De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 8 december pagina 6

8 december 1928 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 DECEMBER 1928 No. 2688 Muziek en Tooneel Kenisc ,.s;ol»eurteni»sc'a" iii het Concertgebouw DE afgeloopen maand waren er drie ,.gebeurtenissen": het op treden van den Duitschen componist Paul Hindemith als solist in /.ijn eigen concert voor alt en kamerorkest: het optreden van de Weerisclie zangeres Rose Anday. ei dat van de ('armen der Wagnervereeniging-opvoeringen. Jane Boiirguignon. De figuur van irindemif.lv boeif al geruimen tijd hen. die in de moderne muziek belang stellen. Hij is feitelijk de eenige vertegenwoordiger van het muzikale moderne Ouitsrhland. die tot ons is doorgedrongen. AVij /.ijn met ?.ijn werk reeds sinds eenige jaren vertrouwd. Wij kennen dit: werk. Wij mogen het bewonderen of niet. wij voelen, dat het werk van een persoonlijkheid is. van een man die inderdaad weet wat hij /oo wil schrij ven als hij deed, voor wien y.ijn manier van componeeren geen experimenteeren meer is, maar zijn muziek. Want het is muziek. Men hoort een toon in de/.e bijna nonchalant door elkaar dravende stemmen eiv rythmische wendingen die iii ons nablijft, die ons er over doet namijmeren, zmuler dat wij onze indrukken geheel kunnen preciseeren. Ook dit concert. voor alt en klein orkest, hoewel een voudiger en ook door/.ichtiger va:i structuur dan het, door Sehnudler indertijd geïntroduceerd e vioolconcert. heeft het boeiende van een schrijf wijze, die men tjua stemvoering tot op f$ach /ou kunnen terugbrengen, en Hindemith heeft de g;>.ve van de solo-stem door geluiden en zelfs enkele tonen der andere instrum.??ivteii te la.ten begeleidc^i, die bui1enge\voo;i suggestief als klank werkt. De nui/ick is on-lyrisch, ma:ir niettemin V;MI stemming, die va.a.k visionair grotesk aandoet. \ooral de variant op een Didtscl'ei bra,llenden inilita.iren marsch, met /.ijn pomneus-ple/.ieriw ingezette koperhla/ers. heeft, een gvmoedelijkh'id, die va.u het humoiistische naar liet lugubere o\vrgaM.t. Ifet succes, dat Hindemith met /ijn werk en niet in de laatste pl:iats a.Is meesterlijk --n oiigeloofelijk licht spe lend uitvoerder van de solo-stem behaalde, grensde aan een ware triomf zoowel van de /ijde van het publiek als van het orkest. De zangeres Itose Anday bracht cru groote reputatie mee. die naar ons gevoelen niet geheel in haar prestaties verantwoord was. Kerst in ha.a.r voor dracht van Mahler's ..Lieder eines fahrenden (iesellen" onthulde zich een groot dfcimatisch talent, al te dramatisch-zwaar soms voordezeals volkschsentimenteele liederen opgezette com posities, e 11 in de plastische uitdruk king der gevoelens doofde, stem gingen de vaak wat scherpe int onat ies. die ons eerst hadden gehinderd, meer verloren. Kn Jane Hourguignon. de Kransche Carmen, waar, eenigeii tijd lang /ooHetWiegetind Moeders nemen voor de roode, gesmette of ontstoken huid van de kleine, uit sluitend het aller beste, en' dat is PUROL Doos 30 en 60 cenl. Tube 80 cent. Bij Apoth. en Droaislen wat heel Amsterdam over sprak? Vn.ii ('c ] lanken afgedaald, ontdaan van. de betooverde sfeer van bet theater, had men in een aria uit halo's ..Ke Hoi d'Ys". die bovendien voor haar stem /.oo nu eiv dan wat te boog leek te liggen, even moeite de groote operazangeres te herkennen. Doch bij de bekende aria. uit Saint Saens ..Sa.mson et Dalila" biocide de stem o)), kreeg de voordracht een uitdrukkingskracht, die ontroerde en meesleepte en liet. <le zangeres een geweldige indruk acht el'. \Vij mogen tevens de gelegenheid niet voorbij laten gaan om de zeldy.ame vertolking te herdenken, die Herthe Scroen. op het concert V;MI l l November van Havel's ..Scheherazade" gaf. een vertolking zoo prachtig in stijl met den uvest van het werk. zoo prachtig L,'c/.egd. /oo pra.chtig als