Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 DECEMBER 1928
No. 2688
Wat e r anarchie
door Mr. N. J. G. Kappeyne van de Goppello
Toepassing van de voortreffelijke
buitengewone riviercorrespondentie
op alle wateren, die tot watersnood
aanleiding kunnen geven, is
broodnoodig.
ONS land is een vredig land. Politieke excessen
vinden in de volksziel geen weerklank. Iets
zoo afschuwelijks als anarchisme moge zoowel in
het Rusland van vroeger als in het Verre Oosten
van thans mui of meer ingang vinden, ten onzent
kent men die strooming vrijwel alleen van hooren
zeggen. Er is echter n omstandigheid, die dezen
heelen toestand als met een tooverstaf doet ver
anderen, die in den rustigsten vaderlander het
greintje excessiviteit, dat in hem is, tot n kokend
geheel van weerbarstig streven doet aangroeien,
kortom: die in staat is het gansche Nederlandsche
volk tot niet langer te regeeren anarchisten te
maken. Die omstandigheid heet. . .. water; te veel
aan water, wel te verstaan. Nu wij het bij de
jongste watermisère aan den lijve hebben moeten
ondervinden, welken invloed een te veel aan water
op den Nederlander uitoefent, willen wij den
lezer enkele onzer overwegingen op dit stuk niet
onthouden. Vooraf echter deze krachtdadige be
reid verklaring: hoewel in hooge mate afkeerig van
alles, wat maar naar anarchie zweemt, voelen wij
ons gedrongen, zoolang de huidige toestand voort
duurt, overtuigd wateranarchist te zijn. Waarom ?
De rivier de Vecht, waarvan de at'voercapaciteit
omnium consensu onvoldoende is" (de
hoefijzercorrespondent in het Handelsblad van j.l. Dinsdag
ochtend), is buiten haar oevers getreden. liet
water steeg gedurende eenige dagen meer en meer
en bereikte een stand, die ongeveer 20 c.M. hooger
was dan de record-stand van Nieuwjaar 1926.
Vast staat, dat, oeroude invasies van de Zuiderzee
daargelaten, het water nimmer zoo hoog is gekomen.
Het scheelde zeer weinig, of op verschillende
plaatsen waren de dijken bezweken. Dag en nacht
is door bevolking en militairen koortsachtig aan
het behoud van de watprkeering gewerkt; op het
oogenblik, waarop den uitgeputten werkers hunne
krachten dreigden te begeven, liep het water uit de
Zuiderzee weg, konden de sluizen te Muiden
worden opengezet en zakte het Vechtwater.
i PENSION Ier RANG |
POUR JEUNES FILLES J
DE BONNE FAMILLE |
Belle situation, chambres confortables J
excellente nournture jf
Melles DE BROT 1-4 Ave Tissot
LAUSANNE
3
.
FacuLléde recevoir l'enjeignemeiil du j
fraiifaió a la mauon, on de juivre let) <?)
cours de L'Univerjiléet dej ccolej de e>
|f iniuii/ue.
Référenccj en Hoilande
Tijdens deze watermisère heerschte een dubbele
anarchie : van buitenaf en naar binnen. De
Vechtenaren mochten nog zoo in nood verkeeren, het
water mocht nog zoo hard over de dijken stroomen,
de stad Utrecht zette evengoed haar op de Vecht
correspondeerende sluis open en verschillende
polders pompten lustig door en hielpen het
rivierpeil verhoogen. Nu moge zulk een optreden op het
eerste gezicht ongepast, ja zelfs misdadig schijnen,
het kan gerechtvaardigd blijken, doordat, of
krachtens eenmaal verkregen recht aldus gehandeld
werd, óf een eigen in nood verkeeren een zoodanig
handelen gebiedend voorschreef.
Een verkregen recht?
Natuurlijk, want de stad Utrecht heeft een
historisch recht om volgens eigen believen maar
raak te spuien op de Vecht en de
loozingsbevoegdheid van de waterschappen is evenmin gelimiteerd.
