Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 DECEMBER 1928
No. 268S.
Nederlandsche verzen
door A. Defresne
Verworvenheden, bij C. Nypcls, Maas
tricht.
Heldensage, bij Em. Querido's Uit;/. Mij.
Amsterdam. Beide door IIcnrictteRoland
Holst v. d. Schalk.
Veel van ons innerlijk leven zou, geloof ik, ver
klaring vinden, indien wij aannamen, dat een ge
voel arbeidsvermogen heeft, waarvan de uitwer
king onvermijdelijk is. Deze uitwerking zou dan
aanstonds te splitsen zijn in die mét medewerking
en die zonder medewerking van ons bewustzijn.
De laatste loozingswijze van ons innerlijk arbeids
vermogen zullen wij buiten beschouwing laten,
omdat deze zelfs bij geringe sterkte van het wer
kende gevoel tot verschijnselen leidt, die men als
pathologisch betitelt en dus hier niet ter zake doen.
Het productief maken van het arbeidsvermogen
van ons gevoel mét medewerking van ons bewust
zijn geschiedt in de eerste instantie' dooi' de pro
ductie van gedachten. Dan echter worden door
de verdere uitwerkingswijze de menschen in twee
groote groepen verdeeld: zij, die in het bijzonder
die gedachten alleen maar uiten en zij, die bij
voorkeur die gedachten omzetten in daden. De
kunstenaars zijn kenmerkende voorbeelden voor
de eerste, de staatslieden, in het bijzonder de poli
tieke agitatoren voor de tweede groep. /.elden
komt het dan ook voor, dat iemand, die zijn inner
lijk arbeidsvermogen verwerkt in een daadkrachtig
leven, tevens een groot kunstenaar is; niet alleen
omdat beide menschentypen wezenlijk verschillen,
maar ook omdat een en hetzelfde gevoel zijn
arbeidsvermogen natuurlijk slechts eenmaal ten
volle uitwerken kan. Wijst men in den loop
deieeuwen een voorbeeld aan van iemand, die een
en dezelfde gevoelens n in kunstwerken n in
daden verwerkte, dai is of zijne daadkracht of zijn
kunstenaarschap of beide steeds eene mislukking.
Een stavend voorbeeld is de groote Engelsche
minister Disra';li.
Natuurlijk hebben niet alle kunstenaars hun
geheele bestaan aan de kunst gewijd. Er zijn
er, en zelfs zeer groot', die naast hun kun
stenaarsbestaan handel dreven, bestuurszaken
leidden, zeeman of militair waren. Maar in dit
dadenleven uitten zich dan geen of geheel
andere gevoelens dan in hunne kunstwerken. Ook
waren deze tot daden, leidende gevoelens steeds
veel zwakker, zoodat het praetisch leven van den
betrokkene in de verste verte niet zoo kenmerkend
voor 'zijn wezen was als zijn kunstenaarsbestaan.
Voorbeelden van gevoelens, die hun arbeidsver
mogen enkel en alleen in de productie van daden
kunnen uitwerken zij n: sexualiteit. afgunst. jaloesie.
menschen-liefde, hoogmoed, de innerlijke gesteld
heden: moed. medelijden. opofferingszucht e. a..
terwijl haat in de vormen van spot tot sarcasme
en cynisme, de eindelooze variaties van
levensangst e. a. zich uitsluitend uitwerken in de uiting
van gedachten.
Het komt mij nu voor. dat wij de voornaamste
innerlijke eigenschap van mevrouw Henriëtte
Roland Holst aanwijzen, indien wij haar be
schouwen als een dier uiterst zeldzame mensclieri.
die zoowel de eene als de andere
uitingsmogelijkheid van innerlijk arbeidsvermogen tot hare be
schikkingheeft. Uit deze eigenschap vo'gen zoowel
hare goede a's slechte eigenschappen, waarvan ik
de laatste het eerst behandelen zal. Ten eerste zijn
hare mislukkingen als dichteres in hare geheele
N.V. J S. MEUWSEN'S
Grootste keuze. . . . STETSONS
oeuvre steeds voortgekomen uit de a priori
vergeefsche poging om gevoelens, wier wezen de daad
eischte, in verzen te uiten. Vooral Heldensage
vertoont van deze poging kenmerkende voor
beelden. Onder het lezen toch heeft men herhaalde
malen de ervaring, dat het innerlijke leven plotse
ling uit een zeer gevoelvolle i zang weggeslagen
wordt. De regels worden leeg en dood, terwijl vol
gens den tekst op dat oogenblik toch gevoelens in
het gemoed van de dichteres werkzaam waren.
Bij nadere beschouwing blijken dit dan steeds
gevoelens te zijn. die bij uitstek geschikt zijn om
in daden omgezet te worden.
