Historisch Archief 1877-1940
No. 2689
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 DECEMBER 1928
De nieuwe psycho
analytische almanak
door Mr. H. Giltay
Almunach fiir das Jahr 1920.
(Internationaler Psyehoanulylischer Verlag,
Wien).
De tijden veranderen en de almanakken met hen.
Kr bestaat nog maar weinig overeenkomst
tussehen een psychoanalytischen almanak en den
Knkhui7.ec bijvoorbeeld. Want terwijl deze laatste
ons allernauwkeurigst inlicht omtrent Christelijke
feestdagen, paardenmarkten en
zonsverduistermgen, is hiervan in den psychoanalytischen almanak
nagenoeg niets te vinden. Po eigenlijke, kalender
vroeger het hoofdbestanddeel ! - beslaat slechts
.... n heele bladzijde. Enkele feestdagen zijn
aangegeven, maar van paardenmarkten en
zonsverduisteringen geen sp< or.
Eén rubriek slechts is belangrijk uitgebreid: de
raadselrubriek. Ja, deze neemt zelfs den ganschen
almanak in beslag. M»ar het '/-ijn geen letter- of
<;ijferraadsels of begraven steden: het zijnde raadsels
der menschelijke ziel, waarvoor we ons geplaatst zien.
Evenals vorige jaren begint de almanak met een
artikel van Preud: ,,Ein religiöses Erlébnis". Het
werpt een scherp licht op de eigenaardige positi
vistische, agnostische geesteshouding van Freud,
zooals wij deze trouwens reeds uit zijn Zukunft
finer Illusicm" kenden. Er staan woorden ir» dit
stukje, die in hun wrangheid aan He.ine doen
denken. En toch, wanneer men zich niet blird.
staart op de woorden, maar den geest van het
artikel op zich laat inwerken, krijgt men den indruk,
dat Oskar Pfister gelijk had. toen hij onlangs aan
Freud schreef: ,,Ich hege den bestimmten Verdacht
gegen Sie, dass Sie die Religion bekampfon aus
Heligïon."
Want tenslotte hangt de vraag, of men religieus
is of niet, er niet van af, wat men denkt en zegt,
maar wat men gelooft en doet. Freud's leven is n
geweldige geloofsdaad geweest, n ontzaggelijke
kamp, om de Liefde door de Waarheid te verlossen.
En is, naar den eersten brief van Johannes (I Tob.
t vs. 8), de Liefde, in den hoogst en zin va,n het
woord, niet God zeli'l En is Freud's leven iets anders
geweest dan het streven, ,,onn de iraarheid te doen,
kennen en vrij te maken"'ï(Joh. 8. 32). Is zulk een
mensch niet, of hij er zich van bewust is of niet.
??en strijder voor God?
Een merkwaardige tegenstelling tot Freud's
agnosticisme vormt I'fister's opstel over ..Psycho
analyse und Metaphysik." Pfistev ik heb dit
indertijd al eens m dit blad uiteengezet staat als
psychoanalyticus geheel op Froud's standpunt.
maar ia op het gebied van religie en metaphysica
zijn absolute tegenvoeter. T'itvoerig heeft Pfister
zijn opvattingen ontwikkeld en t ego .lover die van
Kroud gesteld in zijn prachtig opstel: ..Die Jllunion
einer Zukunft. Eine freimdsehnft/iehe
Auseinundersetzun/i niit Prof. Dr. Sii/in. Freud". in den
Hen Band van ..Imago" (HI2S. Heft 2/.5). Dit
opstel zij een ieder, die m de psychoanalyse en haar
verband met onze levens- en wereldbeschouwing
belangstelt, ten zeerste ter lezing aanbevolen.
N'erder bevat de almanf.k ecu fraai opstel van
Kobert Walder over ..Die l'»ychoanalyxe iin
Lebensyefühl des modernen Mensehen". Scherp en
klaar wijst Walder aan, waarin de eigenlijke»
beteekenis der psychoanalyse bestaat en wat
haar einddoel is: .,de psyehoati((li/nc u'it de
meiiftchheid, die zich in de ..lage landen" der moderne
trerkelijkheid steeds minder tlntia roeit, orer den
~,Zauberberc/" (het onbeicuste) heen ojinieuu- die
werkelijkheid binnen leiden; zij u-ijst haar den ire;/.
f/ie de weg des Doods lijkt, maar //aar in werkelijk
heid, ondanks alle gevaren, ten Leren leidt. De
psychoanalyse wil den mensch zijn demonen doen
kennen en doen. beheersehen."
Zeer fijn behandelt Walder ook de vraag, of de
inzichten, welke de psychoanalyse ons ia het
mcnschelijk zie.leleven opent, de moreele en
religieuze waarden niet van haar stralenkrans
berooven. Walder beantwoordt deze vraag ont
kennend. De psychoanalyse, zegt hij, behoeft de
geestelijke waarden evenmin te ..entwertcn", als de
.kennis van do wetten der harmonieleer en van het
contrapunt de zuiverheid van ons muziek-., Krleben"
aantast. Ik geloof, dat Walder gelijk heeft. Het
..begrijpen" behoeft het ,.beleven" niet te schaden.
