Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 DECEMBER 1928
No. 2689
Het Concertgebouw-Sextet
door Constant van Wessem
WAT is toch dat ondefinieerbaar
prettige, dat er van het
musicee'en vanhetConcertgebouw-sextefc altijd
uitgaat? Het is ongetwijfeld ook ge
legen in de intiem-rustige, huiselijke
sfeer van muziek maken", dat deze
voortreffelijke muzikanten, die hun
meesterschap op hun instrument zoo
pretentieloos in dienst stellen van de
?kunst, aan hun concerten weten te
geven. Ik persoonlijk behoud van
deze concerten bijna altijd een prettige
herinnering en zij behooren tot de
weinige concerten in een serie, waar
van, ik er nooit een mis.
Dinsdagavond wederom: een lang
concert vol muzikale geneuchten, een
muzikale delicatessen-tafel, waaraan
men. met genoegen zich de maag wil
bederven. Is de muziek minder be
langrijk, zooals met de beide uitge
voerde werken van den Belg Joseph
Jongen wel het geval was. dan is het
toch het genot van het luisteren naar
dit voortreffelijk musiceeren, dat h t
weer goed maakt, een weelde aan
klank en een meesleepend animo.
En waar kan een modern
muziekjeals dit Sextet van onze componiste
Emmy Heil-Frensel Wegener beter
teu doop worden gehouden dan in
deze uitstekende muzikale sfeer en
gespeeld met de altijd toegewijde
accuratesse, die dit ensemble voor
ieder werk van oud en nieuw over
heeft?
Wat dit nieuwe werk van Emmy
Heil betreft, het spant de aandacht
onder het luisteren door de energieke
opzet, de durf der stemvoering, het
soms wat bereke d , maar nimmer
zinlooze gebruik van klankencombi
naties, die er een eigenaardige kleur"
aan geven. Het is vooral de doel
bewustheid, die in deze compositie
met haar moderne beknoptheid, het
meest boeit. Het is gemakkelijk ge
noeg op tekortkomingen, die door de
routine ondervangen kunnen worden,
on op soms te duidelijke invloeden van
Hindemith, Pijper en Strawinsky te
wijzen, hoofdzaak blijft dat de com
poniste iets uiigesprokeiis heeft be
reikt, dat aangenaam contrasteert
met de vage moderniteit van ondanks
alles toch ouderwetsch voelende
jonEASYCHAIR
KLEINE GEMAKKELIJKE IftUTEUIL
SIERLIJKE VORM VOOR KAMER
MET BEPERKTE RUIM
TE ZEER &ESCHIKT
TAFELTJE HOOG4O/A Dl AM
BLAD 30?!%+ MET |X__
ACHTKANTIG BLAD F. KJOO
AFBEELDINGEN FRANCO
geren zooals wij er hier zoovele kennen.
Voor mij, die nog niets van het werk
van Mevr. Heil hoorde, had de kennis
making met haar muziek de verrassing
van de kennismaking met een
inderdaa l modern talent.
Joseph Jongen is in leeftijd en in
routine ongetvs ijfeld verre de meerdere.
Maar wat zijn leeftijd cri routine
wanneer deze alleen zich uitstrekken
tot vergrooting van de composito
rische vaardigheid zonder verdieping
van den inhoud? Men heeft ondanks
de ..knapheid" het gevoel, dat deze
musicus feitelijk niets waarlijk eigens
heeft te zeggen, dat hij /.ijn muziek
ma,akt uit herinneringen aan andere
muziek waarop hij in zijn eigen
spraakgebruik voortborduurt en
meestal zwakker, bleeker en
bteedsprakiger. Die Rapsodie Op. 70 b.v.;
het is vlotte, vloeiende, aangenaam
hoorbare muziek, maar zoo kennelijk
onoorspronkelijk wij kijken elkaar
glimlachend aan als de bekende
Itussische dans- uit ..l'etrouchka"
inzet en nog wel zoo onhandig geca
moufleerd . zoo op goedkoope
rythmen als dat langourcuse deinen
op een tango, als bij het begin, ge
baseerd, dat men koelbloedig en ge
laten het einde er \ai afwacht. Het
Trio ook, hoewel meesterlijk door de
fluit van Klasen, door de harp van
Mevr. Lysen en door de cello van
Loevensohn vertolkt, het boeit na een
aanvankelijke charme van toon en
geluid al dadelijk niet meer. te gewend
als wij zijn aan het veel te vele werk
van dit soort. Men kan het Concert
gebouw-sextet prijzen om zijn initia
tief muziek van Joseph Jongen hier
nader bekend te maken, maar nu
weten wij het ook wel.
