De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 8 december pagina 5

8 december 1928 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2688 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 DECEMBER 1928 Kunsthandel W. H. HOFSTEE DEELMAN Vondelstraat 1O, Amsterdam WERKEN VAN Kt? io»n CHARLESOTI L SCHILDERKUNST door A. Plasschaert Enkele opmerkingen over de zoogeheeten .,vervalsching" van Vincent van Gogh's Toen wij vochten voor de werken van Vincent van Gogh hadden we een eindeloos vertrouwen in de toekomst van deze kunst, en al de geest drift van jonge jaren hebben wij gegeven om mee te werken tot de erkenning van den Hartstochtelijke. Het was toen niet zóó eenvoudig, als het thans geworden is, om den mensohen de beteekenis van zijn werken te doen gevoelen, en ik herinner me nog, de moeiten hem door velen te doen waardeeren, toen we een tentoonstelling samen stelden in Arts and Crafts" van de schilderijen (de besten kostten maar zes honderd gulden), toen te goedkoop dus om nagebootst te worden of te vervalscht? Er was toen nog geen reden toe; de roem was nog niet volledig, en Word nog niet op den voet gevolgd door winzieke handelaren. Het was nog een stoutmoedigheid, voor Vincent te zijn nu is het pooveren schilders een belustheid op bekendheid, tegen hem te zijn. Maar . . . .dit laatste is van geen belang. Van belang is de zeer groote invloed jaren lang uitgeoefend door de werken van den Hartstochtelijke op de Europeesche schilderkunst, en dit alleen is al een onbe twistbare erkenning van de macht, die in dit schilderwerk was geborgen. Van belang is deze macht ook geworden voor den handel. De roem van Vincent en de betrekkelijk-bepcrkte hoeveel heid zijner schilderijen moest, bij het verlangen van een aantal lieden, deze te bezitten, do prijzen op ongekende wijze omhoog doen gaan. Dv prijzen. gingen omhoog, de winsten konden buitensporig zijn: de mogelijkheid der falsificaties, en dor auto riteiten wat dit werk betreft, begonnen te bestaan. De autoriteiten stonden op: ik behoef u maar namen als Bremmer en Moyor Graefe te noemen en als verscher moet daar de naam van Haart de la Faille bijgevoegd worden. Hij is de maker van den katalogus der werken van Vincent; hij deed daarmee een nuttig en rioodig werk. van compilaiorlschen aard. Hij nam daarin al do werken op, die hij voor ware Vincont's hield, tot hij, onzeker geworden (langzamerhand, of door het bliksemend lichten van zijn intuïtie:') een. aantal niet meer als waar erkende, en dit openlijk vermeldde. Toen begon het spul ! De autoriteiten kregen onderling moeite. 15r minor begon hoog moedig te doen; Graefe dood wat wankel ?- en. de kunsthandelaar verschool zich, edel. achter een geheim. Uit dit alles bleek verdei', dat Brommer zich opgeworpen had. of langzamerhand was omhooggere/.en als een kritische Xens, wat de Vineont's aangaat; dat Graefo do protagonist was der Van Gogh's in Duitschland, dat de edele kunsthande laar Wacker heette, maar ook dat de versehergebakken autoriteit de la Kaillo even. steil en stug op zijn stuk stond als Xeus-Brom mor. X.x'v ver is het nu, en zal hot zóó ver blijven ^ Ge zoudt misschien meenen. die dezer zaken onkundig zijt. dat hot verder mort gaan. 011 dal de/.e ..y.a.ak" moot uitgevochten worden - maar dat is nog niet zeker, allerlei subtiel spel is verbonden met den groothandel in schilderijen, on bet is niet winstgevend zeer duurbetaalde expertises wa.arKunstzaal van Lier Rokin 126 Amsterdam» Oostersche & Europeesche antiquiteiten Oude en Moderne schilderijen en plastieken Negerkunst & Ethnographica Kunstgeschiedenis Teekening voor De Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan VIMCEMT ZÊLFPOf2TR£T En dat is nou de man van de dertig vervalschingen /' Hij mosse ooge' uit z'n hoofd schame' /" doloos te moeten verklaren, want niet alleen is het schilderij dan weer (als prijs vooral) oir/.oker, ma,ar da.aronboven /ijl ge hel goede geld, betaald voor uwe expertises, kwijt. Dit alles maakt soms, dat zulke zaken anders gaan. da,n meestentijds y.akou gaan. . . . Maar - liet werk van Vincent staaf in <le kou ! Kn dat is ernstig. l)a,t is ernstiger, dan wal /ons-Hrommer meent, wal .Mcyer Graofe meent of niet meer meent, e n. w;',l Haart de la Külle, de nieuwe llerkules der Va.n Gogh's. Ie l enthousiast als eet', [hiitscher, of hardm als een eaJvinist. staat Vincent, een der pi menen va,u de l!)de eouwscho Daar hebben wij mee te maken - en ik geloof. ronduit en -/.onder omwegen gey.egd, dat de/.e drie hoeren nu zoo/oor lot part ijgangers vim bun eigen voortreffelijkheid xijii geworden, dal \vij ze als kritiei in dit geding moeten wraken (deu kunst handelaar laten, wij op een hem niet vreemde. op edele manier dus, buiten alles). . . . Kr moot. wa,nnoer er hier iets beslist moet worden. een aitider tribunaal worden gevormd: een tribu naal van hen, die \'<nt dot/Il tillijtl iirïrril .i/'ti/.cn, /.onder dogmala, /onder /ons- of l lorkules allures. ori die gewend '/.ijii met /.ulke /.aken als svhildorijen en de persoonlijkheden, die schilderijen B I O S C O O P TH l I S. Vertoon-apparaat, waarvoor lüms overal verkrijgbaar zijn schitterende projectie f 34,50. Prospectus op aanvraag JOS. HARTOG. Hoofdsteeg 17 _ Nobelstraat 28 Rotterdam. Utrecht. maken, om te gaa.M : die weten h->,- ,.,-ii pcr-< n >nlijklieiil y.ieli pietm-aü! uitdrukt: die. gaarne van yoovoel Jllog.'lijk bewust, ook go\ , loN- y.iju \ ooi de lat ent e dingen in een werk. /ulk een t rijs kon dan een ebemieus assumeeren. die y.ieh speeiüal be/.igliield met d,, (jnaesties van liet m;!.teriii.:i]. liet verf- en materiaal van schild,-r*, Kn ik zio dit tribunaal dan bestaan uit drie leden : l'. Moland Holst. \V. Nfoonhoff on l'Iassehaei't : a!selio;i ion* bij de/.e drie l >r. de \\ild. IMI ik /ie geen roden. waarom dit tribunaal er ook niet yoii komen. sCHILDEPSI GIDDINGin MUYSl

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl