De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 1 december pagina 11

1 december 1928 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

No. 2687 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN i DECEMBER 1928 ir Eervolle vermelding Onze Woning-prijsvraag Afdeeling B. Motto Maas" Zooals onze lezers uit het rapport van de jury Paul Bromberg, Elis. M. Rogge en Otto van Tussenbroek en uit de artikelen van Paul Bromberg hebben gelezen., was deze inzending de eenige in af deeling B. die voor publiceering in aanmerking kwam en ambtshalve door de jury eervol wordt vermeld. Dientengevolge wordt hierover het oordeel van de lezers niet verwacht. In de volgende nummers van ons blad verschijnen de inzendingen van de af deelingen C. en D, zvaarover wel het oordeel der lezers zal worden gevraagd. SCHILDERKUNST In den kunsthandel. Ituffa Houthakker. De teekeningen en aquarellen van Breitner <lie de l'.eeren Buffa laten zien y.i.jii op y.ich /.elf niet zoo heel belangrijk, maar als bijdrage lot de kennis van Breitner s kunstenaarsschap hebben zo t e zamen hun waarde. Breitner was een snel samen vattend en een energiek teekenaar. Zijn contour is hoekig, gedecideerd, definitief; zijn lijn so>;><l en nerveus. Als hij vrouwen toeken* heeft hij gee i neiging tot chic, maar wel tot bevalligheid. Ken groepje fabrieksnieiden met weinig vegen omlijnd heeft iets bekoorlijks. Soms, als hij een vrouw teekent voor den spiegel, of opstaand in spiedende houding, trekt hij den contour van den rug in n strakke en toch bewogen lijn, vast van richting maar licht van toets, zooals Wattena i het deed. Er moet meer verwantschap met Hochusseii b< staan hebben dan die van meester en leerling. Daarop wijst ook de aantrekkelijke aquarel van een jonge vrouw in uitgaanstoilet. N iet alle mogelijk heden zijn in Breitners evolutie tot volledige ont wikkeling gekomen. Aan de misschien complete verzameling van zijn etsen, hier voor het eerst bijeen, ziet ge wat ook op dit terrein in windselen bleef en verwaarloosd werd. De etsjes met artillerie op de heide zijn kabinet s tuk j es van smaak en gratie en toch te forsch. te compleet, te mannelijk in hun klein bestek om aan illustratiekunst te doen -^N' DEF |NOORDBNDF-'!Ö2 'TWONINGINRICHTINGEN deuken. Tientallen veelgeprezen Kngelsehc eisers van dezen tijd hebben, in hun oeuvre niet iets zoo eenvoudigs, dat aantrekkelijk en inne.nend is <?)! toch niet lief. * * * De expoHiie van den hoerHouthakkeraa.il oud,. kunst gewijd, reikt veel verder. Beneden vindt ge oude l lollanders, boven oenClilude en aehttiendeeemvsche Vransehen. De beste namen komt go tegen. Jan Steen is met twee doeken vertegenwoor digd. Aart van der Neer met een winterlandschap. Adriiian va.n Ostade mot een preeievis interieur. van (io\cn met een ijsgezicht vol figuurtjes. helder en kleurig, gesigneerd, en Kil!) gedateerd. De groot o Jan Steen, een driekoningonfeest. spant de kroon. De voorstelling is beknopter en soberder dan op het grooter schilderij in Kassei. Maai'het is de vraag of daarop een. figuur voorkomt met zulk een begrijpend meegevoel bekeken on weergegeven a.ls hier de oude vrouw die in een zaligen roos dreigt te verzinken. 7e is haast monumentaal van uitbeelding en toch zoo huiselijk mogelijk van visie, liet grootsehe gaat met het. intieme zoo wolgemoed samen als nergens anders. Over do stillevens van dezen meester is al veel gezegd. Hiel' staat in den linkerlioek vooraan een leunstoel van weinig pretentie 011 de schildering is even pretentie loos. Maar liet is de vraag of ergens bij Jan Steen oen. ham of een glanzende schotel voorkomt die zoo t' tscineoreiid geschilderd is als dit weinig zeggende meubel. De evolutie der portretkunst wordt gedemonstreerd aan een kleine serie por tretten die begint mot een stemmig echtpaar va.n Maarten v;:u Heemskerk en via. een stali^'en Nie< > la as K l ia s en een int ieinen-n vroege. i I'Vrdinam l Hol. beide portretten van llollandsohc mat n >ne.-. eindigt bij liet portret van een Kalmijn dooi- 1. I.ult iehitys in IliTl geschilderd, waarin minde]. puriteinseho degelijkheid. ma,:ir grooter verfijning in expressie en kleurselert ie inion '/ie de Iri.ndeii en Kunstzaal van Lier Rokin 126 Amsterdam. Qostersche & Europeesche antiquiteiten Oude en Moderne schilderijen en plastieken Negerkunst & Ethnographica liet lichtblauwe tafelkleed) de oorza'ik y.i.ju van do aparte attractie die van dit boeiende kont orfeit sol uitgaat. Onder de gozelsehapsstukkeu heeft een tuin feest van l lieroniinus .lansse is. geschilderd met ecu verbluffende bravour en. ovongrooto vakkennis maar niet met een daaraan evenredige concen tratie, opmerkelijke decoratieve kwaliteiten. Hij de l''rausclieu gaat do zonsondergang van ('lande do l.orrain vooraan. Het is een dook in zijn he kendon lyrisehen trant en bezingt de zoet lieden va.n een idyllischeii a.vond. evenzeer als het die schildert. Men zou wensehenda.t het voor ons land. wa.-ir een schilderij van ('lande naar ik meen ont breekt, behouden bleet'. Jammer genoeir maakt een zeer fraaie in Italió geschilderde avond van Mot 11 geen dool meer uit van 's heereu Houthakkers verzameling. Ken vergelijking t Ussclien den Kranseh ripin on den Hollander viel niet oneervol voor den laatste uit. II KNM'S DÜBESTEVARINAS

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl