhaud lieten nog de
.sterkste indrukk.-n na en men had
.aan de ..Six" nog meer plaats inge
ruimd als men Maxime Jacob's en
-Sauguet's liederen maar aan het
programma, dat dezen zelf op het
volgende concert vulden, had toege
voegd, mot een daaruit niet
onvoordeelig ontstane wijziging van de wat
?doelloos lange demonstratie van hun
eigen beteekenis. Hetgeen niet weg
nam. dat Jane Bathori ons er interes
sante vertolkingen van gaf ondanks
haar wat beperk t e sten i middelen, waar
mede deze intelligente y.angeres echter
uitstekend wist te woekeren. .Maar
toch. en hoewel de vergelijking on
rechtvaardig is: was voor ons Mozart
page-aria uit Figaro, die Madame
.Bathori als toegift zong. niet meer
waard dan deze geheele
liederenproductie der ,.Six". die. wij gehoord
hadden?
M Het optreden van Maxime J'acob en
Heiiri Sauguet. die voor hun oeuvre
onze groote vertolkster van het
moderne lied Bertho Seroen, een
klein orkest en drie. vrouwenstemmen
te werk stelden, kreeg door de over
dreven lengte van een pretentieus
programma, op den duur iets
irriteereiids. Deze lengte was niet in
. aveiircd'gheid niet do prestaties
van deze nog jonge componisten en
het deed ook wat onbescheiden aan
zelf van ^|- tot Kl;i aan hel woord
te blijven. Maxime .lacob schrijft wat.
te gewild eenvoudig, men kreeg vaak
de indruk van kinderwerk. v.ijn
.populaire" wijs j es hadden ie.ts
kinderachtigs en men vroeg zich wel eens al
wat Papa Satie. die indertijd de
..babies" ten doop hield, toch voor
geniaals in hen zag. Ongetwijfeld
beteekeiit Sauguet meer dan zijn
jongeen vriend .Jacob en ook uit ander
werk. dat nu niet op het programma
stond (ik denk aan zijn balletten b.v.)
: is dat reeds gebleken. Xu waren alleen
de twee ..Francaises'" zijner waardig.
-Maar de goede indrukken gingen ver
loren in de ..enfantillages" van Jacob.
kirideraehtighedon ten slotte. nog
aardig in do ..eerste
oefoningen."stukjes dei' ,,1'etits préludes", maar
daarna ook gauw ..te veel". Dat
Berthe Seroen voor dit werk in den
bres moest springen was voor haar
talent jammer, te meer daar zij dit
heel goed deed. Doch wat bereikt zij
niet in goed werk als haar sublieme
vertolking van Havel's ..Sheherazade",
dat zij juist den middag daarvoor in
het Concertgebouw had gezongen en.
waarop wij nader terugkomen !
De Satie-avond ging, der traditie
getrouw, met het kleine schandaal
gepaard, dat den gestorven meester
ook tijdens zijn leven zoo vaak heeft
vergezeld.
Kobert Caby. zijn jongste vriend en
zijn jongste bewonderaar, kwam over
hem een lezing zitten houden, die door
muzikale illustratie werd opgeluisterd.
Maar helaas, toen de muziek van Satie
aan het woord kwam, luisterde men
nauwelijks meer. allang in de wolken
gepraat door ('aby's aanprijzende
superlatieven, die van af het balkon
door eenige aanwezige Kransehc
toehoorders m<-t protest werden on
derbroken. Wat de heer ('aby zei was
ongetwijfeld wel goed bedoeld, maar
men dient Sati's muziek slecht met te
probeeren het onwaarschijnlijke waar
te maken, liet had ook van meer
pieteit getuigt, wanneer de bovendien
onduidelijk sprekende ophemolaar met
enkele eenvoudige, maar doelt rel'fende
woorden had volstaan inplaats van
mot het hoede boekdeel dat hij voor las.