Liever staan wij nog stil bij dat.
aardige Oetet van liaydn. bij het
welluidende en altijd opnieuw ver
rukkelijke quintet van Mozurt en
vooral bij dat stuk voor fluit <-it jiiano,
dat Schubert op de melodie van zijn
lied ,,Trockne Bluiuen'' maakte en
waaraan wij tevens de. gelegenheid
dankten den fluitist Klasen i ? ecu van
zijn meestei'lijkste oogcnblikkeii te
mogen hooren.
Het Concertgebouw-sextet, wij er
varen het telkens weer. behoudt zijn
bestaansreden zoowel fils blazers
ensemble als in zij 11 uit gebouwden
vorm van kamerorkest. Ook onze
jongere componisten mogen hot nog
vaak hun de helpende hand zien
reiken; een voortreffelijke uitvoering
van hun werk zegt ons ten slotte toch
veel meer over hun werkelijk talent
dan al hun vereemgingen tot coöpera
ties en hun goedbedoel mie vrienden,
die over hen schrijven. Wij zijn wel
is waar tegenwoordig aange'and in
een tijdperk, dat iedere jonge compo
nist er nu voor zorgt niet onbekend
te blijven en vaak zelf als
marktschreeuwer op de ,.1'oirc sur la place"
staat en hij vind! thans bovendien
nog een publiek, dat zoo angstvallig
is geworden om een. genie te mis
kennen, dat het graag nog maar de
bewondering voor een paar half- of
lieelemaal geen-genieën op de i koop
toe er bij neemt, tenslotte is toch het
woord aan zijn. muziek. Kn als deze
zelf niet Weet te overtuigen, wat
hebbeu wij dan aau alle mooie in
zichten, mooi»! bedoelingen, mooie
woorden? .Maar da.i moet ;-ijn muziek,
waaneer zij waarlijk iets tr> zeggen
heeft., ook de beste. ititvoeringskan«eu
hebben. die dilettanten haar niet
altijd kunnen geven.
Uen-Dalen.
De
J. c/
De Vi-Spring-matras is de beste
springveeren bovenmatras, welke ooit
gemaakt werd. De Vi-Spring waar
borgt U volmaakt comfort, door het
groote aantal en de superieure kwaliteit
der springveertjes. Er zijn 782 veertjes
In voorraad bi) de voornaamste
bedden- en mcubelmagazijnen.
Een geïllustreerde catalogus wordt
op aanvrage gaarne toegezonden.
B. M. U A. WILLEMSE
Alfa. Tfcijnwtra.t 32 ? Anuieriiam - Tel. 2943?
THE M\RSHAL PATENTMATTRESS C».L'»..
'07(7,
slaapmiddelen onnoo
in een matras van l M. x 2 M., omdat
een grooter aantal niet practisch is
en er bij een kleiner aantal nic'. .iet
maximum comfort en duurzaamheid
verkregen zou worden.
Eischt een Vi-Spring-matras en lel er op, dal ze
onzen gcregistr. naam en handelsmerk draagt.
-Sprinati
Vi*Spring Matrassen zijn te bezichtigen
en tevens verkrijgbaar bij de firma
KOLDEWEY & CORBIÈRE
Leidschestraat 30 Amsterdam»
iiii
iClichéc/
Voor alle doeleinden
i N.V
P Chem.Kun&tinrtchting
IDirkSchnabe:
Amsterdam. *
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg.
VRAAGT
VAN
IIISTEIIELn
ADVOCAAT
A.VAN BIJSTERVELD
AMSTERDAM
EXPORT
Huize KLIM-OP" (
Rust- en Herstellingsoord ~~
WASSENAAR
Prijs f 2.50 per dag-Tel. 125
Hoogtezen aanwezig
N. TIMMERS
Ged. Verpleegster