Het hangt er alles maar van af. hoedanig de mensch
is, die ons de psychoanalytische waarheden ont
DE BAAI VAN SABANG
Tekst en teekening door J. G. Sinia
A'niiii tireemaal i'iff en tieintig uur duurt de vuurt r«» deiilo», tot aan <l<' incest
n-eutelijke punt van Stinitifru. maar dan ziel men oo1; eindelijk ireer land. liet zijn
de, d':eht met boseh overdekte, bergen en hei eilandje Hèrax, terwijl iets latei in het
Xoord-Oosten, het eiland ireh opdoemt, beleend om de schitterend mooie en, reilig
baai van Sabantj. Nadat men de, Noordierst punt van \Vch, de Oedjoeni/ liogoe.
gerond heeft, toont men in een groole baai, u'i'lke diep het land binnendringt. (Tit
deze baai nu ijeejl veer een tamelijk nauwe straat toegang tot ef» ree/ kleinere.
geheel door bergen omsloten, de, baai van tSabunij.
Mijn plaatje r/fff t een gedeelte ran die baai, gezien run den ireg al, die boren
langs den heuvelrand roer/, u-aar de eoornaamste grboiuren ran het plaatsje liggen.
In de diepte, op mijn plaalje ntel ztchtbuur, liggen de aanlegsteigers roor de muil
booten rn beneden de nrii'htingen nm kolen Ie laden.
Den laulslen lijd heeft Xubang, zooals men trerl, een ziraren roneurrent gel,'i'egen
h> de har n ran llelufan. n'rlkr ren ret'l gunslii/er ligging heelt roo/' den handel.
sluiert. Is hij een menseh niet liefde, en geloof in de
hoogere geestelijke waarden, zoo is liet afdalen aan
zijn hand in den Tartarus van het onbewuste
zonder gevaar en slechts heilzaam. Maar als hij
arm aan liefde is en geneigd onx.e dierlijkheid als ons
eigenlijk" wezen, te beschouwen, dan beslaat er
govaar, dat \v ij door de analyse misschien wel
,.gezonder" worden, nuuu1 tevens moreel dalen.
Van de overige artikelen zal ik er nog een
kortelijksbespreken: ,,Rache unit luchter'', oen hoofdstuk
uit het nog dezen winter verschijnend boek van
Dr. Fritz \Vittels: ..Die. U'rit ol/ne Zuehihaiis".
Men zou het kunnen noemen een proeve van
psychologische ontleding van liet huidige strafrecht
en di? hierbij betrokken, staatsorganen: rechter en
openbaar ministerie. Wittels toont, aan de hand
van een uitgebreid feitenmateriaal aan. hoeveel
wreedheid hier nog altijd in het spel is. In het ambt
van strafrechter en Ktaatsanwalt". '/.egt schrijver.
vindt de primitieve wreedheid en wraakgierigheid
een sociaal-geoorloofde kanaliseei'ing. ,.De beul
woonde in vroegere tijden buiten de stad eii werd
door zijn medemenschen geschuwd. De verklikker
goid als eerloos. Maar den recht er en recht svorderaar
heeft men altijd gerespecteerd. Het is altijd de
zelfde geschiedenis: men wil kip eten. maar men
veracht den kok. die het mes in de hand neemt."
De strafrechter en de ..Staalsanwa.lt" belichamen
de wraakzucht der maatschappij. K n wat het
ergste is: zij zijn er zich. in de moeste gevallen, niet
van bewust, /ij voelen zich als waardige dienaren
van de geblinddoekte godin. Maar in werkelijkheid
leven zij. daar zij niensehon zijn van vleesch en
bloed, hun persoonlijke straf- en wra;> kbehoel't e
uit. Wittels vertelt, hoe hij een der hoogste
rechters van Hongarije in behandeling kreeg
wegens diepe depressies en zolfmoordhnpnlsen.
De rechter was berucht om de strengheid zijner
veroordeelingen. Hij had b.v. een boerenjongen, die
een zeis in het gras ba-d laten liggen, wa.a.rdooi' een
ander zich aan den voet had verwond, tot een
veel jarige korkerst ra f veroordeeld, en den jongen
voor zijn leven ongelukkig gemaakt. Ken
anderen jongen, die een dame op straat van
haar armband had beroofd, had hij tot tien jaar
tuchthuis veroordeeld. Hij had dit alles 'zonder
eenige gewetenswroeging gedaan, maar eindelijk
braken zijn zachtere gevoelens dooi': bij had het
gevoel, zélf een misdadiger te zijn en straf te ver
dienen. Vandaar zijn melancholie en zelfmoord
plannen.
Men ziet. dat de inbond van den
psyehoanalyt ischeii almanak ook dit jaar weer uiterst belangrijk
is. Door zijn rijken, veelzijdigon inhoud is het
boekje bij uitstek geschikt om hun, die nog
weinig of niets van psychoanalyse weten, een denk
beeld te geven van de geweldige beloekenis, die
deze nieuwe wetenschap voor allo levensgebieden
heeft.
Tentoonstellingen
D. (i. Santoo Lardweer, Amsterdam. Nieuwe
aanwinsten en pre itknust. Tot 21! December.
Kunsthandel Kot tor, Amsterdam. Werken van
l,. NV. H. Weiickebach. Tol 31 December.
Kunst/.aal Wil lom Brok. Hilversum. .Schilde
rijen door J. D. Hos. Tot l Januari.
; Kunst zaal Kleykamp. 's (iravoiihago. Schilde
rijen door Toon Kelder. Tot l Januari.
Ver. Voor de Kunst". Utrecht. Schilderijen
door C. A. van der Willigen. Tot l Januari.