Historisch Archief 1877-1940
FV Groene
<fe>c_ywêekbl
voor- Nederland
Sinds meer dan vfiftig
jaar aan de spits der
?weekbladen . . . ."
ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP
Redacteuren: H. BRUGMANS, L. J. JORDAAN, M. KANN EN
TOP NAEFF. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM C.
Dun, tóch ijzersterk
OPGERICHT IN 1877
No. 2689
ZATERDAG is DECEMBER 1928
De verbinding tusschen Schelde en Rijn
Een onontkoombaar beginsel
door B. Nierstrasz
Oud-Lid van de Tweede Kamer der S.G,
H KT opperen van hot denkbeeld om het
Kreekrak te heropenen heeft in de Belgische
pers heel wat stof opgeworpen. (Zie het artikel
van schrijver dezes in De Gids van Juli 1928.)
Bit moge een aanwijzing wezen hoe gevaarlijk
in Belgische nationalistische kringen dit denkbeeld
voor den eiscli van een Moerdijkkauaal geacht
wordt. ? ?'
In haar ijver om zulk een plan bij voorbaat
onaannemelijk te verklaren, heeft de Belgische
nationalistische pers het overbodig gevonden de
waterstaatkundige mogelijkheden ervan onder het
oog te zien. l)
Toch was het sedert tot uiting' gekomen, denkbeeld
van een ..Kreekvakkanaal" aandacht waard.
De Brnssel.sche (eri een deel der Ant werpsche)
pers heeft er (Ie voorkeur aan gegeven de zaken
op haar kop te zeilen.
Ken. voorbeeld :
De Antwerpsche Neptune betoogt op 17 October
dat elk plan tot verbetering dei' /ecuwsche
verbindingswateren. waarmede volgens de pers
berichten de N'ederlandsche Minister van
Buitenlandsche /aken omgaat, minder voordeelen voor
Belgiëzal opleveren dan een Moerdijkkanaal
(,,la réouverture du Kreekrak. . . . proposition
?qu'aucun. . . . n'oserait présenter conune un
subslitut pour Ie canal du Moerdijk.... Klle. rie nous
donnerait d'aillenrs que des avaritages absolument
secondaires comparativeruent a un canal sur la
terre ferme").
Men ziet de averechtsche methode: iets
onmogelijks eischen en dan bij voorbaat verklaren dat al
wat men ter tegemoetkoming krijgen zal, minder is.
Hot- is des nachts de 7,011 willen zien, on. r/,ich
beklagen dat slechts maan en sterren schijnen.
Het zij voor deze onverbeterlijke!! nog eenmaal
met klem gezegd:
De eiseh van een Aloerdijkkanaal is onmogelijk.
door niets gerechtvaardigd en door niets te recht
vaardigen.: eenmaal de eisch gesteld, is men naar
historische, politieke en economische gronden gaan
zoeken om te trachten een recht te eonstrueei-eii
waar slechts een onredelijke begeerte bestaat.
Het Nederlandsche Volk zal dezen eisch. of iets
dat daarop gelijkt, nooit toegeven.
Het verdrag van l!) April .183!) geeft aan. waarop
Belgiëten aanzien van. de verbinding tusschen
Schelde en Kijnreehtheeft (Artikel l X par. l. ."> en S).
Voor de beoordeeling der mogelijkheden voor
Belgiëzijn par. 5 en S van belang: deze luiden:
..Par. 5. Insgelijks is overeengekomen, dat de
scheepvaart op de binnenwateren tusschen de
Schelde en den Kijii. om van Antwerpen naai'
den Kijn. te komeu en omgekeerd, wvderkeerig vrij
zal blijven. . . . v....-
Var. S. Indien natuurlijke gebeurtenissen of
werken van kunst de in het tegenwoordige artikel
aangewezen wegen voor het vervolg onbruikbaar
mochten maken, zal de Nederlaiidsche Kegeering
aan de Belgische scheepvaart, ter vervanging
der gezegde, onbruikbaar geworden wegen voor
de scheepvaart, andere zoodanige wegen, die even
veilig en even. goeden, gemakkelijk zijn. aanwijzen."
