Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 NOVEMBER 1928
No. 2686.
arijsche Notities
,,Morïturi , . ."
IN den Porte-St. Martin" sneuvelt de laatste
der Bonaparte's dagelijks op Zon- en Feest
dagen zelfs tweemaal. ... en Parijs laat hem, na
het eerste ietwat scandaleuse spectakel, kalm
crépeeren. In het hart van Frankrijk zieltoogt- een
jonge, ernstige kunst en de Ville Lumière" glim
lacht eens om cette dróle d'avant-garde" en be
stormt Paramount"....
Ik zit tegenover Madame Germaine Dulac en wij
praten over de Fransche film. Nietwaar" zegt zij
een groot land als Frankrijk, met een groote traditie
en een groote internationale eerzucht kan het niet
zonder een eigen productie stellen. Welnu onze
Arlette Marchal is om te stelen.... onze Jaque
Catelain is adorabel ! Men heeft de zinkende Fran
sche film willen stabiliseoren, als de Fransche
frank M. Edouard Herriot en andere belangrijke
en knappe menschen hebben veel en gewichtig
gepourparleerd met het buitenland, speciaal met
Amerika et voila onze studio's werken weer!"
Et. . . . Ie/i/m?" vraag ik bescheiden, maar niet
zonder nadruk.
Le Film ! aha. . . . c'est autre chose ! Le Film,
voyez-vous, ce n'est pas une affaire mondiale,
comme Ie cinéma c'est une affaire nationale. In
de Film geven wij onzen eigen geest, onzen volks
aard maar dat begrijpt het geïnternationaliseerde
Frankrijk niet meer. Wij metteurs-en-scene maken
du cinéma'' om van te leven?van de overgespaarde
duiten of met den particulieren steun van een of ande
ren fantast, maken wij Film. WTater van die produc
ten wordt is nooit vooruit te zeggen. Wij zijn nou niet
bepaald uitgeslapen onderhandelaars. . . . meestal
gaan zij van de eene hand in de andere. Er zijn
altijd wel lieden, slimmer en habieler dan wij, die
er wat uit weten te slaan soms op de zonder
lingste wijze. Wanneer men zich rechtstreeks tot
ons wendt om onze films te vertoonen of aan te
'koopen, weten wij zelf dikwijls niet waar ze ergens
zitten noch wie er de momenteele eigenaar van is.
Gij hebt het gezien met La coquille et Ie
clergyman", dat uw Filmliga heeft uitgebracht. Wat
echter onomstootelijk vaststaat en wat wij zeker
weten, is, dat wij de kosten er nooit uithalen en dat
ze nimmer populair zullen worden."
En de kritiek?"
Tja de kritiek. Kijk ziet u, wij hebben uit
stekende en eerlijke critici: Vuillermoz, Moussinac,
St. Cyr. . . . en zij doen voor ons, wat in hun ver
mogen is. Maar de kritiek, de Kritiek. . . . vous me
comprenez?" Parfaitement, madame !"
Que voulez-vous? De film. . . . pardon, de cin
nia-fabricage is een nationale industrie, die be
schermd moet worden. Och, dat zijn toestanden.
die men in landen, zonder eigen productie niet
kent. In Holland is de pers overal en a.ltijd
onbsinvloed, breed van blik, verheven boven
cóteriegeest en particuliere gevoeligheidjes nietwaar?''
Oui, madame !" zeg ik ernstig.
Welnu het is op landen als Holland, dat wij
het oog gericht houden. Daar ligt onze hoop en ons
vertrouwen. Daarvoor werken wij. daarvoor geven
wij ons laatste beetje vrijen tijd on/c laatste sou
"Avant-garde meurt, mais elle ne se rend pas !"
"iten jaagt een kille Novemberwind
regeiislierrotte bladeren over het ii»,t-glimmende
as.
!-t er niet vroolijk uit . . . .
Itillaiirourt
"'eiiso ruimte der ateliers van
L--i clr-w van stellages.
' "en kleine,
,u )s een
aarzelenRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA"
SPANJAARD&C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
de poging tot een interieur als in ontmoediging,
halverwege gestaakt. Twee wanden staan overeind,
in de armelijke illusie, dat zij een kamer omsluiten.
Een ouderwetsche staartklok gravures in lijst
een tafel met twee stoelen in het midden. Als ge
schut, dat een vesting onder vuur neemt,
allerwege .... rondom, linksch en rechtsch boven : lam
pen. Vooraan, de lens naar het midden der kamer
gericht: het apparaat. Aan de tafel zitten drie
menschen in fluisterend, ernstig gesprek verdiept.
Ken meisje in armelijke, ouderwetsche kleeder
dracht een militair en een meneer met eendeukhoed.
Watberamen zij daar, in zulk een doodelijken ernst?
