Historisch Archief 1877-1940
32
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 DECEMBER 1928
No. 2688
Alexander Itoom. ,,Becl en Sofa". Filmliga
E HALVE Cruze's Jazz", dat qualitatiet'
' overigens niet voor vergelijking in aanmer
king komt, ken ik geen filmwerk. dat zoo volledig
afstand doet van alle weerklank" in de ,,harten"
der toeschouwers, als Koom's ..Bed en so a."
Het speculeert op geen enkele gevoelige snaar
het vraagt niemands medegevoel het heeft
?zelfs geen uitgesproken tendonz. want de zwakke
en vrij duistere moraal der laatste acte kan
bezwaarlijk als zoodanig beschouwd worden.
O, wij kennen het zoo goed. dat onwillekeurige
mededoogen met de martelares van het stuk,
hetwelk tegen beter weten in onze brilleglazen
doet beslaan dat gevoel van sympathie, het
welk onze harten sneller doet kloppen, bij een
nobel gebaar van den held of ook wel die
algemeene vage bewondering voor den auteur, dip
7,00 moedig en welsprekend voor een warme over
tuiging uitkomt. Altemaal dingen, waarvan wij
weten, dat ze met het kunstwerk als zoodanig,
noch met kunst iets te maken hebben en die
niettemin nolens volens onze gezindheid jegens
?dat werk beïnvloeden. Welnu Room versmaadt
al deze gunstig stemmende imponderabilia. Wij
zouden tegenover dit gegeven met onze'altijd reede
sympathie, medelijden of geestdrift geen raad
weten: er is geen held, er is geen martelares,
er is geen moraal. ... er is alleen maar dat wondere
spel van beeld, beweging en rythme, de Film.
In deze kla.re, koele hooghartigheid in deze
vastberaden concentratie op het werk en op niets
dan het werk, ligt een moed besloten, die heel
wat anders en heel wat meer beteekent, dan de
luidruchtige courage, om eens flink van leer te
-trekken tegen een oorlog, door iedereen toch al bij
voorbaat verfoeid. Of zelfs vóór eenrevolutioimaire
.gedachte, die alleen reeds door haar bravour een
.zeker deel van het publiek meesleept.
Bovendien en dit is artistiek gesproken.
misschien wel het gewichtigste --- toont Koom's
werk aan, dat men, om tot zuivere,
a-sentimenteele objectiviteit te geraken, volstrekt geen
afstand behoeft te doen van de boeiende, levende
menschelijkheid ten faveure van dansende boordjes
en draaiende vierkantjes.
* #
*
In Bed en sofa" worden wij geplaatst tegenover
hot aldagsleven in al zijn grauwe monotonie, in
al zijn beklemmende hopeloosheid. Voor den loop
der dingen is geen enkele buitensporigheid gegeven,
als excuus of verademing. Deze mensdien zijl
iu deze positie geplaatst met deze resultaten
ziedaar de onverbiddelijke conclusie. Niemand
is bijzonder slecht, noch buitengewoon edelaardig
en de situatie is vclstrekt niet onmogelijk of ge
zocht. En wellicht is het de pijnlijke erkenning
van deze, onze menschelijke kleinheid, die den
wrevel opwekt, welke zich zoo licht uit in een ge
choqueerd zedelijkheidsgevoel.
Een ondankbaar, triest scenario: het gedwongen
samenleven van een ménage a trois in de beperkte'
ruimte van een kelderwoning, met al de daaruit
voortvloeiende conflicten, heeft l i oom uitgewerkt
tot een medoogenlooze analyse, in een sublieme
filmische weergave.
Uit de wijde groote buitenwereld, gezien van
de victorieuse hoogte van monumenten en bouw
stellingen, sluit, hij ons op in het lage. benauwde
sous-sol en met den onmerkbaar vloeienden
stroom der détail-opnamen, voelen wij. hoe de
kelderwoning rondom ons opgetrokken wordt,
als een gevangen's, waaruit wij niet meer kunnen
ontsnappen. Stuk voor stuk stelt hij ons de doode
voorwerpen voor oogen en wij ervaren huiverend
hun demonische belangrijkheid. Te midden daar
van leeft de vrouw, in n durende opstandigheid
tegen het egoisme van den man, die tenminste
op gezette tijden a.an deze kooi kari ontsnappen
die daarbij slechts zijn oplaaiende zinnelijkheid
voor haa.r over heeft, zonder besef van haar
groeiende verbittering en. vernedering. In haar
duistere, broeiende blik in haar trage,
lustelooze bewegingen, rijst dit vrouwtje voor ons op
levend, menschelijk. tragisch. Wij weten, uit
de feillooze zekerheid der beeldopvolging. zoo
precies dit karaktertje te onderkennen, als Koorden
wij haar stem -- als voelden wij den druk van
haar hand. Daarnaast de man. Batalofl'. in zijn
stralende vitaliteit, zijn monument alen eenvoud.