Men voelt, dat dit te dwaas zou wezen, om waar te
zijn. Maar gelukkig behoeven wij op ons gevoel
geen appèl te doen. Neen, noch Utrecht, noch
eenig waterschap had het recht onder de boven
genoemde omstandigheden ook nog maar een
droppel water aan de Vecht toe te voegen, tenzij
zelf in nood verkeerende. Wij kunnen deze con
clusie op tweeërlei wijze staven. Hoe sterk iemands
recht ook moge zijn, ons hoogste rechtscollege
schroomt niet abus de droit tegen te gaan. En is
het dan niet zeker een misbruik van recht, wanneer
men daarvan gebruik maakt, wetende, dat het
eens anders ondergang ten gevolge kan hebben?
Maar er is meer. Wij spraken daarstraks van een
noodtoestand. Welnu, een noodtoestand doet
noodrecht geboren worden. Ons militair recht is er
vol van en trouwens ook in het waterschapsrecht
duikt zoo hier en daar noodrecht op. Een nood
toestand, hierover is men het vrijwel eens, geeft
de bevoegdheid de wet op zij te zetten. Doch welk
recht geldt dan? Voor ons kan er slechts n op
lossing zijn : het ongeschreven recht, l Iet competent
orgaan, zich baseerend op de rechtsovertuiging.
kan. ja moet in vele noodgevallen een regel geven,
die in strijd is met het geschreven recht. Juist de
historie leert, dat wol sterkere dan uitsluitend
historische rechten, in geval van nood op die wijze
het onderspit hebben moeten dolven. Intusschcn
word ons geleerd, dat ook noodrecht zooveel
mogelijk geschreven recht moet zijn on dus. vóór
dat de nood aan den man is behoort te worden
opgeteekend. Daardoor toch wordt in de eerste
plaats de verantwoordelijkheid van het gezag, dat
tijdens den noodtoestand een ongeschreven rechts
regel deed gelden, ontlast, maar buitendien komt
in het geven van dien regel een waardeering van
tegenstrijdige belangen tot uiting, wordt met name
aan n dier belangen rochtswaarde toogekond,
hetgeen nu eenmaal beter kan geschieden door een
lichaam, daarvoor speciaal in het leven geroepen,
laat ons zeggen het parlement, dan doordat telkens
incidenteel door het uitvoerend orgaan oen beroep
op het ongeschreven recht zou moeten worden
gedaan. Ziedaar dan ook, waarom de wetgever het
waterschapsbostuur in zekere noodgevallen be
voegd verklaart de Wet op zij te zetten.
Tot zoover het eigen recht, dat dongeen, die;
ondanks het hooge water zijn sluis openzette,
daartoe bevoegd heette te maken. Blijft over: eigen
noodtoestand van don aldus handelende. Dezo zal
eerst dan bevoogd zijn zijne sluisdeuren open te
houden, wanneer de eigen nood grootor is dan die
van don lager gelegene. Hemzelf bevoegd te ver
klaren om deze situatie (o beoordeelen, is, gezien
hot menschelijk instinct, wol wat gewaagd. Ware
hot niet boter oen boven partijen staand orgaan
ook hier weer met toekennen van'ïrechtswaarde
tri te dragon?
Wij spraken daarstraks ook van anarchie naar
binnen. Daaronder begrijpen wij dan allereerst do
omstandigheid, dat elk orgaan, dat. alle krachten
inspant om het water te kooron, dat- elk waterschap
op eigen gelegenheid aan het werk gaat, en doet.
maar vooral ook laat, wat het wil. Dat is oen
gevolg van de autonomie van hot waterschap of
kortweg gezegd: elke polder is zijn eigen baas.
Men kan gereodelijk opmerken, dat wij hier te doen
hebben met een overblijfsel uit de tijden der
Republiek, toen vooral niet getornd mocht worden
aan do eigenzinnigheid van elk gewest, ja schier
van olke streek, een opvatting, die kwalijk valt te
rijmen met hetgeen onze hedendaagscho samen
leving onder algemeen belang verstaat. Juist in.
tijden van nood wart; eenheid in
waterkeeringspolitiok geboden.