De. bedoeling dezer paragrafen is duidelijk:
Nederland 'zal niet het recht hebben de binnen
wateren (d.w.z. de in 183!) bestaande natuurlijke
binnenwateren, andere waren er niet) tusschen
Schelde en Rijn. om van Antwerpen naai'den -Kijn
te komen en omgekeerd, voor de Belgische scheep
vaart onder eeiiigerlei omstandigheden te sluiten..
En om Antwerpen zekerheid te geven dat bet
niet door natuurlijke gebeurtenissen (verpanding
e.d.) of door werken van kunst, waartoe Neder
land implicife het recht behield, van deze ver
binding langs de bestaande natuurlijke binnen
wateren zou verstoken «'orden. legt. par. S aan
Nederland de verplichting op ter vervanging der
onbruikbaar geworden wegen andere zoodanige
wegen, die even veilig, goed en gemakkelijk zijn.
aan de Belgische scheepvaart aan te wijzen.
Nederland heeft in In-t midden del' Vorige eeuw
par. S toegepast: hel had ten bclmeve van den
spooru'egaanleg naar \\ alcheivn de afdamming
van het Sloe en het Kreekrak ivoodig: beide
vaarwaters waren door de natuurlijke
gebeurtenissen (vcrzaiiiding) /oo goed a.ls onbruikbaar
geworden: het voornaamste, het. Kreckrak. was
minder dan twee uren voor en na hoogwater
bevaarbaar-). Daar geen andere natuurlijke
waterwegen ter vervanging konden worden
aangeWezen, bouwde Nederland de kanalen door
\\alehereu en /uid-Beveland. die aan zeer hooge eischen
voldeden, en voldoen.
Belgiëprotesteerde '.'>). niettegenstaande de
Antwerpsehe binnenscheepvaart terstond na, de
opening van het kanaal Hansweert -\Vemeldinge
hieraan boven het nog niet at'gedamde K ree k rak
eell uitgesproken voorkeur gat'. Noch de bewering.
dat de route over Ifansweert langer was, noch
die dat zij meer blootgesteld was a.au
weerenvloeden, konden doeltreffend heet en.
De oude vaarweg verliet de Westerschelde even
ten Oosten van Balli door de (ielile, volgde het
.,\"aarwaler-o ver-1 iet -Land" tot de Oosterse helde en
splitste /JcK daar m tweeen1, de kleine binnenvaart
ging' rond de Molenplaat dooi' de Kreek, het
Bergsche Diep en de Keiidracht (waar in het diepst
gedeelte bij laagwater niet meer dan '2 d.AI. wat ei'
stond): de grootere schepen namen het Marollegal.
het. Ludijksche (iat. de Vlije en hel Brabantsche
Vaarwater 4).
Deze weg \vas zeker lüet veiliger, bet ei- eu
gemakkelijker (Art. IX Var. S van het Verdrag
van 183!)) en ook niet korter (noch in afstand.
noch in t ijd ) dan de route o vci' l fans weert
\Veineldinge.
l ja,ugs de nieiiwi- roiitr kwam de Autwerpsche
Hijixvaart tot ongekend e n bloei: in .l'.'2 7 138 ('l
annkomende binnenvaa.rtnigeii met V2l!.V.HlS ton en
13157 vert rekkende va,a.rt lijden met llitlS'.Mi* ton.
(T. Vlouvier Sr. Ka.pporl sur Ie Canal du Moerdijk
l!)28). Opgemerkt zij dal dit niet uitsluitend
Kijnvaart is. ina.ar <lat de Belgische' binnenx aart
er ouder begrepen is.
Dezen bloei y.ou zij langs den ouden natuurlijken
Weg nimmer hebben bereikt.