Verder Vogel, de cornmensaal just a, lover.
meer niet. Wat doen deze menschen:1 Zij leven
-dat is alles. Zij loven het bedompte, benauwde
leven in een kelderwoning, waar de intiemste
verrichtingen elkaar hinderen, waar de
gedachtorizelf zich aan elkaar stooten. Aanvankelijk ont
wikkelt zich in dit armzalig milieu de kleine.
poovere idylle tusschen de vrouw en den cornmen
saal. die een verhouding" wordt, tijdens een
afwezigheid van den man. Met welk een soberheid
is de val" dezer twee menschen gegeven. ... do
eenige scène overigens, in dit barsche werk. die een
zweem van verteedering toont. Ken wanne blik van
den man een sohaarseho glimlach bij de vrouw.
over haar bitter gezichtje glijdend, als oen
zonneglimp over een stervend stadstuintje. . . . dat is
alles. Bij de terugkomst van den man. de beken
tenis, eenvoudig vanzelfspri'kend. omdat zij
niets willen verbergen. Dan. de prachtige ironie
van deze bekentenis - wij voelen liet onweer
naderen, in do donderwolken, die zich op het
stieienvoorlioofd van Bataloff's heftigon kop
sannnpakken - - wij zien de bliksem van den toorn uit zijn
felle oogen schieten en een oogeiiblik verwachten
wij den rnensch, zij het dan den toornigenmensch,
zich te zien verheffen, al ware het maai' tot de
infernale grootheid van de misdaad, van den
moord. . . . Ma.ar daar is het bord soep on het
arrogante sitsen gordijntje en de eeuwige thee
ketel. Daar zijn vooral het bed en de sofa, do,
7Avijgeride beheer.schers van de situatie de
dictatoren in dit kleine empirum van verminkt-e.
geknauwde levensbegrippen. Hun tyrannieke
aanwezigheid ridiculiseert bij voorbaat iedere
daad van opstandigheid en de gebalde vuist
zinkt machteloos op tafel Dan zal ik weggaan"
zegt do man kleintjes. Kn de sofa en hot bed zeilden
hem hun geluidloozon schaterlach na.....
* *
*
Zoo trekt de film aan ons voorbij, mot de/elfde
koude, hooghartige minachting voor ons hunke
rend verlangen naar iets grootsch. iets sonsat io
neels naar iets dat den ban van dit
triestbelachelijke gebeuren zal verbroken. Do echt
genoot komt terug en neemt doeiel de plaats op
de sofa in en het leven gaat zijn ga.ng. De nieuwe
man blijkt precies- even egoïst als <ie oude en de
rampzalige vrouw heeft twee hoeren te dienen
in plaats van n. /ij ziet zo. dooi- dit onbewuste
mannelijke egoisme verzoend, avond a.au avond
damspelen. tot /.ij uit wraak den wettigen
eelitgeiioot weer tot zich neemt- en do minnaar opnieuw
naar do sofa, verwezen Wordt. Zoo sehoiiiinelt
dit /ielige bestaan, tussehon ..bed en sofa", als
tusscheii een art n zaligen hemel on oen klein
burgerlijke hel. tot do vrouw walgend van de
mannen, met hot kind. dat zij onder het hart
draagt en dal- geen van beiden willen erkennen.
do wereld intrekt.
Met een onverbiddelijke, nimmer aflatende
scherpzinnigheid ontwikkelt Koom de drie ka
rakters, vormt, hij de drukkende bedompte at
mosfeer, waarin de nioreele on psychische «'aarden
zich verwarren, waarin al hel groot o verschrompelt
al het onbelangrijke zinneloos u-roeit, liet bed
het stomme, felbegeerde bed staa.t daar in
zijn houten vierkant hoid. wezenlijker, overtui
gender dan do zwakke, dwalende niensch. 11 et
fluiten van den theeketel triomfeert als gebeurtenis,
over de blinde, rampzalige liefdedaad. Kri de
tranoii de eenige ! die door de
duistor-vorbeten vrouw gestort worden, leekon met precies
dezelfde aandoenlijkheidlangs een porceleinon
kattekopje .... oen grollende schaterlach, een
smartelijke hoon !
l foe groot is dit werk in zijn observatie van
hot kleine -?hoe liefdevol in zijn.
meedoogenloosheid boe diep-ornstig in zijn wild sarcasme.
Het is oen korven in. het eigen, zwakke, gehate
vleesch ---? de kreet - van-p , ri gesmoord in een ruwen
lach. Het is in zijn superieuren moed tol rrkaniiiiy,
tenslotte de eeiiig mogelijke bevrijding.
(ïelijk men weet is Bod en ;ofa" door de
censuur verboden, (ielukkig lag de Amerika-ansehe
replica gereed: oen paar weken geleden vertoonde
men niet voel .succes K ing Vidor's ..Crowd"
gezegd Aldagsmeiisdien." Hier zijn de zwarte
afgronden, waarlangs wij arme stervelingen wan
delen, met rose on hemelsblauw bordpapier dicht
geplakt hier schijnt oen vriendelijk
acbttienduizend-kaa,rszonnetje over een idylle van potjes
en pannetjes en traantjes en glimlachjes ter aan
gename kitteling van a.lle kinderen.
En zij, die het wencellen te worden. . . .
De eeii'
eortigste. Hem bi-n n «l-Theater
Wij zijn er nu wel langzamerhand op voorbe
reid, dat de Kussen verrassingen kunnen brengen
-?óók onaangename. De laatste en pijnlijkste
was zeker Ozep's ..(iele Paspoort" een schande
lijke verloochening van alles, wat de Sovkino
tot nog toe aan sehoons en oorspronkelijks pro
duceerde. Ken nieuwe teleurstelling wordt ons
bereid in De Kori-en-veort igsto."
Men staat verbaasd, wanneer men bedenkt.
hoe de goede Knssischo producten, alle zonder
uitzondering eenzelfde tv po met bijna dezelfde natio
nale kwaliteiten verfoonen terwijl daarnaast
films worden uitgebracht, die dit alles zoozeer
missen, dat ze van iedere andere herkomst konden
zijn. De bolsjewistische tendens dan uitgezonderd
....ofschoon die ook al. sinds Kusland ..de
rigueur" is. in Amerika, en Kuropa, vlijtig, zij 't
behoorlijk gefatsoeneerd, wordt ingolascht.
Do Kon-on-voertigste" is een
Meshrabpornfillll en zij vloekt lllidk -els tegen de .schitterende
mimen, aan de/e maatschappij verbonden,
l'udowkin Haranovskaja Hatalolïen h"el hun
virtuoze, gevoelige techniek beliooren tot een
andere weield. dan deze vlakke, onbeduidende
en technisch zwakke film. in phiats van hun
hooiend,., grillige dramati. k. een conventioneel
scenario, dat zich op de Hii'-rubmt e daad a-a.n
het slot na. van den Han\ang al' Iaat \ ooi-spellen.
Inplaats van hun brillant temp... een zanderige.
droge woest 'nhistorie inplaats van hun folio,
volmaa.kto t ypeering. oen paar va-i:e c,t' onmogelijke
sujetten. Zelfs hun poignante. knappe fotografie
is veranderd in een veels/.ins groe/.olige en on
duidelijke beeldenreeks.
Daarbij is het in alles merkwaardig
tweedehandsch. De heele situatie, mot den wrekonden
man (hier een nogal bedenkelijke ..volkscommissa
ris' j. de vrouwelijke liewaakster- on den gekwelden
gevangene, is een flauwe eopie van het navrante
(Iriehoeksgeval in Dura l.ex (..Volgens do wet").
De vette, earicatnra Ie leiders \an hot ..Witte
l.cger vormen 0011 mislukte imitat ie va,n do zwaar
lijvige autoriteiten in Kisenstein's ..Streik". Do
sportieve ron-part i.jen der ruiterij, zijn regelrecht
'lit hot cowboy-genre overgenomen, terwijl de ?
seusa.t ioneele schipbreuk-nu?! -zoeklicht en knapper
enjboter in The sea-bcast " voorkomt. Op hot
heole werk is tenslotte prooi,-- de/elfde critiek te
oelenon. als op iedere inf-ricuiv film en er is geen
enkele re,Ion. om het hier hog eeïls dunnetjes over
te doen.
Hot is jammer, dat de Sovkino. bij haar /on
dingen naar het buitenland geen strengere selectie
toepast. Wij hebben nu het precies g 'én behoefte
hol ontzettende a.antal l'ilms-beiiedcn-hot -nulpunt,
dat > Amerika on Kuropa reeds vomeeren. mot
nog een paar Kussisohc dito's te \erinoerderon.
\lleen wanneer Knsland //,' /.,-/, /.ondt kan het
zich ha,iullia\cn. niet alleen, maar zelf.- glansrijk
ovei winnen. Hei teekent daar, ntegen zijn eigen
dood\ onnis, wanneer het uit coinniercieele over
wegingen ook slodite films zoekt kwijt te raken.
Die hebben wij het zij met gepast en trots
gezegd te kust en te kelll !