Historisch Archief 1877-1940
No. 2688
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 DECEMBER 1928
Kunsthandel W. H. HOFSTEE DEELMAN
Vondelstraat 1O, Amsterdam
WERKEN VAN
Kt? io»n CHARLESOTI L
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
Enkele opmerkingen over de zoogeheeten
.,vervalsching" van Vincent van Gogh's
Toen wij vochten voor de werken van Vincent
van Gogh hadden we een eindeloos vertrouwen
in de toekomst van deze kunst, en al de geest
drift van jonge jaren hebben wij gegeven om mee te
werken tot de erkenning van den Hartstochtelijke.
Het was toen niet zóó eenvoudig, als het thans
geworden is, om den mensohen de beteekenis
van zijn werken te doen gevoelen, en ik herinner
me nog, de moeiten hem door velen te doen
waardeeren, toen we een tentoonstelling samen
stelden in Arts and Crafts" van de schilderijen
(de besten kostten maar zes honderd gulden),
toen te goedkoop dus om nagebootst te worden
of te vervalscht? Er was toen nog geen reden toe;
de roem was nog niet volledig, en Word nog niet
op den voet gevolgd door winzieke handelaren.
Het was nog een stoutmoedigheid, voor Vincent
te zijn nu is het pooveren schilders een
belustheid op bekendheid, tegen hem te zijn. Maar
. . . .dit laatste is van geen belang. Van belang is
de zeer groote invloed jaren lang uitgeoefend door
de werken van den Hartstochtelijke op de
Europeesche schilderkunst, en dit alleen is al een onbe
twistbare erkenning van de macht, die in dit
schilderwerk was geborgen. Van belang is deze
macht ook geworden voor den handel. De roem
van Vincent en de betrekkelijk-bepcrkte hoeveel
heid zijner schilderijen moest, bij het verlangen
van een aantal lieden, deze te bezitten, do prijzen
op ongekende wijze omhoog doen gaan. Dv prijzen.
gingen omhoog, de winsten konden buitensporig
zijn: de mogelijkheid der falsificaties, en dor auto
riteiten wat dit werk betreft, begonnen te bestaan.
De autoriteiten stonden op: ik behoef u maar
namen als Bremmer en Moyor Graefe te noemen
en als verscher moet daar de naam van Haart
de la Faille bijgevoegd worden. Hij is de maker
van den katalogus der werken van Vincent; hij
deed daarmee een nuttig en rioodig werk. van
compilaiorlschen aard. Hij nam daarin al do
werken op, die hij voor ware Vincont's hield, tot
hij, onzeker geworden (langzamerhand, of door
het bliksemend lichten van zijn intuïtie:') een.
aantal niet meer als waar erkende, en dit openlijk
vermeldde. Toen begon het spul ! De autoriteiten
kregen onderling moeite. 15r minor begon hoog
moedig te doen; Graefe dood wat wankel ?- en.
de kunsthandelaar verschool zich, edel. achter
een geheim. Uit dit alles bleek verdei', dat Brommer
zich opgeworpen had. of langzamerhand was
omhooggere/.en als een kritische Xens, wat de Vineont's
aangaat; dat Graefo do protagonist was der Van
Gogh's in Duitschland, dat de edele kunsthande
laar Wacker heette, maar ook dat de
versehergebakken autoriteit de la Kaillo even. steil en
stug op zijn stuk stond als Xeus-Brom mor. X.x'v
ver is het nu, en zal hot zóó ver blijven ^ Ge
zoudt misschien meenen. die dezer zaken onkundig
zijt. dat hot verder mort gaan. 011 dal de/.e ..y.a.ak"
moot uitgevochten worden - maar dat is nog
niet zeker, allerlei subtiel spel is verbonden met
den groothandel in schilderijen, on bet is niet
winstgevend zeer duurbetaalde expertises
wa.arKunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam»
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
Kunstgeschiedenis
Teekening voor De Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
VIMCEMT
ZÊLFPOf2TR£T
En dat is nou de man van de dertig vervalschingen /'
Hij mosse ooge' uit z'n hoofd schame' /"
doloos te moeten verklaren, want niet alleen is
het schilderij dan weer (als prijs vooral) oir/.oker,
ma,ar da.aronboven /ijl ge hel goede geld, betaald
voor uwe expertises, kwijt. Dit alles maakt soms,
dat zulke zaken anders gaan. da,n meestentijds
y.akou gaan. . . .
Maar - liet werk van Vincent staaf in <le kou !
Kn dat is ernstig. l)a,t is ernstiger, dan wal
/ons-Hrommer meent, wal .Mcyer Graofe meent
of niet meer meent, e n. w;',l Haart de la Külle,
de nieuwe llerkules der Va.n Gogh's. Ie l
enthousiast als eet', [hiitscher, of hardm
als een eaJvinist. staat Vincent, een der pi
menen va,u de l!)de eouwscho
Daar hebben wij mee te maken - en ik geloof.
ronduit en -/.onder omwegen gey.egd, dat de/.e drie
hoeren nu zoo/oor lot part ijgangers vim bun eigen
voortreffelijkheid xijii geworden, dal \vij ze
als kritiei in dit geding moeten wraken (deu kunst
handelaar laten, wij op een hem niet vreemde.
op edele manier dus, buiten alles). . . .
Kr moot. wa,nnoer er hier iets beslist moet worden.
een aitider tribunaal worden gevormd: een tribu
naal van hen, die \'<nt dot/Il tillijtl iirïrril .i/'ti/.cn,
/.onder dogmala, /onder /ons- of l lorkules allures.
ori die gewend '/.ijii met /.ulke /.aken als
svhildorijen en de persoonlijkheden, die schilderijen
B I O S C O O P TH l I S.
Vertoon-apparaat, waarvoor lüms overal verkrijgbaar zijn
schitterende projectie f 34,50. Prospectus op aanvraag
JOS. HARTOG.
Hoofdsteeg 17 _ Nobelstraat 28
Rotterdam. Utrecht.
maken, om te gaa.M : die weten h->,- ,.,-ii pcr-< n
>nlijklieiil y.ieli pietm-aü! uitdrukt: die. gaarne van
yoovoel Jllog.'lijk bewust, ook go\ , loN- y.iju \ ooi
de lat ent e dingen in een werk. /ulk een t rijs kon
dan een ebemieus assumeeren. die y.ieh speeiüal
be/.igliield met d,, (jnaesties van liet m;!.teriii.:i].
liet verf- en materiaal van schild,-r*, Kn ik zio
dit tribunaal dan bestaan uit drie leden : l'. Moland
Holst. \V. Nfoonhoff on l'Iassehaei't : a!selio;i ion*
bij de/.e drie l >r. de \\ild. IMI ik /ie geen roden.
waarom dit tribunaal er ook niet yoii komen.
sCHILDEPSI
GIDDINGin
MUYSl