Maar ook binnon de grenzen van elk waterschap
zijn tijdens een watersnood belangenconflicten
aan do orde van den dag. Ziehier het moest spre
kende voorbeeld: het meorendool dor villa's, van
do huizon der burgerij on de arbeiderswoningen
ligt vóór of op don dijk: daarachter liggen
de boerenhofstodoii 011 oiikele andere huizon. He
bewoners der laatste vormen hot
watersehupsbestuur, terwijl de huizon der eersten zijn
ondergeloopon. Het waterschap doet dus hot
uitersteom hot achter den dijk gelegen land voor dijkbreuk
te behoeden. Daartoe vordert hot do medewerking
van allo inwoiiendon, ook van diegenen, die vóór
of op den dijk wonen. Het recht staat daarbij aan
hun zijde. Maar de arme dijkbewoners moeten
daardoor al hun energie aanwenden, om de steeds
toenemende waterhoovoelhoid hot hoofd te bieden
ten koste van eigen have en goed. Is hot wonder,
dat de golegenheidsanarchist aldus wordt geboren. '-.?
* *
*
Wij zien dus deze gebiedende noodzakelijkheid:
eenheid te brengen in den strijd togen hot water.
Een boven belanghebbenden staand orgaan moet
in geval van nood kunnen regelen, of en zoo ja in
welke mate de watertoevoer tot hot
bedreigdegebied moet worden afgesneden. Maar ook in hot
algemeen zal gonoomd orgaan hebben aan te geven,
op welke wijze do bestrijding van hot water een
drachtig tor hand kan worden genomen.
Onzeregelgeving kont in dit opzicht reeds oen belang
wekkend voorbeeld. In 1921 is in do
Watorstaatswot 1900 do /..g. buitengewone
riviercorrespondeiitie ingevoegd. Hij dringend of dreigend govaar,
veroorzaakt o.a. door hoog opperwater, kan de
Ministor van. Waterstaat op do met name genoemde,
groot e rivieren (plus do (Joldorsohe Ussol <-n do
Ijnge) een buitengewoon toezicht instellen. Zoolang
do noodtoestand voortduurt, blijft do leiding bij
ambtenaren, van don Rijkswaterstaat berust (.'n.
Do waterschappen zijn aan die leiding onderworpen.
Nog n ding moot ons van. hot hart. Een uit
voerige regeling hooft de wetgever noodig geoor
deeld, om hot oorlogsgevaar te koeren, om paraat
te zijn, wanneer een buitonlaiidscho vijand ons
belaagt. Elke Nederlander, daartoe in staat, is
verplicht te holpen. In onze (iorulwot volgt de
Waterstaat op de Defensie, do binnenlandsehe
vijand op denbuiteiilaridsohen. Maar voorliet water
wordt geen alarm geblazen, al heeft hot ons land.
in de laatste eeuw herhaaldelijk aangevallen, en
bleef de buitenlandsehe vijand uit. Moge men dus
ook daar op die wijze preventief te werk gaan,
zoodat oen ieder woto, wat van hem in geval van
watersnood verwacht kan worden. De boven.
gesignaleerde wijziging dor Waterstaatswet 1900
geeft ook voor dit punt gelukkig een begin van
regeling.
Toepassing van de voortreffelijke buitengewone
riviorcorrespondentie op alle wateren, die tot
watersnood aanleiding kunnen geven, is
broodnoodig. Maar zoolang uniforme regeling uitblijft,
zijn do daarvan verstokenen wel genoodzaakt
wateranarchist te blijven. Dat kan niet voortduren.
Onze geschiedenis hooft aan do Watergeuzen
voldoende; waterainarchisten. zouden haar voorzeker
ontsieren.
BERGT UWEN INBOEDEL
BIJ VOORGENOMEN VESTIGING IN
DEN HAAG OF IN HET BUITENLAND
BIJ DB FIRMA BATENBURG & FOLMER
TB 'S-GRAVENHAGE,HuiJGEN8PARK22
TELEFOON 11030
EIGEN GEBOUWEN. Bespreking kosteloos
SPEC. BlNNENL. EN INTERN. TRANSPORTEN