Kn. dan. ind u'fis voor hen het vuderlund
anders dan 't land, waarin hunne, h f ere n
hen hadden vernederd 01 i/cktreld
Vcruchilijk lachlen zij om dat iroord
..raderl(tnd" en donkere (tnderio'iif n
Manken heen door die Inch. run trilden html....
De tweede voor mevrouw .Koland Holst als
dichteres minder gunstige overweging houdt men
als men zich afvraagt, welke gevoelens zij zelf
waardevoller vindt, die welke tot daden of die
welke tot dichten dwingen en liet is zeker, dat zij
verreweg meer prijs stelt op de eerste dan op
de laatst". Dit blijkt op twee wijzen uit baar
oeuvre, in het bijzonder uit Heldensage. 7ij onder
vindt toch dichterlijke gevoelens, die tot object
sommige dadelijke hebben, want al is het onmoge
lijk om de innerlijke drijfkracht ..moed" in ge
dichten uit te leven, het spreekt van zelf. dat het
zeer goed doenlijk is Den lof der Moed" te zingen.
Maar even van zelf sprekend is het, dat dichterlijke
gevoelens van dit soort niet anders dan erg zwak
kunnen zijn en dat de instelling van meerdere
gevoelens als aanbiddende eerbied e. a. op een
ander gevoel eene zoo ingewikkelde geestesgesteld
heid is, dat bet betrokken gedicht niet tot de beste
zal behooren.
T).in maakt Heldensage in zijn geheel den indruk
alsof het geschreven is bij gebrek aan beter. Het
epos bezingt het ontstaan en de geschiedenis der
Russische .Republiek, maar ik ben er van over
tuigd, dat het geheele gedicht achterwege gebleven
zou zijn, indien de dichteres geschiedenis had
kunnen maken in de pr.;,ktijk, in den vorm van het
stichten va.n de .Nederlandsche Kepubliek. Maar
indien een gedicht ontst 'o",.t doord'ot de
omst'.ndigheden de verwerkelijking v;;n een ethisch
ma".itschappelijk ideaal niet toelaten, w. .t blijft er dan
over van de dichterlijke noodzakelijkheid, die ;:,:>.,n
ieder kunstwerk ten grondslag moet, liggen? Die
dichterlijke noodzakelijkheid is eene onvermijde
lijkheid van scheppmgsdrarig. die ha,re eigen wet
ten en wezen heeft en die door niets te vervangen
is. zeker niet door de negat i viteit. gebrek aan
beter, tenzij de dichter gedoogt, dat zijn Werk de
onmiskenbare teekenen vertoont van wal men
uit, een a,iider ideaal bezien eene beleediging
van het dichterschap zou kunnen noemen. Indien
men dan ook de grootheid \vn mevrouw Hol'.nd
Holst a,ls dichteres wil ervaren, d 'in leze men de
sublieme verzeil in ..Verworvenheden", w.aaiuüi
vers"lie;dene tot de beste behooren. die zij ooit
schreef.
Het overgroote deel der gevoelens van de dichte
res in haar geheele oeuvre heeft een ethisch
m aatselrppelijk ideaal tot object en hun ar:rd
wordt bepv.ld door de mate. wa.arin dat. ideaal
bereikt is of als bereikbaar gezien wordt. Ook
bij di' gevoelens in ..\ erworvenheden " is zulks liet.
geval. Deze verzen behooren echter tot de mij
dierbaarste omdat bet i'.Is een hooge en zeer zeld
zame gunst des levens aangemerkt k''.n worden.
indien men mee maakt het schoone ingaan eetier
kostbare ziel in hare rijpste phase. indien men een
rijk gemoed neigen ziet. tot een zijner voornaamste
einden, dat in zich zelf mogelijk de opgang is tot
het hoogste begin.
Wat de figuur: Henriëtte Roland Holst betreft.
ik gelocf, dat men ter juister -\v-a.a.rdeering da.a.rva.n
niet zoo scherp de grens moet t.rekken tussrheii
dadelijke en dichterlijke gevoelens als ik hier ter
eritisceriiig der dichteres gedaan heb. Die twee
slachtigheid, die kenmerkend voor de figuur der
schiijfster is, veroorzaakte gebreken, maar tevens
het feit. diil er in ons land geen enkele andere
vrouw aa.n te wijzen zal zijn. wier besla".n eene
dergelijke tweezijdige beteckenis heeft en wier
verdiensten noch als daadkrachtige noch a.ls
dichteres op het oogenblik in waren omvang te
bepalen zijn. maar waarvan de historie gewagen
zal als een der grootste uit dezen tijd.
Nieuwe Uitgaven
Ediih Werkendam. De ijoddelijke zmidt .
Amnterdam 1028. Em. Qu(-rido'n
mi-y e vet in! j.