geluid n met den klank Vi'.n het orkcstra.al geheel als Seroeii nog ailleen in haar beste momenten had weten te bereiken. Dit wa.s een edel en hoogartistiek genot, waaraan men nog lang met verrukking terug denkt. Wat de orkest-uit voeringen betreft. behalve de Schubert-vertolkingen. die thans min of meer geregeld op het programma staan, was het feitelijk alleen de kleine, z.g. militaire symphonie van den gestorven lioheemscheii meester .lanacek. die onder de noviteiten voor ims een openhaiing va,n een sterk en kracht i g werk 11 ra c h t. Over de rainp/.a.lig verouderde ..Negerra,psodie" vsm den Amerikaan .lohn l'owel i. die /( II' di' piii.uoj)iU't ij speelde. doen \vij maar iii.\er het /wijgen toe. C(;.\srr.\.\T \'.\.\ \VKSS K M y,o n tela mie H KT Vereeiligd Tooneel is /eldell gelukkig in zijn Siuterklaassurpiises. liet is mogelijk, d,U nu n ieder jaar /oo'n xie-ile-maan-sehijntdl ior-de-bool!le>i-st u k ilnodig heetl omda.t de burger in ile/.e d.tgen nu eenma.al graag per lam i l ie ilen schoii\vbui'g bezoekt. .Maar ook aan marsepein mag men toch /.ekere eischen sli'llen. De vondst \vas {>? moni: ..in >luilie genomen" bleek ilit si lik ..evengoed" in Holland te kunnen spelen als in Kngeland. iets wat het met andei'e prullen gemeen heeft. Daarom, wie bet breed heeft, late het breed hangen. waarom niet de heele sant ekraam van /eeuwsche costuuiiis opliet looneel? Waarom niet de heele wereld van lleyeniians luchtledig iiitgepoiupt en vervangen door de buryeriiiiiusbridgeavond-ideologie. dat ..niets een anarchist zoozeer treft als een erfe nis"? O /outelande. rederijkers en .sinterklazen hebben met een urove preek beslag gelegd op uw pret ent ieloo/.e recht/innigheid en u weguerukl uit de trillende zon van Hart Xibbriu'. Schande over ben ! De spelers hadden, ondanks de voorgift van het ..costnum". een vrij wel onmogelijke laak aan dit stuk. waarin naiiwelijke een accent natuur lijk te treffen is. Toch pakte (insta ('hrispijn .Mulder het atoouipje menschelijkheid in haar oude vrouwenrol beet en maakte iloor een stille mimiek en veel kleine gebaartjes, beter ilan de text liet vermocht, duidelijk, dal :/; de oude erltanle was. die haar familie wel door had. óók in een rolstoel. Toch legde llunsclie een ouderwetsch gezellige rol lieer en 'Zorgde voor het laweit op de beide feest part ijen. die ons dooi' den avond heen helpen: Tante's verjaardag en de verdeeling van Tante's erfenis. Kommer Kleyn \'erborg het geMEUBELEN Z"JN QOEDONIWENENAE HERSTELT DB/ PLATVOET \\ O. A. MESSING. V URSWAL 334. AT>A^ M HET BINHEN6A&TMUISI O.Z.VO &&&&£INSTALLATEUR opgen VAN H ET KON. PALEIS Hofleverancier Binnenhuis-Architect Modern, Antiek Showrooms Heerengr.254 Te!. Dames agentessen met relaties in gegoede kringen en bij repatrieerenden gevraagd,voor prettig artikel. ?r No.S.s. NAAR MAAT 'R, 20 Leidschestraat 22 - Amsterdam Zee/0/ %len hij * ~ s * <S Jhe Schoo/ 'of ianóLiaóes. L/PQQÓT 55, o ppospeerus. Abonneert U op: De Groene Amsterdammer Onderwijs Zwakke Kinderen - Zwitserland Home «ri'.nl'. Hélieats IVtite l'.rolc \ouvelle MENS SANA" Chesières sur Bex A.III hovi-iliiciK» nul iü-tidiiil is een al'<l. M ,Sïl, l! l, V M»S< II OVUi:s:\\ l.l«> vrrlmn l.'ii voor <-<>n Ix-porUt aiintiil l ??«?!? l i uiten lint. «il' cxt.l li.O. en «Ti'-t ? klussen U.O. l'rivtiat l essen I.'PÜnsi-H. Onitseli. ]?'. iiüelseti. \aas( -/.orii' uldiïi'e \ ei'ph.'ü'i ny' ps> eholoii'iseln1 belia nïl el injx uuur moderae in/.iclit -11. In lirliti nm-n nccl't gaarne l>e Hircctic A. >1 n l Ii'i'-I.einaïi'e. hruikelijke hart \an ti'.uil onder de gelukkig in /.i; een voort rellel i j k gelukt opsch n i'ken holle gema nierei ril beid al van !?van /.ijn schomlerblailen het succes \ oren te gronde gericht had. van den avond, al y.oii men iiem lll'l.MÜK S<'IIOI/I'K

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl