Historisch Archief 1877-1940
JNo. 2686
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 NOVEMBER 1928
Een babbeltje over Damast
door Kate de Ridder
DE groote tentoonstelling van de gedekte tafel
in den loop der eeuwen, die van half October
?tot half November in het gemeentemuseum te
"s Gravenhage gehouden werd, is voor velen aan
leiding geweest tot een dieper ingaande studie van
allerlei, dat met de gedekte tafel verband houdt.
Zoo was er b.v. ook een ..damast-dag" Op dien
dag waren in een afzonderlijke /.aal een groot
p.antal prachtige damast-linnen tafellakens opge
hangen, die een goed beeld gaven van het damast
weven in de verschillende eeuwen.
Op de tentoonstelling zelf zijn de zeven tafels
niet lakens uit de diverse tijdperken belegd en
bovendien is er nog een vitrine met kostbare
weefsels. Zij,, die geen ..damast-verstand" hadden.
konden zich hier dus volkomen ..bijwerken".
Dr. van Gelder, Dr. J. A. Molhuysen. Mr. 11.
Gallois e.a. waren voortdurend in de weer om aan
de rondneuzende dames de gevraagde inlichtingen
te geven.
Het woord damast werd vroeger ook wel damas
?en damars geschreven; het stamt af van Damascus.
zooals men weet. in den ouden tijd een zeer
belaiigj'ijke handelsstad, van waar vele voorwerpen, en
.stoffen naar Europa werden ingevoerd.
In de 16de eeuw werd het woord damast het
eerst gebruikt in de beteekenis, die wij er nu nog
aan hechten. Het was toen echter een ander
weefsel dan thans, n.l. een zijdeweet'sel met
inge'weveii patronen.
Ons damast is een linnen weefsel; vandaar dat
men dikwijls van damast-linnen spreekt.
Bij het damast weven maakt men gebruik van
fen. eigenaardige eigenschap van de linnen draad
n.l. dat deze het licht slechts in n richting
terugkaatst. terwijl hij naar de andere zijde dof blijft.
Hierdoor kan een patroon of teeketüng zich door In-t
n-eefsel zelve van de omgeving onderscheiden.
Wie de ingeweven figuren van het damast goed
wil zien. moet er zóó langs kijken, dat het licht op
het weefsel valt: dan kan men het dessin gemak
kelijk herkennen. Het damast werd later uit de
-Ualiaansche Steden (Napels. Florence. Venetië)
ingevoerd en kwam van de llide tot de ISde eeuw
uit Maanderen en Holland. Vooral Amsterdam was
een belangrijke markt voor dit artikel.
Teruggaande door de eeuwen is liet oudste
tafeliaken. waarvan in ons land gesproken wordt, uit de
l:ïde eeuw. Toen werd het n.l. bij \norname per
sonen gebruikt: bij de gewone burgers kwam liet
pas in de Kide eeuw in zwang. In de K!de eeuw
waren de airune- of tafellakeiis omzoomd met in
goud en zilver doorwerkte boorden, of versierd
POUR JEUNES FILLES
DE BONNE FAMÏLLE
Belle situation, chambres conlortables
excellente nourriture
Melles DE BROT - 1-f Ave Tissot
LAUSANNE
,
I'iicultc ik' rccct\nr l cn.raijin'nicnl <hi
?
Irancai,' a la nuii,<iin, tut i)c ,nii^rc /<?.<
cours Je l' l Tnit't'r,nle cl ik'.> <?<?(>/<',' ih'
inn,rii/iif.
Ré/i'reiict'.i en lloiliiiiik'
D
3
^
J
J
D
^
D
J
3
j
^
J
SY
o,
jj
J
D
met stiksels. Zoo werden in Deventer in l:ï7S on
kosten genoteerd om de ..dwalen tot der stad
taeflen" te doen ..besteken" en ..bleeken".
Op de schilderijen uit de llide eeuw vinden We
soms nog een gebloemd tafellaken terug of een
..tresoorkleed" met bestikten rand: een mooi
voorbeeld ziet men o.a. op liet schilderij van Jan
(iossaert van Mabuse (15de eeuw) in het museum
te Brussel; liet stuk. dat voorstelt .Jezus bij Simon
den l^iarizeeër, toont ons zoo'n kostbaar tafellaken
met in zijde en gouddraad geborduurdeti rand.
Oorspronkelijk waren de tat't llakens groot.
zoodat zij de voeten van hen die aanzaten ver
borgen.
In de llide eeuw veraiiderdt 11 zij echter van
karakter; de rijke borduursels en beslikte boorden
vervielen; de luxe uitte zich nu meer in de fijne
dessins, die de wevers in het damast legden.
lieeds in de 15de eeuw werd er soms in inven
tarissen van dat mooie linnen gesproken en al
spoedig daarna traden de Vlaamsche wevers op
den voorgrond, die gecompliceerde weefsels ten
uitvoer brachten.
Hoe hoog het damast-weven in die dagen stond.
blijkt o.a. uit een beschrijving van een stel damast.
dat in 152S voor Karel V werd gemaakt doof
«lacunes de Iloochboosch, linnemvever te Meedelen.
Het stel bestond uit drie tafellakens. benevens
drie dozijn servetten, l let was door den Keizer
besteld om bij de samenkomsten van het Gulden
Mies gebruikt te worden. ICen van de lakens droeg
in het midden het wapen van den keizer, met a.a.ii
n zijde. Sint Andries en aan de, andere kant het
wapen van Bourgondië. terwijl het devies: ..Vlus
oultre" in de vier hoeken Was geweven en vijftig
wapens van ridders er om heen.