Het meisje beweegt een strijkijzer over een
kleedingstuk langzaam, afgetrokken, met oogen. die
ver weg schijnen te zien. De jonge militair' tracht
haar blik te ontmoeten; in ootmoed en smeeking is
zijn gelaat naar haar opgeheven, aarzelend vat hij
de hand. die het strijkijzer omsluit. Het meisje
draait haar verstild, innig masker naar hem toe. . . .
langzaam, langzaam, als verhoogde het weer
streven nog het genot dor overgave. Dan rusten
haar oogen in de zijne en de wereld verzinkt rond
om twee menschenkinderen ....
Overigens is daar de heer met de deukhoed. die,
de ellebogen op de tafel geleund,
insolent-aandachtig het heele geval volgt. Het is ongelooflijk
het is monsterachtig. ... in deze sfeer van uiter
ste intimiteit zijn brutaal hoofd zich te zien dringen
tusschen twee gelieven. Zijn felle oogen te zien
gloeien in onverholen nieuwsgierigheid zijn
blik het maagdelijke meisjesgelaat te zien
bestudeeren, omvatten haar schuchtere weerstrevende
ziel te zien ontkleeden tot een rillende naaktheid,
stervend van schaamte. En bij dat alles die deuk
hoed ! Die detonneerende, beleed igende, verschrik
kelijke deukhoed . . . . !
Tournez la tète, madame !" zegt de bruut.
,,Dégagez la main !" Mijn God hij commandeert
haar ! Waarom springt de jonge militair niet op,
om hem de ,,feutre" van het onbeschofte hoofd te
slaan? Waarom verroert niemand van de omstan
ders een vinger, om het verhevenste oogenblik, dat
twee menschenharten 'kunnen beleven, te doen.
eerbiedigen? ,,Encore !" zegt de tyran. O, dat lieve,
schoone meisjesgezicht o, dat ondeiworpen ge
baar, waarmee zij de beweging herhaalt o, die
serviele, laffe militair o, die vreeselijke. dwingen
de deukhoed !
Ca y est. C'est tres bien, madame ! Permettez
que je vous présente Monsieur Jordaan, journaliste
hollandais. . . . Madame Dagovèr !''
Daar staan wij dan tegenover elkaar en glim
lachen. Zij denkt zonder twijfel aan reclame
mogelijkheden. . . . ik. aan de mterview-bètises, die
men deze vrouw al heeft doen zeggen en die nu
weer met eenige vermeerderd staan te worden.
Iiitusschen wij kennen beiden ons métier en
onze plicht: zij zet- zich interessant neder en ik
haal een eerbiedig. ma:ir onverbiddelijk potlood
voor don dag. Daar gaat-ie ! Of hef haar beviel in
JJarijs? Ja. de menschen waren uiterst lief. Of zij
van de film hield? Ja. natuurlijk - het geachte
publiek zou het Zeer kwalijk nemen, als /.ij nee zei.
Of zij Hollandsoho was? Nou, asjeblieft en met
zoo zuinig, speciaal tegenover een I lollandscheii
journalist. Of /.ij va,n Holland en de Hollanders een
a,a,:igename herinnering luid? Knorin zie boven.
Of zij de ..Groene" las? /ij verslond hot blad lei 1
erlijk, ofschoon /<? geen Hollandse!] kende. O t' zij....
l i l Dagover is een kna|>p> . intelligente VIMUXV.
Niet zoo knap iii>.( uurlijk als op «Ie film. maar ook
niel zoo on l >ed uid en d. als di> i nier views /.ouden doen
geloovt'ii. l.igt het ;;,;IM de vele gro-.--pla.ns. a.;in de
tallooze malen. d;i,( ik <lii ovale mask'-r in ander
halve metir middeUIjn . >p hel doek heli ge/.ieii?
Hoe dan ook liet doet mij ditmaal klein en on
beduidend a-m: een bleek, vermoeid gey.iehl je. \va-i
omvelijk en wat f.-uie on;|( \- de dikke laag sehminek.
.Maar wel ..sympathiek", als ik di! afgrijselijk .....
dewooi'd tna-g gebruiken.
/.ij heeft iets rusligs en verrassend eenvoudigs,
dat \\ondcr\vel bij h;vuÉkalinen. ietwat tragen
ooiopslag pa-st . Met heldere stem antwoordt zij in goed
loopende /innen, op de vragei'. die ik ha.ar stel
vragen, die zij honderdmaal heeft beantwoord en
die mij eigenlijk niets kunnen schelen. Ik constateer
gedurende het onderhoud, dat haar ijdelheid voor
een star" ongelooflijk matig is. of dat zij schrander
genoeg is. om zich niet, bloot, te geven. Wij praten
over Amerika, over Fritz Lang, over haar eerste
rol in Caligari" en het, is wonderlijk verstandig
en bij lange na niet onscherp/.innig. Overigens niet
zoo ijselijk belangrijk.
Trompetten van Jerieho
De klinkende film" is er !
Het is ietwat verbijsterend en ontstellend
maar het valt niet te ontkennen: de film parlant".
c.q. film sonore" is er. Nog verre van volmaakt
ongetwijfeld. De stem van den heer Aubert, die als-.
filmbeeld de film sonore" in een korte speech
inleidt, komt zeer gedecideerd een meter onder zijn
voeten vandaan, ter plaatse n.l. waar de loudspeakei
is opgesteld. De violoncel, die op het, witte doek
wordt bespeeld, heeft den beminnelijken neutralen.
neusklank van de radiomicrofoou, en de dialoog
tusschen Monsieur X. en Madame V. van de
fomédie F'rancaise is volmaakt onverstaanbaar.
Maar overigens is er een eenheid tusschen geluid en
beeld, die niets te wenschen overlaat.
Kn lichtelijk wanhopig maakt !
Want waar gaan wij heen in dezen razend on
wedloop mot het mechanische wonder? Waar vinden
wij ons zelf terug in den maalstroom van nii-mv,
technische uitvindingen? Is het niet genoeg, dat il.
.,stomme," film ons reeds dagelijks voor nieuw.
problemen plaatst dat wij slechts mot de groot
ste moeite de ijlende vaart volgen, waarin hot
mysteriense bewegende beeld ons meevoert,? Theorieën
-?zegt, men? Ja. zeker theorieën maar lie\ i
hemel wij moeten ons toch af en toe bezinnen op
d<richting, waarin wij voorthollen ! Wij moeten toch
althans trachten den Meester te markeeren in dei r
wanhopigen strijd tegen de Machine !
En nu dit ! Men zegge niet. dat het een
onartistiek, onnatuurlijk procédéis. Dat de nieuwe vin
ding door haar gebondenheid aan de taal nooit de
vlucht der zwijgende film zal kunnen bijhouden.
Dat wij rustig met onze gepeinzen over en ori/.i
codificeering van de film" kunnen doorgaan. Want
wie, die de dingen onder oogen wil zien, zal durven
beweren, dat do techniek bij deze bescheiden pi-oet.
zal halthouden. Wie, die leest hoe in Amerika niet
koortsachtigen ijver aan de verbetering der
toonfilm wordt gewerkt, zal gelooven. dat zij een curiosi
teit zal blijven? Neen het allermerkwaardigst,
filmbeeld van Kopenhagen, niet het geklikklak dei
paardenhoeven op het natte asfalt met de aan
zwellende muziek der Gardeparade wijst op nieuw.
mogelijkheden welke, dat is nog niet uit te
niaken. Maar komen zullen ze ! En wij, die hoog in
het kaartenhuis van onze theorieën zijn geklommen.
om althans iets van den weg te verkennen, welken
wij worden opgedreven, kijken angstig naar hem-den.
Want, daar staat de film sonore" opgesteld i-n
zijn tronipettonen bedreigen, als wijlen de bazuinen
van Jerieho. onze armelijke veste.
..l.a passioii de Jranne d'Aro"
Film van <'arl Brcyer
Goddank ! Hier is de mensch nog meester van ()?
machine. Mier is in majostuousen eenvoud en
\crheven gestrengheid verhaald, van wat- hoog bo\ i i
ons miezerige, trieste leventje uitstraalt,: Geloof.
Liefde, Lijden. Ach nee - natuurlijk niet in der,
griffel-meerden of zalvende!! zin van het woord
ik weet volstrekt niet of de/e film katholieke pi,,
paganda, is. zoomin als het mij interesseert of i\,
..Moeder" Sovjet bacillen bevat. l >oze .learme d' \ r
is even groot, even ellendig, even mensclielijk.
;;:liaranovskaja in l'udowkin's meesterwerk.
Deze film is de triomf van het gros-plan. Ste! .
\ oor een tragedie. wa.::rvan u1 i j hel verloop en h--'
,-inde pn-eies vooruit weet. wi::iiin van all, uit
stalling en ! Meeringsglorii' al'.st.md is gedaan. ! Iel
inilen wordt slechts door enkele détails a,:, rn^ed u';d :
, -n gebeeldhouwde Zetel el! een t oog SUggere, ren
di i-a-.i en een L.';I,!L
,-!k .-.-n Shake.-r
a:i?r d,- koppen r>. t
ig volgt ge »p ,!, /
en een d ra,! n;.. . \ - ,
- loopt hef ove: : l!,
ik geloof o\e, d,
ren meisje ha.-! r 11';., ?
a. dan neen. M;;-.i
daaronder woedt de felle, ta.aie strijd \ an de .
\-1.<-,legen het philist erdom. oud als de monsohheid
? ?eiiwig nieuw. Kn in adoinlooze spanninu' sta,:ir'
i_re naar de/everschillende mensehengela.ten
somzijn het duistere afgronden, soms klare
spiegelmaar altijd boeien zij. steeds fasehicorcn zij. f "i
hi t einde.
Kn als hot voorbij is. dringt het eerst tot u do.,:'.
dut gij dit alles hebt meegeleefd door do raadsel
achtige grootheid der menschelijko expressie
on door niets anders.
Beneden in de hall hangen de portretten d.;
spelers in hun dagelijkse!) leven. Het blijken dood
gewone gezichten.... zie, dit is het wonder, h.-t
Wonder van den Kunstenaar.