De vei'betei'iim1 \'an liet kanaal llan-weei-t
De inhoud staat op pag*20
Vraagt sfeec/s Bonbons
VINGERS
Let~ op den naam
Wenieldinge. daaronder het wegnemen der be
lemmering van de spoorwegbrug bij Ylake, is
niet meer dan een «mestie van tijd. waarmede aan.
alle Belgische verdra.gsaansprakeii meer dan
voldaan is: het Brabant sche vaarwater, de Keet en,
het Mastgat. /ijpe. Krammer. Volkerak, llellegat
en Hollandsch Diep zijn niet minder ..veilig, goed en
gemakkelijk" dan in 183!) en 18(i7, en geschikt
voor de grootsle Hijnschepen.
l Tel valt niet. in te zien wat Belgiëin dit opzicht.
meer kan verhingen; Antwerpen is onredelijk.
wanneer hei., op buurman's (Kott erda,m's en
Amsterdam's) kosten, bezwaren zijner natuurlijke
Verbindingswegen met den Kijn wil opgeheven
zien.
A ut werpen kan. niet verhingen een voorha,ven
op gelijk niveau met zijn zeeba,ssins tot aan het/
Volkerak. la.at staan tot den Moerdijk: het begrip
..Verbet ei'in^' der Schelde en Kijn verbindende
binnenwateren" valt er geheel door weg: de
eisch van een dergelijke voorhaven pra.ejudiceert
het sou vereinileitsrecht < ip de te doorsn ijd<-n -s ( reek
i.c. \Vest N oord-Brabant.
ledere verbetering, waartoe Nederland bereid
kan we/en medewerking te verleenen. ka.n zich
slechts bepalen tot de bestaande
verbindingswatereii. vooi' zoo\ er die on l >ru i k baa i- of onvol
doende zijn.
In ciezen gedacht eiigang voldoet de bestaande
verbinding na verbetering van het kanaal 11
tinsvveert \\enteldinge ruimschoots aan alle ver
dra.gseischell.
liet. heropenen van het Kreekrak in dien zin,
dat een kanaal wordt gebouwd door dat oude
Va-arwatel', <le Oosterschelde en (Ie Kelldracllt.
beteekellt <IM11 Antwerpen een onverplichte
verbelesinu' en verkorting \an zijn (lijnverbinding
schenken: Belgiëkan zooda.nig a.anbod aannemen
of verwerpen, het is da'irin \ri.j: zulk een kanaal
dat builen zijn zuidelijke sluis open verbinding
met de \Vest el'scllelde moet hebben Ie]1 wille vail
andere dan specifiek A nt werpsche belanden < >ost
wa.arls te willen opsclnuven t(>t op lïi'abantscheu
bodem, met het plan het zuidwaart s 1 e doen
jiiius'niten aan een in het Anl wer])seb ba\"eiibassin
oiit sjH'inu'end kana.al. beteekenl aa.n de goede
b('doeling de gr( mduf'dacht e ontnemen en is
verwerpel ijk.
liet totstandkomen van zulk een oostwaarts
opgeschoven kanaal door West Noord-Braha.nl be
teekenl een nekslug \ oor Kotterda.m. wa.araan het
massaal vervoer, een a.anslag op Amsterdam, waar
aan het st uku'oedverkeer ontneemt.
Met beteekent aan Nederland als t ransietland
een gevoelig nadeel toebrengen, een belangrijke
historische bron van Volksbestaan bedreigen, de
bestaande werkloosheid vergrooteii met al de
ellende en <lc kosten daaraan verbonden.
liet beteekent een roekeloo'/e. niet te Verant
woorden 1 ei-zi jdestelling \ a.n een om »nt koomba.a.i'
beginsel.welke zich a's elke afwijking van \va.t
rationeel en lou'isch is. u'riuvelijk en onvermijdelijk
wreken Zon.
(Slot op pag. 2}