Historisch Archief 1877-1940
No. 2688
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 DECEMBER 1928
i'/
Over den knoflook, of den waren maat
door K. Aragueuz
(met teekeningen door E. ten Harmsen van Beek)
^VERPAKTE
?r* {[jpf^SBE? ET is niet zonder welbehagen, dat
FT MM* n "j i^ aan ^e deurzuilen der
kruide" f ;W l '?-1 ? '? l niers die zich
comegtibleshandelaren noemen en in de etalages
der groenteboeren, die in primeurs
doen, telken jare weer de blanke
risten van den knoflook bespeur want, het
zij den historieschrijver dezer eeuw als kenmerkende
kleinigheid te" aandacht bevolen, daar was een tijd
dat men in de goede stad Amsterdam met twee
trams moest reizen naar afgelegen kruid-winkels
om zich van knoflook, en dan nog vrij uitgedroogd,
genoegzaam te voorzien.
Gij hebt alreeds uw neus opgehaald, mevrouw.
Gij pleegt te bezwijmen indien u, aan onze Zuider
grenzen, die geur des knoflooks overvloedig
toewasemt. Uw Ardennen zijn verdorven, uw Marseille
is gemassacreerd door dien geur. Ik geef u toe, in
overmaat. ...
Maar in uw uitermate aanbevolen Parijsche r
staurant, geheilig l
door de ,.Cent",
aanbeden door de
Mille", geadoreerd
door de Centmille".
aldaar, waar u die
saus zoodanig een
geur scheen te heb
ben dien gij niet
thuis kondt brengen,
daar waar u die visch.
dat vleesch, zoozeer
mondde met een zeker onnaspeurlijk aroma. . . .
mevrouw, ik heb u den overmaat toegegeven als
onaangenaam, maar waar ge mij het aangename
toegeeft moet ik u, terwille van de waarheid wel
zeggen dat gij knoflook geproef l hebt; met mate.. .
Ge hebt niets tegen zout, tegen peper, tegen azijn;
uw tafel getuigt daarvan, eiken dag weeraan.. Zout
te zeer, peper te zeer. zuur te /.eer, en ik heb het
recht evenveel, en meer, tegen u te hebben, dan u
tegen mijn knoflook.
Mijn grootmoeder, mevrouw, had een
kruiderijendoosje, een blikken trommel met vele comparti
menten, en geenszins alle even groot hoe wijs,
hoe onvolprezen juist, deze groote en kleinere, com
partimenten en ik leerde mijn vaderlandsclie ge
schiedenis, met name de verovering onzer Indische
wingewesten altijd veel beter, wanneer ik dacht aan
dien kruidentromniel, en z'.'n geuren van foelie en
thijm, van kruidnagel en laurier, van dragon en
pimpernel, en knoflook, en anijs, en saffraan, en
peper. Het zal geweest zijn dat mijn kinderlijke
geest niet begreep waarom men anders een ander
een deel der wereld moest afnemen, het ware dan
om een deel cli-r geuren.
En u, mevrouw, u haalt uw neus op. Ik aanbid
uw neus. Waar ik
Cyrano. ik schroot
u oen madrigaal,
rondeel, sonnet of
ballade op zijn
minuscule '?? Dier
lijkheid, do gratie.
va i /.ijn
miiia.chting, de gloiie
| va'i /.ijn
looskleurighoid, zelfs,
ja vooral, wan
neer hij vertoornd
is. Vooreerst ech
ter schrijf ik
proza, om u te bekeeron va.n do geurlooshuid
dezer eeuw, en al was het maar om dien gracieuso i
BINGHAM & LUGT
Haringvliet 85
ROTTERDAM
toorn te zien beven, die u zoo wel staat, met al zijn
afkeer. Proza schrijf ik, tor verheerlijking van den
knoflook.
Minacht mij niet. Men zegt dat alle welriekend
heid aan rnaat gebonden is; de Maenadeii, uwe verre
verwanten in toorn, verscheurden den god der rede
en der zuivere maten. A polio; mag ik u dan den
knoflook in minuscule mate niet prijzen, Apolli
nisch, daar gij geen Maenade moer zijt; welriekend.
daar gij toch uw parfumeur eert. on bij Dionysos,
als ik u de i volle i maat van do essenties ruiken liet
waaruit hij uw ,,8ourire d'Avril" on uw Nuit de
Septembre" bereidt, j-e ha It meer recht tot be
zwijmen.
Mevrouw, geloof mij, wij staan hier tegenover
het geheim van de "i waren maat der dingen, on ik
hoop eer gehoor bij u te vinden dan bij mijn besten
vriend, die, als hij geen knoflook luchten kan, hen
zeer zeker ontdekken zal, al ware er maar een grein
van in zi.'n lievelingsgerecht. Maar van u hoop ik
dat gij u betooveron laat, omdat gij de rede vergeet
wanneer de onredelijkheid u in de'i waren maat
wordt toegediend.
Dat men den knoflook in zijn blanke rist opnieuw
hangen ziet aan de deurposten der
comestibleswinkels en aan de winkelplanken dor groente
boeren, hot verzekert mij meer van het herstel van
goede sier en waren smaak, dan vele theoretische
betocgen; want do vorkoopor dos knoflooks is ge
meenlijk een realist: hij verkoopt alleen wat hem
niet bederft voor on aleer hij hot verkoopt, hij houdt
slechts in voorraad wat hem gevraagd wordt: ik
concludeer daaruit, mevrouw, dat men weer knof
look gebruikt. (!ij huivert. Luister:
Ken halve erwt knoflook is voor don eerlijken,
goedgezinde i aristocratische!! tong?-dat is do tong
die do i waren volkssmaak veredelde tot zijn hoogste
verfijning recht omgekeerd evenredig met do
heele erwt waarvan Andersons prinses niet slapen
kon, on zoo bewees prinses te zijn want do slape
loosheid, mevrouw, is hot voorrecht van. edele gees
ten, of dezulken die daartoe opgroeien moeten. Ik
herzeg: oen halve orwt-groote knoflook doordringt
uw schotels die daarvoor in a.'minerking komen mot
oen zweem van aristocratisehen geur. vluchtig on
ijl, nochthans niet hechtend aan uu verhemeltc,
mot 0011 geur. kortom, die zeer aardsoh 011 /.eer fijn,
y.oei' bloc.miijk OH -/.eer raadselachtig is. Probeer hot.
wellicht gaat ge. tot uw oigoii verwondering, van de
halve erwt over tot (Ie heolo. primes. Kn '/. >o voort.
Mocht u het sprookje (les levens aldus onbe
twistbaar adelen, mocht ge na geproefd te hebben,
den knoflook erkennen, hooi' dan nog toe: nu. einde
lijk, nu go bekeerd /,ijt, geef ik u toe (lilt do knoflook
oen geur is mot onaangenaamheden: een geur. zoo
kernachtig aardsch en menscholijk. 011 boorsch. en
landelijk als ge maar wilt, 7.00 van. den f tuin, 7.01 >
go wilt, zoo des duivels; dosgcwenscht: zoo vulgair.
Maar. nioUvaa,r. wij zijn onder inenseheii: dan
behoef ik u nauwelijks te herinneren dat wij iets
zijn tussehcn engel on duivel, dal oen zweem chaos
ons dierbaar is. dat de aarde ous niet bewoonbaar
schijnt zonder een halve erwt zondigheid. Ken
hoc Ie erwt. tot uw verwonde! ing. princos. . .
(l eloof mij toch: do erwt knoflook, t er rechter t ijd
in uw gerecht, geplant, is geen minder wonder dan
do latorus. oftewel sweet pea in (Ie (luistere aarde
van uw achtertuintje: een nieuwe lente zal u tor
rechter tijd geopeiiba.ard Worden, en wol die. dat
ge, met de juiste male van het iieva;irlijke het
allodaagseho kruidend, een licht ontsteekt in de
duisternis do/.er smakeloo/.e eeuw. en een l»etere:i
geur OHU'oert in uw a,Heda;i;j;srlve gerechten.
Do ware maat dor aardsehe gevaren te genieten.
mevrouw, en do afschuw der vulgaritoit te hand
haven boven al. is dat niet do wai'e wijsheid (les
keukens ca (les levens?
../'rhiri'N, lul liel i/e/ieiiii den /iitdflou/i'N ttiln i'l.'oren.
/.s- ii iet i/ie h!ini/,e enii ilt'n tui rel zou tjelijk,
l>«t irui /iel koxtbiuirxt is vuor ~irijnen lii/l rcrlorcti,
iïn tochfftiix i.s cr/t ifetu' ett (//one i'üti ox.s rtjl; .
Maar pardon; dit is OH blijft proza.
SCHILDERKUNST
Ilourdelle. beeldhouwer. Brussel
Voel belangrijker dan do tentoonstelling van
Spaansche kunstwerken, is de tentoonstelling van
Bourdollo's werk in het Paleis voor Kchoone
Kunsten te Brussel. Do Spaansche
tentoonstellingis zonder twijfel oen teleurstelling: die van
Bourdelle geeft ons oen overzicht en 0011 inzicht. Kr is
van dezen beeldhouwer gezegd, dat ge oen aantal
invloeden dadelijk in zijn werk kunt herkennen.
maar ik moest wie dat zei tegenwerpen, dat dat
juist was, maar dat in modern" werk alleen «H .'te c<
invloeden waren te erkennen, 011 daar zeker niet
minder in getal dan bij Bourdelle, daar Bourdelle
objectiever tegenover zich zelf staat. Maar, we
zullen deze bespiegeling theoretisch verder laten
on dadelijk beginnen met vast te stellen, dat hier
een aantal bustes zijn, een paar figuren en naakten,
die of van een singuliere zekerheid of van een
stellige grootheid vol zijn. Vooral do borstbeelden
met hun hooghartigheid maken Bourdelle tot oen
onbetwistbaar maker van monschen. Deze borst
beelden toch missen niet alleen alle eentoni heid.
zo zijn telkens met de voorgestelde verschillend.
maar zij vertoonen ons tegelijk in hun verschijning
oen sterke, soms haast forsehe noblesse, die don
beeldhouwer niet alleen als een kundige, maar ook
als oen. karaikter doet waardeoren. Kn nu is het
eenvoudig, te beweren: ik houd van /adkine. en
niet van dezen Bourdelle. maar daarmee is noch
alleen Zadkine. do beeldhouwer van het gesloten
beeld, noch Bourdelle, in. zijn borstbeelden on in
zijn naakten oen t/rooi rralixf. een forsch realist,
veroordeeld. Beide bestaan, gelukkig, naust elkaar
011 o:n beiden te waardooroii is alleen oen ander
zich instellen noodig; bij d'oen zeker moor psychisch
[ten minste gewoonlijk) bij den and ren moor
formeel, in den object ieveren zin va.n dat woord.
Maar ik herhaal, beiden bestaan, en liet ver
vloekte alternatief, dit of dat. is hier weer een-'
lïoodeloos 011 "\ orwarroïid. Want naast de borst
beelden van Kodin (bij wieii hij, dienend, werkte'
naast dat van Ingres, naast liet beeld van ('arpeanx.
naast de buste van den jongen Kembrandt (il.S i.
van den doktor Kooborlo. van Alvear (!)(>). \aii
Siinii. van Anatolo Fra.nce. van lloo-woi-te. naast
ecu aantal borstbeelden van. jonge vrouwen. naar-i
hot groot o standbeeld van .\I\oar. vindt ge in
Brussel van Hourdelle na kten. \ rouweiiaakt en.
wa,arvan het eenvoudiu-ste mij liet meest bVtjveini
lijkt. Hier is een kunde zonder Vertoon, die in (lel:
Boogschutter misschien nog oen vcrto< n vil
iKU'tst(K'ht is. Kn die kunde /onder vertoon, die
/.ekere vulling (lor /.wollende vormen mof een leven.
dat dan misschien moet' ..dierlijk" <Ian geestelijk is.
is moer dan een enkele kunde. al is /.o velen
tegeti\vuordiu; te objectief, 7.0 is vlo y.ekei'heul ril n e n nititi
tegenover de nat uurversehijning: /<? is do zekerheid
van een. beeldhouwer, die den vorm eert omdat, hij
weet. dat ('i'- do vaas is wanriu op oen werkelijk
gooden dag hot leven werd gestort, liet werk van
Bouidelle is typisch de daad v;ui oen man: hei
heeft' daarvan do 1'orsrh ? macht on de sterke
\<>!touiin^' hot kii.ti daarom ook het leven in <lc
vormen van een man alt ijd p-ven, l h'! /.nekt en
geeft kracht, uindat het zelf van een
h-M-lslorhtelijke kracht'gedreven wordt : hot geeft die
formeelvnlledig, omdat do kunde \ a.n Boiirdolle uoeii
a.kadeniiso'ie is ma.ar tolkens /.ich vernieuwt in een d;:;.aii.
l'KASSCli \KUT
VAM HELLES
TABAK
IS