Hoe het ook zij. de stemming was weg
en zij bleef vorder ook onvindbaar.
toen de muziek van dezen ongetwijfeld
iiobeleii en fijngevoelige]! meester zelf
aan het woord kwam. Alles hielp
bovendien dien avond wel mee om de
demonstratie het karakter van een
moord op Satie te geven. Marie
.lannette Walen, en ('ornelius Berkhout
begonnen, de vierlu'.udige y.etting van.
het ballet ,.1'aradi" met een ont
stellend onbegrip van de volstrekt
niet cubist ische. mechanische of
arulerzins futuristisch bedoelde muziek te
spelen en onder hun ijzeren slagen
ranselden zij de gevoelige en gespannen
lijnen van dit werk dood. De muziek
van Satie is niet ..groot" en haar
schoonheden zijn. van intieme ge
aardheid. De vertolking moet- ze
weten bloot te leggen in haar eigen
sonoriteiteii. in haar eigen gevoelig
heid. Door deze muziek kwasi-friseh
..aan te pakken" vermoordt men haar.
De uitvoering der ..Moree;ui\ en forme
do. poiro" (laat u toch niets wijs maken
door Satio's vreemdsoortige titel
manie, die in hjvir t ijd een verdi diging
gold tegen de di.'py.inp.ig-poet ische
tonnpoëomcii. waartoe de andere
componisten zich leenden, on. men
sohra.ppe ze desnoods ten behoeve
van een zuiverder werking v;:.n de/.e
muziek) bleef ook Veel;:l ernaast.
Kerst .Jano Hailmri wist in h-v.iir voor
dracht van de ..S'iera-te" en van eonige
liedjes en liederen den nobelen toon te
treffen, die aan Sntio recht doet weder
varen. Het is wonderlijk !i< le/.eer men
telkens bij le-t hooren v.-n deze v ?
een zingend moduh.ereiide zangstem
gecomponeerde teksten uit de ge
schiedenis van Socrates ar.n het leven
van Satie zelf herinnerd wordt.
MEULENHOFPS
Mededeelingen betreffende
De Boeken van dit Jaar
TANTALUS
DOOR
JO VAN AMMERS-KÜLLER
4e DRUK
Prijs Ingen. f 4.40 Geb. 5.9O
De inhoud van dezen roman is levendig, en gedetailleerd
van uitbeelding; de karakters zijn meesterlijk getypeerd, en
zoo algemeen menschelijk dat zeker een zeer groot aantal
lezers door dezen roman geboeid zal worden.
Nieuwe Rotterdamsche Crt.
KRISTIN LMRANSDOCHTER
DE BRUIDSKRANS
DOOR
SIGRID UNDSET
2e DRUK
Prijs Ingen. f 3.50 Geb. f 4.90
VROUW
DOOR
SIGRID UNDSET
Vertaald door Dr. A. SNETHLAGE
Prijs Ingen. f 3.50 Geb. f 4.90
Er zijn boeken die alles in je stil maken, boeken waarbij
je het rumoer om je heen en het rumoer in je eigen hart
vergeet, alles valt weg behalve de verbeelding waarin de
schrijver je meetrekt. Zoo'n boek is dit.
De Groene Amsterdammer.
Zooals ieder weet werd aan SIGRID UNDSET
j DEN NOBELPRIJS 1928
toegekend
INGER SKRAM
Een leven van Strijd en Overwinning
Roman door
JEANNA OTERDAHL
Vertaald door N. BASENAU?GOEMANS
5e DRUK
Prijs Ingen. f 3.50 Geb. f 4.90
Zelden hebben wij de tragiek eener lijdende vrouw zoo
eenvoudig en toch zoo zuiver uitgebeeld gezien; dit boek
is een stuk poëzie in proza vol heerlijke gedachten. Een
boek dat opheft en kracht geeft. De Maasbode.
DE FAMILIE KRUSE
DOOR
JEANNA OTERDAHL
Prijs Ingen. f 3.50 Geb. f 4.90
Een boeiend boek, waar groote bekoring van uitgaat: wij
kunnen dit ieder aanbevelen als een voortreffelijk, mooi
boek. Mevrouw A. v. Hoogstraten?Schocli.
Bij iederen goeden boekhandel verkrijgbaar
J. M. MEULENHOFF, UITGEVER, AMSTERDAM