Historisch Archief 1877-1940
Sinds meer dan vijftig
jaar aan de apits der
weekbladen . . . ."
ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP
Redacteuren: H. BRUGMANS, L. J. JORDAAN, M. KANN EN
TOP NAEFF. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM C.
Niet te overtreffen
OPGERICHT IN 1877
No. 2688
ZATERDAG 8 DECEMBER 1928
R. N. ROLAND HOLST
Geboren 4 December 1868
door Prof. Dr. J. Huizinga
f p OEN de jonge Roland Holst, wiens talent
l vroeg ontplooid was, omstreeks 1892 zich in.
bewuste geestdrift afwendde van het impressio
nisme, bracht hij een offer, 7,00 groot als een
mensch en kunstenaar brengen kan. Wie zijn
landschapstudies en geteekende portretten kent,
?de eerste enkel uit de vroegste jaren, het laatste
.genre af en toe onder toevallige impulsen nog eens
beoefend: het portret van zijn vrouw uit, meen ik,
1920, werd in reproductie eenigermat e bekend , die
weet, dat hij ook op deze beide gebieden gemakkelijk
<:en der allereersten had kunnen zijn. Hij bracht
dit alles ten offer. Kn hij moest het doen, want het
was een nieuw geopenbaarde god die het vroeg.
Het was de groote, jonge bezieling van een heel
tijdperk, die in hem kristalliseerde, zoo strak (ai
vast als zij het enkel doet in de edelste stof, de
bezieling, die voortaan zijn leven en zijn werk
formeeren zou, zoover als geest van buiten dat
vermag. Want het was zijn eigen diepste wezen,
dat hem tot. voorwerp van die bezieling bestemde.
hem oplegde, om door dien geest te worden ge
grepen en gekneed.
Roland Holst bezat, zeldzaam in dien tijd.
zei.1zamer in ons volk. dat elementair gevoel voor en.
begrip van den Vorm, waaruit alle groote kunst
geleefd heeft. In hem rustte ook de diepe eerbied
voor het albeheerschende, albepalende leven, dat
meer en grootev is dan kunst en. kunstenaar beide,
waarvan de kunstenaar slechts het willig instru
ment en de kunst de schoone bloei is. dat naar
zijn vaste wetten van maat en orde gevormdheden
eiseht, dat ..belijders" verlangt, geen
..meeningverkondigers'1. ..De naar de nheid gerichte
kunstenaar vraagt zich af: Tot wat zal deze opgave
mij brengen, hoe zal ik het schoon verband vinden
tusschen datgene wat reeds bestaat, e7i dat wat nog
moet worden toegevoegd?" 1) .Bondiger en stui
tender is de wereldbeschouwing, die hier ten grond
slag ligt. niet uit te drukken.
Hij haakt, niet hartstocht en overgave, naar dat
verband van de kunst en het leven, dat hij in de
.grootste tijdperken van kimstschepping erkent.
Hij werd als onweerstaanbaar gedreven naar kunst
in dienst, in echten, waren dienst der architectuur.
Een lange ontwikkeling moest hem wel brengen.
schijnt het ons nu. juist tot die glasschilderkunst'.
waaraan hij zijn rijpe jaren van nog onverflauwde
kracht en verdiepte bezinning wijdt, liet glas.
bestemd om in de omknelling van beton en staal
te blijven heerschen. waar hout en steen hun
functie schijnen te verliezen, het glas. in zijn
transparentie het materiaal bij uitnemendheid om
het aldoordringende gevoel van eeuwige afhan
kelijkheid aller dingen te geleiden.
Doch dit besef van den samenhang van kunst en
leven was bij Roland Holst 7iimmer \ aii louter
bespiegelonden of kosnüschen aard. Ken sterk
levend mensch. wien elke voorkeur tot een harte
lijke genegenheid wordt, en ook elke tegen'/in tot
haast vijandigen afkeer, zag en zocht hij te allen
tijde het leven en het ideaal in de menscheii. Die
hevige belangstelling in meiischen stelde veel jaren
lang zijn kracht in dienst van het socialisme,
keerde, naarmate hij ouder werd, meer naar binnen
en naar den enkele, en hield steeds in hem levend
een talent (men kan het niet anders noemen) voor
vriendschap, dat voor tal van ouderen en jongeren
een verblijding en verrijking werd en blijft.
Het gemoedselement van levende vooringe
nomenheid spreekt ook mee in zijn conceptie van
het wezen en den gang der kunst. Wanneer de
schrijver van deze regels met Holand Holst over
die dingen komt te spreken, dan twisten zij.
zooals men enkel twisten kan, als men den diepsten
grond gemeen heeft. Uw kunsthistorie zeg ik
hem dan wellicht , met den boozen demon
Renaissance, die het menschdom een tweeden
zondenval bereidt, is een mythe, met al de inconse
quenties on onsluitendheden, die den mythe eigen
zijn ! Maar hebben wij niet allen, tenzij wij ons
behelpea met principe'x, een mythus iioodig. om
mee te leven:' Dat wil zeggen een beeldvorm, die
onze diepste overtuigingen als een wezenlijk ge
schied drama in het verleden projecteert!'
Het is moeilijk, de verlokking te weerstaan, om
de figuur van Koland Holst, ongewoon in onze
Xederlandsche samenleving, 1 en voeten uit te
teekenen. Maai' men zou den kunstenaar en den
mensch meer moeten doen ineensinelteïi. dan in
een openbaar artikel over een levend tijdgenoot
past. Te laten y.ieii. hoede bewonderaar vanl'uvis
de ('Irivannes dezelfde is als de pionier van het
Xederlandsche cricket, de volmaakte ga.st heer en
volmaakte gast, die ..de distinctie niet in de laatste
mode" zoekt, dezelfde als de man van Nedei land's
grootste dichteres ??het zou de stol' zijn vooi' een
heel essay.
Evenwel, ecnige opmerkingen moet ik mij toch
nog gunnen, /.onder een woord over den sc-hrijvei'
en over den directeur der Academie zou deze
schets al te onvolledig zijn. Koland Holst heeft
Nfijl. ook waal' hij dien niet bewust zoekt in het.
monumentale. Kr is stijl in zijn oude landschappen,
stijl in zijn port ret studies, stijl in elke bladzijde, die
hij schrijft. De, vereeniging van klaarheid en
bondigheid met bezieling en diepte, d schenen
door geest en verbeelding, is enkel mogelijk bij een
alles beheerschend vorm- en stijlgevoel. Mij ge
bruikt steeds veel beelden en veel schilderende
trekken. Maar het is nooit enkel (/('beelden, altijd
rrrbeelden. Klke verlevendiging van zijn betoog
door iets direct geziens berust op een onbewuste
harmonische compositie. ..Ten tijde dat Mozarl's
muziek nog gespeeld werd bijbel licht van kaarsen.
en de rozen die in de perken te bloeien stonden
nog romant ische na,men droegen.... ..Ken
Weinig vermoeid na de lezing, daar ik de
overstelpende massa cursiva alle <?<"? had willen
bewijzen, hetgeen niet minder na-divunl dan liet
berijden van een paard dat gaat in. te lioogen dra.f."
De volkomen waurdeering van zinnetjes als deze
eischt iets meer ta.;il- en stijlgevoel, datv waarop
onze hfldcndaagsche letterkunde veelal berekend is.
In Koland Holst's geschriften treft telkens een
die]> besef van de onmiddellijke wijsheid van den
primitieven, geest n warm gevoel voor hel innig
gewichtige van kinderleven, een vorm van nat uur;
liefde, die mij alle samen het meest herinneren aan
de beste bladzijden va,n llawthoriie (dien hij.
naar ik meen, nooit gelezen heeft). II ij is een van
hen. die men niet geheel kent, als m.-n hun hond
niet kent.
Ik spreek van den Bra.mon/oeker. Neigend naar
stille, oude wijsheid, besloten iu een leveiiskring.
dien hij zelf niet wijd meel' wenschte. bezonken
DE GROENE AMSTERDAMMER
P r ij s per jaargang ?10.?bij vooruitbetaling.
Per No. 25 Cent. Advertentiën ?0.75 per regel.
Postgiro 72880, Gem.-Giro Q 1000.
INHOUD:
1. Prof. Dr. J. Huizinga, R. N. Roland Holst.
2. Mr. J. Kappeijne van de Coppello, Watersnood.
3, Joh. Braakensiek, Het vonnis van den moor
denaar van Nardini ~ Aanteekeningen.
4. Mr. H. G. Koster, Onst en West Otto van
Tussenbroek, Toegepaste Kunst.
5. A. Plasschaert, De valsche Van Cogrt's L. J.
Jordaan, Kunstgeschiedenis.
6. Constant van Wessem en H. Scholte, Muziek
en Tooneet
l. Dr. Jac. P. Thijsse, Spechten Mr. Frans
Coenen, Kroniek.
9. Voor Vrouwen, redactrice Eiis. M Rogge.
10. A Defresne, Nieuwe verzen H. Middendorp,
Nieuwe uitgaven
11. Woningprijsvraag.
12. L. J. Jordaan, Bioscopy.
13. H. G. Cannegieter, Vakbond van Letterkundigen.
15. C. A. Klaasse, Productie en t-lfficiency.
17. K. Aragnenz, Over den Knoflook A.Piasschaert,
Schilderkunst.
18. A. G. en L. Straus, Grammofoon en radio
Melis Stoke, Rijm.
Melis Stoke, Sinter/daas in de Tweede Kamer
Alida Zevenboom's Croquante Croquetjes.
Ce! 2. Telefoon Charivaria.
19.
20.
Omslag: Spelprohlemen.
Bijvoegsel: Joh Braakensiek, Het Waterstaalsdebat
in de Tweede Kamer.
D<z beschaafde stnaak
Vraq^jb Bonbons
RINGERS
Let op den naam
genietend in zijn werk en in het verkeer met de
velen, die hem lief waren, zag hij zich nogmaals
geplaatst voor een grooten keer in zijn leven, voor
het afwijzen of aanvaarden van een zeker eervolle.
maar nog stelliger zware en dwingende taak: l
maar ook ditmaal zou het' een zijn. dat zijn le\
slechts rijkeren schooiier maakte. De Brainenzi
ke.r. met de zestig a,l niet meer veraf, werd t
leider van meiischeii en bestuurder van dingen. <
wegwijzer, een bezieler, een aanvnurder.
Wat hij als zoodanig beteekent en lot stand
brengt, mogen anderen getuigen, liet geslacht,
dat nog de toekomst be/it. weet liet beter dan ik.
l December l !IL_'S.
I) /,'. .V. Itolni/l llnl.il. Oei'/- l\ininl t-ii
Kiinxte,iintri'X. ,\i<'iui't' l)tnt<l('l. . l nt.ilfr'tlitn(. M ('ItlctlifOl i,
1!)2S, hl-. Ili.
Zij, die de kosten van hun
abonnement De Groene
Amsterdammer" 1929
per postgiro of op andere
wijze wenschen toe te zenden,
worden verzocht dit te doen
voor 1 Januari a.s. Het abon
nementsgeld is f 10.
Postgiro 72880 Gemeentegiro G. 1000