Dat stel kostte toentertijd 175(1 ponden.
Van groot belang voor de ontwikkeling der
weefkunst was de stichting van een nieuwe fabriek in
1191) te Kortrijk; hier werd gefigureerd linnen
geweven: men kan dus wel aannemen. dat de
vroegste damasten uit Kortrijk kwamen. Ook i'ls
later de kunst naar Holland overgaat, blijft Kort
rijk toch het belangrijkste cent 1-11111.
De patronen gingen steeds meel' vc.riceren:
wapens, namen, figuren, krijgsbedrijven,
jacht-tafreeleii. alles kwam in de weefsels voor: na HillO
zien we geregeld bloemfest oenen en nok wel
vogels in de dessins.
De mooiste weefsels uil de 17de eeuw. het meest
groot sch v f MI stijl en liet vernuftigst samengesteld.
zijn die. van tafreelen aan de gewijde en a.pokriefe
boeken ontleend.
Het is niet bekend, wie al deze pat runen ont
wierpen, iiocli wie er de wevers van waren.
Alleen de naam van 'l'asquier Lammertin is
bewaard gebleven; men zegt. dat hij het weven
van. de. groote figuurpatronen uitvond.
De belangrijkste plaats voor het damast-weven
in Noord-I lolland was Haarlem, waarheen de
kunst in l 5SO reeds werd overgebracht. Deze plaats
was hiertoe bijzondei1 geëigend dooi- haar vele
bleekerijeii (wat men o.a. op de schilderijen van
liuvsdaal uit die streek kan zien.)
Pierre ('i-onnnelin zond reeds in de Knie eeuw
Kanierijksche doeken (batist) luv.r Haarlem om
te bleeken.
Later werd de weefkimst ook naar l'YieMand
overgebracht.
In Haarlem werd veel voor buitenlandsche
vorsten gewerkt. Na de 17de eeuw vervaardigden
de wevers dikwijls patronen, die een \vrheerlijking
waren van bepaalde wapenfeiten, b.y. de belegering
van. Hijssel. de slag bij Malplaquet. enz. De/.e reeks
begon in l 7(Mi.
In 1750 waren er in Haarlem geen
lijnwaadl'abriekeii meel-: reeds omstreeks 171)11 kw;im hel
voornaamste uit Kortrijk, totdat men eindelijk.
ook hier het werk slaakte. Toen werd er in Ierland
een fabriek opgericht.
In de l'.lde eeuw leverde de damast weefkimst
weinig belangrijks op- doch in de luiste kwam /.ij
plotseling weer tut groot eii bloei, dank zij de
herleving «lei- kunst nijverheid.
Kr wol-dl tegenwoordig prachtig damast ge
weven, dat in alle opzichten de vergelijking met
het oude weefsel km doorstaan. Tot de
helj'.ngrijkMandarijnenjas
Teekening voor de Groene Amster
dammer" door Erica Tack
Over boeken en tijdschriften
i)nd< rltoxtt rtn< t/ni* t'ii litii^rui'1 door M. K.
Leliman--Bosch en C. .1. W. van der Plo, g
Deggeller. (Nijgh en Van Dilmar's l'itg. Maat
schappij. Uotterdam). is een handboek dat in geen
huisgezin ma,g ontbreken, 't Is een boek dat voor
't grijpen, moet liggen: voor de vrouw des huizes.
de huishoudster en 't jonge meisje dat moeder's
hulp wordt, liet weet altijd en in alles raad te
geven voor het onderhouden niet alleen van
huien huisraad, m-iar nog van zooveel meer.
De twaa'.fde druk is weder f i:ik ..hij"gehoudeii
dooi- de t \\'ee beproefde kt a "ht en op huishoudelijk
gebied, die i!e s:me'ii-t.-lling in hur.den hadden.
Van de uitgevers (i. 15. van Goor Zonen.
Gouda, ligt nou1 voor ons /?>? IIn/ircrtil.-i door
Maren Kost "i1, een boek dat men ook door de nette
ver/.oi'ging en flinken druk met ger,oegen doorleest.
't Is echt gezonde Illeisjeslect Illll'. liet eerlijke, ge
voelige, rondborstige karakter van den ..jongen"
doet prettig aan. Mevr. .Middel igh-Iiokhorst
te.kellde enkele kleurpUden liij dell tekst.
'/.intiixcht .s/j//x///-or'/r/iN. een jongensboek. Werd
geschreven door \\illem va,n Diorn (l'itg.
.Maatschajipij v. Holkemaeii \\'arendorf. Amster
dam) en geïllustreerd door K. ten llarmsen v. <1.
Heek. 't Is een verhaal vol jongensavon! uren die
bij de jeugd wel zullen inslaan. K. M. H.
ste weverijen liehooren die va.!! van Dijk uit
IC i i id hoven en v;-n \an den Brie l en Verst e r. die naar
eigen ont werpen weven : voorts de weverij va.n van
Dissel, waarvoor o.a,. Chris l.ebeau ontwerpen
maakt, en d.an die va.n de tirtna Tirion en ('arliei'
uit Nuneii. die de ontwerpen van l .eo Visser uit
voert.
liet is werkelijk verheugend dat de oeroude
damast weefkimst dank zij de gei inde artiesten
thans Weer tot /.( .o groot en bloei is gekomen.
DRINK WEINIG MELK
maar goede melk, van betrouwbaar
GEZOND VEE.
HOFSTEDE OUD-BUSSEM.
KERKSTRAAT 67 TE1LEFOON 37344