Het is wel een heel eigenaardig boek. deze
nieuwe roman van Edith Werkendam, liet is ge
schreven in. een eigenaardig bekoreiiden, hier en
daar zelfs suggestieven stijl, en men zou te!' wilh
van eeriige treffende détail-schoouheden, die zich
uit dien zoeten, zacht .-cadaiiseereKden stijl ont
wikkelen, geneigd zijn om liet boek onverdeeld ii
prijzen, ais men niet, rei'lect eerend, bet bewust/ijl
kreeg, dat er het een en ander niet in orde was. De
schrijfster noteerde als inleiding de bekende passap
van l'lato. waarin gesproken wordt overhel we/i M
van Kros en het streven in de nteiischenziel <>ni zich
te verheffen tot de Idee. ..Daarom is Kros. d.
[>iefde, de goddelijke Leidsvrouw . die d<-n nii-ns< l
vanuit, de laagte waar dr y.iiinelijkheid In-erseht.
va.n trap tot trap omhoog voert naar de sten .
waar de volmaakte schoonheid wordt aanschouwd
Kijk is de liefde, in zooverre zij reeds schoonheid
bezit, arm. in zoover '/.ij beseft aan de voimaakti
schoonheid nog geen deel te hebben, en daarom
van heftig verlangen naar het bezit van volmaakt <
schoonheid wordt verteerd. Aldus is Kros gelukkig'
en rampzalig, bevredigd en onvoldaan, zalig in
liet geen. hij heeft veroverd en zich ten doode tor
kwellend omdat hij het hoogere en allerhoogst <
vooralsnog niet bezit".
1 11 de danseres Hylvie. de hoofdpersoon van dei;
roman, is dit streven naai' verreining belichaamd.
Opvallend is de ernst, waarmee de schrijfster haai
thema heeft uitgewerkt; de atmosfeer van ha,;,1
werk is oneindig veel zuiverder geworden en het
iverblijdend, dat te mogen constateeren. .Maar hel
boek a.ls geheel, beschouwd naar de evenredigheid
van zijn samenstellende de.'len. is zwak: ik zie de <
samenhang niet in de verschillende liefden vai
Sylvie, en dat komt. naar mijn inzicht, omdat er
geen trapsgewijs omhoog of omlaag voeren in is
Sylvie blijft die /.ij is. en de verschillen in de ve>-~
houdingen ontstaan voornamelijk door de tegen
spelers. De figuur van Sylvie is maar ten hai\ <
geobject iveerd : de schrijfster heeft zich niet kunnen
ontworstelen aan ha.ar behoefte om haar denk
beelden in absfracto te verkondigen, en daardoo;
kwam Sylvie in de schaduw te staan. Ook het slet
van den roman is zwak. Na de ontgoocheling van
Sylvie. in ha.ar liefde voor een vriendin, laat d<
a'.iteur haar eenvoudig een ander ontmoeten. Da;
is niets meer dan le-t voort /.et 1 en van een reek---'
geen oplossing.
Toch. m. ?( al /.ijn gebreken, is ..De uoddeliik.
/.oude" een boek da. t aandacht verdient.
('issy van MarNVeldt. tot nog toe vooral bekene.
als schrijfster van meisjesboekeii. waagt zich hi<->
op hel terrein van de groot e-menschenletterkumti'.
Ik wil althans niet aannemen, dal de/.e schetsen
voor kinderen bestemd /.ijn en in een s<
hoo:bibliotheek hoort, het boek niet thuis. Wel is hel
volstrekt niet ..realistisch" in den zin. die door eei:
zeker soort boekhandelaar^ aan dat woord geg'-vei;
wordt, ma.'ir verhalen waarin conflicten va.n
liel'dcen huwelijksleven worden behandeld, geven \\ e (i'
opgroeiende jeugd niet opzettelijk in ha. uden: /i
grijpen er uit zich-zell' wel naar.
Van bijzondere beleekenis zijn deze schetsen
niet. ('issy van .Marxveldt kan vlot schrijven. /'
weet aardig een dialoogje uil te1 w-i-k'-n en een
pikante situatie te scheppen, maar veel diepte
ier niet in. Op z'n hoogst is hel handig societ y-w< r'k
De Ii«'fde- en h u wel ij ksuvv.'t l let ji -s ih"la.'!s ma, U' a :
Ie va.ak twee verschillende dingen i zijn eonvcn
liolleel uitgewerkt ell loss,. 11 zich van/el!' op in ecli
preparaat van sentimentaliteit, liet beste v ei
haalt je is ..liet padvinderl je", misschien doorda!
daar niets in voorkomt over liefde en huwelijk
Keil aardige, zuivel' gevoelige Vertelling, en v.<.;
typeerend Voor U--1 talent van de/.e sehl ijl'slel
de e.'llige uil del] bundel, ilie ook uesehikl Is V'",:
j' iimens eii meisjes.
II. MIDDKMX KI'
VAN DER HELST SIGAREN
GOEDE SIGAREN |IN EEN BESCHAAFDE VERPAKKING.